Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

honda4life schreef: Maar... zou de premie naar beneden gaan voor diegenen die langer genieten van een terugdraaiende teller?
Zoals ik zie blijft de terugdraaiende teller nog steeds voordeliger.
lijkt me.
Iedereen moet een rendement van 5% halen, dat kan via premie of terug draaiende teller.
Als je langer een analoge hebt dan zal de premie lager worden.
honda4life schreef: Als dit voor de particulier financieel interessanter is, betaalt iemand anders toch ook voor deze regeling en véél meer dan de subsidie lijkt me.
Das Fluvius die dan minder kan aanreken voor de elektriciteit prijs + taxen. Ze hebben hier natuurlijk nog het prosumententarief.
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

honda4life schreef:
8balljunkie schreef:
honda4life schreef:https://www.hln.be/binnenland/zonnepane ... ~a51caa85/

Tot 2025 uitstel te vragen.
Wie weer dik op z'n kin kan kloppen zijn diegenen met reeds een digitale meter...

Bizar!
Dat uitstel is nodig want er is niet genoeg geld om iedereen een premie te betalen.
Maar... zou de premie naar beneden gaan voor diegenen die langer genieten van een terugdraaiende teller?
Zoals ik zie blijft de terugdraaiende teller nog steeds voordeliger.
Als dit voor de particulier financieel interessanter is, betaalt iemand anders toch ook voor deze regeling en véél meer dan de subsidie lijkt me.
Zie hier: https://www.energiesparen.be/retroactie ... tale-meter. Premie wordt iets lager maar niet zoveel
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

En bijkomend, met behoud van de analoge meter, kan men het nieuwe capaciteitstarief in 2022 niet gaan aanrekenen.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

ddd schreef:En bijkomend, met behoud van de analoge meter, kan men het nieuwe capaciteitstarief in 2022 niet gaan aanrekenen.
Er wordt zowieso een minimum van 2.5 kWh aangerekend.
Ik vemoed dat zonnepaneel houders met analoge een hogere minimum zullen moeten betalen, maar das kat uit de boom kijken op dit moment.
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 43 keer

Er staat zelfs een regeltje in voor mensen met groenestroomcertificaten die deze dan kunnen verliezen en zelfs van het net afgesloten worden als ze na 2025 weigeren.

Wie de plaatsing van de bekabelde digitale meter na 1 januari 2025 nog weigert, verliest het recht op de retroactieve investeringspremie voor zonnepanelen. Als de weigeraar nog groenestroomcertificaten voor de stroomproductie van zijn zonnepanelen ontvangt, kan de netbeheerder het recht op de groenestroomcertificaten schorsen en de eigenaar zelfs afsluiten van het elektriciteitsnet.

Wie een bekabelde meter aanvraagt, zal wel zelf de extra kosten moeten betalen. Energieregulator VREG is bevoegd om de hoogte van het tarief voor deze prestatie vast te stellen.

Link: https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...u ... 5-behouden
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Hm...
Dus dat is de boot afhouden tot 2025 en dan flink zijn.
Data technicus
Pro Member
Pro Member

De laatste paragraaf in dit artikel is nog iets strafs:

Een belangrijke voorwaarde die wordt vermeld om in aanmerking te komen voor de compensatie premie, is dat geen andere rechtsvordering ten aanzien van het Vlaams Gewest tot vergoeding van enige schade mag zijn ingediend. Dit zou betekenen dat wie zich aansluit bij een rechtszaak, de premie zou verliezen.

https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... r-weigeren
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Conclusie van heel dit verhaal : wie met de overheid in zee gaat, wordt (nog maar eens) flink genaaid.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Data technicus schreef:Dit zou betekenen dat wie zich aansluit bij een rechtszaak, de premie zou verliezen.
Dus wie het niet eens is met de compensatie en zich aansluit bij die groepsvordering op Facebook verliest het recht op die compensatie? :eek:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Striemende kritiek op het zoveelste potje dat de regering er weer van gemaakt heeft, als gevolg van hun incompetentie, waarbij ook deze problemen weeral doorgeschoven worden naar de volgende regering ipv ze op te lossen.

