Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:Of grootouders die kinderen opvangen?
De pakkans is laag, maar de boete is doorgaans de trip naar het kerkhof enkele weken later, toch als opa/oma nog niet gevaccineerd zijn.
Ga eens aan de schoolpoort kijken :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Raketisch schreef: Alsof de studenten braafjes thuis zouden blijven indien er geen fysiek les zou gegeven worden. Hoe naïef kan je zijn...
Hebben ze vorig jaar nochtans wel gedaan en in het eerste semester ook nog grotendeels, al was het al minder. Blijkbaar is er op Snapchat/Insta/TikTok massaal opgeroepen om ze in het tweede semester aan de laars te lappen en te protesteren. De eerste zondag na de lesvrije week zaten de treinen afgeladen vol, iets wat de NMBS ook niet verwacht had.

Nu, ik zeg niet dat ze verkeerd zijn om te protesteren, ik steun hen in hun pleidooi dat de regels moeten veranderen, en de rectoren blijkbaar ook getuige hun weigerachtige houding om het gedrag van de studenten te veroordelen. Verbied de zaken waarvan we weten dat ze de meeste clusterbesmettingen genereren en nog steeds open zijn, niet de zaken waarvan we weten dat er amper iemand besmet raakt, als daar zijn contacten en evenementen buiten en avondklok. Hoe meer druk op de regering, hoe beter.
heist_175 schreef:Ga eens aan de schoolpoort kijken :lol:
Het grappige hieraan ontgaat me toch.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:Of grootouders die kinderen opvangen?
De pakkans is laag, maar de boete is doorgaans de trip naar het kerkhof enkele weken later, toch als opa/oma nog niet gevaccineerd zijn.
dus: een 55-jarige, die op zijn 2.5jarige dochter past. waarom zou die "doorgaans" naar het kerkhof gaan op enkele weken?
beetje realisme aub.

de gemiddelde vlaming wordt ouder op zijn 25 jaar
Diezlfde gemiddelde vlaming heeft op dat moment zelf ook ouders van 25 jaar.
de kinderen die opvang nodig zijn typisch minder dan 12 jaar.

ergo => 25 + 25 + 12 = 62 jaar. algemeen aanvaard is dat pas bij 65+ er een beduidend hoger risico is.
(anders zou men ook specifiek verbieden dat mensen die 55-65 jaar zijn op ziekenverlof mogen blijven ipv te "gaan" werken, etc)

Ik stel echter voor dat we gewoon de regels NOG een beetje verstrengen, dan zijn we tenminste zeker dat NIEMAND ze nog volgt. Als je de riem te hard aanspant dan breekt hij.

En intussen is 500k vaccins in voorraad, en vaccineren we minder dan ooit .. op 3 maand hebben we 25% van de 85+ ingeent, en 6% van de 65%
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Het grappige hieraan ontgaat me toch.
Het grappige is dat je uit uw nek lult :).
Sinds 1/9 vangen grootouders de schoolkinderen op, ahja, want de ouders zijn aan het werk. Iemand moet de economie rechthouden en de technische werkloosheidsvergoedingen (helpen) betalen, weet je wel.

Voor de langtenen: ik ga mijn kinderen wél zelf halen, schiet dus niet op de pianist :), ik zie wel wie er nog aan de schoolpoort staat en dat zijn veel 50+'ers...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

profke schreef:algemeen aanvaard is dat pas bij 65+ er een beduidend hoger risico is.
Gemiddeld 62 jaar wil niet zeggen dat er geen 65+-jarigen zijn natuurlijk, zo werkt het niet.

