Hallo Userbasers,
Ik denk er al een tijdje over na om verder te experimenteren met een ESXI server. Kan iemand me wat advies geven. Ik zou eventueel iets willen bouwen of een kleine appliance willen kopen die in een 19 inch rack past. (Maximum 2U)
- Hoe kleiner, hoe beter
- ruimte voor 1 SSD en 2 extra HD's.
- 16GB geheugen
- CPU niet zo belangrijk
- minstens 6 USB poorten
- 4x GBit NIC nodig
Kan iemand me wat advies geven over wat compatbile is met 6.5, 6.7 of misschien zelfs al 7.0?
ESXi server homelab
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 7&p=690737
Draait hier nog steeds super goed, ondertussen op ESXi 7. Zeer tevreden van! Kost wel wat bij aankoop nieuw, maar je krijgt er iets voor terug Er zijn ondertussen nieuwere versies van moest je interesse hebben.
Draait hier nog steeds super goed, ondertussen op ESXi 7. Zeer tevreden van! Kost wel wat bij aankoop nieuw, maar je krijgt er iets voor terug Er zijn ondertussen nieuwere versies van moest je interesse hebben.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Als het puur om te experimenteren / leren gaat ben je snel uitgekeken op een standalone ESXi.
Eventueel rekening houden met de hardware keuze zodat je op een later moment ook kan experimenteren met een high availability setup.
Als het is om thuis wat VM's te draaien pak je een standalone. Je kan ook de hypervisor virtualiseren bijvoorbeeld.
Eventueel rekening houden met de hardware keuze zodat je op een later moment ook kan experimenteren met een high availability setup.
Als het is om thuis wat VM's te draaien pak je een standalone. Je kan ook de hypervisor virtualiseren bijvoorbeeld.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Koop u op 2e hands een dell of hp server mt 32 of 64 gig ram en dan kom je al een heel eind. Als het is om te experimenteren dan heeft vmware ook een omgeving die je tijdelijk kan gebruiken maar ik denk dat je daarvoor een account bij vmware moet hebben. Die omgeving heet hol (hand on labs) vmware.
Ik weet dat ik met mijn vcp er toegang tot heb
Ik weet dat ik met mijn vcp er toegang tot heb
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Wat verbruikt dat (idle)?NuKeM schreef:https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 7&p=690737
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Kijk evt ook naar Proxmox VE: open source, ingebakken webUI, volledig functionaliteit met gratis versie, goede ontwikkeling en de keuze om full VM of contaners (ingebouwd) te draaien en draait op veel naar hardware.
Ik weet niet waar ESXi tegenwoordig staat, of je daar tegenwoordig alle functionaliteit krijgt en of dat nog kritischer is qua hardware.
Ik weet niet waar ESXi tegenwoordig staat, of je daar tegenwoordig alle functionaliteit krijgt en of dat nog kritischer is qua hardware.
Gelukkig & gezond 2022!
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Of je huurt 1 of 2 fysieke servers bij Hetzner aan 40-50 Eur/maand, die hebben al meer dan genoeg power om te testen.
En als het echt om te testen en leren is, voor 200$ kan je via vmug advantage een jaar license krijgen op alle VMWare producten.
En als het echt om te testen en leren is, voor 200$ kan je via vmug advantage een jaar license krijgen op alle VMWare producten.
- guntherstassen
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 27 keer
- Contacteer:
Zit al sinds Esx 3.5 bij Vmware en tot heden (Esxi 7) nog niet veranderd.
Ooit liggen spelen met Xenserver maar die stond toen nog in zijn kinderschoenen.
proxmox -> En hoe zit dat met backups?
Als je verwent wordt met Veeam.... Hoe zit dat bij Proxmox?
Ooit liggen spelen met Xenserver maar die stond toen nog in zijn kinderschoenen.
proxmox -> En hoe zit dat met backups?
Als je verwent wordt met Veeam.... Hoe zit dat bij Proxmox?
