Het is tijd om een nieuwe firmawagen te kiezen. De leasingmaatschappij gaat duidelijk de wat groenere toer op, want de budgettair meest interessante auto's in de keuzelijst zijn minstens hybride.
Mijn oog valt op de (hybride) Mercedes CLA 250 e Coupé. Met alle toeters en bellen die me interesseren kom ik netjes binnen het budget. Idem wagen met een 'normale' motor en idem opties lukt voor geen meter met het leasebudget.. (restwaarde zal hier een rol spelen vermoed ik)
Alleen heb ik een praktisch probleem: thuisladen is omwille van een aantal praktische redenen niet mogelijk. Ik vroeg me dus af of je in dat geval eigenlijk wel iets kan aanvangen met het elektrische deel van een hybride? Ik doe - wegens thuiswerken tegenwoordig - niet zo gek veel kilometers, maar heb wekelijks toch dik 600 kilometer op de teller... De 60 kilometer elektrische autonomie kan interessant zijn voor de lokale verplaatsing, maar eens ik 'de baan' op moet gaat de verbrandingsmotor toch aan de bak moeten..
Please: geen polemiek rond salariswagens etc.. Dergelijke non-discussies hebben we hier al genoeg gehad. Maar graag technische voor- of tegenargumenten...
hybride firmawagen zonder oplaadpunt?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Zolang je niet kan opladen, zal je weinig kunnen doen met het elektrisch deel.
Jammer genoeg zal je dus een minderwaardig voertuig hebben. Het zal door extra gewicht (150kg) meer brandstof slurpen terwijl de tank kleiner geworden is.
Dus meer naar de brandstof pomp...
Jammer genoeg zal je dus een minderwaardig voertuig hebben. Het zal door extra gewicht (150kg) meer brandstof slurpen terwijl de tank kleiner geworden is.
Dus meer naar de brandstof pomp...
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Mijn vriendin heeft een plugin hybride, van haar werk hebben we een Nexxtender laadkabel meegekregen. Dat ding zend via SigFox IoT de laadgegevens door naar de firma, en elke maand krijgt ze dan een terugstorting voor de hoeveelheid gebruikte electriciteit.
Misschien is dat mogelijk bij jullie? Het enige wat je dan nodig hebt is een stopcontact.
Misschien is dat mogelijk bij jullie? Het enige wat je dan nodig hebt is een stopcontact.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Het systeem zal zonder laden waarschijnlijk ook wel zijn nut hebben en het verbruik binnen de perken houden, maar, zoals reeds gezegd kan dat (deels) teniet gedaan worden door de extra (onbenutte) batterijmassa. Daarenboven zal je ook inboeten aan koffer- en/of zitruimte.
Een laatste reden om niet voor een plug-in te gaan als je niet kan laden is puur ‘ideologisch’ maar je moet niet voor een plug-in gaan als je hem niet gebruikt zoals bedoeld, wel ‘profiteert’ van de voordelen en zorgt voor een negatief imago van deze voertuigen bij bv. leasemaatschappijen die toch hun tankkosten hoger zien dan ingeschat.
Een laatste reden om niet voor een plug-in te gaan als je niet kan laden is puur ‘ideologisch’ maar je moet niet voor een plug-in gaan als je hem niet gebruikt zoals bedoeld, wel ‘profiteert’ van de voordelen en zorgt voor een negatief imago van deze voertuigen bij bv. leasemaatschappijen die toch hun tankkosten hoger zien dan ingeschat.
-
- Pro Member
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
@600 km/week; oftewel 100 km/dag zal de batterij dikwijls door het rijden opgeladen worden (afremmen op de motor).. dus geheel nutteloos is die batterij niet.
verder : zoek eens bij spritmonitor.de naar "typisch" gebruik voor de modellen waarvoor je twijfelt. Omdat rijstijl persoonlijk is kijk je best ook eens naar je "huidige" wagen, dan heb je een vergelijkingspunt...
P.S: firmawagen zonder tankkaart? en indien wel tankkaart: betalen ze je electriciteit ook? anders zou je "nadeel" doen door je thuisladen..
verder : zoek eens bij spritmonitor.de naar "typisch" gebruik voor de modellen waarvoor je twijfelt. Omdat rijstijl persoonlijk is kijk je best ook eens naar je "huidige" wagen, dan heb je een vergelijkingspunt...
P.S: firmawagen zonder tankkaart? en indien wel tankkaart: betalen ze je electriciteit ook? anders zou je "nadeel" doen door je thuisladen..
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Onze carpolicy wordt - as we speak - geüpdate voor hybride en elektrisch.
Wat ik hoor van vrienden en collega's is dat de laadinfrastructuur vaak gewoon een (betalende) optie is, als je dat al hebt, neem je die optie niet en vice versa.
