Omdat er de laatste dagen verwijzen werd naar de winter van 1963.
Een leuke histories reportage van 2003 gevonden op Youtube, gepresenteerd door een jonge haast onherkenbare Catherine Van Eylen.
EDIT: https://nl.wikipedia.org/wiki/Winter_van_1962-1963
De winter van 1963
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Laatst gewijzigd door Abusimbal 10 feb 2021, 18:42, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
We hebben de laatste jaren ook geen echte winter meer gehad. Zelfs nu niet met paar dagen vriezen.
Winters worden zachter en natter.
Winters worden zachter en natter.
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Begin 1987 was het hier een periode met temperaturen tot -21°. Vorig jaar was het een extreem warme winter. Misschien was die van vorig jaar dan ook eentje die je op zo'n periode normaal kan meemaken maar dat leek toch schrikwekkend veel op een worst case klimaatopwarming.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Die herinner ik mij zeer goed. We waren toen aan het werk in een oud gebouw dat gekocht was door de FOD financiën. Op een morgen kwamen we daar binnen, alles ijskoud, bleek dat de tank met pas geleverde stookolie volledig leeg gelekt was en dat de verwarming dus uitgevallen was. Gevolg.. materiaal dat niet mocht bevriezen meenemen en wat extra dagen vakantie.cptKangaroo schreef:Begin 1987 was het hier een periode met temperaturen tot -21°.
Een nabije visvijver was toen dichtgevroren en zat vol schaatsers. Ergens half jaren 90 is die nog eens dichtgevroren en stonden er een paar standjes met warme drank.
Straf dat we deze paar vriesdagen "speciaal" moeten vinden, net als wanneer er eens wat sneeuw ligt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Is allemaal van "voor mijn tijd" wat ik hier lees
Schaatsen gaat wel heel nipt worden, misschien in het weekend nog net (maar enkel mits toestemming + aanduiding van de zwakke plaatsen), maar dat zal het dan ook zijn want de oorspronkelijk geplande "verlenging" van de winter volgende week is alweer geannuleerd, het kan begin volgende week zomaar weer +10 graden worden.
Vannacht was bijzonder teleurstellend qua temperatuur, slechts -7 terwijl veel kouder verwacht werd. Vandaag teveel wind (niet goed voor het ijs) en wederom die hardnekkige bewolking die plots uit het niets kwam opduiken en de temperatuur warmer houdt dan zou moeten. Die bewolking trekt binnen enkele uren gelukkig wel weer weg, en het wordt vannacht zo goed als windstil.
Donderdag, vrijdag en zaterdag gaan de beste dagen zijn voor de ijsvorming, minder wind en geen bewolking, dat de temp hier en daar net positief kan worden kan geen kwaad voor het ijs. Maar vanaf zondag draait de wind en komen er positieve temperaturen aan.
Schaatsen gaat wel heel nipt worden, misschien in het weekend nog net (maar enkel mits toestemming + aanduiding van de zwakke plaatsen), maar dat zal het dan ook zijn want de oorspronkelijk geplande "verlenging" van de winter volgende week is alweer geannuleerd, het kan begin volgende week zomaar weer +10 graden worden.
Vannacht was bijzonder teleurstellend qua temperatuur, slechts -7 terwijl veel kouder verwacht werd. Vandaag teveel wind (niet goed voor het ijs) en wederom die hardnekkige bewolking die plots uit het niets kwam opduiken en de temperatuur warmer houdt dan zou moeten. Die bewolking trekt binnen enkele uren gelukkig wel weer weg, en het wordt vannacht zo goed als windstil.
Donderdag, vrijdag en zaterdag gaan de beste dagen zijn voor de ijsvorming, minder wind en geen bewolking, dat de temp hier en daar net positief kan worden kan geen kwaad voor het ijs. Maar vanaf zondag draait de wind en komen er positieve temperaturen aan.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 17 keer
- Contacteer:
Was dat niet eerder 1978?cptKangaroo schreef:Begin 1987 was het hier een periode met temperaturen tot -21°.
Ik herinner me uit mijn jonge jaren 2 jaartallen:
1976: Zware hittegolf tijdens de julimaand (trouwens het jaar dat ik afgestudeerd en beginnen werken ben)
1978: Twee weken bij -20/-21°C vriesweer en veel sneeuw (herinner me niet meer of het in januari of februari was)
Ik werkte toen voor Bosch als huishoudreparateur. De diesel van mijn camionette was op een morgen bevroren (geparafineerd) en ik heb toen meer dan een week thuis zitten wachten tot de garage mij eindelijk komen depanneren is (jerrycan met diesel in de cabine en een slang tot aan de brandstofpomp).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
1976 was een memorabele zomer. Beginnen om 4uur en om 13 uur thuis. Werkgever die zorgde voor frisse drank. Daarna het leger in (8 maanden Duitsland)Turbokeu schreef:Was dat niet eerder 1978?
