Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Om de echte piek te weten, moet dit dan x4 nog? Want Y-as is kWh.
Maar dan zijn de pieken nog max 2kW ofzo.

Koken, verwarmen en warm water is niet elektrisch veronderstel ik?
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

ddd schreef:Om de echte piek te weten, moet dit dan x4 nog? Want Y-as is kWh.
Maar dan zijn de pieken nog max 2kW ofzo.

Koken, verwarmen en warm water is niet elektrisch veronderstel ik?
x4? Waarom zou dat moeten? Daar heb ik geen idee van. Ik denk het niet. Dit is telkens mijn kwartierpiek. Dus elk streepje dat je ziet is van een kwartier en dat gedurende een hele week.
Wij koken, verwarmen en hebben warm water idd volledig op gas. Verder hebben we zonnepanelen liggen. In de zomer zitten we wel met een jacuzzi die het piekverbruik wat hoger kan doen uitkomen. Maar door de zonnepanelen wordt dat wss wel weer opgevangen. Vroeger was er geen probleem met de terugdraaiende teller. Dus dit jaar gaan we zien welk effect het heeft en of we naar 2022 toe nog ergens extra op gaan moeten letten...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Als je pakweg een oven hebt van 2kW, en die draait 1 uur, heb je 2kWh verbruik.

Als die oven 1 kwartier opstaat, is de kwartierpiek 2kW, het verbruik is maar 0.5kWh.
Dat laatste is jouw grafiek, het eerste is wat je men gaat gebruiken voor berekening van de netkosten.
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

ik snap het niet helemaal. ze gingen toch kijken naar de kwartierpiek en niet naar de piek per uur. Als je oven 2kw verbruikt op een uur zal die slechts in het begin veel verbruiken om op temp te komen en nadien minder. Dat op temp komen duurt geen kwartier waardoor de oven niet meteen voor een piek van 2kw zal zorgen... volgens hoe ik het heb begrepen nemen ze dus deze kwartierpieken en moeten ze niet meer x4 gedaan worden. :roll:

EDIT:
site vreg:
Op basis van de gegevens beschikbaar op de gebruikerspoort (P1) van de digitale meter of het energieportaal van Fluvius kan u nu al het kwartiervermogen berekenen. Door uw kwartierverbruiken (kWh) te vermenigvuldigen met 4 bekomt u uw kwartiervermogens. Sommige toepassingen voor de P1-poort bieden deze berekening mogelijk al aan. Deze kwartiervermogens geven u een gedetailleerd beeld van uw capaciteitsgebruik en maken het mogelijk af te leiden welke van uw toestellen samen veel verbruiken en/of een hoge piek veroorzaken.

Je hebt gelijk... verdorie! ik dacht echt dat je het niet meer x4 moest doen. Oké, we zitten nog niet zo hoog gelukkig. Ik ben eens benieuwd wat het deze zomer met de jacuzzi zal doen... :roll:
Laatst gewijzigd door Cecemel op 03 feb 2021, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Jaja, die oven is een slecht voorbeeld, was maar om het verschil tussen kwh en kW uit te leggen.
Men gaat per kwartier zien naar de kW (niet kWh van uw grafiek).

Maar dan zit je dus nog erg laag. Jij zal waarschijnlijk minder gaan betalen, als je dit kan volhouden. :-D
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Als je in je grafiek gedurende 1 kwartier je streepje tot aan 1kWh ziet gaan wil dat zeggen dat je op dat kwartier 1000 W verbruikt hebt.
Om 1000 W te verbruiken op 15min heb je een vermogen van 4kW nodig gehad.
Je kwartierpiek is dus 4kW.

Onder de 2,5kW piek tellen ze als 2.5kW piek. Je betaalt dus sowieso voor 2.5kW piek
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Oké! De week ervoor had ik eens een kwartierpiek van 0,9. Dus ik zal dus sowieso op bepaalde momenten wel aan de 1 komen als ik het elke maand ga bekijken... Het komt er dan op neer dat ik toch boven de grens zal uitkomen in de toekomst. Het enige wat dit nog kan doen zakken is een thuisbatterij om zo de pieken af te zwakken... Al blijft de vraag of het verschil wel degelijk zo groot zal zijn dat de batterij interessant zou worden... :roll:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Batterij in de winter, zal iets helpen, maar niet veel. Zie maar op uw grafiek, zijn er verschillende dagen (27, 28) met nauwelijks injectie.
En de zon van de dag ervoor is al lang opgebruikt.

Oplossing: op zoek gaan naar de verbruikers, en spreiden als het kan.
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

ddd schreef:Oplossing: op zoek gaan naar de verbruikers, en spreiden als het kan.
Inderdaad. Dat zal volgens mij ook de beste oplossing zijn. Onze oude wasmachine gaan we in de loop van dit jaar wel vervangen. Ik denk dat we ook daar wel wat winst gaan kunnen halen.

