Wat stel je voor... dat we in België het argument veiligheid nog eens gaan bovenhalen en een jaar of vijf wachten om te kijken of er geen nevenverschijnselen zijn van het vaccin ? Op zich zou het leuk zijn moest dit kunnen maar ik vrees dat we die luxe niet hebben... de gevolgen van dit virus zijn nu al enorm en zullen we nog vele (tientalle) jaren dragen.heist_175 schreef:Ik betwijfel dat de UK bevolking beseft dat er met hun gezondheid gegokt wordt.
Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Ik stel niets voor.
Ik stel vast dat het UK wat aan het freewheelen is met het vaccin. Ik noem dat risico's nemen.
Waarom proberen ze geen half spuitje? Wie weet werkt dat ook wel...
Ik stel vast dat het UK wat aan het freewheelen is met het vaccin. Ik noem dat risico's nemen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 96 keer
Wij steken onze vaccins in de ijskast, waarom is dat veiligervoor de bevolking? Minder bijwerkingen is het enige da ik kan verzinnen maar of dat opweegt tegen 22000 doden weet ik nietheist_175 schreef:Ik stel niets voor.
Of is dit dezelfdesoort onwin als de bewering dat israel kwalitatief mindere vaccins zou krijgen? Vergeten wie dat suggereerde in 1 vd vrt programma’s.
Geleeze dat belgie ondertussen 300 000 spuiten gezet heeft. Aan dit tempo van 50 000 vaccins per week zijn we nog ff bezig vrees ik
- heist_175
- Moderator
Misschien heb je gemist hoe die Britse & Zuid Afrikaanse variant zijn kunnen ontstaan?
Zo'n half werkend, half toegediend vaccin is - met wat tegenslag - de ideale bondgenoot van een stevige mutatie.
Er is een reden waarom je antibiotica volledig moet uitnemen
.
Zo'n half werkend, half toegediend vaccin is - met wat tegenslag - de ideale bondgenoot van een stevige mutatie.
Er is een reden waarom je antibiotica volledig moet uitnemen

- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
De veiligheid van het vaccin kan alleen de tijd aangeven. Maar grosso modo genomen ligt daar het probleem niet. Het is vooral de stabiliteit van ons eigen immuunsysteem en vooral de mutaties die er aan zitten te komen die de uiteindelijke efficiëntie zal bepalen en daar vrees ik een beetje voor. Ik schat de bescherming nu tussen de 6 maanden en een jaar. En dan kan terug heel de hetze van vooraf aan beginnen. Want ja, een mRNA vaccin is makkelijk aan te passen, maar de logistiek die er achter komt... Misschien dat we er wel van uit leren, maar het zal van spuit naar spuit gaan. Tevens big business.cadsite schreef:Ik kan niet volgen hoor.
Trek je nu de veiligheid van het vaccin in twijfel? Of, wat weten 'ze' niet volgens jou?
Persoonlijk heb ik me redelijk ingelezen en in geluisterd en heb er wel vertrouwen in.
Hetgeen nu wel nog onduidelijk is, is de termijn van bescherming.
Dus toch maar beter inzetten op de bestrijding van Covid-xx dan op Sars-Cov-x?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
Wat het Pfizer vaccin betreft weten we toch wat de cijfers zijn? Na 1 dosis 90%, na 2 95%.
Op die basis kreeg het vaccin zijn goedkeuring. Waarom zouden die cijfers nu niet meer kloppen?
En ja, duurzaamheid van de immuniteit kennen we nog niet.
Ik vrees ook dat we een jaarlijkse update nodig zullen hebben. Maar als er ondertussen geen doden meer vallen en het leven kan hernemen dan valt daar mee te leven.
Op die basis kreeg het vaccin zijn goedkeuring. Waarom zouden die cijfers nu niet meer kloppen?
En ja, duurzaamheid van de immuniteit kennen we nog niet.
Ik vrees ook dat we een jaarlijkse update nodig zullen hebben. Maar als er ondertussen geen doden meer vallen en het leven kan hernemen dan valt daar mee te leven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Omdat die testen op een heel beperkte groep gedaan zijn, en voor een zeer korte tijd, en enkel op basis van de "mainline" varianten van een tijd geleden. Let op, ik kan de namen en volgorde fout hebben, maar was het niet Moderna die eerst 90% had, toen kwam Pfizer met hun 95%, en even daarna kwam Moderna af met "ja nee wij hebben eigenlijk ook 95% als je het volgens de methode van Pfizer berekent". Om de aandeelhouder tevreden te houden kan men resultaten al eens herbekijken en een selectie maken van welke data "relevant" (maw: gewenst) is en welke niet. Met de neveneffecten heeft men hetzelfde gedaan soms: men zocht vooral naar "andere verklaringen", vb een proefpersoon die ingeent was (geen placebo) en toch ziek werd door Corona, daarvan zeiden ze "maar hij had ook een hoog BMI".R2D2 schreef:Wat het Pfizer vaccin betreft weten we toch wat de cijfers zijn? Na 1 dosis 90%, na 2 95%.
Iig, zou men vandaag de proeven doen op exact hetzelfde vaccin (dus geen rekening houden met nieuwe varianten)(, dan is een lager effectiviteitspercentage meer waarschijnlijk dan niet.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 feb 2021, 13:04, in totaal 1 gewijzigd.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Hier sla je de bal toch compleet mis vermoed ik.heist_175 schreef:Misschien heb je gemist hoe die Britse & Zuid Afrikaanse variant zijn kunnen ontstaan?
Er is een reden waarom je antibiotica volledig moet uitnemen.
Een vaccin is iets helemaal anders dan een geneesmiddel.
- heist_175
- Moderator
Kijk eens wat grondiger.cadsite schreef:Hier sla je de bal toch compleet mis vermoed ik.heist_175 schreef:Misschien heb je gemist hoe die Britse & Zuid Afrikaanse variant zijn kunnen ontstaan?
Er is een reden waarom je antibiotica volledig moet uitnemen.
Een vaccin is iets helemaal anders dan een geneesmiddel.
