Hi
Onlangs kwam een belgacom technieker langs om de installatie telefonie te voltooien. Hij kwam een klein connectordoosje van belgacom plaatsen, dat de invoer verbindt met de binnenbekabeling.
We hebben 5 RJ-aansluitingen in de woning. Hij vertelde dat het nogal redelijk veel aansluitingen waren en mss voor problemen later kon zorgen als je adsl zou nemen. Dit omdat die verschillende kabels met elkaar kunnen interfereren. Nu die binnenbekabeling is wel utp bekabeling en dat vond hij dan weer wel goed. De 5 kabelbundels (vd binnebekabeling) vertrekken ook elk vanaf de invoer en lopen dus rechtsreeks naar de RJ-11 contactpunten (dus er wordt niet afgetakt).
Hij vertelde:
* op die manier zal je als je adsl neemt, op al uw aansluitingen een splitter moeten voorzien...
* je kan mss later beter aan de invoer een vaste splitter plaatsen en dan zo met het 2de koperpaar naar het RJ-11 contactpunt in de woning gaan, daar waar de modem wordt op aangesloten.
Nu:
* denken jullie dat dit nodig is?
* Hoe moet dat praktisch uitgevoerd worden, vooral dat gedoe met een vaste splitter en 2de paar?
Kan er iemand dit schetsen met een tekeningetje?
tnx alvast
grtz
vaste splitter & het 2de paar
De technieker van Belgacom heeft het juist, wat hij voorsteld komt op hetzelfde neer als hier in een tekening te zien is, vooropgesteld je PC word enkel op die ene plaatst
(bvb. bureel gebruikt)
De afgeschermde kabel in de tekening is in mijn geval ca. 13 meter tussen het inkoppelpunt Belgacom en mijn bereel waar de TF doos maar 2 meter van mijn PC staat.
Dan heb je idd maar 1 splitter nodig.
Maar in de tekening ging het hier over de 5 polige splitter.
Dus toepassen wat de technieker verklaarde.
In deze link zie je in PDF formaat iets over RJ11.
Greetz
(bvb. bureel gebruikt)
De afgeschermde kabel in de tekening is in mijn geval ca. 13 meter tussen het inkoppelpunt Belgacom en mijn bereel waar de TF doos maar 2 meter van mijn PC staat.
Dan heb je idd maar 1 splitter nodig.
Maar in de tekening ging het hier over de 5 polige splitter.
Dus toepassen wat de technieker verklaarde.
In deze link zie je in PDF formaat iets over RJ11.
Greetz
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 13 okt 2005, 09:03, in totaal 1 gewijzigd.
Tnx voor de snelle reply.
Maar, die situatie zoals geschetst, is er nu toch al.
Tis te zeggen, je hebt de invoerkabelbundel bgc waarvan de blauwe en witte ader op de connectordoos van bgc aankomt en vanuit die connectordoos bgc vertrekken er 5 kabelbundels (5RJ-11 aansluitingen) voor de binnenbekabeling.
Op uw schets is dat 1 kabelbundel?
Op die schets zie ik nergens iets van een 2de paar.
Waar moet nu eigelijk juist die "vaste splitter" tussenkomen/aangesloten worden en vanaf waar en hoe vertrek ik dan met dat 2de paar?
grtz
Maar, die situatie zoals geschetst, is er nu toch al.
Tis te zeggen, je hebt de invoerkabelbundel bgc waarvan de blauwe en witte ader op de connectordoos van bgc aankomt en vanuit die connectordoos bgc vertrekken er 5 kabelbundels (5RJ-11 aansluitingen) voor de binnenbekabeling.
Op uw schets is dat 1 kabelbundel?
Op die schets zie ik nergens iets van een 2de paar.
Waar moet nu eigelijk juist die "vaste splitter" tussenkomen/aangesloten worden en vanaf waar en hoe vertrek ik dan met dat 2de paar?
grtz
In mijn schets is dat een kabel waar er maar 2 paar inzitten, en er slechts één gebruikt wordt. (vermits mijn PC enkel op één dezelfde plaats in gebruik is.
Je hebt idd alles wat je nodig hebt, zo te zien je beschrijving.
Werk je dan nu met inbelmodem?