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
verschillende mogelijkheden voor: https://pve.proxmox.com/wiki/Backup_and_Restore
je hebt sinds kort ook de proxmox backup server als aanvulling op proxmox: https://pbs.proxmox.com/wiki/index.php/Main_Page
(en ja, die kan je ook gewoon virtualised in je proxmox draaien als je wil)
je hebt sinds kort ook de proxmox backup server als aanvulling op proxmox: https://pbs.proxmox.com/wiki/index.php/Main_Page
(en ja, die kan je ook gewoon virtualised in je proxmox draaien als je wil)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Voor backups in proxmox bestaat er ook https://storware.eu/products/vprotect/ (gratis tot 10 vm's), maar heb het nog niet uitgetest omdat ik er nog niet toe gekomen ben om proxmox zelf uit te proberen
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Jaartje geleden ook in dezelfde boot: wat ga ik gebruiken, uiteindelijk voor proxmox gegaan wegens opensource nature. Nog geen spijt van.
Sinds kort ook de Proxmox backup server erbij, draait als een speer.
Sinds kort ook de Proxmox backup server erbij, draait als een speer.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
proxmox staat hier ook op de todo-lijst. Ik heb in feite niet echt VMs nodig (heb nu een kvm draaien voor homeassistant). Maar het "beheer" daarvan vind ik zo lastig (commandline, of via pakweg cockpit waar amper functies in zitten). Op 't werk ben ik esxi gewend, maar voor thuis zal proxmox zeker wel volstaan. Kan zijn dat ik hier wel eens een topic open met mijn vragen en/of problemen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Zelf heb ik hier XCP-ng draaien als hypervisor. Zeker geen geavanceerd gebruik hier, maar werkt heel fijn. Volledig gratis, en de webinterface XenOrchestra kan je van source builden en gratis gebruiken.
Heel content van! Hier draait VPN, CI/CD agent, host voor een aantal Docker containers, ... en dat werkt allemaal als een tierelier.
Heel content van! Hier draait VPN, CI/CD agent, host voor een aantal Docker containers, ... en dat werkt allemaal als een tierelier.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Robert Ford spreekt over experimenteren met een ESXi server, dus geen Proxmox, XCP-NG.
Misschien dat hij zijn kennis wil uitbreiden over ESXi omdat dat nog steeds de IT standaard is kwa hypervisors?
Misschien dat hij zijn kennis wil uitbreiden over ESXi omdat dat nog steeds de IT standaard is kwa hypervisors?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
Ik draai momenteel al een Proxmox server sinds een goed jaar. Ben er heel tevreden mee. Ondertussen ook wat ingelezen over physical USB poort mapping en dat lijkt op Proxmox toch nog net iets beter te gaan dan bij ESXi. Dus voorlopig blijven we bij Proxmox en moet ik me ook weer geen zorgen maken of ESXi wel zal booten op de nieuwe hardware die ik besteld heb. Proxmox werkt gewoon op alles.
Bedankt voor de tip over de proxmox backup server, dat kende ik bizar genoeg nog niet.
Bedankt voor de tip over de proxmox backup server, dat kende ik bizar genoeg nog niet.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik heb soms weleens het gevoel dat ESXi op dit moment gewoon de standaard is "omdat het al draait", en dus bijlange niet omdat het het beste is,joriz schreef:over ESXi omdat dat nog steeds de IT standaard is kwa hypervisors?
zoals er nog bedrijven rondlopen met win2k "omdat het draait".
ik ben zeker niet altijd voorstander van vooruitgang en verandering, maar je moet natuurlijk wel kijken waarom wel of niet veranderen.
dingen zoals "het is niet goed, want het is open source", "we gebruiken dit want dat draait al", en "we gebruiken dat niet want dat kennen we niet" hoor je nog veels te vaak.
dat gezegd zijnde is mijn voorkeur denk ik proxmox > esxi > cloud
(cloud is leuk en betaalbaar... maar apple hun motto was vroeger ook does more, costs less)
is ook nog niet zolang uit beta.Robert Ford schreef:Bedankt voor de tip over de proxmox backup server, dat kende ik bizar genoeg nog niet.
zelf wacht ik nog even om te kijken hoe de client evolueert, om dan te overwegen of dit een vervanging kan zijn voor mijn scheduled backup jobs in proxmox + urbackup oplossing voor al mijn vm's en fysieke devices.