Ik denk dat een contact met een schoolgaand kind een grotere kans op een hoogrisicocontact is voor een 65+ die niet gevaccineerd is, gelet op het feit dat de scholen de meeste clusterbesmettingen voor hun rekening nemen (cijfers Sci en Sano). Als zo iemand een kind gaat afhalen aan een school, lijkt het me dat je niet dichter bij een mogelijke besmetting kan staan die mogelijks tot overlijden kan leiden. Ik bedoel, vraag het eens aan Italië. Ik snap niet waarom je als ouder zoiets zou organiseren, op basis van wat we nu allemaal weten.
profke schreef:Ik stel echter voor dat we gewoon de regels NOG een beetje verstrengen, dan zijn we tenminste zeker dat NIEMAND ze nog volgt. Als je de riem te hard aanspant dan breekt hij.
Nee, versoepel waar een regel niet helpt, verstreng waar een regel wel helpt. Ik ga niet zeggen wat dat moet zijn, ik verwijs naar het clusteronderzoek van Sci en Sano dat precies aanduidt waar regels verstrengen vandaag het meeste effect zal hebben. De cijfers zullen snel zakken, want het onderzoek van Sci en Sano lijkt zeer degelijk gevoerd te zijn.
heist_175 schreef:Iemand moet de economie rechthouden en de technische werkloosheidsvergoedingen (helpen) betalen, weet je wel.
Wel, jij en ik betalen ze niet. Het zijn de volgende generaties die het allemaal betalen, weet je wel. Hoe langer je deze toestand laat aanslepen, hoe meer ze gaan moeten betalen. Je kan ook argumenteren dat de staatsschuld even vanzelf zal verdwijnen als ze gekomen is, maar dan is er ook geen noodzaak om de economie "recht te houden" en kan je een totale lockdown doen. Overigens houden de buurlanden met de juiste maatregelen hun economie even goed recht en krijgen ze de cijfers veel beter naar beneden dan wij.

Het witte leugentje van de regering dat we dankzij de lockdown-light tenminste nog groei gekend hebben is trouwens al doorprikt.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:
cadsite schreef:Kotstudenten delen een voordeur, gang, keuken, borden, oven, badkamer, toilet,... maar ze moeten een mondmasker dragen.
Is logisch, komt doordat velen elk weekend heen en weer gaan. Je wil vermijden dat ze elkaar besmetten en dat ze het dan naar andere gemeentes exporteren in het weekend (of het vanuit andere gemeentes importeren in de studentensteden). Je kan maar 1 huishouden hebben waarin je vrijgesteld wordt he, als je er 2 hebt is de meerwaarde van die regel om zeep.
Ah?
Ik ben gescheiden en heb mijn kinderen niet permanent.
Dus zij hebben 2 ‘huishoudens’.
Ga je dat dan ook verbieden? Of moet ik mijn kinderen met een mondmasker in bed steken?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik heb een tijdje deze draad niet meer gevolgd, ik vroeg mij af of iemand dit heeft opgemerkt.
Volgens het officieuze vaccinatiedashboard blijft de marge van niet ingeënte en ook niet gereserveerde hoeveelheid vaccins stijgen (328.000 ondertussen!) (zie : https://covid-vaccinatie.be/nl).
Tegelijk horen we heel de tijd in de media hoe slecht het wel gaat met de leveringen van AstraZeneca, maar ze zwijgen wel over de leveringen van Pfizer.
Als ik kijk naar de leveringen op die site, lijkt het mij dat er heel regelmatig grote hoeveelheden Pfizer vaccin geleverd worden.
Daar hoor je ze niet over, het gaat allemaal over of Astrazeneca veel of weinig vaccins kunnen leveren, terwijl die van Pfizer liggen te wachten in de diepvries...

Zijn ze die vaccins aan het achterhouden omdat het medisch personeel dat vaccin wil, of wat is hier gaande?

Een tweede zaak die ik niet goed snap, over Israël hoor je steeds 2 verschillende getallen over het percentage inentingen.
Enerzijds heb je die van world vaccination (https://ourworldindata.org/covid-vaccinations).
Daar staan zij op meer dan 96%, maar tegelijk hoor je regelmatig een cijfer van 50%.
Weet iemand vanwaar dat verschil komt?
Je hebt de bezette gebieden, maar worden die als Israël gerekend, en verklaart dat het verschil in cijfers?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:Ga je dat dan ook verbieden? Of moet ik mijn kinderen met een mondmasker in bed steken?
Kinderen maken niet alleen deel uit van een huishouden, maar - itt kotstudenten - ook van het gezin, of ze nu bij jou of bij de partner blijven. De gezinsregel is dus altijd van toepassing. De gezinsregel is NIEEEET van toepassing op kot, de minister heeft enkel gezegd - in de media, niet op papier - dat een kot onder bepaalde voorwaarden wel een huishouden kan vormen (definitie MB: personen die onder hetzelfde dak wonen - niet noodzakelijk van hetzelfde gezin).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Ik heb een tijdje deze draad niet meer gevolgd, ik vroeg mij af of iemand dit heeft opgemerkt.
Volgens het officieuze vaccinatiedashboard blijft de marge van niet ingeënte en ook niet gereserveerde hoeveelheid vaccins stijgen (328.000 ondertussen!) (zie : https://covid-vaccinatie.be/nl).
Terechte opmerking. Aangezien iedereen bevoegd is en niemand verantwoordelijk hoop ik zelfs niet meer op een uitleg.
328'750 zijn heel veel bijkomende patiënten ingeënt, me dunkt.
En het is niets van de laatste paar dagen hé, sinds begin februari loopt de stock die niet gereserveerd is voor een 2de dosis constant op.
Werkelijk geen idee waarom dat niet sneller kan. Als ik morgen een telefoontje krijg, spring ik in de auto om het te gaan halen... (ik sta nergens op een lijst, noch maak enige kans om het vroeger te krijgen, ik heb me ingesteld op "tegen september").
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Boulder

