Ben bijna zeker dat MV i n de huidige vorm zal blijven bestaan.
Volgens mij kis dit de gedroomde kans om voor proximus unlimeted aan te bieden prepaid.
Wat in de huidige vorm van proximus nooit werd toegestaan
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
cyberbug schreef:Dus proximus slokt MV en Jim op ?
dan hebben we de situatie
Proximus: met eigen hoofd netwerk.
- Scarlet mobile als budget
- MV als budget
- Jim als budget
Telenet: met eigen hoofd netwerk.
- Base als budget
Orange: met eigen hoofd netwerk.
-
had dit niet beter onder orange gegaan ? want nu zit de situatie wel zeer scheef. (en dan moet er zelfs niets aan het netwerk veranderd te worden)
nu is 430 eur/klant wel veel geld...
Orange is op zich al budgettair genoeg.
Prijzen/inhoud hangen in de buurt van MV en Base.
Je krijgt op tijd en stond eens gratis data, wat wil je nog meer?
TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
proximusboyke schreef:Zoals jim nu is is dat gewoon niet meer houdbaar
Wat is niet meer houdbaar en waarom?
zoals ik vaak al zeg, tegen woordig moet je ene mix hebben.
Je kan niet overleven met enkel mensen die 1 2 3 euro per,maand spenderen.
Dit mag er zeker zijn, maar daarnaast heb je ook grootverbruikers nodig.
Vroeger als je veel smste MOEST je bij jim zijn !
Zoals het nu bestaat mag zeker, maar daarnaast moeten ook bundels komen voor mensen die veel geld spenderen
neem nu 15€
jim 1.473gb data 11sms 2 min bellen
base : 4.00gb data onbeperkst sms 60 min bellen onbeperkt bellen base
orange: 4.00 gb data 4000 sms 50 min bellen
proxi : 3.00 gb data onbeperkt sms 70 min bellen
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Die 15€vergelijking begrijp ik niet goed. Waarom bundels vergelijken met het slecht mogelijke scenario (veel data) bij jim om uw belwaarde te besteden? Heb Jim de afgelopen tijd aangeraden aan enkele mensen die geen (of zeer weinig) mobiele data gebruiken. Spijtig want de toekomst om middellange termijn is nu onzeker.
Dat Px de huidige voorwaarden zal behouden op middellange termijn betwijfel ik ten zeerste.
Simyo (via base) is het zelfde lot ondergaan na overname door telenet. (De Colruyt mobile voorwaarden werden eveneens niet overgenomen door mobistar bij stopzetting).
Px heeft ooit al eens op deze markt gezeten met ugly duck , als reactie op simyo. Ook ugly duck is niet meer in leven.
Waarom zou Px zichzelf concurreren met pay and go (35 cent/min- 8 cent/min) als er toch geen concurrentie meer is?
Volgens mij moet je Jim Mobile ook niet apart bekijken, maar aanvullend op MV aangezien er technisch, qua helpdesk enz geen enkel verschil is. Via Jim kunnen ze zich ook op de kleine gebruiker richten. Vergelijken met een verbruik van €15 is dus niet fair aangezien je met dat profiel beter bij broer MV zit. Voor een verbruik tot +/- €6 bij Jim, zal je elders steeds meer betalen.
Volgens mij zal die groep van kleine gebruikers in de toekomst trouwens zeker niet kleiner worden. Klassiek bellen en sms'en wordt veel meer vervangen door Whatsapp en mobiel internet heb ik steeds minder nodig aangezien tegenwoordig bijna overal gratis wifi is en ik verwacht dat thuiswerk ook na Corona veel meer mogelijk zal zijn dan ervoor. Wat ben je dan met al die ongebruikte data, sms en belminuten?
Ik vermoed dat ze vooral orange wouden dwarsliggen en daar een aanzienlijke prijs voor over hadden.
Ze kunnen alleszins aan deze klanten packs sleiten en dit merk misschien inzetten om "coole" zaken uit te proberen zoals Telenet doet met tadaam. Veel andere mogelijkeheden zijn er niet zonder zichzelf te beconcurreren.
Bron: DS 15/12 Proximus wil Mobile Vikings, de prijsbreker van de mobiele telefonie, overnemen. Critici maken zich ongerust over wat dat betekent voor de concurrentie op de markt.
Nog geen tien jaar geleden streden ze nog als Vikingen tegen de hoge prijzen van Proximus. Nu zetten Mobile Vikings koers naar die ooit als vijandig bestempelde haven. Eigenaar DPG Media, het bedrijf achter onder meer VTM en Het Laatste Nieuws, wil Mobile Vikings verkopen aan Proximus voor 130 miljoen euro. Daarmee koopt Proximus de mobiele telefoniemerken Mobile Vikings en Jim Mobile, met 335.000 klanten. Die zijn vooral gericht op de markt van jongeren die veel mobiele data zoeken voor weinig geld. De Belgische mededingingsautoriteit (BMA) moet de deal wel groen licht geven.