Om nog niet te zeggen dat de nieuwe ongelijke behandeling weer een nieuwe doos van Pandora vol mogelijke rechtszaken opent.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

De nieuwe doos openen met rechtzaken heeft gelukkig pas gevolgen tegen het eind van de legislatuur, dus alles is goed.
Die kortzichtigheid van onze politici gaat hen toch ooit eens zuur gaan opbreken volgens mij.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Is het op een zonnige dag dan interessanter om crypto te minen dan energie te besparen? Mss een belachelijke vraag maar met 0.04 euro vergoeding is het toch te overwegen om alt coins te minen?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Block schreef:Is het op een zonnige dag dan interessanter om crypto te minen dan energie te besparen? Mss een belachelijke vraag maar met 0.04 euro vergoeding is het toch te overwegen om alt coins te minen?
Je hebt cpu only wat je dan kan minen met simpele hardware. Dan kan het idd wel interessant zijn.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Toch straf dat het hier gaat over zo'n 4 cent terwijl ik op tweakers lees dat je tot 11 cent kan krijgen in NL.
Ik kan niet helemaal volgen...
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Ben echt benieuwd wat de gevolgen zullen zijn vr nieuwe installaties. Mogelijk mogen we een enorme terugval verwachten,
zelfs met aanmoediging met Vlaamse overheidssubsidies.
Data technicus
Pro Member
Pro Member

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

dejean schreef:Ben echt benieuwd wat de gevolgen zullen zijn vr nieuwe installaties. Mogelijk mogen we een enorme terugval verwachten,
zelfs met aanmoediging met Vlaamse overheidssubsidies.
De installateurs waar ik contact mee heb, weten niet waar kruipen van het werk.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

cadsite schreef:Toch straf dat het hier gaat over zo'n 4 cent terwijl ik op tweakers lees dat je tot 11 cent kan krijgen in NL.
Kijk toch eens naar de energiecomponent op je contract.

contract via groepsaankoop
Energie enkelvoudig 4.24 €c

Andere kosten
Bijdrage groene stroom vlaanderen 2.889 c€
Distributie (gaselwest) 16.59 c€
Transport 2.46 c€
Energiebijdrage 0.22306 c€
Federale bijdrage 0.31812 c€

En dat zijn bedragen per kwh incl btw.

Dus van de 26.72 c€ is slechts 4.24 c€ voor energie - dan kan je geen 11 c€ voor teruglevering geven.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ramaht schreef:
cadsite schreef:Toch straf dat het hier gaat over zo'n 4 cent terwijl ik op tweakers lees dat je tot 11 cent kan krijgen in NL.
Kijk toch eens naar de energiecomponent op je contract.

contract via groepsaankoop
Energie enkelvoudig 4.24 €c

Andere kosten
Bijdrage groene stroom vlaanderen 2.889 c€
Distributie (gaselwest) 16.59 c€
Transport 2.46 c€
Energiebijdrage 0.22306 c€
Federale bijdrage 0.31812 c€

En dat zijn bedragen per kwh incl btw.

Dus van de 26.72 c€ is slechts 4.24 c€ voor energie - dan kan je geen 11 c€ voor teruglevering geven.
Beweer ik dat dan?
Ik zeg dat ik niet kan volgen
Waarom kan dit wel in NL? Is hun stroomcomponent dan echt bijna 3 keer zo groot?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik denk dat je dat moet zoeken in een (eerlijkere) keuze die ze gemaakt hebben (in NL), namelijk een stukje transport terugbetalen omdat de energie nagenoeg altijd zeer lokaal zal gebruikt worden.

De redenering die ze in België gebruiken is precies of iemand in Oostende in de volle zon, stroom moet leveren aan iemand in Hasselt die met zijn hoofd in de wolken zit.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... /kwh-prijs

Maar als je kijkt bij Essent.nl dan is die terugleververgoeding ook maar 5,5 c€
Kan mss zijn dat het daar soms variabel is, zou ik eens aan de NL-collega’s moeten vragen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Block schreef:Is het op een zonnige dag dan interessanter om crypto te minen dan energie te besparen? Mss een belachelijke vraag maar met 0.04 euro vergoeding is het toch te overwegen om alt coins te minen?
Moesten de grafische kaarten normaal leverbaar zijn :p
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Bij mij valt het precies nog redelijk mee. Ik heb de berekening alleen gemaakt bij mijn huidige leverancier.
Ik ga € 154,- per jaar meer betalen en krijg € 3.840,- vergoeding. Goed om 23 jaar meerprijs te compenseren.
Met het capaciteitstarief wordt het misschien wel een ander verhaal.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ddd
Elite Poster
Elite Poster

seagull schreef:Ik ga € 154,- per jaar meer betalen
Jij hebt al een jaar een digitale meter?

