Zoek tips om te rijden met heftruck

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Hi
Al meerdere filmpjes gezien op youtube maar jammer genoeg is de geluidskwaliteit niet echt goed. Dus ver sta je zelden wat voor uit leg ze geven.

Heb al de proef gezien op het werk en daar moeten ze slalommen tussen kegels.
Maar hoe doe je dat het best.

En tot waar moet je rijden met je heftruck als je bv een europallet of gaasbox uit het rek moet halen
Voor zover ik in de filmpjes kon zien rijden ze met wiel aan de kant van waar te het europallet uit het rek moeten halen tot in de helft van de breedte van het europallet en draaien dan over . Als ze bv een europallet uit uit het 2de schap van het rek moeten halen staan ze er recht voor dan brengen ze de lepels tot op hoog hoogte en kijken of ze goeds staan. staan ze goed en wielen recht dan rijden ze tot op 30 cm en dan om hoog en dan lepels op de juiste hoogte en er rustig in en recht achteruit.
Hoe weet je met 100 %zekerheid dat uw wielen achteraan recht staan?

Waar vind ik tips op internet?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Dus jij wil met een machine leren werken door filmpjes te kijken ? :bang:

Bedrijven moeten investeren in opleiding om bevoegd en bekwaam personeel te hebben om met machines / rijtuigen te mogen werken.
Idem voor met de wagen rijden: daarvoor moet je een rijbewijs hebben en dat krijg je maar als je voldoende opleiding, training en een geslaagde test gedaan hebt.

De basis is dus een opleiding. Goed word je echter maar door te oefenen.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Jij mag niet zonder geldig rijbewijs rijden met een heftruck. Of dit door een externe firma of door interne opleiding is afgegeven maakt niet uit.
Maar zonder geldig rijbewijs rijden = niet verzekerd.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Bij den ijzerenweg zijn ze meestal met twee, de heftruckbestuurder luisterd naar het aangeven van het grondpersoneel.

Voor de besparingen waren ze met drie, liep er nog een vlaggenman mee.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Hey,

Ik heb heftruck en reachtruck les gevolgd.
Je kan dit gratis via de vdab doen, dat duurt ong 3 maanden, ik heb maar 2 maand moeten gaan.

Ik heb ook les gehad en een examen maar studeren moet je echt niet doen, let een beetje op tijdens de paar uren theorie en herlees eens een paar keer je weinige papieren die je zal krijgen en je bent zeer easy geslaagd voor je theorie, ik kan echt niet studeren en had 47/50 haha, als ik daar zo simpel door geraak dan raakt iedereen der door.

En de praktijk valt ook goed mee wat het examen betreft, het is een kwestie van genoeg te hebben geoefend en daar krijg je meer dan genoeg tijd voor, het is hetzelfde parcours die je op de praktijk examen krijgt, je kan nog mooi oefenen voor de praktijk examen er is.

Degene die u begeleiden en les geven die zijn soms streng maar alleen als het nodig is, wie niet wil luisteren of daar mensen in gevaar brengt en daar pipo de clown begint uit te hangen die zal buiten vliegen. Je rijdt dan ook met een toestel waarbij je zelfs ene kan doodrijden of een arm of been kan afrijden.

Voor je mag beginnen moede een wiskunde test doen, ik in paniek meteenwant dat is 1 van mijn slechtste vakken maar ik was er door, dusja, ook hier weer, als ik daar door geraak zou iedereen dat moeten kunnen al waren er mensen bij die er niet door waren, ik denk dat die meende ik even extra les eerst nog kregen en derna nog eens een laatste poging mochten wagen.
Uiteraard moede ook nog bij den dokter gaan of je wel oke bent om met de reach/heftruck te rijden.

Als je door alle testen bent dan krijg je een brevet die 10 jaar geldig is en mag je voorzover ik weet in eender welk bedrijf mee rijden.

Maar: ik heb in 2 bedrijven gewerkt met de hef/reachtruck en ik vond het niet zo super leuk, de reden daarvoor was dat je als een maniak soms petrol moest geven en soms zijn er irritante en beuje collega's ook en dan camions laden , int ene bedrijf is het makkelijk, in het andere is dat verdomd moeilijk ze.
Ik heb er geen zin meer in, ik ga niet heel mijn leven me als gek zitten opjagen, no thx... Teveel stress.

