Vragen ivm douane aangifte verzending

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik moet een pakje opsturen naar een niet EU land, en er is me een en ander onduidelijk.

1) Het formulier is enkel in NL/FR opgesteld. Kan ik dat niet beter met een EN formulier doen? Of is de layout internationaal gestandardiseerd?

2) Het type zending, en de beschrijving en waarde.
Het probleem hier is het volgende:
Ik heb een kameraad zijn laptop proberen te fixen, maar hij was total loss.
Nu wil hij graag een paar onderdelen ervan opgestuurd zien, oa de HDD en SSDs, maar hij woont dus niet in de EU.

Hoe pak ik dat aan inzake type zending? Is dat een cadeau, of kruis ik "andere" aan en zeg ik "eigen materiaal"?
Ik kan me voorstellen dat het vakje "andere" aankruisen een douane rompslomp met zich gaat meebrengen wegens niet gestandardiseerd.

En welke waarde geef ik daarvoor in?
Uiteindelijk zijn die devices al van hem, maar 0€ invullen lijkt me ook niet de slimste zet; de werkelijke tweedehandswaarde echter zou wel ns kunnen leiden door extra taksen.

3) De vakjes "inhoud" en "aantal" wensen tegenwoordig naar het schijnt een gedetailleerde beschrijving, maar ze zijn echt niet gemaakt om meer dan 1 soort item te versturen, want veel te klein om meer dan 1 ding in op te geven.
Twee zou nog nipt lukken, maar ik had gehoopt om er nog een paar andere dingen in te steken die hier voor hem klaarliggen.

De arme mensen achter het loket van bpost wisten (begrijpelijk) van toeten noch blazen wanneer het over "speciallekes" gaat.

PS: Laatste vraag nog:
Zijn er andere oplossingen dan bpost hiervoor?
Ik kwam bij hun uit wegens fysieke winkels (want ik heb geen printer dus eigen formulieren printen is geen optie), maar ze rekenen +-2€ voor 1kg, en +-44€ voor 2 kilo, zonder track&trace (verdubbel die prijzen maar voor een track&trace).

Ik zag dat DHL ook een optie had (22€ voor 2kg, met track and trace), maar dat was op hun NL website (DHL parcel, iirc); de BE website toont die service vooralsnog niet, en dan is het nog een kwestie van een kantoor te vinden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:1) Het formulier is enkel in NL/FR opgesteld. Kan ik dat niet beter met een EN formulier doen? Of is de layout internationaal gestandardiseerd?
CN22/CN23? Is gestandaardiseerd.
ITnetadmin schreef:Hoe pak ik dat aan inzake type zending? Is dat een cadeau, of kruis ik "andere" aan en zeg ik "eigen materiaal"?
Is een procedure op zich, hij had het dan als "herstelling" moeten verzenden naar hier (en zo aangeven bij export), in welk geval er bij de herimport geen kosten geheven worden over de goederen zelf, enkel over de eventuele meerwaarde door herstelling. Maar dat zal dus wel niet gebeurd zijn, want de douane rekent dan hier ook geen kosten aan bij de import, MAAR vraagt wel een bond twv de kosten, die ze terug vrijgeven wanneer je de herstelde goederen opnieuw exporteert.
ITnetadmin schreef:En welke waarde geef ik daarvoor in?
Wat is de de minimis waarde van het land van bestemming? Wat heeft hijzelf gedeclareerd om het naar hier te sturen? Neem dat gewoon over... De kans dat onze de minimis veel lager is dan die van hem is niet klein.
ITnetadmin schreef:3) De vakjes "inhoud" en "aantal" wensen tegenwoordig naar het schijnt een gedetailleerde beschrijving, maar ze zijn echt niet gemaakt om meer dan 1 soort item te versturen, want veel te klein om meer dan 1 ding in op te geven.
Twee zou nog nipt lukken, maar ik had gehoopt om er nog een paar andere dingen in te steken die hier voor hem klaarliggen.
CN2X is misschien niet het beste formulier in dit geval. Zou een pro-forma invoice dan niet het beste zijn? 3 exemplaren.
ITnetadmin schreef:De arme mensen achter het loket van bpost wisten (begrijpelijk) van toeten noch blazen wanneer het over "speciallekes" gaat.
Uiteraard. Customs brokerage is een hele tak op zich die qua complexiteit wel van een ander niveau is dan de basis postale/bancaire verrichtingen.
ITnetadmin schreef:PS: Laatste vraag nog:
Zijn er andere oplossingen dan bpost hiervoor?
Wat is land van bestemming?

Maar ik zeg er meteen al bij: zonder printer ga je bot vangen want men zal documenten verwachten. Wat je wel kan doen is naar een service punt gaan (geen krantenwinkeltje oid, wel een punt van de koerier zelf) en het daar laten afprinten (of een template invullen).

