Voor mijn nieuwe huurappartement ben ik de mogelijkheden rond internetaansluiting aan het bekijken. Gezien geen nood aan 'klassieke' TV, gaat mijn eerste voorkeur uit naar EDPnet. De lijntest geeft 98,2/39,4 aan, dus dat is alvast veelbelovend.
Ik heb echter een paar praktische vragen rondom de bekabeling zoals ik ze aantref.
In de slaapkamers en de living zijn er RJ45-aansluitingen in de klassieke Niko-wanddoosjes. Deze 'uiteindes' waren echter nergens te vinden, maar na openschroeven werd duidelijk dat enkel de kabelparen voor telefoon zijn aangesloten. Beneden in de kelder heb ik een Belgacom introdoos gevonden, met eenzelfde blauwe UTP-kabel. Deze is echter nog niet aangesloten in de doos, maar hangt er los naast.
Volgens mij is de UTP dus 'doorgerijgd' doorheen het appartement als volgt: kelder -> slaapkamer X -> slaapkamer Y -> living (gezien bij de laatste er geen klemmetjes meer tussen zitten).
Foto's in bijlage.
Concreet, voor een aansluiting zou dan de doos in de kelder moeten worden aangesloten, én de NTP + modem in één van de twee slaapkamers worden gezet, afhankelijk van welke eerst komt. Klopt dit? Is er een manier voor mij om te testen welke eerst is aangesloten? Ik vermoed dat er een technieker zal moeten langskomen om het NTP te plaatsen en de aansluiting in de kelder te doen? In dat geval wil ik hem alvast een handje helpen en meteen de juiste kamer kunnen aanduiden. De toon op de lijn kan ik natuurlijk niet op verder gaan aangezien de kabel los in de kelder hangt...
Van de 'overige' UTP die verder gaat naar de andere kamer en living zou ik dan opnieuw in de Niko-doos willen aansluiten op een aparte keystone om zo bv de bureau en TV bekabeld te kunnen verbinden.
Een andere mogelijkheid is Orange, de coax-aansluiting komt aan de in de berging. Maar van daar is er niks van UTP om richting bureau of living te gaan, de vorige bewoners gebruikten volgens mij een powerline van Telenet (die ligt nog in de berging).
Als ik me niet vergis komt de totale kost dan op
1) aansluitkost: 50 euro
2) FritzBox: 49 euro
3) installatie test & label door technieker: 49,95
Aansluiting appartement
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Waar wil je je modem idealiter geplaatst hebben, en wat wil je erop aansluiten?
Als je die in de living wil, dan haal je in de slaapkamers die losse RJ aansluitingen weg (en verbind je dus effektief telkens door tot in de living. Wat dit met je signaalkwaliteit gaat doen blijft echter een gok.
Best is in de slaapkamer (geen doorverbindingen), maar dan kom je misschien in de problemen met je wifi signaal, of je bent gelimiteerd in wat je eventueel bekabeld wil aansluiten op je modem...
Blijft de gok of die kabel dan wel degelijk richting PX aansluitpunt loopt, maar dat kan je makkelijk testen met een multimeter (of als je iemand kent met een toonzoeker.. nog beter)
Als je die in de living wil, dan haal je in de slaapkamers die losse RJ aansluitingen weg (en verbind je dus effektief telkens door tot in de living. Wat dit met je signaalkwaliteit gaat doen blijft echter een gok.
Best is in de slaapkamer (geen doorverbindingen), maar dan kom je misschien in de problemen met je wifi signaal, of je bent gelimiteerd in wat je eventueel bekabeld wil aansluiten op je modem...
Blijft de gok of die kabel dan wel degelijk richting PX aansluitpunt loopt, maar dat kan je makkelijk testen met een multimeter (of als je iemand kent met een toonzoeker.. nog beter)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
De kleinste slaapkamer zal als bureau ingericht worden, met daar onder andere de NAS. Daar zal ook de bulk van het gebruik zich situeren, dus als de modem daar staat is dat oké. Goede tip om de klem er tussen uit te halen en de wanddoos over te slaan indien nodig.
Verder zou ik bij voorkeur in de living de TV en Sonos ook bekabeld aansluiten, samen met een access point. Dat krijgen we dan verwezenlijkt met de UTP vertrekkende vanuit de slaapkamer.
Dat de kabel effectief naar beneden loopt lijkt mij wel redelijk waarschijnlijk, er zijn vijf kabels die beneden uitkomen bij de Belgacomdoos, gelabeld met telefoon (voor de vijf appartementen). De mijne is ook duidelijk een blauwe, net zoals ik in de wanddozen vind. Ik ga wel ergens op zoek naar een kabeltester of multimeter om te verifiëren.
Verder zou ik bij voorkeur in de living de TV en Sonos ook bekabeld aansluiten, samen met een access point. Dat krijgen we dan verwezenlijkt met de UTP vertrekkende vanuit de slaapkamer.
Dat de kabel effectief naar beneden loopt lijkt mij wel redelijk waarschijnlijk, er zijn vijf kabels die beneden uitkomen bij de Belgacomdoos, gelabeld met telefoon (voor de vijf appartementen). De mijne is ook duidelijk een blauwe, net zoals ik in de wanddozen vind. Ik ga wel ergens op zoek naar een kabeltester of multimeter om te verifiëren.