Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Op LN24 bijvoorbeeld spreekt Bouchez heel duidelijk over het schrikbeeld om als Griekenland behandeld te gaan worden. Zij zien de bui al hangen, onze vlaamse media daarentegen (zij die de 4de macht zouden moeten vormen!?) reppen hierover met geen woord!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef:Op LN24 bijvoorbeeld spreekt Bouchez heel duidelijk over het schrikbeeld om als Griekenland behandeld te gaan worden. Zij zien de bui al hangen, onze vlaamse media daarentegen (zij die de 4de macht zouden moeten vormen!?) reppen hierover met geen woord!!!
Vandaag is het toch meer als overduidelijk dat het een zuiver politiek ideologische keuze was om de griekse bevolking de nek om te wringen?
Vlaanderen heeft nooit geld voor de gehandicapten maar over nacht is er plots x miljard gevonden, nog zo’n voorbeeld
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ondertussen is er "1 ploeg van 11 miljoen Belgen om het coronavirus te verslaan" ook zeer actief om de economie te steunen:
wied
Elite Poster
Elite Poster

@1207

Die befaamde schijf van ca 110 miljard die Griekenland moest ophoesten, bestond in hoofdzaak uit 92 miljard "rente" voor nederlandse banken! Dat is geen politiek bedrijven maar pervers winstbejag nastreven :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dizzy schreef:Soms is zo'n crisis ook een zuivering van het systeem, zwakkere bedrijven vallen er automatisch tussenuit en nieuwe dingen krijgen kansen. Ik hoop dat we niet proberen hopeloos te redden wat was maar vol gaan voor waar we naartoe willen.
En waar willen we dan naar toe ? Naar een land zonder horeca ? Naar een land zonder middenstand ?
Laat ons vooral gaan naar een land met zo weinig mogelijk inmenging, dat zo al een mooie stap vooruit zijn.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Soms is zo'n crisis ook een zuivering van het systeem, zwakkere bedrijven vallen er automatisch tussenuit en nieuwe dingen krijgen kansen. Ik hoop dat we niet proberen hopeloos te redden wat was maar vol gaan voor waar we naartoe willen.
Dat zou het kunnen zijn, mocht dat eerlijk verlopen.

Nu wordt er van bovenaf gezegd: Jij doet niet meer mij, hiervoor krijg je ** compensatie.
De kans dat je dus perfect gezonde bedrijven zo de nek om wringt is meer dan reëel.
Die compensatie is voor veel bedrijven, zeker voor starters lang niet voldoende om gewoon de lopende kosten te betalen, laat staan dat je er nog van moet leven.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het is voor starters met leningen, huurkost en nog geen opgebouwde reserve meteen de doodsteek.
Mooie promotie voor het ondernemerschap, en dat met een liberale premier.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Alsof de premier om deze crisis gevraagd heeft.

De overheid doet een inspanning voor de bedrijven maar men kan uiteraard niet iedereen volledig vergoeden.

Bedrijven die niet sterk genoeg zijn of met weinig reserves zullen het moeilijk krijgen, daar kan de overheid weinig aan doen. Reken ook dat veel van die bedrijven ook zonder corona niet zouden overleven. Deze crisis zal dus een schifting maken waarbij de zwaksten het eerst zullen vallen. Zij die reserves hadden of zich aanpassen overleven, zoals in de natuur dus.

En dan de paniekreacties, er zal nog altijd horeca of middenstand zijn maar zaken zonder voldoende fond zullen het hard te verduren krijgen. Zaken doen is niet gemakkelijk en garanties zijn er niet. En zo weinig mogelijk inmenging komt van zij die vinden dat de steun onvoldoende is :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster

Feit is dat men ook hier weer foefelt

Belastingen en co kijken altijd naar de laatste 3j en voor deze steun kijkt men enkel naar het laatste jaar
Een gezond bedrijf met een slecht 2019 hangt dan ook gewoon als het tegenzit
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef: En zo weinig mogelijk inmenging komt van zij die vinden dat de steun onvoldoende is :roll:
Je moet dan wel consequent zijn.
Als je je inmengt in het al dan niet open laten, moet je dat voldoende compenseren.