Ik herinner me uit mijn jonge jaren 2 jaartallen:
1976: Zware hittegolf tijdens de julimaand (trouwens het jaar dat ik afgestudeerd en beginnen werken ben)
1978: Twee weken bij -20/-21°C vriesweer en veel sneeuw (herinner me niet meer of het in januari of februari was)
Ik betwijfel 1978 gezien ik toen nog thuis woonde en niet aan de dichtgevroren vijver.... Het was zeker na 1983.
Bye, Maurice
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
1987 kan wel kloppen ... in mijn jeugd ben ik toch enkele malen gaan schaatsen in de antwerpse parken (e.g. den brand), iets wat jaren later gewoon niet meer kon omdat het water ofwel er niet meer was ofwel zo laag stond dat de grachten en vijvers eerder slijkpoelen waren.
Dat is wel terug verbeterd enkele jaren terug, dus misschien kan men vandaag/morgen daar wél schaatsen
Dat is wel terug verbeterd enkele jaren terug, dus misschien kan men vandaag/morgen daar wél schaatsen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 17 keer
- Contacteer:
Ik ben zeker van de zware vrieskou in 1978 want begin 1979 heb ik bij Bosch mijn ontslag gegeven voor een andere job in de informatica.on4bam schreef:Ik betwijfel 1978 gezien ik toen nog thuis woonde en niet aan de dichtgevroren vijver.... Het was zeker na 1983.
-
- Elite Poster
@Admins/mods: Misschien topic ander titel geven ?
Vito studie: Elfstedentocht gedoemd om te verdwijnen
België krijgt straks het klimaat van Zuid-Frankrijk
https://emis.vito.be/nl/artikel/elfsted ... verdwijnen
Vito studie: Elfstedentocht gedoemd om te verdwijnen
https://emis.vito.be/nl/artikel/elfsted ... verdwijnen
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Is jammer genoeg zo, de modellen berekenden hier vorige week minima van -15 voor de vorige en volgende nacht. Niets daarvan is uitgekomen, we mochten het vannacht stellen met een -8, straks misschien een -9.Abusimbal schreef: Vito studie: Elfstedentocht gedoemd om te verdwijnen
Reden: de Oostzee. In vroegere jaren vroor die deels of volledig dicht in de winter, maar sinds 1987 is dit niet meer voorgekomen door de klimaatopwarming, iets waar de modellen nog geen rekening mee houden. Als de koude wind rechtstreeks uit Siberie komt, pikt ze de vochtigheid van die zee op, gevolg: hier volledig bewolkt, dus afkoeling gaat veel moeilijker. Dat wordt ook de vloek van onze winters die jaar op jaar deprimerender worden: is het niet gans bewolkt door de Noordzee, dan is het wel door de Oostzee
Vandaag is de wind een tikkeltje zuidelijker gedraaid waardoor ze nu echt van over land komt, maar ze is ook weer wat warmer. -15 kan niet meer met deze wind, een -9 wel nog. Ook daarmee kan er geschaatst worden, maar dan moet het wel zeker twee weken aanhouden, en vanaf zondag is het al gedaan (en komen ook de wolken weer terug, yay).
Zeg nooit nooit, maar de kans op een elfstedentocht (of volop schaatsen bij ons) wordt inderdaad elk jaar kleiner, zelfs als alles eens goed zit zoals nu.
We moeten er dan ook alles aan doen om die CO2-uitstoot te minderen. Er is hier al een andere topic over dus er moet niet verder gepalaverd over worden, maar de plannen van Groen om schone energieproductie te vervangen door nieuwe gascentrales die volop CO2 gaan uitstoten moeten echt aangevochten worden, want dat zou funest zijn voor ons klimaat en onze winters (en niet alleen bij ons).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Ik ben vrij zeker dat het 1987 was, want ik was toen op schoolreis in Zwitserland en -21°C is een detail dat ik me herinner bij thuiskomst (Aalst). Deze historiek voor Sint-Katelijne-Waver (Mechelen) toont nog jaren met stevige vrieskou in de jaren '80.