Als je in een bedrijf wil werken met de reach en heftruck dan zal youtube niet voldoende zijn :). Je moet meestal een attest hebben want als dat niet zo is zit het bedrijf met een probleem ivm de verzekering.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Bij mij was het een 2 daagse opleiding betaald door 't werk. Daarna af en toe oefenen op 't werk zelf en na 6 maanden een test afleggen, ook op 't werk.
Oefenen en blijven oefenen tot wanneer je het onder de knie hebt zou ik aanraden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Zoals hierboven niet naar YouTube kijken maar er op zitten en oefenen, anders kom je er niet.

2* testen gedaan super simpel eigenlijk.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

lacer schreef:Bij mij was het een 2 daagse opleiding betaald door 't werk. Daarna af en toe oefenen op 't werk zelf en na 6 maanden een test afleggen, ook op 't werk.
Oefenen en blijven oefenen tot wanneer je het onder de knie hebt zou ik aanraden.
Klopt; toen de bazen er nimmer waren pakte ik die heftruck en begon ik zelf te rijden, dat was voor mijn opleiding nog.

Maar er deden dat meerdere maar daar kwamen klachten over, je hebt altijd van die gatlikkers en die alles gaan overdragen.
Opeens kwamen ze af dat we x tal uurkes les moesten volgen en dan moogde in dat bedrijf wel rijden, niet geldig voor in ander bedrijven, men moest niet eens praktijktest afleggen.
En zo waren we megasnel verzekerd lol met een brevet voor in dat 1 bedrijf te mogen rijden haha.

Toch is het beter vind ik persoonlijk als je opleiding kan volgen bij den vdab en dan overal mag rijden en 10j geldig is ook.
En je denkt ik kan eral degelijk mee rijden, tot je die lessen volgt op de vdab, dan besef je uhm, der is nog werk aan de winkel :).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Zo'n vdab opleiding is goed diegene die daar hun vast beroep van maken of die daar alle dagen mee rijden.
In mijn geval slechts een paar maal per maand een vrachtwagen laden als collega afwezig is.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Unicorn1 schreef:Hey,

Ik heb heftruck en reachtruck les gevolgd.
Je kan dit gratis via de vdab doen, dat duurt ong 3 maanden, ik heb maar 2 maand moeten gaan.

Ik heb ook les gehad en een examen maar studeren moet je echt niet doen, let een beetje op tijdens de paar uren theorie en herlees eens een paar keer je weinige papieren die je zal krijgen en je bent zeer easy geslaagd voor je theorie, ik kan echt niet studeren en had 47/50 haha, als ik daar zo simpel door geraak dan raakt iedereen der door.

En de praktijk valt ook goed mee wat het examen betreft, het is een kwestie van genoeg te hebben geoefend en daar krijg je meer dan genoeg tijd voor, het is hetzelfde parcours die je op de praktijk examen krijgt, je kan nog mooi oefenen voor de praktijk examen er is.

Degene die u begeleiden en les geven die zijn soms streng maar alleen als het nodig is, wie niet wil luisteren of daar mensen in gevaar brengt en daar pipo de clown begint uit te hangen die zal buiten vliegen. Je rijdt dan ook met een toestel waarbij je zelfs ene kan doodrijden of een arm of been kan afrijden.

Voor je mag beginnen moede een wiskunde test doen, ik in paniek meteenwant dat is 1 van mijn slechtste vakken maar ik was er door, dusja, ook hier weer, als ik daar door geraak zou iedereen dat moeten kunnen al waren er mensen bij die er niet door waren, ik denk dat die meende ik even extra les eerst nog kregen en derna nog eens een laatste poging mochten wagen.
Uiteraard moede ook nog bij den dokter gaan of je wel oke bent om met de reach/heftruck te rijden.

Als je door alle testen bent dan krijg je een brevet die 10 jaar geldig is en mag je voorzover ik weet in eender welk bedrijf mee rijden.

Maar: ik heb in 2 bedrijven gewerkt met de hef/reachtruck en ik vond het niet zo super leuk, de reden daarvoor was dat je als een maniak soms petrol moest geven en soms zijn er irritante en beuje collega's ook en dan camions laden , int ene bedrijf is het makkelijk, in het andere is dat verdomd moeilijk ze.
Ik heb er geen zin meer in, ik ga niet heel mijn leven me als gek zitten opjagen, no thx... Teveel stress.