Nu mengt men zich in in het hart van het bedrijf, zijnde ge moogt ni open, maar trekt men zich terug als er correcte compensatie gevraagd wordt.

Wat zou je er van vinden dat ik zeg dat je niet meer mag werken en dat ik zal bepalen wat je ervoor in de plaats krijgt?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Jongens toch, alsof de overheid ermee gebaat is dat bedrijven overkop gaan :roll:

Bedrijven en andere sectoren zijn gesloten uit gezondheidsoverwegingen. Ik veronderstel dat ook ondernemers niet graag ziek worden of sterven aan covid. De overheid heeft dus weinig keuze en het is eerder zo dat men nog mild geweest is met de maatregelen en vaak tegen de experten is ingegaan. De optie om niet te hard in te grijpen om de economie te sparen lijkt echter niet echt te werken. Het virus onderhandelt niet. Niemand vind dat leuk, ook de overheid niet al voorzien ze compensaties.

Hou er ook rekening mee dat die subsidies door anderen, lees wij, betaald moeten worden. Eindeloos iedereen vergoeden kan dus niet en zou de schuldenberg enkel verhogen. En correcte compensatie? De overheid is niet verplicht om te compenseren. Wie onderneemt neemt risico's en onvoldoende buffers aanleggen is een groot risico dat de overheid niet dient te subsidiëren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef: Wie onderneemt neemt risico's en onvoldoende buffers aanleggen is een groot risico dat de overheid niet dient te subsidiëren.
Da's een beetje kort door de bocht... ik denk niet dat er veel bedrijven zijn (tenzij echt grote bedrijven en zelfs dan nog is het enorm sector gevoelig) die dergelijke buffers hebben om het bedrijf een jaar te sluiten maar ondertussen wel alle onkosten door te betalen. Het hebben van dergelijke buffer lijkt me zelfs geen goed ondernemerschap want op zich is dat dood kapitaal !
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:
CCatalyst schreef:jn voor sommigen, in het bijzonder zij die het geld lenen aan de staat.

Die normalisering, of het nu 50 doden is of miljarden euro staatsschuld, allemaal "niets om ons zorgen over te maken" volgens sommige is bijzonder zorgwekkend.
Geen kwestie van zorgen maken maar het lijkt mij dat er toch aan deterugbetaalretoriek een ideologisch geurtje hangt.

Japan zit al een tijdje aan 200% bv. En of onze staatsschuld 100, 120 of 140 % vh bbp is? Geen van de 3 bedragen zal belgie ooit terugbetalen en dat geldt voor elk westers land.
Als je er eventjes logisch over nadenkt, dan zie je toch dat er een fout in die redenering zit.
Waarom zou iemand geld lenen aan landen die openlijk toegeven dat ze het toch niet gaan terugbetalen?
Wat we bij de bankencrisis gezien hebben, en wat de meesten precies al vergeten zijn, is dat toen men begon te vrezen dat die staten niet zouden terugbetalen, de interestvoeten de hoogte inschoten.
Anders gezegd, hoe hoger het risico dat een land niet terugbetaalt, hoe meer interest de lenende partij wil, wat ook heel logisch is.
Zou jij geld lenen aan iemand die er prat opgaat dat hij toch niet gaat terugbetalen?
Wied schreef:Op LN24 bijvoorbeeld spreekt Bouchez heel duidelijk over het schrikbeeld om als Griekenland behandeld te gaan worden. Zij zien de bui al hangen, onze vlaamse media daarentegen (zij die de 4de macht zouden moeten vormen!?) reppen hierover met geen woord!!!
Wat dus het gevolg is van die politiek van "we lenen maar ongestoord bij, want we gaan toch niet terugbetalen.".
Op een bepaald moment kunnen de markten beginnen speculeren tegen de staatsobligaties van uw land, wat de Grieken ondervonden hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef: Als je er eventjes logisch over nadenkt, dan zie je toch dat er een fout in die redenering zit.
Waarom zou iemand geld lenen aan landen die openlijk toegeven dat ze het toch niet gaan terugbetalen?
Wat we bij de bankencrisis gezien hebben, en wat de meesten precies al vergeten zijn, is dat toen men begon te vrezen dat die staten niet zouden terugbetalen, de interestvoeten de hoogte inschoten.
Anders gezegd, hoe hoger het risico dat een land niet terugbetaalt, hoe meer interest de lenende partij wil, wat ook heel logisch is.
Zou jij geld lenen aan iemand die er prat opgaat dat hij toch niet gaat terugbetalen?
Leningen worden terugbetaald met nieuwe leningen.
Het hangt er dus vanaf of we "iemand" bereid vinden om nieuwe leningen uit te schrijven. Zolang je de intresten kan betalen en geen rooftocht op kapitaal organiseert, is er geen probleem.
De landen die failliet gaan hadden exact dat als probleem: weigerachtig tov kapitaal én niet in staat nieuwe leningen af te sluiten om de oude terug te betalen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
Dizzy schreef: Wie onderneemt neemt risico's en onvoldoende buffers aanleggen is een groot risico dat de overheid niet dient te subsidiëren.
Da's een beetje kort door de bocht... ik denk niet dat er veel bedrijven zijn (tenzij echt grote bedrijven en zelfs dan nog is het enorm sector gevoelig) die dergelijke buffers hebben om het bedrijf een jaar te sluiten maar ondertussen wel alle onkosten door te betalen. Het hebben van dergelijke buffer lijkt me zelfs geen goed ondernemerschap want op zich is dat dood kapitaal !
Juist, daarom ben ik ook niet tegen subsidies maar niet zomaar onbeperkt of voor iedereen. Bedrijven die anders ook grote kans zouden maken om overkop te gaan moet je niet nodeloos proberen te redden. De middelen zijn nu eenmaal beperkt en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Dat dit niet voor iedereen eerlijk is, klopt maar wie heeft er ooit een garantie gekregen dat alles altijd eerlijk zou zijn. Dit is een ongeziene ramp en dat kom je niet door zonder enige prijs.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Heel het corona-gedoe is een spijtige zaak voor ons aan het worden, ik probeer het zo objectief mogelijk te zeggen.