Als je antibiotica niet helemaal uitneemt, bestaat de kans dat de meest resistente versie/vorm van de bacterie nog latent aanwezig is. Door die niet te doden door uw antibiotica uit te nemen, stimuleer je resistente stammen.
De Britse en Zuid Afrikaanse variant zijn net zo ontstaan: mensen met een beperkt afweersysteem hebben heel lang het coronavirus in hun lichaam gehad, waardoor het virus veel kansen en lang de tijd gehad heeft om te muteren.
Ik verzin dat niet hé:
- dat is de reden om antibiotica uit te nemen
- dat is de reden dat we nu een Britse variant hebben
Idd.CCatalyst schreef:Omdat die testen op een heel beperkte groep gedaan zijn, en voor een zeer korte tijdR2D2 schreef:Wat het Pfizer vaccin betreft weten we toch wat de cijfers zijn? Na 1 dosis 90%, na 2 95%.
- cadsite
- userbase crew
Dat dit het geval is bij antibiotica, dat weet ik.
Maar dat die mutaties er zijn onder invloed van een verminderde resistentie heb ik toch nog nergens gehoord of gelezen.
Waar wordt dat dan beweerd?
Zou me er graag over inlezen, want dit vind ik wel interessant.
Als dit klopt zitten we hoe dan ook met een gigantisch probleem. De resistentie gaat ook bij de volledig gevaccineerde achteruit, dus iedereen komt vroeg of laat in dat stadium te zitten.
Maar dat die mutaties er zijn onder invloed van een verminderde resistentie heb ik toch nog nergens gehoord of gelezen.
Als dit klopt zitten we hoe dan ook met een gigantisch probleem. De resistentie gaat ook bij de volledig gevaccineerde achteruit, dus iedereen komt vroeg of laat in dat stadium te zitten.
-
- Elite Poster
Als dit allemaal waar is, dan zouden deze vaccins dus nu geen goedkeuring meer krijgen? En wij gaan daar nu de komende maanden mee aan de slag en zijn er volledig afhankelijk van (tot er een update uitkomt natuurlijk)?CCatalyst schreef: Iig, zou men vandaag de proeven doen op exact hetzelfde vaccin (dus geen rekening houden met nieuwe varianten)(, dan is een lager effectiviteitspercentage meer waarschijnlijk dan niet.
We are so f***!!!
- petrol242
- Elite Poster
De kans op een mutatie is van een aantal factoren afhankelijk. In de eerste plaats natuurlijk het aantal reproducties. Hoe meer kopieën, hoe meer kans op fouten ten opzichte van het origineel. Het aantal besmettingen hebben daar dus rechtstreeks effect op.
Maar ook de reproductie in verschillende gastheren. Elke gastheer (persoon A ten opzichte van persoon B) gaat het virus anders kopiëren. Helemaal wordt het plezant als het over verschillende containers gebeurd (meerdere organismen). Zoals de nertsen in Denemarken.
Hoe meer besmettingen en hoe meer verschillende containers waar het virus kan vermenigvuldigen, hoe meer kans op mutaties. De meeste mutaties zijn onschuldig, maar zo nu en dan hebben we prijs.
Het is ook effectief zo dat een vaccin invloed heeft op de dominante vorm. Wanneer virus A minder gevoelig is voor de anti-stoffen (ten gevolge van een vaccin) dan virus B, zal virus A natuurlijk de bovenhand krijgen. Vaccinatie werkt dominantiebepaling wel degelijk in de hand. En dat is natuurlijk altijd de minst gevoelige stam, waardoor de efficiëntie in tijd afneemt.
Maar ook de reproductie in verschillende gastheren. Elke gastheer (persoon A ten opzichte van persoon B) gaat het virus anders kopiëren. Helemaal wordt het plezant als het over verschillende containers gebeurd (meerdere organismen). Zoals de nertsen in Denemarken.
Hoe meer besmettingen en hoe meer verschillende containers waar het virus kan vermenigvuldigen, hoe meer kans op mutaties. De meeste mutaties zijn onschuldig, maar zo nu en dan hebben we prijs.
Het is ook effectief zo dat een vaccin invloed heeft op de dominante vorm. Wanneer virus A minder gevoelig is voor de anti-stoffen (ten gevolge van een vaccin) dan virus B, zal virus A natuurlijk de bovenhand krijgen. Vaccinatie werkt dominantiebepaling wel degelijk in de hand. En dat is natuurlijk altijd de minst gevoelige stam, waardoor de efficiëntie in tijd afneemt.
-
- Elite Poster
Wie zegt dat?R2D2 schreef:Als dit allemaal waar is, dan zouden deze vaccins dus nu geen goedkeuring meer krijgen?
Voor de huidige varianten zouden de vaccins nog voldoende werken (volgens de fabrikanten toch), alhoewel de cijfers voor de Zuid-Afrikaanse variant niet fameus zijn. Naarmate nieuwe varianten ontstaan zullen ze weerbaarder worden tegen die vaccins idd, mutaties gebeuren voordurend, varianten waartegen het vaccin niet werkt zullen evolutionair natuurlijk een voordeel hebben en snel dominant worden. Maw: er zal nood zijn aan boosters, zoals ook met de seizoensgriep het geval is.R2D2 schreef:En wij gaan daar nu de komende maanden mee aan de slag en zijn er volledig afhankelijk van (tot er een update uitkomt natuurlijk)?
We are so f***!!!
-
- Elite Poster
Jij zegt dat de effectiviteitsgraad nu minder zou zijn als de klinische testen nu overgedaan zouden worden. Veel kans dus dat ze met een lage effectiviteitsgraad niet goedgekeurd geraken door het geneesmiddelenagentschap.CCatalyst schreef:Wie zegt dat?R2D2 schreef:Als dit allemaal waar is, dan zouden deze vaccins dus nu geen goedkeuring meer krijgen?
- heist_175
- Moderator
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201227_98049395cadsite schreef:Maar dat die mutaties er zijn onder invloed van een verminderde resistentie heb ik toch nog nergens gehoord of gelezen.
