Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 129 keer
In verband met die 0,0421 €/kWh van Eneco. Is dat voor zowel daginjectie als "nacht"/weekend injectie?
Edit*, gevonden: 0,0421 €/kWh voor zowel enkelvoudige als tweevoudige meter. Voor zowel dag als nacht.
https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... ECTION.pdf
Ik ben ze eens aan het samenstellen voor mijn situatie (tweevoudige meter):
Leverancier - Formule - Injectievergoeding dag - Injectievergoeding nacht
Luminus - alle tariefplannen - € 0,0359 - € 0,0211
Lampiris - alle tariefplannen - € 0,0406 - € 0,0235
Engie - Formule Easy - € 0,05429 - € 0,03957
Elegant - alle tariefplannen - € 0,0347 - € 0,0299
Edit*, gevonden: 0,0421 €/kWh voor zowel enkelvoudige als tweevoudige meter. Voor zowel dag als nacht.
https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... ECTION.pdf
Ik ben ze eens aan het samenstellen voor mijn situatie (tweevoudige meter):
Leverancier - Formule - Injectievergoeding dag - Injectievergoeding nacht
Luminus - alle tariefplannen - € 0,0359 - € 0,0211
Lampiris - alle tariefplannen - € 0,0406 - € 0,0235
Engie - Formule Easy - € 0,05429 - € 0,03957
Elegant - alle tariefplannen - € 0,0347 - € 0,0299
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ecopower 0,044 Euro dag en nacht injectie
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 22 keer
Wat ik me nu afvraag met de digitale meter, is het nu beter om van een vaste teller (die volledig terug draaide) terug over te schakelen naar een dag&nacht tarief zoals we pre-zonnepanelen hadden? Of wat zijn de pro en contra's van beide? Wanneer wat kiezen?
Ik ga ervan uit dat we post-corona hoofdzakelijk weer een verbruik 's avonds en in het weekend hebben en niet echt overdag (behalve eens een machine programmeren om te draaien, maar niets zots)
Als het injectietarief dag-nacht hetzelfde is, dan lijkt het mij interessanter om terug naar dag-nacht te gaan voor het gedeelte dat we moeten betalen? Afname overdag zal beperkt zijn, vooral wintermaanden, maar avondafname hebben we ganse jaar door nodig.
Ik ga ervan uit dat we post-corona hoofdzakelijk weer een verbruik 's avonds en in het weekend hebben en niet echt overdag (behalve eens een machine programmeren om te draaien, maar niets zots)
Als het injectietarief dag-nacht hetzelfde is, dan lijkt het mij interessanter om terug naar dag-nacht te gaan voor het gedeelte dat we moeten betalen? Afname overdag zal beperkt zijn, vooral wintermaanden, maar avondafname hebben we ganse jaar door nodig.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Of het de moeite nog is?
https://www.vlaanderen.be/energiefactuu ... ettarieven
"Vanaf 2022 wordt het huidig onderscheid tussen het duurdere dag- en het goedkopere nachttarief afgeschaft. Dit is enkel het geval voor het deel distributienettarieven op uw elektriciteitsfactuur, niet voor het deel elektriciteitskosten.
Het deel elektriciteitskosten op uw factuur wordt namelijk bepaald door de energieleverancier. Energieleveranciers kunnen dus contracten blijven aanbieden met verschillende energieprijzen voor uw dag- versus nachtverbruik."
https://www.vlaanderen.be/energiefactuu ... ettarieven
"Vanaf 2022 wordt het huidig onderscheid tussen het duurdere dag- en het goedkopere nachttarief afgeschaft. Dit is enkel het geval voor het deel distributienettarieven op uw elektriciteitsfactuur, niet voor het deel elektriciteitskosten.
Het deel elektriciteitskosten op uw factuur wordt namelijk bepaald door de energieleverancier. Energieleveranciers kunnen dus contracten blijven aanbieden met verschillende energieprijzen voor uw dag- versus nachtverbruik."
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Gisteren begonnen met 'zelfverbruik' aan te pakken, de boiler warmt nu niet meer snachts maar overdag
Uiteindelijk kan ik die wel als buffer voor zelfverbruik gaan gebruiken, in en uitschakelen gaat gemakkelijk.
Het vraagt wel allemaal om mogelijkheden tot meten van verbruik en opbrengst in realtime, misschien moet ik dat maar eerst beginnen aanpakken en uitwerken want meten is weten…
J.
Uiteindelijk kan ik die wel als buffer voor zelfverbruik gaan gebruiken, in en uitschakelen gaat gemakkelijk.