In het geval van israel zit je met miljoenen arabieren en palestijnen. Zowel de bezette gebieden als in israel zelf.

Ik vermoed dat israel die mensen niet meetelt en andere dit wel doen ( ze vallen onder het gezag vd israelische regering).

Onze overheid doet wat wij deden, hamsteren.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik volg al een tijdje Bart Mesuere op Twitter. https://twitter.com/BartMesuere/
Er zit een constante van +- 2 weken tussen levering van vaccin en toediening. Of, de tijd om de brief opgestuurd te krijgen.

Afbeelding

Hij heeft dat ook voor Duitsland onderzocht, en daar zit men aan een gelijkaardige doorlooptijd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:Boulder

In het geval van israel zit je met miljoenen arabieren en palestijnen. Zowel de bezette gebieden als in israel zelf.

Ik vermoed dat israel die mensen niet meetelt en andere dit wel doen ( ze vallen onder het gezag vd israelische regering).

Onze overheid doet wat wij deden, hamsteren.
Voor zover ik weet beschouwt Israël zich niet verantwoordelijk voor de mensen in de bezette gebieden, omdat de gezondheidszorg bij de Palestijnse Overheid zit, maar voor de Arabieren die in Israël zelf wonen, denk ik niet dat zij discrimineren, die krijgen evenveel recht op spuitjes als de rest, maar blijkbaar woont er toch een pak volk in die bezette gebieden.
Ik vermoed als Israël aan 99,9% zit (de rest zal dan uit weigeraars bestaan), ze dan hun dosissen gaan delen met de Palestijnse overheid.

Ik vind het wel ongelofelijk dat die al aan 96% zitten, en wij aan hoop en al 4%.
Wat een bureaucratisch gedoe is dat hier toch.
Ze moeten een brief sturen, en de afspraak is dan voor over 2 weken.
Maar volgens ik hoor krijg je naast die brief ook een SMS en een email.
Als die mens die opgeroepen wordt, zich veel sneller kan vrijmaken, dna gaan ze waarschijnlijk die toch de kans daartoe niet geven.

Mijn buikgevoel zegt mij dat er iets niet klopt met die voorraden vaccins.
Het valt mij ook op dat ze het altijd over het AstraZeneca vaccin hebben, terwijl ze massa's Pfizer vaccins hebben toegeleverd gekregen.
Hopelijk zijn daar geen voorraden verdwenen.
Of zou het zijn dat men stilzwijgend het zorgpersoneel met Pfizer inent, omdat men weet dat velen van hen weigeren zich te laten inenten met het AstraZeneca vaccin, en dat men daarom zoveel dosissen achterhoudt?

Ik vind het in elk geval een heel vreemde zaak.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Maakt niet uit, het ging om het verschil in percentage
Moesten wij alle belgen meenemen in ons vaccinatiepercentage komen wij ook een pak lager lager uit als nu.
Minderjarigen, 20 à 25% vd bevolking, tellen ook hier nu niet mee.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

CCatalyst schreef:
cadsite schreef:Ga je dat dan ook verbieden? Of moet ik mijn kinderen met een mondmasker in bed steken?
Kinderen maken niet alleen deel uit van een huishouden, maar - itt kotstudenten - ook van het gezin, of ze nu bij jou of bij de partner blijven. De gezinsregel is dus altijd van toepassing. De gezinsregel is NIEEEET van toepassing op kot, de minister heeft enkel gezegd - in de media, niet op papier - dat een kot onder bepaalde voorwaarden wel een huishouden kan vormen (definitie MB: personen die onder hetzelfde dak wonen - niet noodzakelijk van hetzelfde gezin).
Nu herhaal je gewoon de regels. Die ken ik ook wel.
Ik zocht de logica erachter. Die is me nog altijd zoek.

