Leuke hidden feature op Spotify

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Heb iets leuks gevonden op Spotify, en wou het even delen met de Userbasers voor wie het nog niet wist. :)

Je kan verborgen nieuwe juweeltjes ontdekken van jouw favoriete genre. Je kan dit doen door te zoeken op:

"The Sound Of [jouw-gewenste-genre]"

Laten we even als voorbeeld nemen: "The Sound Of Metal". Kijk dan bij de rubriek 'Afspeellijsten' en dan zie je het volgende:

Afbeelding

Dit is een automatisch gegenereerde afspeellijst met muziek uit het gekozen genre, in dit geval Metal. In de afspeellijst-omschrijving kan je vervolgens doorklikken naar andere afspeellijsten, en diegene die ik het meest interessant vind is "The Edge Of [genre]"

Afbeelding

De "The Edge Of" afspeellijsten worden wekelijks (elke vrijdagavond) automatisch geüpdate met de laatst nieuwe gereleasde underground muziek in jouw favoriete genre. En underground mag je best letterlijk nemen; soms komen er artiesten langs met minder dan 100 luisteraars per maand en minder dan 1000 plays op hun tracks!

Máár...... helemaal leuk wordt het als je dan ook nog eens een scraper scriptje maakt die alle tracks van alle subgenres van je favoriete genre verzamelt! Dit heb ik gedaan voor metal en house, mijn 2 favoriete genres.

Hier vind je een lijst met alle genres op Spotify. Deze lijst heb ik gefilterd en elk genre met daarin 'metal' of 'house' heb ik eruit gehaald, en dan alle 'The Edge Of' lijsten door m'n scriptje laten opvragen en gescraped. Resultaat: 8,000 underground metal songs en 5,000 underground house songs. Smullen! :)

Hier is de metal afspeellijst en hier is de house afspeellijst voor wie geïnteresseerd is. :)
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Metal en house ??? :nono: :angel: (omg, ik begin oud te worden ;-) )
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mja, mij ontgaat het ook volledig. Metal voor mij, al 40 jaar of langer. Maar house?? Nee, dank je. Punk kan ik dan wel weer pruimen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

What's in a name.
Wat toen "house" was, is nu opgesplitst in allerlei andere genres waaronder Trance. En binnen Trance dan ook nog psy-trance, progressive, ...
Armin van Buuren zei het net nog in zijn ASOT1000 episode: toen hij jong was luisterde hij naar house. En in één van zijn recentste nummers smokkelde hij de signature van BBE (7 days and one week) in :). Zààlig.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

de gustibus et coloribus non est disputandum ...
Of: iedereen zijn smaak :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
x0f
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

antutu schreef:Heb iets leuks gevonden op Spotify, ...
Tnx! :thumbs:

Dit wist ik nog niet en ik heb er ondertussen al van kunnen genieten (noch Metal, noch House :lol: )
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Leuke vondst.

Het ontdekken van nieuwe muziek is één van de leukste dingen aan spotify. Dit genereert lijsten van nieuwe/onbekende muziek maar ik heb toch liever een gecureerde lijst van een mens die toevallig ongeveer dezelfde smaak heeft. Zo volg ik een aantal mensen die hun tijd steken in het ontdekken van de genres die ik graag hoor en daar lijsten van maken. De beste uit die lijsten steek ik dan weer in eigen lijsten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Da's ook de discussie die ik had met een collega, die nog altijd zweert bij "albums kopen van een artiest en die grijs draaien". Dat zijn ondertussen digitale downloads geworden en cd's waren altijd al grijs, maar hij blijft zweren bij muziek aankopen/bezitten.

Ik vind dit soort curated playlists dé meerwaarde van streaming. Ok, tof dat je on demand zowat elk denkbaar liedje kan laten horen, maar soms wil je gewoon wat muziek hebben die je nog niet beu bent gehoord. De tijd van een single zo vaak te spelen dat je er nu niet meer naar kan luisteren is wel voorbij.

Die "The Sounds of"-playslists komen van user "The Sounds of Spotify" waar wat AI/deep learning achter zit van The Echo Nest (= van Spotify).

De playlists van "The Edge of .." komen zo te zien van een externe user/curator: "Particle Detector" .
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

meon schreef:Da's ook de discussie die ik had met een collega, die nog altijd zweert bij "albums kopen van een artiest en die grijs draaien". Dat zijn ondertussen digitale downloads geworden en cd's waren altijd al grijs, maar hij blijft zweren bij muziek aankopen/bezitten .
Kameraad van mij zweert ook nog steeds bij de aankoop van cd's. Hij heeft trouwens voor zijn meest recente auto gezocht naar een dealer die hem een cd speler kon plaatsen. Wij zijn beiden metal liefhebbers, niet meteen een muziekstijl waar grof geld verdiend wordt (buiten een paar grote jongens) en mijn kameraad is van mening dat een cd aankopen de enige garantie is om zo een band financieel te steunen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb ook mijn betere werk nog altijd fysiek.

De lijsten zijn leuk voor ontdekkingen en zaken die je toch nooit zou kopen maar er schuilt ook een probleem in. Ik krijg het ervan dat na een tijd je een lijst opent en er telkens een aantal nummers niet meer af te spelen zijn. Ook bieden ze niet altijd dezelfde versie van een nummer.

Wie een brede smaak en genoeg muziek kent zal niet rap nummers beugehoord zijn. Sommige lijsten kan je weken naar luisteren en ik heb -tig van die lijsten. Trouwens dat onderscheidt nu net een goed nummer van een ander, je kan het niet kapot krijgen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Jack Daniels schreef:Punk kan ik dan wel weer pruimen.
:-D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”