Nieuwe harde schijf ?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
t.r.i.n.
Pro Member
Pro Member

Ik heb een pc die een primary harddisk fail heeft. Kon hem door herstarten af en toe nog gebruiken maar heeft nu de geest gegeven.

Ik ga een nieuwe harde schijf kopen en installeren. Nu is dat een oudere computer en heb ik niets van drivers meer voor het scherm, klavier, muis, diskettedrive, cd - rom. Ik zou er graag een windows 98 SE op plaatsen. Wat gaat die automatisch herkennen van hardware ? Ik hoop dat ik niet op zoek mag gaan naar al die drivers, ik heb ze trouwens niet meer. Ik neem aan dat ik ze indien nodig van het internet kan halen ?

Nu heb ik mij laten vertellen dat een niewe harde schijf installeren niet zooo heel moeilijk is:

1. opstartdiskette maken voor win 98;
2. partitie maken d.m.v. die opstartdiskette;
3. windows 98 erop zetten.

Is dit realistisch of zal het heel wat moeilijker gaan dan ik mij voorstel ? Het is voor mij de eerste keer ... :wink:

Met dank voor alle hulp !
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Denk wel dat het zo moet lukken. Herinner me nu wel eventjes niet meer of ge win98 via de cd-rom kunt laten boten.

Van die drivers, als da een oud systeem is, zal win98 wel zelf delen kunnen installeren, de rest is met wa google-werk wel op het net te vinden.
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

Normaal geizen mag je geen problemen hebben,
zorg wel voor drivers van je grafische kaart en je moederbord.
Voor drivers kan je terecht bij
http://www.driverguide.com
de account is gratis en je vind er zowat alles, je kan er ook terecht in een driverdb voor oudere hardware.

Greetz
Weetgraag :wink:

PS: Win98 kan je van cdrom booten maar het mag dan wel geen upgrade van win95 naar 98 zijn.
"Carpe Diem"
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Mja ik denk wel dat je op een paar problemen gaat stoten. Bv de fdisk versie van de win98 boot floppy heeft geen ondersteuning voor grotere hd's. Ook ga je voor win98 fat partities moeten hebben en als ik niet vergis kan je fat maar gebruiken voor partities tot 7 gig.
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

crapiecorn schreef:Mja ik denk wel dat je op een paar problemen gaat stoten. Bv de fdisk versie van de win98 boot floppy heeft geen ondersteuning voor grotere hd's. Ook ga je voor win98 fat partities moeten hebben en als ik niet vergis kan je fat maar gebruiken voor partities tot 7 gig.
Bij een bootfloppy van win 98 word er wel degelijk gevraagd of je ondersteuning wil voor grotere HD maar het kan zijn dat dit maar tot 9gb gaat, als je dan alle patches en updates gedaan hebt zit de patch voor nog grotere HD er wel tussen dacht ik.

Greetz
"Carpe Diem"
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

crapiecorn schreef:Mja ik denk wel dat je op een paar problemen gaat stoten. Bv de fdisk versie van de win98 boot floppy heeft geen ondersteuning voor grotere hd's. Ook ga je voor win98 fat partities moeten hebben en als ik niet vergis kan je fat maar gebruiken voor partities tot 7 gig.
Bij mijn weten gaan FAT partitions veel groter hoor, via GDisk heb ik bv al partities van 50GB gemaakt ook (per ongeluk, wou eig NTFS :-p)

Anyway een nieuwe HD installeren is niet zoo moeilijk, maar je moet wel een beetje weten waar je mee bezig bent. Zo is het bv handig om te weten wat primaire, logische en extended partitions en zo'n zaken zijn... Ik raad je dan ook aan eerst wat te lezen of iemand die er wat van weet erbij te halen (de eerste keer kan hij het eens voordoen, daarna kan je gaan experimenteren) ;-)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Weetgraag schreef:
Bij een bootfloppy van win 98 word er wel degelijk gevraagd of je ondersteuning wil voor grotere HD maar het kan zijn dat dit maar tot 9gb gaat, als je dan alle patches en updates gedaan hebt zit de patch voor nog grotere HD er wel tussen dacht ik.

Greetz
Als je nu wat gaat kijken is het kleinste van nieuwe hd's die je kan vinden +- 80 gig, af en toe vind je er nog eentje van 40. Dan kom je niet zo ver met een boot floppy heb ik in het verleden gemerkt. Je kan wel grotere fat partities maken, maar ik dacht dat de "veilige" limiet 7 gig was.

Als je systeem niet overdreven oud is zou ik toch win 2000 pro aanraden. Als je kijkt naar stabiliteit en harware herkenning kom je toch al een stuk verder dan win98se
t.r.i.n.
Pro Member
Pro Member

crapiecorn schreef: Als je systeem niet overdreven oud is zou ik toch win 2000 pro aanraden. Als je kijkt naar stabiliteit en harware herkenning kom je toch al een stuk verder dan win98se
Dus ben ik beter met een Windows 2000 om een ntfs partitie te maken, de nieuwe HD is 40 gig. Kan die ook worden geïnstalleerd op een celeron met 64 MB RAM ? En kan ik booten met een cd-rom van win 2000 of heb ik dan nog steeds een opstartdiskette nodig ?
Laatst gewijzigd door t.r.i.n. 12 okt 2005, 16:40, in totaal 1 gewijzigd.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Dit kan op een Celeron met 64mb ram hoor, verwacht dan wel geen supersnelheid :-)

Ik boot nieuwe clients hier op het netwerk (laptops met minimaal 60GB HD) altijd met cd (zelfde als floppy in principe) en Gdisk, en maak fat partities (aangezien Gdisk geen NTFS kan maken) van 10 en 50 GB en eig nog nooit probs tegengekomen hoor! Ze blijven natuurlijk niet lang fat, er komt meestal een ghost image met NTFS op, dus mss als ik lange tijd fat zou blijven gebruiken zou er toch wat mis gaan, maar ik betwijfel het...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb vroeger gemakkelijk windows 2000 gedraaid op een celeron 400mhz met 64 ram en een celeron 633mhz met 320ram. Natuurlijk moet je zelf uitmaken wat je wil gebruiken. Maar als je met een iets grotere harddrive gaat werken zou ik toch eerder win2000 met ntfs partities aanraden dan win98se met fat partities.
t.r.i.n.
Pro Member
Pro Member

crapiecorn schreef:Ik heb vroeger gemakkelijk windows 2000 gedraaid op een celeron 400mhz met 64 ram en een celeron 633mhz met 320ram. Natuurlijk moet je zelf uitmaken wat je wil gebruiken. Maar als je met een iets grotere harddrive gaat werken zou ik toch eerder win2000 met ntfs partities aanraden dan win98se met fat partities.
Heb ik dan nog iets anders nodig dan de cd van windows 2000 ? De drivers voor moederbord / grafische kaart of gaat die win 2000 die herkennen ?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Deze boot van cd en brengt je tot een tooltje waar je partities kan aan maken. Ik maak meestal een partitie van 5 a 10 gig aan en daar install ik windows op. De rest laat ik als vrije ruimte en configureer ik eenmaal windows geinstalled is. Als je niet al te veel exotische hardware hebt gaat win2000 deze herkennen. Als 1 of 2 dingentjes niet werken kan je deze nog altijd instellen als je eenmaal een internetconnectie hebt via add hardware.
t.r.i.n.
Pro Member
Pro Member

Ok. Ik ga der vrijdagavond aan beginnen, ik ben benieuwd. Bedankt voor de info jongens ! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”