Stel nu eens dat zowel de mama als ik een andere partner met kinderen zouden hebben. Dan kunnen we dus lustig (minimaal) 4 gezinnen mixen, maar een aantal kotstudenten die ook toilet, keuken, gang,... delen, die mogen niet in elkaars buurt komen. :roll:
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

boulder schreef: Ik vind het wel ongelofelijk dat die al aan 96% zitten, en wij aan hoop en al 4%.
Wat een bureaucratisch gedoe is dat hier toch.
Misschien de schaal van Ourworldindata correct interpreteren.
Die heeft het aantal vaccins PER 100 inwoners. Als je 50% van de bevolking volledig vaccineert met een vaccin dan 2 dosissen nodig heeft zal die site 100 geven.
Zo heeft België volgens die site ook al meer dan 7%, meer dus dan de 4 die jij voorstelt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

[youtube]kdAKgOxh63c[/youtube]
ddd
Elite Poster
Elite Poster

slechts 4mm... dankzij de maatregelen.
Of waar zouden we in oktober/november/december geëindigd zijn als we gewoon hadden doorgedaan denk je?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk niet...ik stel vast
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Ok, ik stel eveneens vast dat de maatregelen helpen. Wie daar nog aan twijfelt..

Ik ga nog 1x moeite doen. Maatregelen genomen op 19 oktober:

* Nauwe contacten worden beperkt tot maximaal 1.
* Telewerken wordt de regel waar het kan (indien niet mogelijk moet je gegarandeerd in veilige omstandigheden kunnen werken).
* Cafés en restaurants sluiten vanaf maandag voor een maand (met een evaluatie na 2 weken). Voor de getroffen horeca komen er steunpakketten van de federale en de regionale overheden.
* Verkoop van alcohol na 20 uur wordt verboden.
* Een nachtklok tussen middernacht en 5 uur 's morgens (gaat in tijdens de nacht van 19 naar 20 oktober 2020).
* Thuis mag je maximaal 4 mensen ontvangen, op voorwaarde dat de 1,5 meter wordt gerespecteerd (telkens gedurende 2 weken dezelfde 4 mensen).
* Markten waar je voedsel koopt blijven open.
* Kerstmarkten, zogenoemde winterdorpen en rommelmarkten worden weer verboden.
* Kleine kermissen (maximaal 200 mensen) blijven mogelijk, net zoals koffietafels bij een overlijden kunnen met maximaal 40 personen en
afhaalmaaltijden kunnen tot 22 uur.
* De protocollen in de cultuur- en sportsector worden volgende week herbekeken, maar activiteiten zonder protocol worden beperkt tot maximaal 40 personen (gaat onmiddellijk in).

1 week later, piek van besmettingen, en zakt het, nog een week later idem voor hospitalisaties, en nog een week later idem voor de doden.
Laatst gewijzigd door ddd 04 maa 2021, 11:46, in totaal 3 gewijzigd.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De eerste keer dat ik zo'n wappie filmpje bekijk.

man man man... het muziekske, de acteerprestaties, de kortzichtigheid, de ontkenning van de zon,...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Professioneel he ? :angel:
Wat is hier Wappie aan ? De acteurs of de boodschap ?
Bij ons zou die witte lijn dubbel of driedubbel zo dik zijn, enfin, 't potje witte verf zal niet veel groter zijn geweest... tot zover de maatregelen die helpen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Wat is hier Wappie aan ? De acteurs of de boodschap ?
Beide
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Eigenlijk zou je dergelijk paaltje moeten opzetten in een dichtbevolkt gebied waar geen maatregelen genomen werden. Pas dan kun je vergelijken...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:
Beide
Nee, dat zijn die dagelijkse cijfers en grafieken van Sciensano waar ze ons al een heel jaar mee op de oren slagen op een veel duidelijkere schaal :angel:
woutervh schreef:Eigenlijk zou je dergelijk paaltje moeten opzetten in een dichtbevolkt gebied waar geen maatregelen genomen werden. Pas dan kun je vergelijken...
Misschien wel ja, maar dan heb je ineens ook de oplossing, ga niet op 1 hoop wonen :angel:
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Er spreekt veel domheid uit het filmpje.