Mijn buurman zit ik ook in eenzelfde situatie. Kleine verbruiker, +-2400kWh, volledig afgedekt door ZP, betaalt dus alleen prosumenten (€270).
Nu, hoeveel het direct verbruik gaat zijn is een onbekende.
Bij 50%, kan hij er 46 jaar zijn stroom van betalen (bij gelijke prijs)
Bij 35%, nog bijna 12 jaar.

Impact capaciteitstarief is natuurlijk ook nog onbekend (verwarmen en koken wel op gas).

Ik krijg geen premie, dus zo lang mogelijk de analoge meter houden lijkt me het beste.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Nog een leuk detail, geen idee of het hier al gepost is:

https://www.energiesparen.be/retroactie ... nde-teller
Het gevolg is dat u als eigenaar van zonnepanelen met een digitale meter vanaf de publicatie van de beslissing van het Grondwettelijk Hof mogelijks het voordeel van de terugdraaiende teller kan verliezen voor de afgelopen – nog niet gefactureerde – periode sinds uw vorige eindfactuur.
Ik zie niet in waarom dit het geval zou zijn als je al een DM hebt, want dan zien ze perfect wat je injectie was, maar toch... weer zo een leuk detail.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Dat is nieuw voor mij.. dus iedereen met een digitale meter, snel van leverancier veranderen! :-)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Het was toch niet met terugwerkende kracht?
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Neen, volgens mij ook niet.
Want dat is niet eerlijk.
Want de ene zijn meteropname is in april en de andere december.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Iedereen krijgt een afrekening op moment van publicatie arrest, naar wat ik hoorde bij fluvius. Geen onmiddellijke bron teruggevonden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

En dan zouden ze ook de prosumententax moeten terugbetalen..
Maar dan kunnen ze verwerken in de afrekening.
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer

liegebeestig schreef:Iedereen krijgt een afrekening op moment van publicatie arrest, naar wat ik hoorde bij fluvius. Geen onmiddellijke bron teruggevonden.
https://www.vreg.be/nl/faq/arrest-grondwettelijk-hof

Het Grondwettelijk Hof heeft geoordeeld dat de gevolgen van zijn arrest enkel zullen gelden vanaf de dag van de publicatie van zijn arrest in het Belgisch Staatsblad. Met andere woorden enkel voor de toekomst en dus niet retroactief. De redenering hiervoor was dat een retroactieve werking van de gevolgen van het arrest “aanzienlijke administratieve problemen en financiële lasten van de vernietiging voor de afnemers, leveranciers en distributienetbeheerders” zou veroorzaken.

De VREG pleegde overleg met de gewestelijke en federale overheden, de marktpartijen en de andere regulatoren om de goede werking van de energiemarkt te bewaken. Om uitvoering te geven aan het arrest zullen de netbeheerders de meterstanden van de prosumenten met digitale meters op 0u00 op de dag van de bekendmaking van het arrest uitlezen, en overmaken aan de leveranciers. De meterstanden van meters zonder afstandsuitlezing zullen geschat worden op basis van de gangbare regels. Op basis van deze data zullen de leveranciers een factuur opmaken om de periode van compensatie af te sluiten. Er worden geen saldi overgedragen naar de periode na publicatie van het arrest.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

ddd schreef:
seagull schreef:Ik ga € 154,- per jaar meer betalen
Jij hebt al een jaar een digitale meter?
De digitale meter werd geïnstalleerd in 2019 omdat de vorige meter defect was. Verwarming is met warmtepomp + PHEV.
Cijfers voor 2020:
  • 17.415 kWh afname
  • 8.622 kWh injectie
  • 16.300 kWh productie
  • 7.678 kWh of 47% eigen verbruik
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

bartlimb schreef:Om uitvoering te geven aan het arrest zullen de netbeheerders de meterstanden van de prosumenten met digitale meters op 0u00 op de dag van de bekendmaking van het arrest uitlezen, en overmaken aan de leveranciers.
Ik zal daar maar een screenshot van pakken en een print want hun "simulatie" waarin je minder ging betalen was ook plots offline als het zover was...
ddd
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Moesten de grafische kaarten normaal leverbaar zijn :p
Hier se... kant-en-klaar: https://www.indiegogo.com/projects/heat ... ou-money#/

"Heatbit - electric heater that earns you money"
:beerchug:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Kan iemand toelichten hoe je een automaat van 25A voor de PV's (omvormer met daarachter PV en batterij) in een zekeringkast moet opnemen?