Twee interessante publicaties (uit Cambridge in Engeland en Boston in de Verenigde Staten) van deze maand lichten misschien een tipje van de sluier: virussen stapelen mutaties op bij langdurig besmette patiënten die behandeld worden met plasma of monoclonale antistoffen. We hebben daar onvoldoende aandacht aan besteed in de talloze klinische trials. Daarom hebben wij vorige week beslist om in onze Recover-trials, die door de EU worden gefinancierd, dergelijke mutaties veel beter te monitoren.
@1prik PfizerHerman Goossens
Hoogleraar medische microbiologie (UAntwerpen), publiceerde een tiental wetenschappelijke studies over Covid-19, onder meer in Nature en The Lancet. Schrijft dit in eigen naam, niet als voorzitter van de Task Force Testen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201229_97887747
Niet echt fenomenaal. Of het beter is dan niets, moet nog blijken. Het betekent dat 48% die de spuit krijgt, toch corona krijgt. Het is niet ondenkbeeldig dat het virus muteert op die vaccinatie en die vaccinatie efficiënter kan omzeilen.Uit de testdata die Pfizer/BioNTech vrijgaf, blijkt dat de gemiddelde beschermingsgraad na één dosis op 52 procent ligt.
- petrol242
- Elite Poster
Die kans is heel reëel.Jij zegt dat de effectiviteitsgraad nu minder zou zijn als de klinische testen nu overgedaan zouden worden. Veel kans dus dat ze met een lage effectiviteitsgraad niet goedgekeurd geraken door het geneesmiddelenagentschap.
Ik weet niet hoe het zit met 'boosters' binnen de mRNA vaccins. Dat is voor mij althans nog ongekend terrein. Ik denk dat het probleem zal zijn om genoeg variabel mRNA materiaal door de celwand te krijgen om de nodige virale eiwitten aan te maken.
We weten ook nog niet in hoeverre de ontstekingsreacties gaan plaats vinden (Covid-xx) dus) als er meerdere spike eiwitten aangemaakt gaan worden. Want de grens is heel fragiel. Het is tenslotte niet het virus dat ons ziek maakt, maar de reactie op het virus. Dus daar mee liggen spelen is riskant. Dit is allemaal nog zo maagdelijk.
Mocht ik Isaac Asimov heten, zou ik er een roman over schrijven en nano bots inzetten tegen corona virussen...

- cadsite
- userbase crew
Interessant artikel, maar daar lees ik niet dat deze variant er komt door het deels vaccineren.heist_175 schreef:https://www.standaard.be/cnt/dmf20201227_98049395
Integendeel, er wordt zelfs gepleit om dat te doen.
- heist_175
- Moderator
Dat staat er idd niet, vandaar dat het gaat over gokken met gezondheid, niet mensen ziek(er) maken.
We weten het niet, het zou zomaar kunnen. Dat het geen fantasietje is blijkt uit het ontstaan van de Britse variant:
We weten het niet, het zou zomaar kunnen. Dat het geen fantasietje is blijkt uit het ontstaan van de Britse variant:
Als er meer mensen wél covid ontwikkelen ondanks het coronavaccin, betekent het dat ze potentieel besmettelijk zijn en een gemuteerde variant alsnog kunnen doorgeven. Die gemuteerde variant zit dan wel in een lichaam waar het vaccin in aanwezig is en dus kan het virus daar "rekening mee houden" in de mutatie (lees: enkel de mutaties die het vaccin omzeilen zullen overleven).virussen stapelen mutaties op bij langdurig besmette patiënten die behandeld worden met plasma of monoclonale antistoffen
- petrol242
- Elite Poster
Vaccinatie moeit zich in de dominantiestrijd tussen mutaties. Dat is niet nieuw hé. Ik heb dat hier trouwens al ettelijke weken geleden proberen te duiden. Vaccinatie moeit zich dus in de selectie.
Dat hoeft niet altijd direct zichtbaar te zijn. Veel hangt af van de lotto binnen de mutaties.
Er is maar één virus onder controle gekregen door vaccinatie en dat is het pokkenvirus, dat een heel andere verspreidingstechniek kende en zeker ook een bijna absolute stabiliteit van de eigen immuniteit. De onschuldige koepokken waren al voldoende om een degelijke afweer tegen alle variola stammen te ontwikkelen. Vergeet dat maar bij corona virussen.
En als we zien hoe lang en hoe moeizaam het was om dit 'gemakkelijk' virus onder controle te krijgen blijf ik er bij dat alleen vaccinatie ons niet uit de stront gaat helpen.
Dat hoeft niet altijd direct zichtbaar te zijn. Veel hangt af van de lotto binnen de mutaties.
Er is maar één virus onder controle gekregen door vaccinatie en dat is het pokkenvirus, dat een heel andere verspreidingstechniek kende en zeker ook een bijna absolute stabiliteit van de eigen immuniteit. De onschuldige koepokken waren al voldoende om een degelijke afweer tegen alle variola stammen te ontwikkelen. Vergeet dat maar bij corona virussen.
En als we zien hoe lang en hoe moeizaam het was om dit 'gemakkelijk' virus onder controle te krijgen blijf ik er bij dat alleen vaccinatie ons niet uit de stront gaat helpen.
-
- Elite Poster
Wat we nu zien is textbook evolutie.petrol242 schreef:Vaccinatie moeit zich in de dominantiestrijd tussen mutaties. Dat is niet nieuw hé. Ik heb dat hier trouwens al ettelijke weken geleden proberen te duiden. Vaccinatie moeit zich dus in de selectie.
.
Wij gebruiken onze wapens, ons verstqnd, om ons aan te passen en het virus probeert da te omzeilen
Ik heb eens gelezen dat er ondertusse; een 4000 mutaties bekend zijn.
Dat zijn er 10 per dag
- heist_175
- Moderator
Polio?petrol242 schreef:Er is maar één virus onder controle gekregen door vaccinatie en dat is het pokkenvirus
En uit de wereld geholpen omdat de uitvindenr/ontdekker afzag van patenten en er dus wereldwijd geproduceerd kon worden.