Het vraagt wel allemaal om mogelijkheden tot meten van verbruik en opbrengst in realtime, misschien moet ik dat maar eerst beginnen aanpakken en uitwerken want meten is weten…
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik zit me af te vragen in hoeverre mate je een warmtepomp (met diepteboringen) kan sturen - uiteindelijk is dit iets dat relatief traag reageert, dus uitschakelen lijkt me een zeer slecht idee.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Directe sturing op de zon is idd lastig, maar je kan wel perfect zeggen, bv alleen SWW maken tussen "10.00 en 17.00".
Qua verwarming gaat dat hier niet veel doen, als de zon schijnt, ook al is het -5°C, moet de verwarming eigenlijk niet draaien.
Qua verwarming gaat dat hier niet veel doen, als de zon schijnt, ook al is het -5°C, moet de verwarming eigenlijk niet draaien.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
mijn assumptie is dat "ooit" de nacht-tarieven hoger gaan zijn dan de dag-tarieven. Net omdat er op dat moment geen zonlicht is.
Bereken gewoon voor jezelf (steeds opnieuw):
"kostprijsbesparing door te wisselen van enkel naar dubbel tarief of terug" - "eenmalige kosten voor het wisselen" = return on investment na X maanden. en beslis daarop.
Bereken gewoon voor jezelf (steeds opnieuw):
"kostprijsbesparing door te wisselen van enkel naar dubbel tarief of terug" - "eenmalige kosten voor het wisselen" = return on investment na X maanden. en beslis daarop.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Ik ben sinds gisteren overgeschakeld naar dag nacht teller. Was gewoon telefoontje naar Fluvius, wel rekenen op 5 weken om dat effectief in orde te hebben. Alhoewel ik ook geen bericht gekregen heb dat dit effectief al in orde is...Hakki schreef:Wat ik me nu afvraag met de digitale meter, is het nu beter om van een vaste teller (die volledig terug draaide) terug over te schakelen naar een dag&nacht tarief zoals we pre-zonnepanelen hadden?
Mijn redenering is: op de weekenddagen overdag na, moet je toch betalen voor de stroom die je sowieso afneemt wanneer de zonnepanelen niets opwekken. Vooral 's nachts en 's avonds in de winter dus. Dan zit je daar aan een goedkoper tarief (vooral de distributiekosten liggen heel wat lager). Ok je krijgt vaak minder voor je injectie, maar dat verschil is vaak kleiner dan het voordeel van de minder te betalen distributiekosten. In feite zijn de distributietarieven vanaf 2022 van geen tel meer, maar je zal volgens mij altijd meer voordeel doen met dag en nacht.
Dit staat dus nog los van leveranciers die evenveel betalen voor dal en piek injectie.
Dat verloopt allemaal automatisch en je weet dat je met een modulaire warmtepomp net kiest voor een constante om aan minder verbruik en minder piekverbruik te komen.devilkin schreef:Ik zit me af te vragen in hoeverre mate je een warmtepomp (met diepteboringen) kan sturen - uiteindelijk is dit iets dat relatief traag reageert, dus uitschakelen lijkt me een zeer slecht idee.
Hun all-in prijs is, voor ons, te duur. Het scheelt meer dan 300€ per jaar dan andere leveranciers met dag en nacht contracten. Wel zouden ze volgend jaar met een speciaal "warmtepomptarief" komen. Ben eens benieuwd wat dat zal geven en of nog andere leveranciers zullen volgen.johan.devos schreef:Ecopower 0,044 Euro dag en nacht injectie
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Hangt daar geen prijs aan vast? En gaan ze volgend jaar dat niet afschaffen? (Of was dat enkel exclusief nachttarief? Ik ben op den duur niet meer mee met al hun fratsen).Vaganzza schreef:Ik ben sinds gisteren overgeschakeld naar dag nacht teller. Was gewoon telefoontje naar Fluvius, wel rekenen op 5 weken om dat effectief in orde te hebben. Alhoewel ik ook geen bericht gekregen heb dat dit effectief al in orde is...
-
- Elite Poster
Kost 10€ die omschakeling van een digitale meter. Ja, het huidige systeem wordt afgevoerd, maar zelfs op die 10 maanden komt het mij veel voordeliger uit dan die 10€...
-
- Elite Poster
Zie mijn link enkele posts terug.MClaeys schreef: En gaan ze volgend jaar dat niet afschaffen? (Of was dat enkel exclusief nachttarief? Ik ben op den duur niet meer mee met al hun fratsen).
-
- Elite Poster
Bedankt, daar had ik over gelezen.