Ik vind dit:
Afbeelding
Schema van: "Data technicus"

Maar ik snap de logica niet om de PV's op een ander niveau te zetten als de rest van de installatie?
Waarom wordt kringA (in de tekening hierboven) niet gewoon naast C, D en E gezet (achter B dus)?

De diff moet evenveel (of meer) A hebben als de kWh meter. Maar verder?
De rails in mijn zekeringkast zijn 10mm² en dus in orde voor 63A, dus ik kan perfect 40A "van Fluvius" combineren met 20A van PV.
Is de bedoeling van zekering B om de combinatie van Fluvius en PV onder controle te houden? Als ik alles op 10mm² heb, zou het net een voordeel zijn om A+B<63A te hebben :).
Laatst gewijzigd door heist_175 23 feb 2021, 10:24, in totaal 1 gewijzigd.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

In principe dient een zogenaamde "rem" inderdaad om je totale vermogen onder controle te houden. Bijvoorbeeld: wij hebben 63A die binnen komt + 20A komende van de zonnepanelen (ook al haalt onze installatie no way 20A). Wij hebben dus een 63A rem voor moest het totale vormogen dat je probeert te trekken 63 + x (van de ZP) zijn. Dan slaagt die eruit als je boven de 63A komt.
Maar ik denk, niet 100% zeker, dat indien je kast voorzien is voor 63A dat je geen rem nodig hebt. Ik kan me wel voorstellen dat de meeste ZP installateurs dat er ook gewoon standaard in zetten, ook al is het niet nodig.
Let goed op wat ze doen in uw kast (en jij kent er wel iets van als ik me niet vergis) want velen doen zomaar wat. Ik heb mijn installateur ook op fouten moeten wijzen.. schaamtelijk.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Hier zit de PV (20 A) gewoon naast de andere "droge" verbruikers C - D - E etc gekableerd, allemaal samen onder een hoofd differentieel van 40 A en hoofdautomaat Fluvius van 40 A.
De differentieel van de natte kringen is wel van 40 naar 63A gegaan omdat anders PV (20 A) + de stroom van het net (40 A) te hoog zou worden voor deze differentieel.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het is net omdat ik er iets van ken (met de nadruk op iets), dat
- ik wil weten hoe (en waarom) het zo of zo moet
- ik bepaalde sales-types wandelen kan sturen die gewoon onzin vertellen, tot leugens toe

Ik heb nu een interessante offerte (merken, specs & installateur - het gedroomde trio) met 5,4kWp, met een omvormer van 5kW kan dat dus wel 5kW aan AC opleveren en dus 22A. Afzekeren zal dus op 20A of 25A moeten gebeuren.

Zo zie ik de nieuwe situatie
Afbeelding
Data technicus
Pro Member
Pro Member

heist_175 schreef:Het is net omdat ik er iets van ken (met de nadruk op iets), dat
- ik wil weten hoe (en waarom) het zo of zo moet
- ik bepaalde sales-types wandelen kan sturen die gewoon onzin vertellen, tot leugens toe

Ik heb nu een interessante offerte (merken, specs & installateur - het gedroomde trio) met 5,4kWp, met een omvormer van 5kW kan dat dus wel 5kW aan AC opleveren en dus 22A. Afzekeren zal dus op 20A of 25A moeten gebeuren.

Zo zie ik de nieuwe situatie
Afbeelding
Bedankt om in u vorige post mijn schema te gebruiken. Maar in u laatste post klopt u opstelling niet want de diff 30mA moet 63A worden omdat er 40A van het net door kan samen met de 22A van u zonnepanelen dus 62A en een diff beschermd niet tegen over stroom. Zal uitleggen waarom die rem automaat geplaatst word ipv diff te verzwaren. Een diff is duurder dan automaat daarom dat er die automaat voor gezet wordt ipv diff te vervangen door één met een hogere ampère waarde.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

40+25>63
Als je je kast moet uitrusten voor deze stromen 80A dus (rails, differentieel, ...) Is het volgens mij duurder en misschien niet meer mogelijk huishoudelijk.
Misschien loont een omvormer van 4,6 kW wel.
Deze heeft een lagere totaalkosten en die paar dagen per jaar een kleine top missen ga je nooit terugverdienen.
Het is trouwens toch afwachten of je de volle 5 kW nog probleemloos kan terugleveren aan het net.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”