1) Als je maatregelen neemt tegen iets, moet je niet verwonderd zijn dat het eindresultaat minder erg is dan het gevaar waartegen je je als maatschappij gewapend hebt. Logisch toch?
Als je in het verkeer wijst op het aantal ongevallen waarbij mensen door de voorruit vliegen, en om dat te vermijden installeer je veiligheidsgordels, dan ga je toch achteraf niet zeggen dat de gordels nutteloos zijn, omdat zo weinig mensen door de voorruit vliegen?
Daarvoor dienden nu toch net die gordels?
We nemen allerlei maatregelen, en dan zijn er die verwonderd zijn dat het effect heeft.
Als het geen enkel effect zou hebben, dan zouden we toch andere maatregelen nemen?

2) Streepjes, centimeters, een paal, ...
Zolang het je niet persoonlijk raakt is het o zo makkelijk om op die manier het probleem te minimaliseren.
Maar als het jouw broer, zus, moeder, vader, vriendin, vriend, kind, oom, tante, etc. wordt, dan voelt het anders aan.
We kunnen ook zo van die streepjes maken die het aantal moorden weergeven.
En dan kunnen we misschien concluderen dat we de politie beter afschaffen, het is toch maar een dun streepje.

3) Zich blindstaren op sterven.
Ik ken mensen die de ziekte overleefd hebben, en zware longschade eraan overhouden.
Geen idee of die nog overgaat.
Die worden totaal niet weergegeven in die paalgrafiek.
Mensen die van tevoren nog alles konden, en nadien zich als een vod voelen, tellen dus niet mee.
Het past in het simpele denken : je bent ziek of je bent gezond, je bent in leven of je bent dood.
Dat je wel eens in leven kunt zijn, maar zware blijvende letsels hebben, daar denkt men niet aan...

3) Ontkenning dat er een pandemie is.
Tja, als overal ter wereld de ziekte uitbreekt, met miljoenen besmettingen en honderdduizenden doden ondanks de zware maatregelen, wat valt er nog te ontkennen dat het om een pandemie gaat?

Ik concludeer eruit dat er mensen zijn die totaal niet logisch kunnen nadenken, of gewoon de werkelijkheid niet willen zien omdat ze angstig zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ddd schreef:Ik volg al een tijdje Bart Mesuere op Twitter. https://twitter.com/BartMesuere/
Er zit een constante van +- 2 weken tussen levering van vaccin en toediening. Of, de tijd om de brief opgestuurd te krijgen.
Met ondertussen meer dan 600.000 vaccins in onze frigo's zou je toch stilaan mogen beseffen dat je dan wat meer brieven kan opsturen :bang:

Met uitzondering van de 2e dosis zou dit cijfer quasi nul moeten zijn :!:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

CCatalyst schreef: Heel dit systeem van verdoken klassengezondheidszorg is bedacht en ingevoerd door het RIZIV, de federale overheid dus, en ik zie ook VDB geen initiatief nemen om hier nog iets aan te veranderen. Het past heel goed in dit landje waar er een even grote klassenmaatschappij bestaat als bepaalde andere landen, alleen zijn we grootmeesters in het verbergen ervan en doen alsof het niet bestaat, tot je ermee in aanraking komt uiteraard.
i

Ik kan het niet beter verwoorden en nogmaals, het RIZIV is de federale overheid, dus politiek geïnstrueerd en gemedieerd tot en met :!:

En inderdaad, het neo-liberaal beleid is een meester in het onder de maat vegen van "vuil" ... Maar als die mat dan toch eens weggenomen wordt dan komt dat vuil toch aan de oppervlakte. Inderdaad, mijn echtgenote is onlangs langdurige gehospitaliseerd en als ik zie welke bedragen de hospitalisatieverzekering opgehoest heeft, wordt ik niet goed. Ja, wij hebben om covid-redenen voor een 1PK gekozen. In het ziekenhuis in kwestie was immers bezoek nog toegelaten.

