Dizzy schreef:Het probleem van Streamz is het beperkte aanbod en de kleine markt.
Het aanbod staat nog onder druk want sommige content zal men nog verliezen omdat de rechtenhouders zelf een aanbod voorzien. Dat probleem wordt dus nog groter. Bovendien is er geen kapitaal voldoende om snel genoeg nieuwe eigen content te voorzien. Men teert nu al deels op series die al lang op het schap lagen.
De kleine markt is een erger probleem want om voldoende geld voor nieuwe content te vergaren moeten er genoeg abos zijn. Die zijn er niet en de vraag is gezien het aanbodprobleem of die er ooit zullen zijn. De concurrentie is fel en dat tegen lagere prijzen. Ook de lokkers met gratis testmaand en gratis via krantendeals zijn een teken van die te kleine markt. Men geeft het gratis weg maar heel wat van die mensen hebben na hun gratis periode al zowat alles gezien van het beperkte aanbod dat hen ook zou interesseren om te betalen.
Daar komt nog eens bij dat Streamz de aantrekkelijkheid van de zenders vermindert door de betere/nieuwste content te reserveren waardoor de stroom naar concurrenten nog toeneemt.
Kortom een nutteloze slag in het water.
Nutteloos is het zeker niet. In mijn ogen is het een toekomstgerichte stap om te zorgen dat ze niet overspoeld worden door de internationale giganten. Ze richten zich op een niche om van daaruit door te kunnen stoten.
Toegegeven, het aanbod Streamz Originals is momenteel beperkt. Maar dat zal mettertijd ongetwijfeld groeien. Het maken van producties kost immers tijd en Covid helpt daar niet bij. Gelukkig kunnen de ze de lokale inhoud aanvullen met internationale toppers.
Om de kleine markt aan te pakken, hebben ze de optie op tafel om uit te breiden:
Porter sluit niet uit dat Streamz de taalgrens oversteekt. ‘Het is iets dat we in de loop der tijd zouden bekijken’, zei hij in de marge van een debat met verschillende media-CEO’s tijdens het evenement Media & Culture Fast Forward.
...
Een eventuele lancering in Wallonië zou wellicht samengaan met een overname van of samenwerking met de Waalse kabeloperator VOO. Die is binnenkort weer te koop, nadat een eerdere verkoop aan de Amerikaanse investeerder Providence door de rechtbank ongedaan gemaakt werd. 'We hebben al ruim 300.000 Franstalige mobiele Base-klanten en een paar honderdduizend Franstalige klanten in Brussel. We kunnen zeker meer schaal gebruiken’, klinkt het.
..
Streamz heeft meer volume nodig om de strijd met giganten als Netflix en Disney+ aan te kunnen. ‘Daarom streven we er ook naar om verdeeld te worden door andere operatoren zoals Proximus’, zei Porter. 'Als we meer volume hebben, zal de prijs van Streamz misschien iets lager kunnen', zei hij nog.
BRON:
https://www.tijd.be/ondernemen/media-ma ... 71793.html
Kortom, ik geloof in de toekomst van Streamz. Het is nog maar een dikke drie maanden in huidige vorm actief, en het lijkt er op dat de cijfers (op basis van het Telenet rapport stabiel zijn.
We moeten ook kijken naar het potentieel Streamz heeft en welke positieve impact het heeft op de lokale filmindustrie. Het is geld dat lokaal blijft en niet (via belastingontduikingsconstructies) naar het buitenland vloeit.