@ITnetadmin:
Je kan bij IPv6 geen subnets maken kleiner dan /64.
Natuurlijk kan men dat wel maar er zijn nadelen.
- het is in conflict met '
stateless autoconfiguration' en men moet dus ook '
DHCPv6' gebruiken
- '
secure neighbor discovery' werkt niet (of dit voor velen een probleem is denk ik niet)
- '
embedded PIM RP' verwacht /64 (dit is geen end-user protocol en daar heeft zo goed als niemand hier last van)
- en misschien nog andere en later wellicht nog meer ...
Dit alles bevestigt hoe,
vandaag, Telenet met /60 keuze administrators in een hoekje duwt op zoek naar niet ideale oplossingen.
@philippe_d:
Volgens Netweters is Telenet van plan om via PD de achterliggende router in de toekomst een /57 uit te delen
Dat lost het '
beperkt aantal subnets' probleem van hierboven op voor zo goed als iedereen, maar,
wanneer? Op dit moment zit men met problemen en later zal er wellicht een lokale netwerk herstructurering nodig zijn.
Dan krijgt de Telenet router zelf het eerste /57 subnet, en de eigen router het tweede /57, toch?
Inderdaad, en Telenet router neemt exact de meestal
verkeerde helft (want elke zinnige (en zuinige) administrator die nu /56 heeft maakte zijn subnets vertrekkende in die eerste helft, en een heradressering en DNS aanpassing wordt alzo onvermijdelijk bij overgang naar /57). Overigens, er is nooit een '
juist' deel om te kiezen voor iedereen.
...
en : er is bovendien nog steeds de helft van alle adressen ongebruikt.
@ITnetadmin:
Ik snap echt niet waarom ze niet gewoon een /48 kunnen uitdelen
Ik ook niet. Telenet zou kunnen zeggen: uit zuinigheid maar dan smijt Telenet als nog (zelfs met /57 uit /56, maar natuurlijk ook met /49 uit /48) kwistig de helft weg met de '
router' oplossing.
Ik begrijp dan weer niet waarom er geen /56 (en, natuurlijk, beter, /48) modem-only oplossing is voor docsis 3.1 gigaspeed vast IP klanten. Op de netwerken die ik ken kan men best leven met /56 (en ligt men niet echt wakker van geen /48), maar: dan leven met
gans die /56 (of /48).
In het kort: de Telenet '
router' oplossing is hopeloos ver gezocht en is onmogelijk naadloos klaar voor 'professionele' klanten die IP reeds volledig met '
modem' en eigen router in eigen beheer hebben.