10 Euro valt best mee inderdaad, ik dacht dat dit duurder was.
De komende dagen eens eens kijken waar we goedkoper af zijn met single tarief en/of dubbel tarief.
10 Euro valt best mee inderdaad, ik dacht dat dit duurder was.
De komende dagen eens eens kijken waar we goedkoper af zijn met single tarief en/of dubbel tarief.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
10 € die Fluvius vraagt voor die een paar muisklikken om je over te schakelen en dat zou tot 5 weken duren ? Wel wat lang hoor
Vroeger was het inderdaad duurder, een interventie om de kWh meter te verwisselen, iets van 170 € dacht ik. Maar heb toch geen 5 weken moeten wachten.
Vroeger was het inderdaad duurder, een interventie om de kWh meter te verwisselen, iets van 170 € dacht ik. Maar heb toch geen 5 weken moeten wachten.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Denk dat ze die 5 weken bedoelen omdat de energieleverancier een tussentijdse afrekening moet maken?
-
- Elite Poster
Eigenlijk zelfs dat niet want de digitale meter telt altijd dubbel, waarom zou Fluvius dan nog een muisklik moeten doen. In theorie moet ge dus gewoon u leverancier kunnen bellen, zeggen vanaf nu dit telefoongesprek (afgerond naar dichtst bijzijnde kwartier) wil ik terug dag- en nacht tarief. Zo eenvoudig moet het kunnen zijn want al die data hebben ze gewoon voor handen.lacer schreef:10 € die Fluvius vraagt voor die een paar muisklikken om je over te schakelen en dat zou tot 5 weken duren ?
-
- Elite Poster
Ik denk dat ze het in hun systemen moeten aanpassen of iemand een enkelvoudige of dubbeluurtarief heeft (dat dan doorgegeven wordt of geraadpleegd kan worden door de elektriciteitsleveranciers). Dat maakt niet uit wat de DM zelf zegt. Dan nog is dat voor enkele muisklikken veel geld, alhoewel ik wel een tiental minuten aan de lijn gehangen heb om dit aan te vragen. Laten we nog zeggen dat Fluvius in totaal (verspreid over 2 personen) een kwartier mee bezig is, dan betaal je gewoon de loonkost.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Heb daarnet vlaamse energiemaatschappij aan de lijn gekregen. Voor hun goedkoopste particulier product groen variabel) krijg je 3,29 €c/kWh injectievergoeding en dat is automatisch vanaf 1 maart. Bij hun andere particuliere producten krijg je tikkeltje meer. Hun duurste product groen gerust vast is het 5€c/kWh injectievergoeding. Het staat nog niet op hun website maar vond het de moeite om te delen. Voor mij persoonlijk behoren ze tot de betere van de klas van de energiemaatschappijen.
-
- Elite Poster
Is nochtans perfect te vinden in de tariefkaarten: https://www.vlaamseenergieleverancier.b ... re-klanten
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Weet er iemand of je een elektrische boiler eigenlijk kan 'dimmen' ?
Als dat kan, kan je die eigenlijk sturen om aan 100% zelfverbruik te komen...
J.
Als dat kan, kan je die eigenlijk sturen om aan 100% zelfverbruik te komen...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Een elektrische boiler verwarmt met een weerstand, dus geen enkel probleem om die te "dimmen".
Met het principe van een triac dimmer moet dat toch mogelijk zijn. Maar zal ééntje van 2000 W of meer moeten zijn. Zelfbouw misschien ?
Ofwel met PWM misschien, maar dan met niet al te hoge chop frequentie zodat je niks hoort . Hier ook zelfbouw mogelijk.
Met het principe van een triac dimmer moet dat toch mogelijk zijn. Maar zal ééntje van 2000 W of meer moeten zijn. Zelfbouw misschien ?
Ofwel met PWM misschien, maar dan met niet al te hoge chop frequentie zodat je niks hoort . Hier ook zelfbouw mogelijk.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Pro Member
Ik ben ook geneigd om in die richting te denken. Trouwens het argument, de mensen hebben er genoeg van, ik krijg ongeruste mails, goh... dat klinkt meer als politiek populisme.cadsite schreef:Het kind met het badwater weggieten...
ipv alles een goed tegen het licht te houden en die criminele plannen bij te sturen.
Als ze aan de mensen eens duidelijk de voordelen toelichten krijg je een ander soort gesprek. De nadelen worden al genoeg besproken.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat ze eens beginnen met alle info te geven en niet in stapjes.