Alleen dit al is klasse geneeskunde. Als je dan niet het geld hebt voor een hospitalisatieverzekering of de kosten van hospitalisatie zelf niet kan ophoesten of het geld niet hebt om de bijhorende franchise te betalen, loop je al een verhoogd risico op infectie en dit los van de miserie die je medisch al hebt.

Zo kunnen we nog uren doorgaan ... Dit is één van de resultaten van het neo-liberalisme. Zoals Kris Peeters ooit zei tijdens een interview: "enkel de sterksten zullen het halen" of hoe CD&V- kopstukken ook afglijden richting deze strekking.

Uiteindelijk idem ook voor "Groen" met zijn milieu maatregelen: zeer mooi maar wie kan het allemaal betalen ... ?

Dus moraal van het verhaal: it's all about the money ... Da's het finaal resultaat van het politiek beleid waarvoor velen kiezen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

Hierbij de zoveelste klucht in het Corona verhaal;
Software vaccinatieplanning niet klaar voor massacampagne
De software die de uitnodigingen voor de coronavaccins regelt, staat niet op punt. Het systeem is niet gemaakt voor een grootschalige campagne.

Bron: https://datanews.knack.be/ict/nieuws/so ... 08263.html
Iets wat je reeds een jaar geleden wist dat beslis je even op enkele dagen en hiervoor kies je een bedrijf van 3 man :roll:

Wanneer gaan er in de politiek eens koppen rollen in deze Corona saga of is hier het totale gebrek aan competentie totaal geen probleem ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Ok, ik stel eveneens vast dat de maatregelen helpen. Wie daar nog aan twijfelt..
Ik snap best dat je de maatregelen apprecieert omdat je zelf geen enkele inspanningen moet leveren en je anderen laat opdraaien ervoor, maar er is een groot verschil tussen de maatregelen apprecieren en zeggen dat ze helpen.

Je zegt dat de cijfers gezakt zijn na de maatregelen, wat klopt. Maar je zegt er niet bij dat ze erna ook in een (veel te hoog) plateau beland zijn. Je zegt er ook niet bij dat we regelmatig nog periodes van stijgingen gekend hebben, en dat het plateau nu zelfs aanzienlijk hoger ligt dan het in het begin lag.

Vandaag nog maar Van Gucht: er is een "intense circulatie van het virus in de algemene bevolking". Hoe helpen de maatregelen als er na al die tijd nu nog altijd een intense circulatie van het virus is? Hoe helpen de maatregelen als de enige "versoepelingen" die de regering vandaag kan doen, het regulariseren van toestanden is die al lang bestaan en er dus eigenlijk gewoon niet versoepeld wordt na al die tijd? Hoe helpen de maatregelen als twee buurlanden het nu veel beter doen dan wij, en wij het ieder moment slechter gaan doen dan het gemiddelde van de EU terwijl we het heel lang beter deden?

De feiten spreken het sprookje dus ferm tegen. Maar dat je de maatregelen apprecieert en je niet wilt dat ze veranderen, dat snap ik best.

Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Door bepaalde maatregelen blijf je op een niveau zitten he. Het is heel wat meer dan alleen maatregelen ook, bv het weer.
Het virus heeft nog steeds genoeg mogelijkheden om te verspreiden. Maar gelukkig zijn er de maatregelen om het wat in toom te houden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Maar gelukkig zijn er de maatregelen om het wat in toom te houden.
Waarom genoegen nemen met het "in toom" te houden? Waarom genoegen nemen met het werk half af te werken? Waarom niet gewoon de kers op de taart zetten? UK en DE tonen hoe het moet.

Je zal dan veel sneller kunnen versoepelen ipv te wachten op vaccineringen, en je zal de stelsels van werkloosheid en overheidssteun veel sneller kunnen afbouwen en stopzetten, om nog niet te zeggen dat je minder doden en mensen met langdurige gevolgen gaat hebben.

We kunnen ook gewoon wachten tot 1 juli wanneer die laatste nodige maatregelen vanzelf genomen worden, maar dat is nog wel heel veraf. Alleen wachten op vaccineren zou nog langer duren.