https://www.wsj.com/articles/europes-ec ... 1612272788
The eurozone’s gross domestic product <...>, resulting in an annual decline of 6.8% for the bloc in 2020
China’s economy grew by around 2.3% last year.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Niet moeilijk. Ze hebben quasi een wereldwijd monopolie op "goedkoop" medisch materiaal.

Als je niet beter zou weten, zou je denken dat ze die hele covid toestand bewust hebben aangestoken.

Maar nee. Dat zou ik niet geloven.
Laatst gewijzigd door phil48 08 feb 2021, 16:09, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

brubbel schreef:Heel het corona-gedoe is een spijtige zaak voor ons aan het worden, ik probeer het zo objectief mogelijk te zeggen.
Dat heb je met leiders die geen capaciteiten hebben en constant achter de feiten achterna hollen (maar wel op de eerste plaats staan om langs de kassa te passeren).

China heeft kordate maatregelen genomen waardoor men snel door de malaise is geraakt... hier openen we opnieuw contactberoepen bij stijgende cijfers omdat iemand het belangrijk vindt dat zijn haar goed zit :bang: Het constante aanmodderen kost en levens en bergen geld !
wied
Elite Poster
Elite Poster

Gelukkig zijn daar FED en ECB om die bergen geld tevoorschijn te toveren :-D
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

We zeggen met sommigen hier al een hele tijd dat korte pijn het beste kans op slagen heeft. En zal ook eerlijker aanvoelen voor iedereen. Ik pleit dus voor een volledige lockdown sinds november ongeveer. Een korte maar een krachtige lockdown. Maar dan heb je weer mensen die zagen over de scholen en leerachterstand enz.

Echt waar, heel deze discussie is gewoon compleet onzinnig omdat we maar blijven compromissen sluiten met iets dat wij niet in de hand hebben!

