Kleine historiek:
Tot half juni: plezierreizen niet toegelaten, zakenreizen op extreem laag pitje, eerste lockdown met gesloten scholen had het virus grotendeels platgekregen, scholen konden in deze context zonder problemen heropenen
Vanaf half juni: plezierreizen toegelaten, scholen aan het sluiten, er was vanaf die dag import maar die vond geen lokale verspreiding meer dankzij gesloten scholen
Juli: (kille en natte maand) economie grotendeels open, incl werk, horeca en contactberoepen. Ondanks import geen problemen die een ingreep vereisten.
Augustus: heel warme maand (oversterfte daaraan gelinkt), import, kleine opflakkering in Antwerpen (nooit meer dan 1k gevallen/dag) die aan bepaalde feesten werd getraceerd, kon platgedrukt worden
Half augustus: 638 gevallen/dag in de eindfase van de opstoot in Antwerpen. Sciensano: "maximum 100 gevallen/dag is de limiet voor een veilige heropening van de scholen".
Eind augustus: Ben Weyts deed de uitspraak die bepalend zou worden voor de komende maanden: "ik neem het risico, ik smijt alles open wat de cijfers ook zijn en ik sluit de scholen nooit meer!".
1 september: 434 gevallen/dag, import duidelijk aanwezig, open scholen lieten lokale verspreiding volop toe. Ben Weyts bezoekt meerdere scholen zonder mondmasker (leerkrachten hebben wel een masker aan). Hij twittert "vandaag is een kantelmoment, een dag van hoop".
16 september: voor het eerst sinds de eerste golf (april) weer 1k gevallen, cijfers beginnen verontrustend snel te stijgen, laatste verlenging volmacht Wilmes
1 oktober: voor het eerst in onze geschiedenis 2k gevallen,
een niveau waar we nu nog altijd op zitten. Regering De Croo treedt aan, bazelt iets over "we nemen onze verantwoordelijkheid", zet benoeming postjes als eerste punt op de agenda.
8 oktober: 5k gevallen, regering beloont Kris Peeters met een felbegeerd postje in de ECB
15 oktober: 10k gevallen, talloze scholen sluiten zelf hun deuren, Ben Weyts die in een reactie verkeerdelijk beweert dat de besmettingen in buitenlucht gebeuren en niet in de klas
16 oktober: Overlegcomité beslist om alarmniveau 4
voor 1 maand in te laten gaan (avondklok, telewerk, sluiting horeca, samenscholingsverbod, ...).
4 maand later zitten we daar nog altijd op, met arbitraire versoepelingen en verstrengingen.
Maw: regering-Wilmes heeft alles juist gedaan, alhoewel ze daar maar weinig erkenning voor kreeg. Alles toegesmeten, wachten tot de cijfers laag genoeg waren, dan geleidelijk heropend maar de plezierreizen niet toegelaten.
De enige methode die werkt, wereldwijd! Regering-De Croo heeft zowat alles verkeerd gedaan dat ze konden, tot het toelaten van plezierreizen in de kerstvakantie toe, en is er tot op heden
nog altijd niet in geslaagd om de cijfers structureel lager te krijgen dan de dag waarop ze aantrad.
philippe_d schreef:
Waarom niet gewoon je argumenten geven, en uitleggen wat je bedoelt, en aanvaarden dat iemand anders een andere mening heeft ??
Omdat het niet zomaar een ideologische discussie is. De grond van deze kwestie heeft een zodanige impact op onze economie en het mentale welzijn van heel wat mensen dat het de hele maatschappij raakt. Ik verwijs naar het artikel in De Tijd vandaag waarin de
gouverneur van de nationale bank de huidige stand van zaken van de schade én de ongelijke verdeling van de lasten haarfijn uitlegt.
Ik kan me geen andere materie inbeelden die ooit zo prangend geweest is en zo hard de economie raakt. Het is ook niet dat de lasten 1 maand ongelijk verdeeld zijn, het is nu al
sinds oktober zo zoals de tijdlijn hierboven illustreert, zonder uitzicht en zonder cijfers die structureel verbeteren. Ik denk dat we echt verkeerd bezig zijn met de cijfers en met de economische schade, en dat er echt een pad bestaat om het virus de kop in te drukken en daarna alles veilig te kunnen heropenen (op de reizen na), en een einde te maken aan de talloze doden, economische schade, en de impact op het mentale welzijn, en dat wil ik blijven verdedigen.
We discussieren hier niet over het zenderaanbod van een provider, wel of 50 doden per dag en miljarden euro schade aan de economie OK zijn of niet. Sta me toe om verder te blijven discussieren met mensen die beweren dat dat allemaal perfect OK is, zolang zij zelf niet aan het verkeerde eind van de ongelijke verdeling komen te staan tenminste. Maar als je zegt dat dit moet stoppen, dan stop ik uiteraard.