Als je in een bedrijf wil werken met de reach en heftruck dan zal youtube niet voldoende zijn :). Je moet meestal een attest hebben want als dat niet zo is zit het bedrijf met een probleem ivm de verzekering.
Heb wat vertrouwen in jezelf, je doet het goed :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Toyota heftruck opleiding bij redcoon.

select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Hozem
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2021, 12:21

Een klassieker:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik hoop dat bij onze volgende reis de piloot toch meer gedaan heeft dan wat YT filmpjes bekeken :roll:

Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat net als voor besturen van een hoogtewerker er een cursus aan te pas komt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Unicorn1 schreef:
Maar er deden dat meerdere maar daar kwamen klachten over, je hebt altijd van die gatlikkers en die alles gaan overdragen.
Toch straf dat zo mensen als ‘gatlikkers’ worden bestempeld, waar dit pure verantwoordelijkheidszin is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

axs schreef:
Unicorn1 schreef: Maar er deden dat meerdere maar daar kwamen klachten over, je hebt altijd van die gatlikkers en die alles gaan overdragen.
Toch straf dat zo mensen als ‘gatlikkers’ worden bestempeld, waar dit pure verantwoordelijkheidszin is.
Waar ik - lang geleden - vakantiewerk deed, werd het ook gedoogd (jaren voor ik er kwam werken) dat jobstudenten met een heftruck reden: palleten verrijden en in het magazijn steken etc. Tot er op een vrijdanamiddag een jobstudent zijn bocht mist en in het magazijn een hoeksteun onderuit reed. Een heel rek aan het wankelen en een paar ton dreigde naar beneden te donderen.
Sindsdien mogen jobstudenten - zelfs met heftruck certif - niet meer met een heftruck rijden, alleen nog met een "transpallette".

De beste tip om het te leren: ga les volgen en niet online.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

axs schreef:
Unicorn1 schreef:
Maar er deden dat meerdere maar daar kwamen klachten over, je hebt altijd van die gatlikkers en die alles gaan overdragen.
Toch straf dat zo mensen als ‘gatlikkers’ worden bestempeld, waar dit pure verantwoordelijkheidszin is.
Omdat dit niet het enige is.
Dag later klagen ze bv over een doos die op de grond staat die bv 1 cm buiten een lijntje staat.
Maar soms gebeurt dat nu eenmaal als het retedruk is, het moet zo snel gaan dat men geene tijd heeft om alles perfect goed en netjes te houden, u hebt nog nooit in een magazijn gewerkt zeker?

En dan zitten ze te klagen dat vd parking tot de deur er mag gerookt worden, zucht. Je zit in openlucht. Maar ook daar zagen die over.

En zo is dat een heel jaar door.

Gatlikkers zijn datte.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

didi79 schreef:Dus jij wil met een machine leren werken door filmpjes te kijken ? :bang:
Het kan erger (slechter) zoals op mijn vorig werk. Baas tegen mij: die vrachtwagen moet geladen/gelost worden. Ik: ik heb nog nooit met een Clark gereden. Baas: daar staat de Clark, zie dat je het leert. En dus heb ik op eigen houtje met de Clark leren rijden.
Eigenlijk de beste methode. Gooi een pasgeborene in het zwembad, die zal er voor zorgen dat hij niet zinkt ondanks dat die nooit zwemlessen heeft gehad.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Jack Daniels schreef:... En dus heb ik op eigen houtje met de Clark leren rijden.
Eigenlijk de beste methode....
Nu weet ik niet hoe lang geleden dit is, maar heftruckchauffeur is een veiligheidsfunctie binnen een bedrijf. Er moet wel een degelijk een opleiding zijn, theoretisch en praktisch, die de werkgever zelf kan geven eventueel. Dus zomaar de sleutels geven is not done tegenwoordig, allemaal knap tot ge iets tegenkomt, dan mogen jij en je baas het gaan uitleggen. Als beginnend chauffeur kan je misschien nog wegkomen met de 'druk' van bovenaf.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Met een heftruck rijden is niet ongevaarlijk aangezien de dingen redelijk snel gaan en weinig geluid maken. In een drukke omgeving is dit gewoon een kwestie van tijd tot het verkeerd gaat. Het lijkt me dus niet meer dan logisch dat men een opleiding volgt om te leren rijden maar ook om de gevaren in te kunnen schatten en hoe ze te minimaliseren.

Iemand met een degelijke opleiding zal beter en sneller kunnen werken en minder ongevallen veroorzaken. Een baas met ietwat verstand zal inzien dat de kosten van ongevallen veel hoger zullen zijn dan deze van een opleiding.