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Over welke voordelen heb je het?Nexus1980 schreef:Als ze aan de mensen eens duidelijk de voordelen toelichten krijg je een ander soort gesprek. De nadelen worden al genoeg besproken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Pro Member
Je weet toch dat dag/nachttarieven met het capaciteitstarief gaat weggaan, toch?profke schreef:mijn assumptie is dat "ooit" de nacht-tarieven hoger gaan zijn dan de dag-tarieven. Net omdat er op dat moment geen zonlicht is.
Overdag is er zon, maar het is dan ook dat de mens vaakst actief is, bedrijven het actiefst zijn. Midden en hoogspanning daar gelaten.
Ik denk net zoals jij wel dat het aandeel zonnepanelen in ons gaat blijven stijgen maar ons elektriciteitsverbruik zeker ook. Denk alleen maar aan onze transitie van transport. Hier gaan de DNB’s zeker nog over moeten debateren met de overheid om co2 doelstellingen te halen.
-
- Elite Poster
De VREG droomt van 3 zaken momenteel:
1. Iedereen digitale meter (is bezig en zal afgerond zijn in 2029)
2. Capaciteitstarief om pieken "af te zwakken" (geloof ik niet, want eens je 1 piek hebt, maakt het allemaal niet uit)
3. Realtime tarieven doorrekenen (zowel afname als injectie). Perverse gevolgen moet ik hier niet schrijven, maar 1 ding weet ik dan wel zeker: zonnepanelen leveren dan helemaal niets meer op, integendeel.
2. Capaciteitstarief om pieken "af te zwakken" (geloof ik niet, want eens je 1 piek hebt, maakt het allemaal niet uit)
3. Realtime tarieven doorrekenen (zowel afname als injectie). Perverse gevolgen moet ik hier niet schrijven, maar 1 ding weet ik dan wel zeker: zonnepanelen leveren dan helemaal niets meer op, integendeel.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
ik noteer inderdaad dat volgend jaar de, een 40-tal jaar geleden geintroduceerde, nacht en dag tarieven gelijkgeschakeld worden..Nexus1980 schreef: Overdag is er zon, maar het is dan ook dat de mens vaakst actief is, bedrijven het actiefst zijn. Midden en hoogspanning daar gelaten.
Ik denk net zoals jij wel dat het aandeel zonnepanelen in ons gaat blijven stijgen maar ons elektriciteitsverbruik zeker ook. Denk alleen maar aan onze transitie van transport.
maar of dat ook zal blijven weet ik niet. ik denk dat dit nog ooit voor een duurder nachtstroom gaat zoeken.
Dus: de gemiddelde mens gaat in de winter 's morgens vertrekken met zijn opgeladen electrische wagen, hij rijdt naar zijn werk, en komt 's avonds in het donker terug. intussen hebben zijn zonnepanelen quasi niets gedaan. Deze mens sluit dan zijn electrowagen terug aan , terwijl de zon niet schijnt, om terug op te laden. en jij denkt dat het niet realistisch is dat die nachtstroom op termijn duurder wordt?
de perverse gevolgen kan je hier al lezen:Vaganzza schreef:De VREG droomt van 3 zaken momenteel:
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vrije-st ... koud-texas
Na de extreme kou en de stroomuitval van vorige week staat veel Texanen nog een onaangename verrassing te wachten. Hoewel de elektriciteit op veel plaatsen langdurig was uitgevallen, kunnen zij toch een enorme elektriciteitsrekening verwachten, bericht NPR.
Een veteraan meldt al dat hij een rekening van 16.000 dollar heeft ontvangen. Andere Texanen schrijven op Twitter dat ze een rekening van 5.000 dollar hebben gekregen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Nexus heeft over mijn vraag heen gelezen denk ik.Jack Daniels schreef:Over welke voordelen heb je het?Nexus1980 schreef:Als ze aan de mensen eens duidelijk de voordelen toelichten krijg je een ander soort gesprek. De nadelen worden al genoeg besproken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Of je staat op zijn ignore listJack Daniels schreef: Nexus heeft over mijn vraag heen gelezen denk ik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Niet echt vergelijkbaar qua schaal, maar toch: ze zouden beter de grote pieken (in beide richtingen) opvangen met batterijparken, zoals ze in Australië doen.
Van mij mogen al die heffingen en tarieven daarin geïnvesteerd worden ipv in subsidies aan elke vorm van productie
Van mij mogen al die heffingen en tarieven daarin geïnvesteerd worden ipv in subsidies aan elke vorm van productie
-
- Pro Member
Yup, sorry! Nee nog niemand op ignore list tot hiertoe .Jack Daniels schreef: Nexus heeft over mijn vraag heen gelezen denk ik.