Na een korte lockdown gaan de cijfers pijlsnel zakken en beter onder controle te houden zijn. Het is onze eigen schuld nu. En het zal niet verbeteren....
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Pengu schreef:Maar dan heb je weer mensen die zagen over de scholen en leerachterstand enz.
Idd, zo haal je de mensen eruit die nog altijd hun gangetje gaan alsof er niets aan de hand is, iets wat natuurlijk niet opportuun is om te verdedigen, dus roept men zo'n zaken dan maar in. Waar waren ze toen de leerachterstand van kansarmen in Brussel in kaart gebracht werd, want toen hoorden we ze niet? Ze lagen daar toen uiteraard even weinig wakker van als van het gedacht nu dat er mensen zijn die nu al maanden thuis zitten te wachten aan een percentage van hun loon...
Pengu schreef:Echt waar, heel deze discussie is gewoon compleet onzinnig omdat we maar blijven compromissen sluiten met iets dat wij niet in de hand hebben!
Klopt, als we er een einde aan kunnen maken, dan kunnen we dat. Andere ontwikkelde landen, niet enkel China of eilanden, hebben ons dat voorgedaan. Maar hier kiezen we de piste van 2.5k gevallen en 50 doden per dag, wat "normaal" is volgens sommigen hier "omdat we ons verkeer ook niet stilleggen voor 2.5k lichtgewonden en 50 doden per dag," het is zelfs iets om "trots" op te zijn in de woorden van een expert-virologe.
Pengu schreef:Het is onze eigen schuld nu. En het zal niet verbeteren....
De kans blijft groot dat het weer gaat lanceren en dat er toch weer extra maatregelen genomen moeten worden. De enige catalyst die vereist is is een kans voor de jongeren om het op ouderen over te dragen. En grote delen van de economie blijven ondertussen maar gesloten zonder perspectief.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Benieuwd hoe jullie zouden reageren moesten jullie kindjes les krijgen in een lokaal waar het amper 9 graden is. Mijn gedacht? Dit is pure waanzin
https://www.hln.be/dendermonde/dikke-tr ... ~adfcaabe/

Valt totaal niet te rijmen met dit
https://www.attentia.be/nl/faq/wat-is-d ... zijn-nodig

Of dit
https://scholierenkoepel.be/artikels/ma ... rl=node/85
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

In de klas van mijn dochter zal het mogelijk niet veel warmer zijn. Sinds vandaag hebben ze allemaal een dekentje mee.
Ik heb er geen problemen mee, en zij ook niet.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Israel beweerd een middel gevonden te hebben die goed werkt tegen Corona,het zou gaan om een kankermiddel die ook gebruikt word tegen reuma,en daardoor bijna zeker ook tegen ziekte van Crohn.
Ik wil daarvoor toch echt waarschuwen,dat zijn anti-tnf middelen,die tot doel hebben de weerstand van de patienten naar beneden te halen,dit word gebruikt(dikwijls met cortisone/Medrol) als de artsen er echt niet meer aan uit kunnen en is zeer schadelijk voor het lichaam,zeker en vast als men dit een langere tijd zou innemen.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

Ik neem sinds september 2019 Humira, een anti-tnf middel. Het vermindert inderdaad het immuunsysteem waardoor minder ontstekingen optreden wat net de bedoeling is. Mijn dermatoloog heeft me nooit verteld dat dit gevaarlijk is. Wel is het zo dat ik moet opletten met levende vaccins (zoals tegen de Gele Koorts dacht ik) omdat dan een onderdrukt immuunsysteem voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Voor dit vaccin moet ik de behandeling tijdelijk onderbreken.

Ook moet ik iets meer opletten dan anderen maar echt gevaarlijk? Nee, denk het niet.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Zeker gevaarlijk,ik ken menige patienten die behandeld zijn met Anti-tnf baxters (Ziekte van Crohn),en die hebben allemaal een longonsteking doorgemaakt,zijn er ook mee gestop.Natuurlijk is het zo hoe erg de ziekte toeslaat bij een patient,dit moet geval per geval benaderd worden,maar je kan toch wel denken dat verminderen v/d weestand risico's inhoud.Het goede nieuws is dat bij de meeste patienten met dergelijke ziektes de felheid v/d ziekte afneemt met de leeftijd.

Aangezien het bij U gaat om een huidziekte,denk ik wel dat de dosis die U neemt redelijk laag is(gelukkig maar).
Word ook wel behandeld met Mederol/Cortizone maar dan 1x per week.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

Mijn dosis is zwaarder dan de meeste patiënten die dit nemen zoals tegen reuma of ziekte van Crohn. Ik spuit mezelf wekelijks in, terwijl de andere dit tweewekelijks doen. Maar er zijn verschillende soorten anti tnf blokkers op de markt.

