Instellingen verdwenen van modem via eigen router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Jethz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 sep 2005, 17:22

Verleden jaar heb ik een upgrade laten doen van de modem, en toen werd mij gezegd dat men geen modem only modellen meer kon plaatsen, maar dat ik de modem/router van telenet via bridging kon laten werken met mijn eigen router.

Toen kon ik nog aan de instellingen op mijn telenet, nu hebben ze dit verwijderd tenzij je rechtstreeks op de Telenet modem verbonden bent en op het netwerk van de modem/router zit.

Heel vervelend als je af een toe een port forwarding moet aanzetten. Men weze gewaarschuwd dat Telenet dit nu veranderd heeft en je door wat extra hoops laat springen.

Edit: bij nader inzien (met laptop rechstreeks op de modem) blijken de instellingen of geavanceerde instellingen gewoon totaal verdwenen bij mijn modem in mijn telenet. Wat nu? Ik kan dus niet meer aan portforwarding of andere settings? Een foutje bij Telenet? Een tijdelijke storing of onderhoud?
Laatst gewijzigd door Jethz op 28 feb 2021, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Als je het telenet modem in bridging hebt, dan hoef je niet via mijn telenet de portforwarding in te stellen. Dat kun je doen via je lokale router.
Jethz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 sep 2005, 17:22

Om één of andere reden moet ik toch de portforwarding op mijn telenet modem aanzetten en gewoon doorsluizen naar dezelfde poort op mijn eigen router. Bvb poort 80 forwarden naar 80 op mijn router, en in mijn router zelf forward het dan naar een andere poort.

Edit: gebeld met Telenet en de link voor instellingen is wel degelijk verdwenen. Zij gaan uitzoeken wat het probleem is.
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Blijft toch raar. Krijgt je eigen router wel een extern IP-adres?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat de TN router zijn settings zou verliezen bij een update, vind ik niet eens zo abnormaal.
Zou niet de eerste zijn die dat doet, en TN is notoir om daar niet echt mee in te zitten.

Maar "een port moeten forwarden naar je eigen router", dat klinkt toch serieus alsof je router geen extern IP heeft gekregen.
Is dat altijd al zo geweest?
En welk model TN router heb je, exact?
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Ik stak mijn eigen router (ipv4) in de DMZ op de Telenet modem.
Van op de eigen router stelde ik dan port forwarding in.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jethz schreef:Verleden jaar heb ik een upgrade laten doen van de modem, en toen werd mij gezegd dat men geen modem only modellen meer kon plaatsen, maar dat ik de modem/router van telenet via bridging kon laten werken met mijn eigen router.
Ik neem aan dat je het over de E-router hebt (CV8560E)? Graag correcte info!
Jethz schreef:Toen kon ik nog aan de instellingen op mijn telenet, nu hebben ze dit verwijderd tenzij je rechtstreeks op de Telenet modem verbonden bent en op het netwerk van de modem/router zit.
Heel vervelend als je af een toe een port forwarding moet aanzetten. Men weze gewaarschuwd dat Telenet dit nu veranderd heeft en je door wat extra hoops laat springen.
Dat is niet waar ... Telenet heeft niets verwijderd.
Jethz schreef:Edit: bij nader inzien (met laptop rechstreeks op de modem) blijken de instellingen of geavanceerde instellingen gewoon totaal verdwenen bij mijn modem in mijn telenet. Wat nu? Ik kan dus niet meer aan portforwarding of andere settings? Een foutje bij Telenet? Een tijdelijke storing of onderhoud?
Waarschijnlijk is jouw modem niet correct geprovisioneerd? Of inderdaad een tijdelijke storing.
Maar er is niets gewijzigd bij Telenet: iedereen die een HGW heeft (geen modem-only) kan via Mijn Telenet aan zijn modem instellingen.
Jethz schreef:Om één of andere reden moet ik toch de portforwarding op mijn telenet modem aanzetten en gewoon doorsluizen naar dezelfde poort op mijn eigen router. Bvb poort 80 forwarden naar 80 op mijn router, en in mijn router zelf forward het dan naar een andere poort.
Dan staat jouw eigen router niet in de Mac passtrough bridge. Bij een correct bridge krijgt jouw eigen router een ander publiek IPv4 adres dan de Telenet modem, en is er geen portforwarding nodig.
streulma schreef:Ik stak mijn eigen router (ipv4) in de DMZ op de Telenet modem.
Van op de eigen router stelde ik dan port forwarding in.
DMZ is niet hetzelfde als bridge.
Bij DMZ heb je nog steeds een dubbele NAT...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”