Een beetje zal je zelf moeten uitzoeken, hoe dat zit om uit te voeren wat de technieker voorstelde. (zoniet laat het uitvoeren indien je ADSL aanvraagt die doen dat toch gratis in promotie dacht ik)
Heb je wel eens die tweede link bekeken welke in PDF formaat is?
Als je via een inbel modem werkt, dus niet ADSL kan die link openen wel even duren.
En dus bel-eenheden verbruiken.
Erratum: In deze link rj 11 kan je Snelgidsen voor een "ADSL-installatie" (bekabeling) over RJ-11 downloaden. (zie ook Download de Acrobat Reader indien je deze nog niet zou hebben)
Je hebt idd alles wat je nodig hebt, zo te zien je beschrijving.
Werk je dan nu met inbelmodem?
Een beetje zal je zelf moeten uitzoeken, hoe dat zit om uit te voeren wat de technieker voorstelde. (zoniet laat het uitvoeren indien je ADSL aanvraagt die doen dat toch gratis in promotie dacht ik)
Heb je wel eens die tweede link bekeken welke in PDF formaat is?
Als je via een inbel modem werkt, dus niet ADSL kan die link openen wel even duren.
En dus bel-eenheden verbruiken.
Erratum: In deze link rj 11 kan je Snelgidsen voor een "ADSL-installatie" (bekabeling) over RJ-11 downloaden. (zie ook Download de Acrobat Reader indien je deze nog niet zou hebben)
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Waar die technieker het over heeft is een full rate splitter (zo een alcatel 1000 waarschijnlijk). Die zet je waar je telefoonlijn binnen komt. Die heeft 1 ingang en 2 uitgangen. In de ingang komt de telefoonlijn toe van BGC. De splitter verdeelt dan alles over de 2 uitgangen. 1 uitgang van de full rate splitter is voor alle telefoons. Dus vanaf die ene uitgang ga je dan naar je 5 telefoons. Vanaf de andere uitgang van de full rate splitter ga je naar je adsl-modem.
Zo scheid je van in het begin telefonie en ADSL volledig en heb je geen aparte splitters nodig aan de andere telefoons.
Zo scheid je van in het begin telefonie en ADSL volledig en heb je geen aparte splitters nodig aan de andere telefoons.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 6 keer
- Contacteer:
Aan een full-rate splitter (vertikaal type van alcatel) wordt de lijn aan de 2 middelste klemmen aangesloten, de linkse klemmen gaan naar de modem en de rechtse naar de telefoons.
Dat '2e paar' is enkel nodig als je op die plaats ook een telefoon wil gebruiken, dan moet je natuurlijk wel een stopcontact bijzetten voor de modem die dan dus naar de 2 linkse klemmen op de splitter moeten aangesloten worden.
Als je daar geen telefoon wil gebruiken sluit je gewoon het bestaande stopcontact aan op de 2 linkse klemmen.
Of het ISDN of PSTN is kan je zien aan de splitter zelf, bij een type ISDN staat het er achter op ofwel hangt er binnen onder het dekseltje rechts een geel rond plakkertje van ongeveer 1/2 cm doorsnede.
Er bestaat ook een full-rate splitter type LEA (horizontaal type).
Dat '2e paar' is enkel nodig als je op die plaats ook een telefoon wil gebruiken, dan moet je natuurlijk wel een stopcontact bijzetten voor de modem die dan dus naar de 2 linkse klemmen op de splitter moeten aangesloten worden.
Als je daar geen telefoon wil gebruiken sluit je gewoon het bestaande stopcontact aan op de 2 linkse klemmen.
Of het ISDN of PSTN is kan je zien aan de splitter zelf, bij een type ISDN staat het er achter op ofwel hangt er binnen onder het dekseltje rechts een geel rond plakkertje van ongeveer 1/2 cm doorsnede.
Er bestaat ook een full-rate splitter type LEA (horizontaal type).
Laatst gewijzigd door Vieten 13 okt 2005, 15:22, in totaal 1 gewijzigd.
Hier de link met de foto's welke SeNsEi Ze0n destijds gemaakt heeft.Sub Zero schreef:meon schreef:Voor zover ik weet is die ADSL 1000 wel enkel voor ISDN, kan dat?
Dat leid ik in elk geval af uit de documentatie van dat ding.
Sensei Ze0n heeft zo eentje staan en das PSTN.
Het schema van dat filter kan je hier zien.