Wat ik me afvraag: zorgt de ecostand op moderne toestellen ervoor dat de pieken afvlakken? Wij gebruiken deze stand namelijk nooit op onze vaatwasser. Het grootste verbruik is het opwarmen van het water. Ik vraag me af of de piek van het opwarmen een groot verschil oplevert als je op eco warmt of niet? Anders wel iets om op te letten om de pieken af te zwakken...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hoe lukt het je om zo laag te blijven?

Kook je dan op gas, en gebruik je dan bvb geen (microgolf-) oven?

Als we geen warmtepomp zouden hebben, dan nog zou ik niet weten hoe ik aan cijfers zoals bij jou kan komen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

wij koken inderdaad op gas. wij gebruiken wel de microgolfoven en de oven hoor. maar we hebben dus geen kookplaat op elektriciteit. Dat doet heel veel lijkt me.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hier mag blijkbaar de vaatwasser niet tegelijk aan met tv :cop:
IMG_20210203_215437.jpg
IMG_20210203_215437.jpg (17.99 KiB) 909 keer bekeken
Het is een oud toestel maar toch...

Koken hebben we niet gedaan vandaag dus geen piek.
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

het zou me straf lijken als enkel een vaatwasser en een tv deze piek veroorzaken... :eek:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Er staat altijd wel iets aan natuurlijk (vriezer, frigo, het netwerk,...) en tv was met Xbox maar toch, we waren niet al te zot aan het doen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

MClaeys schreef:Er staat altijd wel iets aan natuurlijk (vriezer, frigo, het netwerk,...) en tv was met Xbox maar toch, we waren niet al te zot aan het doen.
Iets of wat deftig toestel zit snel rond de 2200 Watt.
Tel daar nog eens 2 x 60 Watt bij voor ijskast en diepvries, 20 Watt sluipverbruik.
Natuurlijk nog wat verlichting en nog een CV-ketel die toch ook net iets meer verbruikt dan je zou denken aan circulatiepomp, ventilator, ...

Kortom 2,5 kW is enkel haalbaar voor bijvoorbeeld een garagebox, verlicht reclamebord, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Onze splinternieuwe (1,5j oude) A++ vaatwasser heeft ook een aansluitvermogen van 2,4kW
https://www.siemens-home.bsh-group.com/ ... 154591073/

Dan mag je niets extra op hebben staan of je zit boven de 2,5kW
Met ons "achtergrondverbruik" (modem, wifi, DECT, koelkast, diepvries, verlichting) van 100-300W betekent een vaatwasser draaien dat we boven de 2,5kW uitkomen. Als je dan nog een friteuse opzet, staat de VREG-politie aan uw deur met een dikke factuur.
Correctie: we weten vandaag nog niet hoe dik de factuur zal zijn, zo leep zijn ze wel...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Gelukkig wassen wij af na het eten.. :bdaysmile:

(en onze afwasmachine krijgt al warm water vd boiler in de warmtepomp. Dat is 90-95% van uw verbruik. Hoeveel het verbruikt, geen idee)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef:Onze splinternieuwe (1,5j oude) A++ vaatwasser heeft ook een aansluitvermogen van 2,4kW
https://www.siemens-home.bsh-group.com/ ... 154591073/

Dan mag je niets extra op hebben staan of je zit boven de 2,5kW
Met ons "achtergrondverbruik" (modem, wifi, DECT, koelkast, diepvries, verlichting) van 100-300W betekent een vaatwasser draaien dat we boven de 2,5kW uitkomen. Als je dan nog een friteuse opzet, staat de VREG-politie aan uw deur met een dikke factuur.
Correctie: we weten vandaag nog niet hoe dik de factuur zal zijn, zo leep zijn ze wel...
Nog een correctie: je betaalt pas extra na 3,15KW piek, niet 2,5. Die 2,5 KW piek is de minimum waarop je betaalt.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

En die 3.15 klopt ook niet, dat is het gemiddelde in België.

Een grootverbruiker zal met een piek van 5kW nog besparen. (ook al kennen we de kost nog niet)
Een kleine verbruiker, zal bij 3.15kW piek al kunnen bijbetalen.
Zie berekening paar posts terug: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 5&#p863125
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Aangezien ik alles log eens de maand januari bekeken. In de maand januari geprobeerd er eens op te letten en verbruik wat te spreiden.

Hoogste kwartierpiek van de maand: 7.2kW (uitgebreid koken met verschillende vuren en de oven)
2de hoogste piek: 5.2kW (eveneens koken)

Voor de rest niet boven de 4kW geweest ...