En dan Youtube. Dat is goed om in uw privé wat dingen te leren of wat tips te krijgen maar als je echt iets goed en grondig wil leren zal je er niet komen met youtube. Als je kenner van kattengedrag wilt worden, biedt youtube wel wat leerstof :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Met een heftruck rijden is niet ongevaarlijk aangezien de dingen redelijk snel gaan en weinig geluid maken.
Het is niet alleen een kwestie van snelheid maar van oa. hoe je welke last moet nemen, ... er zijn al genoeg dodelijke ongevallen geweest met heftrucks.

Volgens mij ben je trouwens verplicht een officieel certificaat te behalen (wat trouwens maar 5 jaar geldig is).
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Unicorn1 schreef:Als je door alle testen bent dan krijg je een brevet die 10 jaar geldig is en mag je voorzover ik weet in eender welk bedrijf mee rijden.
Niet elk bedrijf though... er zijn bedrijven waar zelfs dat attest op zichzelf nog niet volstaat. Bij Tupperware in Aalst bijvoorbeeld moet je eerst ook nog eens een interne opleiding volgen die je ook enkel mág volgen nadat je een attest kan voorleggen, dus je hebt ze alle 2 nodig. Zelfs een onnozele elektrische transpallet mag je niet bedienen zonder die interne opleiding. :lol: Grote bedrijven zoals daar zijn er erg streng op. Ze staan dan ook veelal constant onder toezicht met frequente controles op veiligheid etc. Kleine bedrijfjes hebben dat niet zo. Ik heb eens in een kleine familiebedrijfje met 3 werknemers gewerkt en die hadden zelfs nooit gevraagd achter m'n brevet lool. Mijn woord was bewijs genoeg. :lol:

Ennneeee I agree dat het verre van een aangenaam werkje is. Het ziet er allemaal rooskleurig uit maar als je dan op de echte werkvloer terecht komt is het inderdaad vliegen vliegen vliegen.

Laatste keer dat ik heftruck reed waren het palletten die zo hoog waren dat je niks zag vooraan, dus je moest altijd achteruit rijden door gangen zoooo lang dat je 10 minuten moest rijden, dus elke pallet is tien minuten achteruit rijden, en dus ook 10 minuten je nek draaien. Na een paar uur heb je extreme pijn in je nek.

Ik probeerde dan eens om in dat kleine lullige achteruitkijkspiegeltje te kijken, maar full speed (want idd... in zowat elk bedrijf verwachten ze dat) achteruit rijden en moeten afgaan op zo'n spiegeltje is onmogelijk. Ging bijna altijd schuin, en is gewoon ronduit gevaarlijk als er plots iemand opduikt, good luck om dat op tijd te zien in dat spiegeltje tegen een rotvaart.

Dan eens met een heftruck meeeeegazware palletten uit een truck moeten halen. De laadklep kraakte langs alle kanten en zakte 'k weet niet hoe hard door en het voelde alsof die het elk moment kon begeven. Elke keer dat ik er op reed stonden de zweetdruppels op m'n kop van de schrik. Moest je naar beneden vliegen krijg je de pallet en de heftruck op je en ben je zo dood als een pier.

Dan met de reach ook eens ergens gewerkt. Palletten op 8-9 meter hoogte. Moest er een paar pakken maar een slimmerik had er een kapotte pallet in gezet waarvan een plank los was aan de onderkant, en die plank bleef steeds aan het rek steken en was onmogelijk om er uit te halen. Je staat daar twintig minuten tevergeefs te sukkelen maar ondertussen gaat wel de tijd voorbij en was ik het die onder mijn vijs kreeg omdat het te lang duurde, door een andere pipo zijn onnozelheid. Er is uiteindelijk iemand in zo'n veiligheidskooi met een andere reach opgeheven geweest die dan de kapotte plank verwijderde. Man man man man.

En zo kan ik nog honderd dingen vertellen. Op den duur was het mij zo beu dat ik tijdens sollicitaties gewoon ben beginnen zeggen dat ik geen brevet heb en nog nooit in een heftruck heb gezeten. Dan kreeg ik in die bedrijven andere werkjes zoals orderpicken met transpallet oid. :P
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Interne opleidingen dienen meestal niet om iets bij te brengen maar om de paraplu te kunnen opentrekken als het fout gaat.

Ik woon aan een kruispunt in een landelijke omgeving, het valt mij op hoeveel heftrukbestuurders hier langskomen, die claxonneren voor de bocht :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”