(Curved) monitor

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

Iemand suggesties voor een degelijke (curved) monitor van <500 euro?
gebruik: voornamelijk office toepassingen en nu en dan wat Adobe Illustrator.

Ben nogal fan van hoge resoluties, dus dat is een zeker een +.
Grootte: >24"
ben144
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

Waarom zou je curved overwegen? zeker als je tekenwerk doet lijken rechte lijnen me toch interessanter.

Ik heb deze maar vooral omdat ik veel aan foto's werk en daar is deze monitor uiterst geschikt voor. Er zit ook een handige sd-lezer in de zijkant en enkele usb-aansluitingen. Er is een afneembare kap bij als je binnenvallend licht hebt en een handige puck om snel over te schakelen naar een andere voorprogrammeerbare modus.

Ik denk dat het model niet overal meer te vinden is maar er is ook een opvolger. Deze versie zat rond 600 EUR, de nieuwe zal iets duurder zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Ik heb momenteel deze lg-34gl750-b.
Best wel tevreden van, enige dat ik een mindere vond was dat PIP van 2 verschillende ingangen geen functie is.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer
Provider

Vergeet zeker geen monitor met een hoge refreshrate, spijtig genoeg ben je snel verwend, ik haal een Windows aan 60Hz er zo uit, eens je 120 of 240Hz gewoon bent wil je niets anders.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer
Provider

Is een witte ook goed?

EIZO FlexScan EV2456
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Ik zou ook een IPS paneel aanraden maar curved IPS zit al gauw boven je budget. Curved is eerder een gaming gimmick voor grotere immersie, en ook om de gammashift wat te verbergen, vooral van TN en VA panelen die kleinere kijkhoeken hebben en dus meer gammashift (kleurverschuiving naargelang de kijkhoek).

Voor de tekstklaarte is PPI (pixeldichtheid) en de pixel layout belangrijk: RGB is standaard, andere layouts kunnen problemen geven. Als kleurjuistheid belangrijk is, ga je het scherm waarschijnlijk moeten calibreren, en je kan dan beter een echt 10bit paneel kiezen zonder compressie (zonder FRC).

PPI is nogal individueel en hangt ook samen met hoe ver je van je scherm zit om eventueel gekartelde randjes van tekst te zien. Online vind je genoeg PPI calculators maar het blijft subjectief. Bijvoorbeeld, mijn 31.5" 1440p scherm heeft 93.24 PPI wat zelfs ietsje hoger is dan de 91.79 PPI van een 24" 1080p (wat men meestal als ideale combo van die resolutie en schermgrootte aanziet) maar ik kan me wel inbeelden dat de tekst net een fractie te gekarteld kan lijken als je vaak heel dicht bij het scherm zit (~30cm). Mij stoort het niet (dubbel zo ver van scherm) en nu vind ik zelfs dat 'hoe groter, hoe liever' ook voor monitoren geldt.

-- TN z'n belangrijkste nadelen: de kleine kijkhoeken en laag contrast (lager dan 1000:1, geloof ik). Wel de snelste soort, dus interessant voor gamers.
-- VA z'n belangrijkste nadeel is "black smearing": een soort ghosting bij het scrollen -- op enkele modellen na, zoals Samsung Odyssey. Wel hoogste contrast (3000:1).
-- IPS z'n belangrijkste nadeel is "IPS Glow" dat zwart en wit ietsje grijzer maakt. Contrast is 1000:1 of hoger.

Backlight bleed kan je bij alle (niet-OLED) modellen hebben: slechte montage waardoor de backlight aan de randen wat zichtbaar is. Dat geldt ook voor defectieve pixels, zelfs bij dure modellen, waardoor het kopen van een monitor nog steeds een 'silicon lottery' blijft. Ook de effenheid van het paneel qua verkleuringen en verschillen in het licht dat doorgelaten wordt, is een loterij.

Refreshrate geldt ook op je desktop dus zoals selder zegt: hoe hoger, hoe liever, maar kijk dan ook naar wat je grafische kaart aankan (type en versie van connectoren).
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:
Provider

Ik heb zelf de Dell U3417W. Zeer tevreden van, goeie set van functies, KVM ingebouwd, IPS panel. Weliswaar "maar" 60Hz, maar het stoort niet.

Ik vind werken op een curved ultrawide veel aangenamer dan op een platte. Maar smaken verschillen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

selder schreef:Vergeet zeker geen monitor met een hoge refreshrate, spijtig genoeg ben je snel verwend, ik haal een Windows aan 60Hz er zo uit, eens je 120 of 240Hz gewoon bent wil je niets anders.
Inderdaad :!:

Ik heb onderstaande, jammer van de rode "gamer" accenten maar voor de rest zeer goede value for money.

https://tweakers.net/pricewatch/1301182 ... zwart.html
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:
Provider

Na veel zoeken heb ik onlangs de volgende monitor gekocht om beter te kunnen thuiswerken:
iiyama G-Master Red Eagle GB3461WQSU-B1

Hij komt hier naast een (veel duurdere) Eizo EV2750 die (mogelijk voorlopig) voor mijn vrouw haar telewerk is. Ik vind hem zeer goed meevallen (ook zelf gekalibreerd en dan is hij top). Een kleine curve zou hem helemaal afmaken, al valt er zeker te leven met dit vlakke scherm.
SPR
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Super super super tevreden met mijn Samsung Odyssey G5 27 Inch. 270 euro, niks van bleeding.
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer
Provider

Ik heb zelf de Dell U3417W gehad, uitstekende monitor!

Echter weggedaan omdat zo'n dingen waardeloos zijn voor het tekenen & 3D werk.
Elke rechte lijn lijkt gebogen, ik werdt er snel gek van!

indien je geen van de bovengenoemde dingen doet, raad ik ze wel aan.

Het is echter enkel interessant voor ultrawide, voor 16:9 is er echt niets aan.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

Dit is waardevolle feedback! Alvast merci!
Het gaat dus geen curved worden.

Andere suggesties blijven welkom.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer
Provider

axs schreef:Andere suggesties blijven welkom.
Je kan altijd eens op Tweakers kijken... daar heeft men handige filters.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”