Je moet geen communist te zijn om in te zien dat het met het coronavaccin ook beter zou gebeuren. Wel grappig dat dat standpunt ingenomen wordt door de liberalen, die in alle andere dossiers aan het handje van de Farma lopen

- petrol242
- Elite Poster
Doet dat ongeveer maal 200...1207 schreef:Ik heb eens gelezen dat er ondertusse; een 4000 mutaties bekend zijn
@ heist_175 Polio? Het heerst nog steeds onder de wereldbevolking. Polio is niet uitgeroeid en vraagt zelfs nog steeds principiële herhaaldelijke inenting om de 10 jaar, zeker als men naar risicogebieden reist. Gelukkig is het niet respiratoir. Maar het is niet omdat het in België niet meer massaal heerst dat het uitgeroeid is.
Het is idd omdat de patenten van het vaccin zijn vrij gegeven dat het zo wijd is kunnen toegepast worden. Rede te meer om na te denken over de oorsprong, 'eigendom' van vaccins.
- heist_175
- Moderator
Pokken komen inderdaad al een aantal jaren niet meer voor: https://ourworldindata.org/smallpoxpetrol242 schreef:@ heist_175 Polio?
Het heerst nog steeds onder de wereldbevolking. Polio is niet uitgeroeid en vraagt zelfs nog steeds principiële herhaaldelijke inenting om de 10 jaar, zeker als men naar risicogebieden reist. Gelukkig is het niet respiratoir. Maar het is niet omdat het in België niet meer massaal heerst dat het uitgeroeid is.
Polio zit enkel nog in 3 landen in de wereld: Pakistan, Afghanistan & Nigeria https://ourworldindata.org/polio
Dus Polio is nog niet uitgeroeid, pokken wel (een paar stammen in labo's nog)
Het zal niet zijn omdat Gwendolyn erover twittert, dat de patenten vrijgegeven zullen worden.Het is idd omdat de patenten van het vaccin zijn vrij gegeven dat het zo wijd is kunnen toegepast worden. Rede te meer om na te denken over de oorsprong, 'eigendom' van vaccins.
Jammer, want de potentiële voordelen zijn gigantisch.
Het verbaast me overigens dat de druk om te versoepelen niet toeneemt.
Het aantal besmettingen hobbelt al 2 maanden rond hetzelfde punt, maar het beleid is niet gericht op het beperken van het aantal besmettingen, maar wel op het vermijden van een meltdown in ziekenhuizen: wat ze nu in Portugal meemaken, eerder in de UK en wat we in oktober/november vermeden hebben in België.
Hospitalisaties dus. En die dalen al 2 maanden op rij: https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/uTSKB
01/11/2020: 6824
01/12/2020: 3707
01/01/2021: 2081
01/02/2021: 1852
(cijfers: totaal in hospitaal)
Je kan bezwaarlijk nog spreken van een overbelasting...
-
- Elite Poster
Mja, alles normaliseert
Maar je moet dagcijfers eens optellen
Wekelijks loopt het uza vol en wekelijks sterven er nog steeds te veel mensen, veel marge is er mae nog steeds niet. Versoepelen betekent per definitie stijgende cijfers en de afrikaan heeft een langere incubatieperiode, da kan straks echt ontploffen vrees ik
Maar je moet dagcijfers eens optellen
Wekelijks loopt het uza vol en wekelijks sterven er nog steeds te veel mensen, veel marge is er mae nog steeds niet. Versoepelen betekent per definitie stijgende cijfers en de afrikaan heeft een langere incubatieperiode, da kan straks echt ontploffen vrees ik
-
- Elite Poster
Ze stijgen 10% week op week. Sommigen omschrijven dat idd als "stabiel", zeer discutabel want dat hangt af van andere factoren. Maar het probleem is dat het niet daalt. Nog een groter probleem, en dat merk ik ook in je post, is hoe je je "gerust stelt" en in slaap laat wiegen door cijfers die echt veel te hoog zijn. In de eerste golf hebben we het getal van vandaag nooit gehaald. Een soort van normvervaging, zeg maar, hoe onaanvaardbare cijfers aanvaardbaar worden. Vergelijk met de staatsschuld, vergelijk met de "dit is verkeerd maar niemand doet er wat aan"-fase die elke ramp voorafgaat.heist_175 schreef:Het aantal besmettingen hobbelt al 2 maanden rond hetzelfde punt
Verder werd de stijging van de besmettingscijfers mogelijk stopgezet door de nieuwe teststrategie die vorige week inging. Niet omdat er minder getest wordt, wel omdat anderen getest worden. Men zegt dat "hoogrisicocontacten" opnieuw getest worden, maar er zijn mogelijks nog wijzigingen gebeurd. Het is afwachten hoe de ziekenhuiscijfers de komende weken evolueren.
Daarvoor moet je eerst het aantal besmettingen lager krijgen. Anders heb je geen tijdige waarschuwing meer dat het systeem dreigt overbelast te raken.heist_175 schreef:maar het beleid is niet gericht op het beperken van het aantal besmettingen, maar wel op het vermijden van een meltdown in ziekenhuizen: wat ze nu in Portugal meemaken, eerder in de UK en wat we in oktober/november vermeden hebben in België.
Het is aan de ziekenhuizen om de toestand in de ziekenhuizen te beschrijven, niet aan de economen. Het is ook bijzonder misleidend: we weten nu dat de grootste toenames zijn in de scholen waar het virus welig tiert met talloze schoolsluitingen elke dag. Die kinderen belanden niet in het ziekenhuis. Wanneer het via de ouders overslaat naar de ouderen, zijn we weer vertrokken. Ik zeg maar: als binnen twee weken (krokusvakantie) het aantal besmettingen even hoog ligt, maar de toenames gebeuren bij de ouderen waar de kinderen gedumpt worden door ouders die de competitie met anderen in hun job belangrijker vinden, dan is er een probleem.heist_175 schreef:01/02/2021: 1852
(cijfers: totaal in hospitaal)
Je kan bezwaarlijk nog spreken van een overbelasting...