Als je een bedrijfsaccount hebt bij pakweg UPS kan je de gegevens voor de douane ook paperless invoeren maar dat vergt toch al wat ervaring daarmee, als de computer de aangifte verdacht vindt ga je het alsnog moeten printen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 22 feb 2021, 13:34, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

CN23
Fillipijnen
En hij heeft het niet verzonden; hij had hem meegebracht bij zijn laatste bezoek, als handbaggage.
Nu wil hij die onderdelen, maar door corona reist er momenteel niemand naar ginder; anders hadden we de gebruikelijke methode gehanteerd van "meegeven met het volgende familielid/vriend die naar ginder reist".

Documenten invullen is uiteraard geen issue, zolang ik ze verwerkt en geprint kunnen worden in het kantoor naar keuze.

Nu, in het ergste geval declareer ik een lage kost want uiteindelijk zijn het tweedehandsspullen, en een 1TB HDD en 2-3 latjes van 128-256 SSD zullen wel niet zo superduur zijn; ik wil het vooral juist invullen maar ook niet nadelig voor de kosten (als er meerdere juiste opties zijn).

PS: ik zie ook dat ik, inzake waarde en gewicht, eigenlijk beter af zou zijn met een CN22?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef: En hij heeft het niet opgezonden; hij had hem meegebracht bij zijn laatste bezoek, als handbaggage.
En niets aangegeven uiteraard.

UPS verbiedt dit soort zendingen en de rest zal pokkeduur zijn naar ginder (tenzij DHL Express misschien?), dus idd bpost.

Soit, de de minimis is er 10.000 PHP of 169 EUR*, of meer dan 7 keer als bij ons, dus tot dat bedrag mag je aangeven zonder kosten voor hem, wat me wel doenbaar lijkt in dit geval?

Ik zou de tool op parcel.bpost.be gebruiken, die zal (zou) in principe de CN22/CN23 al moeten genereren en heeft de "Print label at bpost office" optie. Zelfde manier van invullen als pro forma invoice hieronder. Ik denk wel niet dat die tool de "bpack world light" (Economy class, zonder tracking) zal willen pricen, enkel de "bpack world" (Standard class, met tracking) heeft AFAIK de inbegrepen optie om die tool te mogen gebruiken. Als het de bedoeling is om het met de light te sturen ga je het manueel op het postkantoor moeten invullen (goedkoper => minder gemak).

Of het nu light of standaard is, je zal er ook nog een pro-forma invoice erbij moeten steken, ik hoop voor jou dat het postkantoor er blancos van liggen heeft want ook de tool zal die AFAIK niet genereren:

https://www.bpost.be/site/nl/residentia ... rma_NL.pdf (in principe in drievoud opstellen, maar doe vier voor de zekerheid als je ze op voorhand print)
BTW nummer moet je niet invullen
Reden: Return of personal belongings
Code is de HS-code. 84717050 voor harde schijf bijvoorbeeld. Zie https://eservices.minfin.fgov.be/extTar ... ch?lang=EN
Geef de goederen op in het Engels, en zet er telkens duidelijk "USED" bij.
Geef een realistisch "eBay-bedrag" op voor zo'n gebruikt goed. GEEN 1 EUR! Blijf wel onder de 169 EUR totaal.

* Heb dit bedrag in 5 seconden gegoogled, je kan dit best zelf nog eens verifieren. Declareer ook niet te dichtbij tot 169 EUR, hou rekening met toekomstige wisselkoersfluctuaties. Ik heb ook geen rekening gehouden met eventuele strenge praktijken ginder voor de import van dit soort zendingen, je moet je zelf hierover informeren.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Een betalingstransactie kan eventueel wel opgevraagd worden en dan zit je daar met dat fictief bedrag.

Wij hebben de laatste maanden al regelmatig spullen opgestuurd naar de Filippijnen als "used" en gift. Formulier in Bpost kantoor ingevuld. Hou er wel rekening mee dat er momenteel een zeer lange verzendtijd op zit van meer dan een maand gezien de vluchten heel beperkt zijn. Er wordt zelfs per schip verzonden.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Allemaal bedankt voor de info.

De laptop is idd niet aangegeven, wegens origineel hier gekocht en persoonlijke eigendom waarvan het de bedoeling was dat hij terug mee zou reizen naar ginder, maar hij is dan hier in panne gegaan, dus hier laten proberen fixen terwijl zijn vakantie al terug gedaan was.

En het wordt idd de cheap cheap optie (bpost is al duur genoeg), dus geen online support.
Dat stoort me hoegenaamd niet, er is een postkantoor in de buurt :-)

Ik heb idd naast de CN ook een pro forma factuur formulier meegekregen.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Zoals hierboven

Cn23 en factuurke voldoen wel zet er wel een realistisch bedrag op 40€ ik zeg maar iets komt normaal wel goed.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”