Ik word goed opgevolgd en voor ik met deze medicatie begon heb ik eerst mijn vaccinaties op orde moeten zetten. En een longtest en thorax moeten laten nemen.

Ik heb die anti-tnf blokker waarover sprake is eens zien passeren dacht ik. En daarbij zou het gaan over een blokker gebaseerd op dierlijke eiwitten. Terwijl Humira gebaseerd is op menselijke. Maar dit laatste mag je met een korrel zout als waarheid nemen, moet het eens opzoeken daarvoor.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Benieuwd hoe jullie zouden reageren moesten jullie kindjes les krijgen in een lokaal waar het amper 9 graden is. Mijn gedacht? Dit is pure waanzin
Lijkt me idd wettelijk helemaal niet ok. Dat zijn Derdewereldtoestanden in het Vlaamse "degelijk" onderwijs. Bevorderlijk voor het leerproces zal het zeker niet zijn.

De basisschool hier dichtbij had de ramen gisteren en vandaag gewoon dicht. Vorige week waren ze nog open.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Bij onze kinderen stonden de ramen op "kip-stand" en hebben de kinderen niet geklaagd over koude.
Als je nu oude lokalen hebt, is het kiezen tussen de pest en de cholera zeker: kou lijden of de regels rond corona negeren...
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Bij onze kinderen stonden de ramen op "kip-stand" en hebben de kinderen niet geklaagd over koude.
Als je nu oude lokalen hebt, is het kiezen tussen de pest en de cholera zeker: kou lijden of de regels rond corona negeren...
Scholen gaan op afstand en zoals vorige keer gaat smartschool onmiddelijk plat.
Die hun ict zag dit uiteraard absoluut niet aankomen en ze werden compleet koud gepakt :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:Scholen gaan op afstand en zoals vorige keer gaat smartschool onmiddelijk plat.
Die hun ict zag dit uiteraard absoluut niet aankomen en ze werden compleet koud gepakt :)
Smartschool, dat bijna 20 jaar bestaat, is een structureel verouderd platform, dat naar ik gehoord heb alles nog met een beperkt aantal servers "on-prem" doet ipv de cloud, en amper kan schalen. Nog grotendeels dezelfde architectuur als 20 jaar geleden dus. Het kan absoluut geen antwoord bieden op de vraag naar afstandsonderwijs bij ons.

In de VS doet Google Classroom dit allemaal met gemak voor zoveel meer leerlingen die tegelijk inloggen. En er zijn nog meer moderne alternatieven die perfect kunnen opschalen.

Legt Weyts Smartschool weer op omdat ze anders geen vergoedingen krijgen oid (geen idee), of hebben de politici een of ander financieel belang in dat platform? Het is natuurlijk een gemakkelijk argument om de boot van de digitalisering te missen: we gaan het niet doen want de IT van vandaag kan geen 200k sessies tegelijk aan zoals Smartschool demonstreert. Sommige bedrijven hebben daar ook trekjes van.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ze hebben nochtans voor meer capaciteit een slordige 1.300.000 EUR geïnvesteerd. :lol:
Sinds de eerste lockdown heeft het bedrijf 1,3 miljoen euro geïnvesteerd in servercapaciteit, datacenters en extra dataverkeer. Een subsidie van de Vlaamse overheid ter waarde van 200.000 euro inbegrepen. “Smartschool werkt meer dan 90 procent van de tijd”, zegt de woordvoerder. “Wij begrijpen de frustratie bij onze gebruikers. Als mijn Word-document vastloopt, is dat ook frusterend.” Het bedrijf zegt er alles aan te doen om gelijkaardige pannes in de toekomst te voorkomen. “Uiteindelijk was de storing om 11 uur voorbij, en voor veel scholen al vroeger.”
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dit artikel toont wat inzage in de kroniek van een onvermijdelijk IT-falen.

"Vergeet niet dat Smartschool altijd slechts een aanvulling is geweest op het klassieke lesgeven."
"Smartschool Live hebben we in minder dan twee weken ontwikkeld."
"We zijn maar een Limburgse kmo met 25 medewerkers, we zijn Google niet."