Ter info: ook eind september zagen we exact dezelfde vorm van stabilisering, en dat precies evenveel weken na de heropening van de scholen. Wat er daarna gebeurd is, hoef ik je niet te vertellen. Daarom dat er geen enkel advies is voor versoepelingen in enige zin. De enige weg naar versoepelen is diegene die ze in het VK, NL en DE met succes volgen momenteel: scholen sluiten tot de cijfers weer binnen de 3 digits vallen, dan alles heropenen (maar grenzen dicht houden).
Indien de scholen open blijven, dan zijn versoepelingen pas mogelijk in april of mei (afh van wanneer het weer beter wordt). In dat geval spreekt het voor zich dat de kost van de economische schade in de eerste plaats via belastingen op de ouders verhaald wordt voor wie de maatschappij zo'n zware inspanningen geleverd heeft al die maanden, en ook op zij die zijn blijven doorwerken in die periode. Hoe dan ook zal er op de technische werklozen niet veel te verhalen zijn.
- heist_175
- Moderator
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/QTSKB
Aantal doden ligt al +/- 1 week onder de 50 per dag.
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/uTSKB
Aantal in ICU ligt al 6 weken onder de 500
Aantal in hospitaal ligt al 6 weken onder de 2500 en al +/- 4 weken onder de 2K
Voor de slechte verstaanders: ikzelf kan nog màànden telewerken, we doen het ook al maanden, dus dat lukt wel. Maar er zijn heel wat werknemers en sectoren die dat geluk niet hebben. Hoe lang gaan die deze semi/light lockdown nog pikken, met cijfers die niet meer dramatisch zijn?
@scholen
Droom maar verder. Zowel de cijfers als de detailanalyse van de cijfers geven u keer op keer ongelijk.
Dat er scholen sluiten is prima, maar we passen diezelfde logica niet toe in andere sectoren. Een uitbraak in een WZC in Westende (Middelkerke): 36/143 besmet, een werknemer importeerde de Z-Afrikaanse variant uit een ander WZC met een uitbraak. Besmet personeel mag dus gewoon rondreizen tussen WZC locaties en besmettingen verspreiden. Tegelijk sluiten we scholen omdat er 30 van de 2K leerlingen besmet zijn
.
Maar de scholen zijn - volgens sommige fantasten hier - nog altijd dé motor. Slaapwel.
@ziekenhuizen vs economen
Het is aan de politiek om lockdowns al dan niet af te kondigen, gebaseerd op allerhande cijfers.
Voor de slechte verstaanders: ikzelf kan nog màànden telewerken, we doen het ook al maanden, dus dat lukt wel. Maar er zijn heel wat werknemers en sectoren die dat geluk niet hebben. Hoe lang gaan die deze semi/light lockdown nog pikken, met cijfers die niet meer dramatisch zijn?
@scholen
Droom maar verder. Zowel de cijfers als de detailanalyse van de cijfers geven u keer op keer ongelijk.
Dat er scholen sluiten is prima, maar we passen diezelfde logica niet toe in andere sectoren. Een uitbraak in een WZC in Westende (Middelkerke): 36/143 besmet, een werknemer importeerde de Z-Afrikaanse variant uit een ander WZC met een uitbraak. Besmet personeel mag dus gewoon rondreizen tussen WZC locaties en besmettingen verspreiden. Tegelijk sluiten we scholen omdat er 30 van de 2K leerlingen besmet zijn

Maar de scholen zijn - volgens sommige fantasten hier - nog altijd dé motor. Slaapwel.
@ziekenhuizen vs economen
Het is aan de politiek om lockdowns al dan niet af te kondigen, gebaseerd op allerhande cijfers.
Sommigen zijn toch echt blind hé. De cijfers zijn anders wel kristalhelder.In de eerste golf hebben we het getal van vandaag nooit gehaald.
Code: Selecteer alles
02/02/2021 eerder
ziekenhuis 1852 23/03 > 14/05
ICU 325 22/03 > 18/05
-
- Elite Poster
Deze cijfers liggen veel te hoog. Andere ontwikkelde landen, en dan heb ik het niet over eilanden, bewijzen dat deze cijfers niet hoeven. Zij bewijzen dat je met gerichte ingrepen het aantal gevallen kan laten dalen, iets wat hier ook perfect mogelijk is.heist_175 schreef:https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/QTSKB
Deze hoge cijfers betekenen dat we geen marge hebben als er plots een toename zou zijn zoals we eind september zagen, een reëel risico op ieder moment. Daarom kan er van versoepelingen geen enkele sprake zijn.
Nadat je eerder al inging tegen wetenschappers en instituten zoals RKI en Sciensano ga je nu ook in tegen het onderwijzend personeel die je kind lesgeeft, die je als fantasten omschrijft. Iets wat we wel vaker horen van ouders, blij dat je nog niet afkomt met "leerkrachten hebben veel te veel vakantie" of gelijkaardige verwijten naar het onderwijzend personeel van wie men de ultieme opoffering lijkt te verwachten, zodat men zelf rustig kan voortdoen zoals anders.heist_175 schreef:Maar de scholen zijn - volgens sommige fantasten hier - nog altijd dé motor. Slaapwel.
Ik kan alleen maar vaststellen dat je het normaal vindt dat jij geen inspanningen moet leveren, terwijl anderen al 4 maanden thuiszitten en hoeveel maanden langer nog? Het spreekt voor zich dat die logica de komende jaren omgekeerd toegepast zal worden wanneer Tax-on-Web opengaat. Al die werkloosheidsuitkeringen, en al het geld dat de staat misloopt door faillissementen straks, die moeten door iemand betaald worden.