Idem voor het thuisladen: kopie van uw energiecontract en aantal kWh thuisgeladen. Dus niet eens met een kWh meter ertussen enzo.
Het stukje "hybride" werkt ook zonder zelf te laden: bij het afremmen etc laadt de batterij op. Ik kreeg een klein jaar geleden een hybride als vervangwagen (Toyota Auris break) en die gaf op het dashboard aan wat er gebeurde: enkel ICE, enkel EV of beide en bij het remmen ging er een stuk naar de batterij.
Wat ik hoor van vrienden en collega's is dat de laadinfrastructuur vaak gewoon een (betalende) optie is, als je dat al hebt, neem je die optie niet en vice versa.
Idem voor het thuisladen: kopie van uw energiecontract en aantal kWh thuisgeladen. Dus niet eens met een kWh meter ertussen enzo.
Het stukje "hybride" werkt ook zonder zelf te laden: bij het afremmen etc laadt de batterij op. Ik kreeg een klein jaar geleden een hybride als vervangwagen (Toyota Auris break) en die gaf op het dashboard aan wat er gebeurde: enkel ICE, enkel EV of beide en bij het remmen ging er een stuk naar de batterij.
-
- Premium Member
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
- Locatie: Ronse
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
't Is mét tankkaart, en elektriciteit wordt in principe ook terugbetaald. Alleen is het in mijn geval gewoonweg technisch/praktisch niet mogelijk: auto staat aan de overkant van de straat... De statistiek qua brandstofverbruik zal dus iets anders uitvallen
Ik weet overigens niet hoe 'universeel' die door een merk geleverde laadstations zijn, maar ik zou ook niet veel zin hebben om iedere 4 jaar een ander systeem aan mijn gevel te boren..
Ik moet overigens wel eens met de fleetmanager gaan onderhandelen, want de laadinfrastructuur kan niet afgevinkt worden van de optielijst..(?)
En de keuze voor (minstens) hybride wordt je bijna verplicht: het zijn (over diverse merken heen) zowat de enige auto's die altijd probleemloos in het budget passen, zelfs met opties.
Ik weet overigens niet hoe 'universeel' die door een merk geleverde laadstations zijn, maar ik zou ook niet veel zin hebben om iedere 4 jaar een ander systeem aan mijn gevel te boren..
Ik moet overigens wel eens met de fleetmanager gaan onderhandelen, want de laadinfrastructuur kan niet afgevinkt worden van de optielijst..(?)
En de keuze voor (minstens) hybride wordt je bijna verplicht: het zijn (over diverse merken heen) zowat de enige auto's die altijd probleemloos in het budget passen, zelfs met opties.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Die optie is, afhankelijk van het merk, vermoedelijk een (gratis) voucher voor een thuis installatie. Bvb bij BMW krijg je die ook, of je die nu wil of niet. Inwisselen kan wel tegen een aantal verschillende dingen, waaronder (korting op) een thuis laad installatie
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
- Locatie: Oostende
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 28 keer
Daar hoef je niet voor te vrezen, Europa heeft CCS als standaard opgelegd.tdemeyer schreef:Ik weet overigens niet hoe 'universeel' die door een merk geleverde laadstations zijn, maar ik zou ook niet veel zin hebben om iedere 4 jaar een ander systeem aan mijn gevel te boren..
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik heb hier eveneens al over nagedacht al is mijn problematiek nog iets anders... ik woon namelijk op twee locaties.tdemeyer schreef:Alleen is het in mijn geval gewoonweg technisch/praktisch niet mogelijk: auto staat aan de overkant van de straat...
Een (gratis) laadinfrastructuur zou dus maar deels mijn probleem oplossen... zelfs zo'n https://www.powerdale.com/en/product/mobile zou het probleem niet oplossen tenzij die een onderscheid kan maken per lokatie.
Enfin... ik heb nog enkele jaren voor ik aan een nieuwe wagen toe ben.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Je zegt het al zelf. Uiteindelijk maakt het al weinig uit of je kan laden of niet. Met de huidige fiscaliteit kan je gewoon niets anders meer nemen (allez alles kan natuurlijk..). Je zou als bedrijf gek zijn om nog iets te kopen dat niet hybride of elektrisch is. De aftrekbaarheid gaat heel snel naar beneden in het huidige systeem.tdemeyer schreef:En de keuze voor (minstens) hybride wordt je bijna verplicht: het zijn (over diverse merken heen) zowat de enige auto's die altijd probleemloos in het budget passen, zelfs met opties.
Met ander woorden, je gaat veel minder auto voor je geld/budget krijgen met een niet-hybride.
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Grotere leasingmaatschappijen hebben meestal betere afspraken ivm levertijden. Zeker als de leasingmaatschappij de opties bepaald.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');