HDMI-splitter met 5m kabel: wel of geen versterkerfunctie?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hallo,

ik wil van een pc de HDMI-uitgang sturen naar een pc-monitor en naar de tv met behulp van een HDMI-splitter.
De tv staat iets verderop waarbij een HDMI-kabel van 5m vereist is.
Kortom: het zal er als volgt moeten uitzien: HDMI-splitter met op de ingang een kabeltje van wsl 1m dat naar de pc gaat + 1 HDMI-kabel van 1m naar de monitor + HDMI-kabel van 5m naar de tv.

Als splitter kan je kiezen voor ene met ingebouwde versterkerfunctie. Deze heeft dan dus een externe voeding nodig.
Anderzijds kan ik ook een model kiezen zonder versterking (geen voeding vereist).

Gezien de lengte van 5m kabel, zal een model zonder versterking geen probleem geven?

Mvg, Peter.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Veel hangt af van de kwaliteit van de kabel.
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Het zal er eentje van basic quality worden. Voor 5m kan je gaan tot 260 euro (mss zelfs nog meer).
Ik heb er ene aangeschaft van 24 euro, met vergulde connectoren ;-)
't Is dus een budget-kabel waardoor ik dus wsl mag besluiten dat ik best een splitter MET versterking neem.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hou je van gokken? Koop eentje zonder versterking en er is een redelijke kans dat je opnieuw een andere mag kopen. Gentlemen, place your bets :)
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik heb zelf de volgende kabel in gebruik: https://www.amazon.nl/dp/B07H99X7GH/ref ... B019OVZSUM. Die RedMere is blijkbaar een bepaalde technologie waardoor het signaal over langere afstand goed blijft.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Niet onbelangrijk: zorg dat je splitter HDCP compatibel is.

Dan, zoals in de link hierboven al vermeld, zijn er maximale lengtes per soort beeld dat je wilt, en per soort kabel dat je hebt.
In het algemeen kan worden gesteld dat een kabel best niet langer dan 25 feet (+- 7.5 meter) is als je reguliere HDMI kabels gebruikt.
Voor langere afstanden neem je beter optische kabels.
Let wel: met reguliere kabel bedoel ik niet non-premium, ik doel daarmee op een goede koperen gecertificeerde HDMI kabel.

Als je zou rekening houden dat een passieve splitter de helft van het elektrisch signaal zou afnemen, en als je ervan zou uitgaan dat dit resulteert in de helft van de maximale kabellengte (hierover ben ik echter niet zeker), zou je dus nog zo'n 4 meter kunnen overbruggen.
Hier spreken van we van 6 meter.
De theoretische benadering zegt dus: koop er eentje mét versterker.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ik heb klein 10 jaar geleden hdmi kabel van 10m gekocht, bij allekabels.be of nl. Eveneens van pc naar tv zonder enig probleem. Mooi beeld. Volgens mij is 5m echt geen probleem.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Volgens mij zijn die altijd versterkt, want ik denk niet dat je HDMI zomaar passief kan splitten. In HDMI zit ook een 5V lijn waar je maximaal 300mA uit kan halen. Dus het is mogelijk dat bepaalde zuinige splitters hun voeding uit HDMI halen, ipv uit een aparte voeding.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Deze 5m platte Hdmi hier in Thailand gekocht , en is merkbaar vlugger dan ene van de mediamarkt ( nodig bij bezoek Belgie voor aansluiting Smart Tv scherm ...) van 1.5 m :wink:
specificaties voor de kenners op foto 1= achterzijde verpakking
link van prijslijst allerlei I.T. (moeilijk vinden voor HDMI cable.... :roll: , https://www.jib.co.th/web/pricelist/pricelist_main/25


screenshot Lazada (geadopteerd Thais broertje van Aliexpress ) prijszetting 5meter Hdmi platte kabels
Bijlagen
2021-02-19_110242.png
20210219_095853.jpg
20210219_095902.jpg
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Nexus1980 schreef:Ik heb klein 10 jaar geleden hdmi kabel van 10m gekocht, bij allekabels.be of nl. Eveneens van pc naar tv zonder enig probleem. Mooi beeld. Volgens mij is 5m echt geen probleem.
5m is mss geen probleem, maar in mijn geval (of liever in het geval van mijn zus, want het is voor haar) zal er nog een splitter tussen komen en dan kan 5m mss net te lang zijn.
Allekabels ken ik ook. Prima shop en al enkele keren iets besteld. Je krijgt ook 8% aan punten als je koopt via Mobile Vikings ;-)
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Peter3 schreef:Je krijgt ook 8% aan punten als je koopt via Mobile Vikings ;-)
Yup! 8)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”