Ik ben net bezig om een nieuwe laptop te bestellen(Lenovo ThinkPad E14 Gen 2)maar twijfel tussen de amd 4500u vs intel i5-1135G processor.
Prijs is gelijkaardig maar is er een merkbaar verschil tussen deze twee processoren wat de ene beter maakt dan de andere ? (batterijduur bv)
amd 4500u vs intel i5-1135G
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
De intel verslaat de AMd in single core performance met een ruime marge, in multi core doet de AMD het iets beter. In energieverbuik verslaat de AMD de intel met een ruime marge (de AMD is veel zuiniger)
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Intel verslaat AMD singlethreaded met een ruime marge?Kiwivogel schreef:De intel verslaat de AMd in single core performance met een ruime marge, in multi core doet de AMD het iets beter. In energieverbuik verslaat de AMD de intel met een ruime marge (de AMD is veel zuiniger)
De marge op desktop tussen Intel en AMD Zen 2 (4000-reeks mobile, 3000-reeks desktop) singlethreaded is al vrij klein en da's puur omdat Intel zich meer permitteert op vlak van verbruikte energie. Aangezien ze niet zo veel energie kunnen slurpen in een laptop (doordat de koeling daar niet op voorzien is EN doordat zuinigheid bij laptops veel belangrijker is dan bij desktops) vervalt dat voordeel tot iets volledig insignificant.
Het multithreaded voordeel van AMD is zeer sterk bij laptops, want hun chips zuiniger zijn én hebben vaker meer cores/threads voor de dezelfde kostprijs.
Binnenkort komen de nieuwe Intel en AMD CPU's uit in laptops: Intel 11th (?) gen en AMD Zen 3 (5000-reeks) gaan allebei weer een significante sprong maken tov hun voorgangers. Maar wachten op betere hardware is vrij nutteloos, want het gaat toch zo snel dat je beter tot in het oneindige wacht tot alle vooruitgang geboekt is; een absurd idee dus.
-
- Pro Member
Tussen de 2 cpu's van de TS is mijn statement absoluut correct. Daarom zei ik "de Intel", en niet "Intel"JamesEarlGray schreef: Intel verslaat AMD singlethreaded met een ruime marge?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 28 keer
Het performantieverschil tussen beide CPU's daargelaten, ik zie dat de AMD laptop goedkoper is en meer features heeft: dubbel zoveel opslagruimte, een IPS scherm ipv TN, vingerafdruklezer, backlit keyboard.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
Ja, zélfs als het puur gaat om de vergelijking tussen die twee CPU's. Zen 2 loopt amper achter op Intel in singlethreaded performance en al zeker als het gaat om laptop CPU's die een zeer beperkt vermogensbudget ter beschikking hebben.Kiwivogel schreef:Tussen de 2 cpu's van de TS is mijn statement absoluut correct. Daarom zei ik "de Intel", en niet "Intel"JamesEarlGray schreef: Intel verslaat AMD singlethreaded met een ruime marge?
Waar heb jij gezien dat die Intel CPU significant sneller is in singlethreaded prestaties die AMD CPU? De algemene informatie over beide platformen wijst volgens mij iets anders uit, maar ik beweer niet alles te weten, dus surprise me.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Lag dat verschil niet aan de vertraagde boost van AMD? Er is wat gedoe geweest omtrent AMD (mobile cpu) die z'n boost snelheid wat later liet beginnen, wat dan vooral zichtbaar was bij korte, snelle taken. Ik dacht dat ze dat sindsdien wel wat versneld hadden.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
UserBenchmark is een slechte site die alles probeert (door de gewichten van elk score-onderdeel te beïnvloeden) om AMD slechter te laten lijken dan ze echt zijn.Kiwivogel schreef:Je googled amd 4500u vs intel i5-1135G en je klikt op de eerste link:
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/I ... vsm1052299
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Daar is inderdaad meerdere keren duidelijk geworden dat userbenchmarks echt niet de site is die je serieus wil nemen.
Al van het begin was het meer een site die je eigenlijk niet als referentie kon gebruiken gezien het geen gecontrolleerde benchmarks waren maar "user submitted data" waarbij eenders wat kon gebeuren of mis zijn met die gebruikers hun machines.
Als ze dan nog eens zoals je zag sinds ryzen echt kost wat kost doen om intel bovenop te doen krijgen, tot aan het "meer dan een dualcore heb je niet nodig, quadcores is een luxe" achtige textje dat ze online gezet hadden na critici op YT zoals Hardware Unboxed de "vinger op de zere wonde" legde... jah.