- Links boven X1 is de Lijn
Heel rechts X2 is telefoon
Links onder X2 is ADSL
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Het is altijd beter om modem en filter zo dicht mogelijk bij binnenkomst te zetten, omdat:
-Huisbedrading heeft vaak niet de benodigde karakteristieke impedantie die het modem graag heeft.
-Bovendien zitten in de huisbedrading vaak einden parallel waardoor extra kapaciteit over de aansluiting komt te staan waardoor het hoge gedeelte van het spectrum extra verzwakt wordt.
-kraak en ruis die optreedt door slechte kontakten in de stekkers en bedrading.
-slechts 1 filter nodig.
Nadeel:
Een extra utp kabel tussen modem bij de inkom en de computer.
Vooral Wanneer je alles 'nodig' hebt, omdat je bv ver van de centrale zit, is het aan te raden.
Hierbij een jpg van mijn installatie in de kelder:
2 adsl pstn/pots lijnen waarvan 1 aangesloten op een alarminstallatie
Rechts het ADSL1000LP fiter dat noodzakelijk is voor het alarm op 1 lijn
Links een gewoon Belgacom adsl filter voor de 2e lijn.
De stekker gaat naar de huisbedrading waar geen filters meer inhoeven.
Buiten beeld staan de 2 ADSL modems (pstn)
Het is niet nodig een fullrate splitter te gebruiken, deze wordt alleen bij alarminstallaties gebruikt en bij ISDN.
Er zijn 2 uitvoeringen, 1 voor pstn en 1 voor ISDN.
Die voor ISDN is te herkennen aan een klein geel rond stikkertje dat onder het kapje helemaal rechts op het board geplakt is.
-Huisbedrading heeft vaak niet de benodigde karakteristieke impedantie die het modem graag heeft.
-Bovendien zitten in de huisbedrading vaak einden parallel waardoor extra kapaciteit over de aansluiting komt te staan waardoor het hoge gedeelte van het spectrum extra verzwakt wordt.
-kraak en ruis die optreedt door slechte kontakten in de stekkers en bedrading.
-slechts 1 filter nodig.
Nadeel:
Een extra utp kabel tussen modem bij de inkom en de computer.
Vooral Wanneer je alles 'nodig' hebt, omdat je bv ver van de centrale zit, is het aan te raden.
Hierbij een jpg van mijn installatie in de kelder:
2 adsl pstn/pots lijnen waarvan 1 aangesloten op een alarminstallatie
Rechts het ADSL1000LP fiter dat noodzakelijk is voor het alarm op 1 lijn
Links een gewoon Belgacom adsl filter voor de 2e lijn.
De stekker gaat naar de huisbedrading waar geen filters meer inhoeven.
Buiten beeld staan de 2 ADSL modems (pstn)
Het is niet nodig een fullrate splitter te gebruiken, deze wordt alleen bij alarminstallaties gebruikt en bij ISDN.
Er zijn 2 uitvoeringen, 1 voor pstn en 1 voor ISDN.
Die voor ISDN is te herkennen aan een klein geel rond stikkertje dat onder het kapje helemaal rechts op het board geplakt is.
- Bijlagen
-
- PICT0341.jpg
- (49.17 KiB) 142 keer gedownload
Hoi
Wel den adsl is up en running hier
Zoals ik vertelde hebben we 5 RJ11-aansluitingen waarvan er nu 2 in gebruik zijn:
Beneden: telefoon
Boven op de bureau: Speedtouch 510
En 2 RJ11-splitters blijken hier (in de huidige situatie uiteraard) ruimschoots te voldoen. Er er is er 1 beneden waar de telefoon staat en de andere RJ11 splitter boven id bureau waar de modem staat.
Sync waarden:
Attenuation (dB) up/down = 14.0 / 28.0
Noise Margin (dB) up/down = 28.0 / 26.0
grtz
Wel den adsl is up en running hier
Zoals ik vertelde hebben we 5 RJ11-aansluitingen waarvan er nu 2 in gebruik zijn:
Beneden: telefoon
Boven op de bureau: Speedtouch 510
En 2 RJ11-splitters blijken hier (in de huidige situatie uiteraard) ruimschoots te voldoen. Er er is er 1 beneden waar de telefoon staat en de andere RJ11 splitter boven id bureau waar de modem staat.
Sync waarden:
Attenuation (dB) up/down = 14.0 / 28.0
Noise Margin (dB) up/down = 28.0 / 26.0
grtz