Naarmate het reisseizoen op gang komt en meer en meer EU landen eruit raken met de juiste maatregelen, zal er meer en meer vergeleken worden waar de landen binnen de EU staan, en ons land zal er niet bepaald goed uitkomen. Allez beeld je in, we doen het binnen enkele dagen al slechter dan het gemiddelde land van de EU, terwijl we het maandenlang beter deden. Waar zijn we toch mee bezig?
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Wat wil je nu zeggen? De maatregelen moeten even wat strenger? Om dan sneller te versoepelen?
Dat is een heel andere vraag. :-)
En... ik zou niet weten wat het beste is. Nu nog verstrengen ga je er nooit meer doorkrijgen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Veel versoepelen alleszins niet. Daardoor induceer je de kans op een 3° golf met meer besmettingen, terug stijging van opnames, eventueel toch verstrenging en finaal veel meer menselijk en economisch leed.

Nu veel versoepelen = terug in eigen voeten schieten.

En tja, wie is het niet beu om niet eens op resto te gaan, iets te gaan drinken op een terras, enkele dagen er tussen uit te kunnen in een hotel dat normaal draait weer, etc. etc. Kortom: iedereen is het beu. Het zou abnormaals zijn als je het niet beu bent en zelfs niet al lang kotsbeu bent.

Maar nog even volhouden kan maken dat we op relatief korte termijn, voor lang - en weet definitief met versnelling van het vaccinatietempo - kunnen genieten van hoger vermelde pleasures ... en dat nog eens met beperking van de kans op nog grotere economische malaise ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Hierbij de zoveelste klucht in het Corona verhaal;
Software vaccinatieplanning niet klaar voor massacampagne
De software die de uitnodigingen voor de coronavaccins regelt, staat niet op punt. Het systeem is niet gemaakt voor een grootschalige campagne.
Ze zitten waarschijnlijk met het probleem dat ze niet meer dan 32767 brieven kunnen versturen :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Veel versoepelen alleszins niet. Daardoor induceer je de kans op een 3° golf met meer besmettingen, terug stijging van opnames, eventueel toch verstrenging en finaal veel meer menselijk en economisch leed.

Nu veel versoepelen = terug in eigen voeten schieten.
Inderdaad. Er wordt vandaag dan ook niet versoepeld want de cijfers laten het na maar liefst 5 maanden nu nog altijd niet toe. Men regulariseert alleen wat nu al enkele weken gebeurde en niet bestraft werd (want veel te veel overtredingen). Men doet het wel af als versoepelingen, voor "de moraal" ofzoiets, maar het effect zal van korte duur zijn en men zal snel weer meer versoepelingen gaan eisen.
koenraaddeconinck schreef:Maar nog even volhouden kan maken dat we op relatief korte termijn, voor lang - en weet definitief met versnelling van het vaccinatietempo - kunnen genieten van hoger vermelde pleasures ... en dat nog eens met beperking van de kans op nog grotere economische malaise ...
"Nog even volhouden," dat horen we al sinds oktober. Het zou voor "de moraal" wel eens helpen als de cijfers echt zouden zakken zodat we weten wat "nog even volhouden" concreet betekent. Waarom zou het nu wel moeten lukken met "nog even volhouden" als er na 5 maanden even volhouden nog steeds geen beterschap is, integendeel, op de overlijdens na zijn de cijfers nu zelfs structureel slechter dan toen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:"Nog even volhouden," dat horen we al sinds oktober. Het zou voor "de moraal" wel eens helpen als de cijfers echt zouden zakken zodat we weten wat "nog even volhouden" concreet betekent. Waarom zou het nu wel moeten lukken met "nog even volhouden" als er na 5 maanden even volhouden nog steeds geen beterschap is, integendeel, op de overlijdens na zijn de cijfers nu zelfs structureel slechter dan toen.
Eigenlijk horen we dat van in het begin (maart vorig jaar).
We gingen "eventjes een paar weken in lockdown".
Met kerstmis mochten we met niet teveel samenkomen, "voor die ene keer", het is bijna Pasen, en nu zal het "voor die ene keer" ook zo zijn, maar vorig jaar was het ook al van dat.
En onze politici blijven maar blaffen naar de vaccinproducenten, en ondertussen puilen de frigo's en diepvriezers uit met vaccins, terwijl de vaccinatiecentra met de vingers zitten te draaien, wachtende op vaccins.
Eventjes zag je een verhoogde urgentie omdat de 3e golf er leek aan te komen, maar nu ze merken dat we naar een nieuw plateau lijken te gaan, is de fut er alweer direct uit.
Tijd om weer verder frigo's te vullen, en te blaffen naar Pfizer, Moderna en AstraZeneca, en zeggen dat ze hoopvol zijn dat het vaccin van Johnson en Johnson straks eraan komt.
Dat gaat de boel versnellen, beweren ze.
Maar wat let hen om die spuiten te zetten?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Eigenlijk wel frappant. Ik heb de persconferentie(s) vandaag niet gezien, maar blijkbaar heeft De Croo iets gezegd als "buiten buiten buiten!" om te illustreren dat het buiten behoorlijk veilig is (wat klopt). Ook in de mailing die vanavond rondging staat er: "Activiteiten in openlucht hebben een beduidend lager virologisch risico." Klopt allemaal, geen nieuws weliswaar, weten we al maanden.