Er werden nooit 2k gevallen per dag gehaald in de eerste golf. Dat zou toen niet normaal geweest zijn, en dat is het vandaag ook niet. Sinds oktober zijn we hier nooit meer onder geraakt, behoudens een korte periode na de kerstvakantie, waaruit duidelijk blijkt welk potentieel een verlengde sluiting na de kerstvakantie zou kunnen gehad hebben.heist_175 schreef:Sommigen zijn toch echt blind hé. De cijfers zijn anders wel kristalhelder.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
- Bedankt: 43 keer
Je haalt er weer 1 iemand uit terwijl er ook veel andere stemmen zijn. Net zoals uw fabeltje dat er geen leerachterstand is. Lees er maar de kranten op na vandaag. Staat in geuren en kleuren uitgelegd dat we door de vorige lockdown al met achterstand zitten en die wil je opnieuw gaan vergroten. Want afstandsonderwijs in de lagere basisschooljaren of in het kleuter is gewoon onmogelijk. Dat lijk je echt niet te snappen...CCatalyst schreef: Nadat je eerder al inging tegen wetenschappers en instituten zoals RKI en Sciensano ga je nu ook in tegen het onderwijzend personeel die je kind lesgeeft, die je als fantasten omschrijft. Iets wat we wel vaker horen van ouders, blij dat je nog niet afkomt met "leerkrachten hebben veel te veel vakantie" of gelijkaardige verwijten naar het onderwijzend personeel van wie men de ultieme opoffering lijkt te verwachten.
Ik kan alleen maar vaststellen dat je het normaal vindt dat jij geen inspanningen moet leveren, terwijl anderen al 4 maanden thuiszitten en hoeveel maanden langer nog? Het spreekt voor zich dat die logica de komende jaren omgekeerd toegepast zal worden wanneer Tax-on-Web opengaat. Al die werkloosheidsuitkeringen, en al het geld dat de staat misloopt door faillissementen straks, moet door iemand betaald worden.
Je verwijzingen naar het buitenland: Wanneer ga je nu eindelijk eens uw mening geven over wat er is gebeurd in Ierland in de oktober/november toen de cijfers zakten terwijl de scholen wel openbleven maar al de rest wel dicht was. Mssn zijn de scholen dan toch niet zo'n motor zoals je blijft verkondigen.
En DE scholen zijn niet de motor, is al bewezen door Sciensano en bevestigd door anderen. Dat secundair en hoger onderwijs hun invloed hadden op de 2de golf is idd een feit maar je hebt nog basis en kleuteronderwijs ook, die vergeet je dan maar makkelijkheidhalve. Btw secundair en hoger zijn overgestapt naar op zijn minst deeltijds onderwijs dus dat is al een groot verschil met september/oktober. En ze sluiten scholen indien er besmettingen zijn. Doen ze dit in de andere sectoren ook?
En waarom zou Heist geen inspanningen moeten doen, hij werkt toch ook al maanden van thuis uit?
- heist_175
- Moderator
Mijn vrouw staat in het onderwijs, kom dus niet met priet-praat af dat ik niet weet wat een leerkracht moet doen of dat ik niet weet wat een bijkomende last corona voor hen betekent. Uw link verwijst naar 1 directeur en de mening van 1 persoon. De vakorganisaties vertegenwoordigen wél grote stukken van het personeel en enkel ACOD pleit voor mondmaskers voor 5de & 6de leerjaar en voor een afkoelingsweek voor de krokusvakantie.CCatalyst schreef:Nadat je eerder al inging tegen wetenschappers en instituten zoals RKI en Sciensano ga je nu ook in tegen het onderwijzend personeel die je kind lesgeeft, die je als fantasten omschrijft. Iets wat we wel vaker horen van ouders, blij dat je nog niet afkomt met "leerkrachten hebben veel te veel vakantie" of gelijkaardige verwijten naar het onderwijzend personeel van wie men de ultieme opoffering lijkt te verwachten.heist_175 schreef:Maar de scholen zijn - volgens sommige fantasten hier - nog altijd dé motor. Slaapwel.
Dus kom eens los van anekdotiek en kijk wat breder.
Overigens zit ik al bijna een jaar thuis, nog enkele weken en ik ben op een jaar tijd 20 dagen in Brussel geweest. Mijn kinderen zaten ook in lockdown tijdens de eerste golf. Die hebben zichzelf dan maar lesgegeven?Ik kan alleen maar vaststellen dat je het normaal vindt dat jij geen inspanningen moet leveren, terwijl anderen al 4 maanden thuiszitten en hoeveel maanden langer nog? Het spreekt voor zich dat die logica de komende jaren omgekeerd toegepast zal worden wanneer Tax-on-Web opengaat. Al die werkloosheidsuitkeringen, en al het geld dat de staat misloopt door faillissementen straks, die moeten door iemand betaald worden.
Nu kom je zelf af met de economische impact, ik dacht dat je hierboven pleitte dat de ziekenhuizen de economie gingen besturen

Als uw fantastietjes rond scholen en cijfers weeral niet uitkomen, is de schuldige niet de fantast maar wel de veranderende teststrategie. En nu suggereer je om cijfers van maart/apri/mei - toen er nauwelijks getest werd - te vergelijken met cijfers in februari waar ganse scholen en halve gemeentes getest worden omdat er kinderen een hoest hebben? Serieus blijven héEr werden nooit 2k gevallen per dag gehaald in de eerste golf. Dat zou toen niet normaal geweest zijn, en dat is het vandaag ook niet. Sinds oktober zijn we hier nooit meer onder geraakt, behoudens een korte periode na de kerstvakantie, waaruit duidelijk blijkt welk potentieel een verlengde sluiting na de kerstvakantie zou kunnen gehad hebben.heist_175 schreef:Sommigen zijn toch echt blind hé. De cijfers zijn anders wel kristalhelder.

Het "dark number" in de eerste lockdown wordt geschat op 10: 10 keer meer besmettingen dat er geregistreerd werden. In de zomervakantie werd het "dark number" geschat op 2 à 3. Recent heb ik niets meer gezien of "dark number".
@er is geen schoolachterstand
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210201_98119788
‘Achterstand op school raakt dit jaar niet meer weggewerkt’
De bezorgdheid over de leerachterstand bij kinderen groeit. Experts stellen voor om te snoeien in de leerstof.
‘Onderzoek van de KU Leuven toonde dat de leerachterstand bij kinderen in het eerste middelbaar gemiddeld vijf maanden bedroeg bij het begin van dit schooljaar’, zegt Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. ‘Dat betekent dat we nu in één jaar moeten doen waar je normaal anderhalf jaar voor nodig hebt. Zelfs in comfortabele omstandigheden is dat een enorme uitdaging.’