Om nadien HUB af te proberen schilderen als mensen die niet weten waarover ze spreken en "attention seekers"
Basically elke keer opnieuw moeten we mensen erop wijzen dat in de tech sphere waar mensen iets meer weten de site wordt geridiculed door basically iedereen.
Bijna elke techtuber heeft er wel meermaals over gesproken ook in die tijd.
Die site is een en al SEO garbage eigenlijk.
Al van het begin was het meer een site die je eigenlijk niet als referentie kon gebruiken gezien het geen gecontrolleerde benchmarks waren maar "user submitted data" waarbij eenders wat kon gebeuren of mis zijn met die gebruikers hun machines.
Als ze dan nog eens zoals je zag sinds ryzen echt kost wat kost doen om intel bovenop te doen krijgen, tot aan het "meer dan een dualcore heb je niet nodig, quadcores is een luxe" achtige textje dat ze online gezet hadden na critici op YT zoals Hardware Unboxed de "vinger op de zere wonde" legde... jah.
Om nadien HUB af te proberen schilderen als mensen die niet weten waarover ze spreken en "attention seekers"
Basically elke keer opnieuw moeten we mensen erop wijzen dat in de tech sphere waar mensen iets meer weten de site wordt geridiculed door basically iedereen.
Bijna elke techtuber heeft er wel meermaals over gesproken ook in die tijd.
Die site is een en al SEO garbage eigenlijk.
-
- Pro Member
Manman. Precies wat moeilijkheden om toe te geven dat wat ik schrijf feitelijk juist is...
Cinebench R20:
intel i5-1135G single thread scrore: 492
AMD 4500u single thread score: 432
De intel is dus bijna 14% sneller in single
Maar je zal allicht wel een site vinden die zegt dat cinebench in het voordeel van Intel bencht?
Cinebench R20:
Maar je zal allicht wel een site vinden die zegt dat cinebench in het voordeel van Intel bencht?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Het enige voordeel van de Intel nog is dat die Thunderbolt 4 heeft de AMD niet.
De AMD is wel iets goedkopern het heeft 512GB SSD i.p.v. 256 bij de Intel.
De AMD is wel iets goedkopern het heeft 512GB SSD i.p.v. 256 bij de Intel.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
-
- Pro Member
Ik zou uiteraard ook voor het AMD model kiezen omwille van het lagere batterijverbruik en betere randapparatuur. Dat is een ander verhaal. TS vroeg gewoon het verschil tussen beide CPU's, en dat heb ik objectief gegeven. Er was 1 pluspunt voor de intel cpu en er waren er 2 voor de AMD cpu,
- JamesEarlGray
- Elite Poster
Ha, wow, Tiger Lake is inderdaad krachtiger dan ik had gedacht.Kiwivogel schreef:Manman. Precies wat moeilijkheden om toe te geven dat wat ik schrijf feitelijk juist is...
Cinebench R20:
Volgende keer ga ik op zoek naar cijfers ipv terug te vallen op (blijkbaar gedateerde) herinneringen.
Dat belooft eigenlijk veel voor de komende nieuwe Intel CPU's.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Alsook random cinebench nummers moet je met een korrel zout nemen.
Elke reviewer test anders, elk systeem is anders. Vooral nu met die boost clocks en thermal boundaries dat een laptopmaker kan instellen voor je bepaalde CPU.
Voor beide Intel en AMD trouwens. ZEKER bij laptops.
Je moet dus niet van 1 enkele source uitgaan (welke ze zelf ook vaak zelf zeggen trouwens).
Alsook dingen als dit natuurlijk : https://arstechnica.com/gadgets/2020/11 ... heres-why/
Deze Intel is inderdaad sneller in singlecore, maar dat komt dan ook met een caveat dat de power usage stukken hoger ligt en de cooling dus ook beter moet zijn.
Elke reviewer test anders, elk systeem is anders. Vooral nu met die boost clocks en thermal boundaries dat een laptopmaker kan instellen voor je bepaalde CPU.
Voor beide Intel en AMD trouwens. ZEKER bij laptops.
Je moet dus niet van 1 enkele source uitgaan (welke ze zelf ook vaak zelf zeggen trouwens).
Alsook dingen als dit natuurlijk : https://arstechnica.com/gadgets/2020/11 ... heres-why/
Deze Intel is inderdaad sneller in singlecore, maar dat komt dan ook met een caveat dat de power usage stukken hoger ligt en de cooling dus ook beter moet zijn.