Conclusie: 1 of 2 keer niet opletten en de maand is er volledig aan. Bij de oven zou je die bvb al een half uur eerder moeten opzetten zodat die niet moet opwarmen terwijl je kookvuur volop verwarmt ...

In de praktijk gaat iedereen zo goed mogelijk proberen te spreiden, vervolgens tot de vaststelling komen dat dit niet lukt omdat je voor 1 keer 1 kwartier in de maand volledig afgestraft wordt. De mensen gaan het gevoel krijgen dat ze er niet voldoende grip op hebben en er niet meer naar kijken (en zo comfort verlagen). Gevolg: duurdere factuur en dus eigenlijk een platte belastingsverhoging ...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Klopt, toch zeker voor de kleine en gemiddelde verbruiker. Wie +10.000 kWh per jaar verbruikt, zal waarschijnlijk beter af zijn.

Is dat data van de digitale meter?
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

ddd schreef:Klopt, toch zeker voor de kleine en gemiddelde verbruiker. Wie +10.000 kWh per jaar verbruikt, zal waarschijnlijk beter af zijn.

Is dat data van de digitale meter?
Jup. Via een module registreer ik ook alles in openhab en daaraan is een schermpje gelinkt dat veel info toont van de slimme meter ... (3,6kW injectie terwijl ik dit schrijf :) )
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Welk schermpje gebruik je om gegevens te visualiseren?

Ik heb hier een Lametric die elke 10 seconden wisselt tussen tijdsweergave en mijn effectieve afname van het net.
Dat ding verbruikt zeer weinig, maar je ziet slechts 1 cijfer per keer.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

ddd schreef:Klopt, toch zeker voor de kleine en gemiddelde verbruiker. Wie +10.000 kWh per jaar verbruikt, zal waarschijnlijk beter af zijn.

Is dat data van de digitale meter?
Wat een zever. Wij zitten in de categorie met een hoog verbruik door de warmtepomp. Precies of een hoog verbruik gelijk is aan geen pieken hebben of lagere pieken hebben. Koken geeft hier ook enorme pieken. Praktisch elke dag hebben we een piek van 6KW. Maandelijks ook 1 a 2 pieken van 8 KW en ja zelfs 1x op vanaf augustus tot nu 10KW.

En spreiden van pieken is allemaal mooi in theorie, maar in praktijk wil je niet een heel schema moeten volgen. We zijn de 21ste eeuw in een welontwikkeld land, dacht ik toch...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Geen zever: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 5&#p863125
Je betaalt nu ook netkosten he. Met heel hoog verbruik heb je nu ook heel veel netkosten die in uw kWh-prijs zitten.

Pas op, ik vind de nieuwe berekening ook niet fair ...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vaganzza schreef:We zijn de 21ste eeuw in een welontwikkeld land, dacht ik toch...
Dat heb je dus mis.
Vanaf 2022 betaal je bij als je een hogere piek wil, ndat zijn Afrikaanse toestanden hé.
En niet omdat het moet, wel omdat de DNB's het zo willen: méér winst.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

ygeffens schreef:Welk schermpje gebruik je om gegevens te visualiseren?

Ik heb hier een Lametric die elke 10 seconden wisselt tussen tijdsweergave en mijn effectieve afname van het net.
Dat ding verbruikt zeer weinig, maar je ziet slechts 1 cijfer per keer.
Gebruik er 2 eigenlijk:

1) afgedankte tablet die continue homepage van Openhab toont (en waar ook grafieken van voorbije uur/dag/week opgevraagd kunnen worden)

2) Een LCD (2004A) die aan een ESP8266 gekoppeld is en iedere seconde een update via MQTT van Openhab ontvangt. Laag verbruik en betrekkelijk goedkoop te maken (5€ ofzo?). In de toekomst gaan er zo hier in huis meerdere schermpjes staan zodat de vrouw ook weet of (en hoeveel) injectie er is als de zon schijnt en of ze haar wasmachine mag opzetten of niet ... :). Moet er alleen nog eens een leuke behuizing voor bedenken.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik vat het zo samen.
Wij gaan ons leven echt niet omgooien door iedere keer te moeten uitzoeken:
- wanneer schijnt de zon
- wanneer mag ik iets aanzetten
- wanneer mag ik wat aanzetten

We leven in België en elke cent dat men uit ons zakken kan halen, zal ook gebeuren.
Er wordt van een factuur gas en elec zoveel in het netwerk gestoken, waar is dat geld naartoe?
Als de politiek zo dom is en niet tegen de VREG en al die praktijken in gaat, blijft de burger de dupe ...
Maar op het politiek en ambtenaren besparen, ooh, dat gaan we echt niet doen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

svermassen schreef:Ik vat het zo samen.
Wij gaan ons leven echt niet omgooien door iedere keer te moeten uitzoeken:
- wanneer schijnt de zon
- wanneer mag ik iets aanzetten
- wanneer mag ik wat aanzetten