Dus het ligt eigenlijk ook wel aan de scholen om met zo'n platform in zee te gaan terwijl het oorspronkelijk enkel bedoeld is als aanvulling, geen vervanging van het lesgeven, iets wat er in zeven haasten aan bijgebouwd is. Het lot van 1 miljoen leerlingen in de handen van een KMO met 25 medewerkers leggen kan niet goed aflopen. Google Classroom daarentegen is vanaf het begin ontworpen om het lesgeven te vervangen.

Natuurlijk, als de scholen geen keuze krijgen en door Weyts verplicht worden om met die platformen (of Vlaamse platformen in het algemeen) in zee te gaan, is het een andere zaak. Ik weet niet hoe dat zit.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Legt Weyts Smartschool weer op omdat ze anders geen vergoedingen krijgen oid (geen idee), of hebben de politici een of ander financieel belang in dat platform? Het is natuurlijk een gemakkelijk argument om de boot van de digitalisering te missen: we gaan het niet doen want de IT van vandaag kan geen 200k sessies tegelijk aan zoals Smartschool demonstreert. Sommige bedrijven hebben daar ook trekjes van.
Scholen kiezen zelf welke software ze gebruiken ter ondersteuning. Noch de koepels, noch de minister heeft daar iets over te zeggen. Waar haal jij de wijsheid dat Weyts dat oplegt?

Smartschool is duur en niet flexibel, maar is door de jaren heen zo verstrengeld geraakt in het onderwijslandschap, dat ze zich veel kunnen veroorloven. Google Classroom en MS Teams bieden voor bepaalde aspecten een prima alternatief, maar om Smartschool te vervangen moeten ze toch nog wat patatjes eten :).

Ik snap niet dat de koepels dat niet eerder aangepakt hebben. Als je ziet welke fortuinen scholen per jaar aan licentiekosten betalen aan Smartschool, Questi, Gimme, ... Met dat (gepoolde) geld kan de koepel toch makkelijk zelf iets laten bouwen?
Of stap met die zak geld naar MS of Google en laat wat customizations voor de BE markt uitvoeren?
Het onderwijs is echter een samenraapsel van individuele directies die geen kaas gegeten hebben van software etc en met hun kleine budget kunnen ze ook niet meer dan Smartschool etc.
Wat gaat er gebeuren na corona, als niemand nog live-lessen nodig heeft?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:[
Scholen kiezen zelf welke software ze gebruiken ter ondersteuning. Noch de koepels, noch de minister heeft daar iets over te zeggen. Waar haal jij de wijsheid dat Weyts dat oplegt?
Ik zoek enkel naar verklaringen waarom alle scholen met hetzelfde systeem in zee lijken te gaan. Ik zou zeker niet zeggen dat Google Classroom "meer patatjes moet eten", integendeel zelfs, het is net omgekeerd.

Op de wikipedia van hun product (Smartschool) staat er wel dat er verregaande (private?) integraties zijn met het Ministerie van Onderwijs onder andere met verplichte elektronische rapportages die aan de scholen opgelegd worden, iets wat een Google Classroom wel niet zal hebben. De "verstrengeling" zoals jij al suggereerde? Als dat een belangrijke rol speelt, is dat belangrijk om te weten, en is het misschien aan het Ministerie om hun systeem meer open te stellen voor andere providers.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 feb 2021, 21:24, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Verdiep u in de geschiedenis van da bedrijf of de huidige beheerders
Ge zult rap allerlei connecties met de poltiek en onderwijskoepels vinden + allerlei financiële belangen waar men creatief omspringt met overheidsgeld en scholen min of meer dwingt ermee in zee te gaan
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: Ge zult rap allerlei connecties met de poltiek en onderwijskoepels vinden + allerlei financiële belangen waar men creatief omspringt met overheidsgeld en scholen min of meer dwingt ermee in zee te gaan
Zou me idd niet verbazen dat dat de werkelijke reden is.