Eerst en vooral is het capaciteitstarief (CT) vooral voorruitziend voor zowel laagspanning als hoogspanningsklanten. Elektriciteit gaat een nog grotere rol spelen in onze maatschappij. Omdat het net anders blootgesteld gaat worden aan grotere piekbelastingen gaan de kosten te hoog oplopen. Wie betaalt dat? Ja juist...
1 voordeel is uiteraard dat de DNB prijzen potentieel voor de mensen die er rekening mee houden (nee inderdaad voor sommigen niet!) de prijs zal zakken. Maar het het principe (ongeveer) gebruiken dat het CT werkt zoals wegentaks. De zwaarde jongens worden meer belast. Ik begrijp de logica hierachter wel. Ik had ergens gelezen maar dat kan ook een gerucht zijn dat gezinnen dat minder of gelijk aan 2,5 KW blijven 6 €c / kWh minder zouden betalen. Dat is natuurlijk nog wel afwachten.
Een ander voordeel van CT waar je bijna niks over terugvind is dat hiermee onrechtstreeks ook je energieprijs correcter zal aangerekend worden. Nu houdt de energieprijs slechts in dat een gemiddelde slechts genomen wordt van de laagspanningsklanten (S21) of “Synthetic Load Profile”(SLP)... Alq morgen door het CT iedereen een digitale meter zal hebben kan er berekend worden op uw echt afname profiel. Dat is eerlijker.
-
- Elite Poster
Gaat niet gebeuren, want de minderheid heeft een slimme meter op dit moment, dat zijn de enige die hun rekening zien stijgen (want enkel voor hen kan het boven de 2,5 kW gaan). Ze gaan echt niet voor al de rest de rekening goedkoper maken puur omdat ze nog geen meter hebben, ze zouden inkomsten verliezen. En onder de 2,5kW gaat al niet gezien dat de ondergrens is .Nexus1980 schreef:Ik had ergens gelezen maar dat kan ook een gerucht zijn dat gezinnen dat minder of gelijk aan 2,5 KW blijven 6 €c / kWh minder zouden betalen. Dat is natuurlijk nog wel afwachten.
Klopt, maar ook hier, de minderheid heeft een digitale meter, probeer dan aan hen maar de logica uit te leggen waarom enkel voor hen de rekening omhoog gaat.Nexus1980 schreef:Alq morgen door het CT iedereen een digitale meter zal hebben kan er berekend worden op uw echt afname profiel. Dat is eerlijker.
Hou er daarnaast rekening mee dat de meerderheid van de mensen hun meter niet kan uitlezen of zou weten wat te doen met die cijfers, daar rekenen ze op. Ik lees ze zelf uit, we proberen er rekening mee te houden, maar dat ga ik aan mijn ouders niet meer moeten gaan proberen uitleggen, aan veel mensen niet zelfs. Ze voorzien zelf ook de tools niet om dit uit te lezen, sommige energieleveranciers beginnen er mee, uiteraard tegen een meerprijs.
Dat zou de manier moeten zijn, maar die passen ze niet toe. 1 piek per maand (de hoogste), eind van het jaar/afrekening het gemiddelde van de hoogste maandpieken. Iemand met 1 piek van 6kW per maand gaat zijn rekening zwaarder zien stijgen dan iemand die 20x 4kW op een maand als piek heeft. Daar ontgaat de logica mij dan, of mis ik iets?Nexus1980 schreef:De zwaarde jongens worden meer belast. Ik begrijp de logica hierachter wel.
Feit blijft, de minderheid heeft een slimme meter, en tegen alle beloften in zien zij hun rekening nu enorm stijgen (los van het capaciteitstarief, want daar is nog geen prijs van geweten, laatste gerucht dat ik hoorde was 50 Euro/kW boven 2.5). Nu moogt ge denk ik bij al die bezitters op de deur gaan kloppen en proberen uitleggen dat het eerlijker is, zo zien zij het zeer zeker niet (bron: de FB groepen over de terugdraaiende teller).
Mensen zien niet graag hun rekening erg omhoog gaan met 0,0 meerwaarde voor hen, in de ogen van de mensen betalen ze al jaren heel veel taksen op energie dat overal maar in postjes en zakken verdwijnt.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 7 keer
Ze krijgen nu geld voor iets dat eigenlijk waardeloos is.Vaganzza schreef:Perverse gevolgen moet ik hier niet schrijven, maar 1 ding weet ik dan wel zeker: zonnepanelen leveren dan helemaal niets meer op, integendeel.
Goed dat hier een einde aan komt want het zijn weer anderen die betalen.
De terugdraaiende teller was ook zoiets: een krediet dat ze in de winter kunnen gebruiken terwijl hun elektriciteit in de zomer amper wat waard is.