- petrol242
- Elite Poster
Even niet op de man, en om niet in te pikken op de oeverloze discussie over de scholen, denk ik dat er inderdaad een gevoel van normalisering aan het opduiken is.
En dat in prime time op de nationale zender... Ik vind zijn uitspraak heel spijtig want tot nu toe kon ik hem pruimen. Nu iets minder.
Hij is natuurlijk een statisticus, maar als je zoiets zegt terwijl er nog altijd meer dan 2000 besmettingen per dag bijkomen en als men zegt dat de cijfers in de hospitalen meevallen en dat er 'maar' 50 doden per dag vallen, dan voelt dat voor mij aan alsof we er mee beginnen omgaan als zijnde dat het allemaal wel meevalt.
De cijfers zijn barslecht! Ondanks het gezwalp van de curves. Het is alsof dat de hospitalen het aan kunnen en dat het dan wel in orde is. Dat is struisvogeltje spelen en verontrust mij heel erg.
Biostatisticus Niel Hens" Ik wil reageren tegen alle doemdenken, de curve blijft redelijk onder controle"
En dat in prime time op de nationale zender... Ik vind zijn uitspraak heel spijtig want tot nu toe kon ik hem pruimen. Nu iets minder.
Hij is natuurlijk een statisticus, maar als je zoiets zegt terwijl er nog altijd meer dan 2000 besmettingen per dag bijkomen en als men zegt dat de cijfers in de hospitalen meevallen en dat er 'maar' 50 doden per dag vallen, dan voelt dat voor mij aan alsof we er mee beginnen omgaan als zijnde dat het allemaal wel meevalt.
De cijfers zijn barslecht! Ondanks het gezwalp van de curves. Het is alsof dat de hospitalen het aan kunnen en dat het dan wel in orde is. Dat is struisvogeltje spelen en verontrust mij heel erg.
-
- Elite Poster
Het ging over wie je als fantasten labelt. Sciensano heeft de rol van de middelbare scholen in de tweede golf aangetoond, internationaal krijgt het heel wat wetenschappelijke bijval, en ook in het onderwijsveld zijn mensen die mening aangedaan.heist_175 schreef: Mijn vrouw staat in het onderwijs, kom dus niet met priet-praat af dat ik niet weet wat een leerkracht moet doen of dat ik niet weet wat een bijkomende last corona voor hen betekent. Uw link verwijst naar 1 directeur en de mening van 1 persoon.
De feiten zijn wat ze zijn: sinds oktober hebben we dagelijks een veel te hoog aantal gevallen, een cijfer dat niet normaal of aanvaardbaar is maar barslecht, een cijfer dat voor iedereen in de maatschappij elke dag een risico op besmetting inhoudt. Die cijfers stijgen nu week/week. Het is dus duidelijk dat er omgevingen open zijn waar het virus zich nog altijd kan verspreiden, en die zaken moeten tijdens de kerstvakantie gesloten geweest zijn getuige het effect dat we erna zagen. Wat zou dat kunnen zijn, en welk signaal stuur je naar mensen die al 4 maanden lang wachten en nog altijd geen enkel perspectief krijgen om weer te mogen gaan werken aan hun normale loon?
Uiteraard is de economische impact van tel, en dat samen met de plicht om de ziekenhuizen niet over te belasten. We moeten dus een situatie creëeren waarbij het aantal gevallen laag genoeg is, zodat de economie veilig heropend kan worden zonder risico dat de ziekenhuizen overbelast gaan worden. Zoals de zomer van 2020 dus (tot 1 september het verpest heeft).heist_175 schreef:Nu kom je zelf af met de economische impact, ik dacht dat je hierboven pleitte dat de ziekenhuizen de economie gingen besturen? Zelfs in onze particratie is het nog steeds de politiek die beslist.
Niemand had aan de mensen die nu thuis zitten gezegd dat het voor 4 maanden zou zijn, de impliciete (en toen aanvaardbare) overeenkomst was een korte inspanning om de cijfers weer naar beneden te krijgen, met de niet te misverstane suggestie van de overheid dat die mensen de enige schuldigen waren dat het zo kon mislopen. Het is tijd dat we leveren waar die mensen indertijd voor zijn thuis gaan zitten. Dat zij niet de enige schuldigen waren, dat weten we nu al.
Nogmaals omschrijf je hier Sciensano herhaaldelijk als "fantast", aka het label voor iets of iemand die iets zegt wat niet in het kraam past. Zij hebben de toename na de kerstvakantie aan de scholen en de door hun veroorzaakte verhoogde mobiliteit toegewezen.heist_175 schreef: Als uw fantastietjes rond scholen en cijfers weeral niet uitkomen, is de schuldige niet de fantast maar wel de veranderende teststrategie.
- heist_175
- Moderator
Laat je u niet te hard leiden door een cijfer dat niet zo relevant is?petrol242 schreef:Even niet op de man, en om niet in te pikken op de oeverloze discussie over de scholen, denk ik dat er inderdaad een gevoel van normalisering aan het opduiken is.Biostatisticus Niel Hens" Ik wil reageren tegen alle doemdenken, de curve blijft redelijk onder controle"
Het aantal besmettingen is enkel relevant als voorspeller van het aantal ziekenhuisopnames. Het aantal ziekenhuisopnames is de parameter waar naar gekeken moet worden, niet het aantal besmettingen. De enige onzekerheid is hoeveel besmettingen leiden tot ziekenhuisopnames. De aanname nu is dat het percentage besmettingen die tot hospitalisatie nopen, dalende is.
De lockdown in oktober was niet om het aantal besmettingen in te dijken, wel om het aantal ziekenhuisopnames op een dusdanig niveau te krijgen dat een meltdown vermeden werd. Wat gelukkig ook geschiedde.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210202_92248240
Hens: ‘Resultaten vaccinatiecampagne al een beetje te zien’
Biostatisticus Niel Hens (UHasselt en UAntwerpen), ook lid van de corona-adviesraad Gems, heeft maandagavond bij De afspraak gezegd dat hij toch al de eerste resultaten ziet van de vaccinatiecampagne. Ook blijft hij redelijk optimistisch over de situatie in ons land en ‘doen we het toch allemaal goed.’