Smartschool is dan de "Prodata" van het onderwijs, zeg maar, naar het equivalent bij De Lijn. En dan maar afgeven en het vertrouwen ondermijnen in de IT en IT'ers.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:Verdiep u in de geschiedenis van da bedrijf of de huidige beheerders
Ge zult rap allerlei connecties met de poltiek en onderwijskoepels vinden + allerlei financiële belangen waar men creatief omspringt met overheidsgeld en scholen min of meer dwingt ermee in zee te gaan
Ja, voor 50.000€ koop je tegenwoordig niet veel meer in de politiek... :lol:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 16 keer

Wat een kenners van complottheorieën tussen Smartschool en koepels en ministeries zitten hier toch. Toevallig ken ik de situatie een beetje en kan zeggen dat

a. elke school (of schoolbestuur) vrij is een platform (of geen platform) te kiezen, er wordt helemaal niets opgedrongen. Ik ken scholengemeenschappen van duizenden leerlingen waar ze nog nooit met Smartschool hebben gewerkt.
b. er weinig keuze is in Vlaanderen (maar is dat de schuld van Smartschool of de schuld van de magere kwaliteit van de alternatieve aanbieders die er zijn of waren?)
c. een departement (of een koepel) die zelf een platform ontwikkelt? Dat willen we toch echt niet? Ik denk dat de vrije markt hier een rol mag spelen. Het is toch niet de taak van de overheid (of koepel) om iets te voorzien? Er zijn voorbeelden uit het verleden die aantoonden wat voor gedrochten dit opleverde...(sommigen kennen misschien nog het debacle ELOV?)
d. Google Classroom e.a. kunnen inderdaad die grote hoeveelheid gebruikers aan. We spreken hier dan ook over een totaal andere schaalgrootte. Wat Classroom niet heeft is natuurlijk dat typische voor het Vlaamse onderwijs: een leerlingvolgsysteem, een rapportsysteem,... Iets waarmee Smartschool zich in veel scholen onmisbaar gemaakt heeft.
e. Wat de connecties zijn tussen de minister en Smartschool weet ik niet maar tussen de grootste koepel en Smartschool heeft het lange tijd niet geboterd hoor... veel cadeautjes zullen daar niet gegeven zijn de afgelopen decennia of het zullen vergiftigde geschenken geweest zijn ;-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

sdecoster schreef: a. elke school (of schoolbestuur) vrij is een platform (of geen platform) te kiezen, er wordt helemaal niets opgedrongen. Ik ken scholengemeenschappen van duizenden leerlingen waar ze nog nooit met Smartschool hebben gewerkt.
d. Google Classroom e.a. kunnen inderdaad die grote hoeveelheid gebruikers aan. We spreken hier dan ook over een totaal andere schaalgrootte. Wat Classroom niet heeft is natuurlijk dat typische voor het Vlaamse onderwijs: een leerlingvolgsysteem, een rapportsysteem,... Iets waarmee Smartschool zich in veel scholen onmisbaar gemaakt heeft.
e. Wat de connecties zijn tussen de minister en Smartschool weet ik niet maar tussen de grootste koepel en Smartschool heeft het lange tijd niet geboterd hoor... veel cadeautjes zullen daar niet gegeven zijn de afgelopen decennia of het zullen vergiftigde geschenken geweest zijn ;-)
Interessant om een insider-inkijk te hebben.

Zijn a. en d. niet wat in tegenspraak? "De school is vrij om te kiezen" MAAR Smartschool heeft "onmisbare" features. Het is een beetje zeggen als "je bent vrij om een besturingssysteem te kiezen, MAAR het moet wel 100% Active Directory ondersteunen". Als je antwoord is dat die andere platformen die "onmisbare" features ook zouden kunnen implementeren, vraag ik mij af of het Ministerie bereid zou zijn om daar zonder morren aan mee te werken om bv een Amerikaanse speler toegang te geven tot Discimus? Als dat niet het geval is, houden ze het monopolie van Smartschool misschien officieus wel in stand.

Wat e. betreft, ook tussen de koepels en het ministerie is de relatie al langer niet goed, wat al van lang voor Weyts dateert, die eerder vandaag overigens nog tweette dat hij drugs met een hallucinogene werking consumeert, en daarbij zijn persoonlijke Bitcoin adres gaf (vermoedelijk om zo'n drugs te kunnen kopen). De typische machtsspelletjes, de koepels die meer zelf willen beslissen (zeker de grootste koepel), het ministerie die niets van macht wil lossen. Als Smartschool idd het petekindje van het ministerie zou zijn, officieel of officieus, dan gaat de grootste koepel er per definitie geen meter van willen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”