We leven in België en elke cent dat men uit ons zakken kan halen, zal ook gebeuren.
Er wordt van een factuur gas en elec zoveel in het netwerk gestoken, waar is dat geld naartoe?
Als de politiek zo dom is en niet tegen de VREG en al die praktijken in gaat, blijft de burger de dupe ...
Maar op het politiek en ambtenaren besparen, ooh, dat gaan we echt niet doen...
En doordat dit onmogelijk te voorspellen is (kan je voorspellen of de zon gaat blijven schijnen als je je vaatwasser/wasmachine opzet?) is dit dus eigenlijk een platte belasting waarbij geluk dan ook nog eens een factor speelt. Maar je zult zeker wel 1x per maand hebben dat de zon een kwartiertje achter de wolken verdwijnt als je dit niet verwachtte en je maand is om zeep ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

ddd schreef:Geen zever: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 5&#p863125
Je betaalt nu ook netkosten he. Met heel hoog verbruik heb je nu ook heel veel netkosten die in uw kWh-prijs zitten.

Pas op, ik vind de nieuwe berekening ook niet fair ...
Ja die berekeningen heb ik gezien en zijn gewoon copy/paste van de Fluvius website. Maar een echte berekening kan je nergens maken, zelfs niet als je het rechtstreeks aan hen vraagt. Dus op basis van wat zijn die voorbeelden dan berekent?? Voor mij zijn ze niets waard momenteel.

Vooral niet omdat ze 3,15 KW als gemiddelde nemen. Dat wil dus zeggen, lijkt me, dat dit de maatstaf zal worden om het tarief te bepalen om niet minder inkomsten te hebben dan met het huidige systeem.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

pfuhu schreef:En doordat dit onmogelijk te voorspellen is (kan je voorspellen of de zon gaat blijven schijnen als je je vaatwasser/wasmachine opzet?) is dit dus eigenlijk een platte belasting waarbij geluk dan ook nog eens een factor speelt.
In Afrika kopen ze dieselgeneratoren, omdat het net te onbetrouwbaar is.
In België kopen ze batterijen, omdat het de beslissers van het net te onbetrouwbaar zijn.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

De volgende stap is variabele energieprijs per minuut.. goedkoper als de zon schijnt, duurder tussen 17.00-20.00, ...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:De volgende stap is variabele energieprijs per minuut.. goedkoper als de zon schijnt, duurder tussen 17.00-20.00, ...
Dat zou logisch zijn, dat is de regeling van de VREG niet.

In de logica van de VREG zou dat worden: uw elektriciteitsprijs (€/kWh) van 1 maand wordt bepaald door de prijs van elektriciteit op het moment dat je op die maand de hoogste piek trekt, met een minimum van €0,30 per kWh ofzoiets.
Allemaal begrijpbare en verstaanbare woorden in 1 zin gepropt, maar de gemiddelde burger kan er kop noch staart aan vastknopen en geeft het dus op. Maar betalen zal ie.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

En ook, bijna niemand weet hiervan (capaciteitstarief 2022) als je het vraagt aan "de man in de straat". Mijn broer, vader, buurman...
Staat dus ook niet zo hoog op de politieke agenda als de terugdraaiende teller destijds. Misschien omdat het iets was wat gemakkelijker uit te leggen was?

Dit gaat ook iedereen treffen, niet alleen de zonnepaneeleigenaars. Die gaan er zelfs gemiddeld genomen nog iets minder last van hebben.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Idd ddd, ik heb het al aan een aantal vrienden gevraagd na het zonnepanlendebacle. Echt niemand heeft er al van gehoord. Nochtans is het over 11 maanden al zo ver en je weet gewoonweg niets.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

ddd schreef:En ook, bijna niemand weet hiervan (capaciteitstarief 2022) als je het vraagt aan "de man in de straat". Mijn broer, vader, buurman...
Dien van Fluvius dien destijds hier geweest is voor de meters te plaatsen: "Ah, jullie zijn goed op de hoogte" :-D
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Wij zijn dan ook Userbasers he... :beerchug:
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb sinds 28/1 bij fluvius mijn kwartiertotalen geactiveerd... ik had er eigenlijk wat schrik voor, maar:

Op geen enkele dag sindsdien kom ik aan meer dan 1,1kWh voor een kwartier. En dat is dan nog uitzonderlijk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Dat moet je dan nog maal 4 doen...
Het moet in kW zijn. :-)

(Zie Cecemel hierboven)
Laatst gewijzigd door ddd op 04 feb 2021, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

ddd schreef:Wij zijn dan ook Userbasers he... :beerchug:
Eerlijk waar, ik heb hier inderdaad al veel info vandaag gehaald die mij, en anderen geholpen heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”