Diezelfde De Croo zei 2 maanden geleden nochtans nog over "Wintergloed" in Brugge dat het zo gevaarlijk was, zoveel mensen in buitenlucht, en hij keurde het af. Nochtans wisten we toen al evengoed dat er geen risico was, de cijfers zijn toen ook gewoon blijven dalen, pas nadat de scholen heropend werden (niet buiten!) stegen ze weer.

Nu goed, Wintergloed was een CD&V initiatief, en De Croo is Open VLD, dus het was gemakkelijk om het af te keuren. Maar het is wel intriest hoe ze feiten enkel gebruiken in hun eigen voordeel en agenda. Deze versoepelingenregulariseringen hadden maanden geleden al ingevoerd kunnen worden en de cijfers zouden vandaag nog exact hetzelfde geweest zijn. Laten we het geniale inzicht van WEYTS B hierbij ook niet vergeten die heel lang gezegd heeft dat het buiten veel gevaarlijker was dan in de klas.

Et tu, 1207, blijf je nog steeds bij je visie dat buitenactiviteiten zeer gevaarlijk zijn?

Voor de rest zie ik dat er in de nabije toekomst, weliswaar onder voorbehoud, forse versoepelingen gepland zijn zonder dat de cijfers er beter uitzien dan vroeger :!: Telkens zijn ze wel "strategisch" gepland, de grotere contactbubbel mag nog niet dit weekend, wel pas vanaf maandag, de vooravond van een periode met minstens 2 weken kil en slecht weer. Dan worden meteen na de paasvakantie nog versoepelingen gepland, goed wetende dat de cijfers dan lager gaan liggen natuurlijk (maar nog niet fors gedaald) dankzij die paasvakantie. Lijkt me toch wel een riskante aanpak, want we weten dat de cijfers sowieso weer gaan stijgen na de paasvakantie.

Ik blijf het toch raar vinden: waarom zijn die versoepelingen nu plots wel mogelijk terwijl de cijfers structureel slechter zijn dan pakweg vorige maand, op overlijdens na? Waarom waren ze toen nog niet mogelijk? Al te gemakkelijk om het op de vaccinaties af te schuiven, dat gaat nog steeds aan een slakkengangetje.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Et tu, 1207, blijf je nog steeds bij je visie dat buitenactiviteiten zeer gevaarlijk zijn?
we weten al sinds 13/3/2020 dat het nergens en in geen enkele economische sector gevaarlijk is. Overal wordt alles perfect veilig georganiseerd
soit, we gaan dus massaal versoepelen met 2000 besmettingen per dag, met een variant die besmettelijker is en zieker maakt.

ik ben benieuwd
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:we weten al sinds 13/3/2020 dat het nergens en in geen enkele economische sector gevaarlijk is. Overal wordt alles perfect veilig georganiseerd
mmm, al eens op een fabrieksvloer geweest of een bus naar je werk? Bedrijven die op de tweede plaats staan als bron van besmetting? Of is het ironisch bedoeld?
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: mmm, al eens op een fabrieksvloer geweest of een bus naar je werk? Bedrijven die op de tweede plaats staan als bron van besmetting? Of is het ironisch bedoeld?
twijfelde over welke smiley ik best zou pakken :)
10 man doet me denken aan dat 15 man verhaal

we weten nu al dat onze aanpak economisch vele male schadelijker is als de kordate aanpak in Azie (waar de economie zich al serieus aan het herstellen is).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”