‘Ik wil graag regeren op al het doemdenken’, zei Hens in De afspraak. ‘We maken een moeilijke periode door. Er is veel onzekerheid. Het is een beetje dansen op een slappe koord. Maar als je alles op een rijtje zet: we zitten nog altijd in de winterperiode, in een periode na de kerstvakantie, de scholen zijn opnieuw open, er is opnieuw activiteit, … dan blijft die curve toch redelijk goed onder controle. Toch als we dat vergelijken met de buurlanden. En we mogen daar aandacht aan geven. We doen dat toch allemaal goed.’
Vlaams minister Jan Jambon zei vrijdag tijdens een persconferentie dat alle bewoners van de woon-zorgcentra ondertussen ingeënt zijn en dat we op schema zitten. Zien we daar iets van terug in de cijfers? ‘Er zijn lichte tekenen op te merken in de ziekenhuisopnames. Daar zien we dat die minder uit de woon-zorgcentra komen. Maar ik wil er wel voorzichtig mee zijn. Dat moeten we nog bevestigd zien.’
Zo vroeg al een effect zien van de vaccinatie zou natuurlijk wel een goede evolutie zijn. ‘Dat was eigenlijk de opzet van die vaccinatiecampagne: de last naar beneden krijgen. We zien het toch al een beetje. Dat moet ons hoopvol stemmen.’
-
- Elite Poster
Persconferentie
Grootste toenames nog steeds binnen de schoolgaande leeftijdsgroepen:
Toename w/w 0-9 jaar: +40%
Toename w/w 10-19 jaar: +32%
Dit is telkens meer dan de toename van het aantal testen in die leeftijdsgroepen.
Toename vorige week in Vlaanderen, deze week in Wallonië
Sjaals, nekwarmers en bandanas niet meer toegestaan als gezichtsbedekking.
Mondmasker wordt nu ook aangeraden op plaatsen indoor waar mensen samenkomen en waar 1.5m afstand bewaard wordt, zoals kantoren waar die altijd gedragen zou moeten worden. Indicaties van toename besmettingen op de kantoren, in bijzonder aan de koffiemachine of in de kantine.
FFP2 heeft een meerwaarde, het biedt bescherming tegen besmetting via aerosolen, als het perfect aansluit. Je mag geen baard hebben.
Grootste toenames nog steeds binnen de schoolgaande leeftijdsgroepen:
Toename w/w 0-9 jaar: +40%
Toename w/w 10-19 jaar: +32%
Dit is telkens meer dan de toename van het aantal testen in die leeftijdsgroepen.
Toename vorige week in Vlaanderen, deze week in Wallonië
Sjaals, nekwarmers en bandanas niet meer toegestaan als gezichtsbedekking.
Mondmasker wordt nu ook aangeraden op plaatsen indoor waar mensen samenkomen en waar 1.5m afstand bewaard wordt, zoals kantoren waar die altijd gedragen zou moeten worden. Indicaties van toename besmettingen op de kantoren, in bijzonder aan de koffiemachine of in de kantine.
FFP2 heeft een meerwaarde, het biedt bescherming tegen besmetting via aerosolen, als het perfect aansluit. Je mag geen baard hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 192 keer
"Het nieuwe advies raadt ook aan om een mondmasker te dragen op het werk of in gesloten ruimtes die we delen met mensen van buiten ons eigen huishouden, ook als de afstand 1,5 meter is. "In het bijzonder in ruimtes waar we lange tijd blijven, waar er veel gepraat wordt en de luchttoevoer ontoereikend of niet gecontroleerd kan worden", aldus viroloog Steven Van Gucht."
Straks TerZake met mondmaskers? Ik ben benieuwd..
- heist_175
- Moderator
Was dat ooit toegelaten dan?CCatalyst schreef:Sjaals, nekwarmers en bandanas niet meer toegestaan als gezichtsbedekking.
En zelfs "echte" maskers worden vaak enkel op de mond, of zelfs op de kin gedragen

- cadsite
- userbase crew
De politie gebruikt heel vaak dat soort van sjaals.heist_175 schreef:Was dat ooit toegelaten dan?CCatalyst schreef:Sjaals, nekwarmers en bandanas niet meer toegestaan als gezichtsbedekking.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 66 keer
Niet dus, luchttoevoer zal toereikend zijn en/of gecontroleerd.ddd schreef:... de luchttoevoer ontoereikend of niet gecontroleerd kan worden", aldus viroloog Steven Van Gucht."
-
- Elite Poster
Heist
Alj enkel op ziekenhuisafnames afgaat ben je weken laat, dat weten we ondertussen
Onze onderwijsexperten hebben het leerprobleem opgelost
We gaan niet ons onderzijs tijdelijk herorganiseren ( nu en de periode na de crisis), neen gewoon leerstof schrappen
Lezen en schrijven is voor een 6jarige dus niet meer zo essentieel?
Alj enkel op ziekenhuisafnames afgaat ben je weken laat, dat weten we ondertussen
Onze onderwijsexperten hebben het leerprobleem opgelost
We gaan niet ons onderzijs tijdelijk herorganiseren ( nu en de periode na de crisis), neen gewoon leerstof schrappen
Lezen en schrijven is voor een 6jarige dus niet meer zo essentieel?
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Valt mee, toch? Een vol vliegtuig (A-340) per week dat neerstort.heist_175 schreef:https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/QTSKB

Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- heist_175
- Moderator
In geen enkel beleidsdomein streven we 0 doden na.on4bam schreef:Valt mee, toch? Een vol vliegtuig (A-340) per week dat neerstort.heist_175 schreef:https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/QTSKB
Gaan we echt in lockdown blijven zolang er nog verkeersslachtoffers vallen?
Elk bedrijf met een dodelijk bedrijfsongeval 3 maanden toe?
https://statbel.fgov.be/nl/over-statbel ... ortaliteit
Sinds de laatste week van december is de mortaliteit terug "normaal"
Sinds begin januari 2021 zitten we qua mortaliteit onder 2020 en 2019 (in beide gevallen toen gelinkt aan de griep).