Evident wordt dat niet. Mobile Vikings kwam in 2015 bij DPG Media (toen nog Medialaan) terecht om een tegengewicht te vormen tegen Proximus & co. Dat was toen een voorwaarde die de BMA en de Europese Commissie oplegden, omdat Telenet de mobiele operator Base wilde overnemen. Door Mobile Vikings af te splitsen zou de concurrentie op de markt gegarandeerd blijven.
Dat de Vikingen vijf jaar later zouden worden opgeslorpt door datzelfde Proximus, doet her en der de wenkbrauwen fronsen. Daarmee koopt Proximus een concurrent op in het fel bevochten jongerensegment. Bart De Groote, vorig jaar nog baas van Mobile Vikings, zei in een gesprek met De Standaard nog expliciet dat zijn bedrijf klanten van Proximus afsnoepte: 'Onze klanten komen vooral van Proximus en Telenet', klonk het toen (DS 17 juni 2019).
Prijzen behouden
'Mobile Vikings en Jim Mobile zijn de laatste prijsvechters op de mobiele markt', zegt Simon November van Test Aankoop. 'Nu ze zullen verdwijnen en zullen opgaan in Proximus, vrezen wij dat daarmee de zo al beperkte concurrentie op de Belgische markt opnieuw een knauw zal krijgen.'
Ook bij telecomregulator Bipt zijn ze niet zo opgezet met het voornemen. 'Wij betreuren dat er mogelijk opnieuw een onafhankelijke speler verdwijnt uit de mobiele markt', zegt woordvoerder Jimmy Smedts.
Proximus probeert de angel eruit te halen door te stellen dat Mobile Vikings zijn positionering en prijzen zal behouden na de overname, en dat het als een aparte entiteit zal functioneren. 'We hebben al bewezen dat dat mogelijk is', zegt woordvoerder Fabrice Gansbeke. 'Kijk maar naar het parcours dat Scarlet heeft afgelegd, met zijn autonome koers en positionering in de markt.'
Scarlet is het budgetmerk van Proximus dat een basisaanbod van internet, tv en telefonie aanbiedt tegen scherpe prijzen. Het voert een prijs- en marketingpolitiek die losstaat van het moederschip. Zo moet het Mobile Vikings dus ook vergaan, beweert Proximus althans.
Critici vragen zich af of dat Scarlet-model voor de concurrentie wel iets voorstelt. 'Scarlet wordt alleen gebruikt om even het gaspedaal in te drukken wanneer onderaan in de markt plots concurrentie komt', zegt een bevoorrechte waarnemer. 'Wanneer die concurrentie er de brui aan geeft, wordt dat gaspedaal alweer gelost. Het is niet bepaald zo dat Proximus ons plat bombardeert met reclame voor Scarlet.'
Proximus hoopt de operatie in 2021 af te ronden. Mobile Vikings-klanten, die nu nog het netwerk van Orange Belgium gebruiken, zullen als de deal doorgaat geleidelijk aan naar het Proximusnetwerk worden gemigreerd."
Bron: De Tijd 15/12 Marktleider Proximus koopt met Mobile Vikings een merk dat tot nog toe de klemtoon legde op mobiele telefonie. Het wordt de uitdaging voor Proximus om het merk te verbreden zonder het te verwateren.
Drie weken nadat in De Tijd bekend geraakt was dat Mobile Vikings, de telecompoot van de mediagroep DPG Media (VTM, HLN), te koop stond, is de koper al bekend. Dat is - opmerkelijk - de marktleider Proximus. Het is vooral zuur voor Orange Belgium, dat tot nog toe de Mobile Vikings-klanten op zijn netwerk mocht verwelkomen. Mobile Vikings bezit geen eigen netwerk. Orange Belgium bood ook, maar viste achter het net.
Aan beide kanten van de tafel houdt de deal steek. Proximus legt 130 miljoen euro op tafel, bijna 9 keer de jaarlijkse bedrijfswinst voor afschrijvingen, voor de 335.000 ‘Vikingen’. Proximus-CEO Guillaume Boutin koopt zich met de overname - als die voorbij de mededingingsautoriteit raakt - groei in een verzadigde markt.
Tot nu kon Boutin de winstgroei bij een vlakke omzetevolutie verzekeren dankzij de kostenbesparingen van voorganger Dominique Leroy.
DPG Media trekt zich terug uit een markt waar het zich deze zomer een pad in de korf gezet zag. De groothandelstarieven voor breedbandinternet bleken voor outsiders minder gunstig dan verwacht. Een bundel aanbieden met zowel mobiel als vast internet bleek te duur, zei DPG Media-CEO Kris Vervaet aan Belga. ‘Het regelgevend kader was niet gunstig genoeg.’
In de eerste helft van 2022 verwacht Proximus laaghangend fruit te plukken: het overzetten van de 335.000 ‘Vikingen’ naar het eigen netwerk kan schaalvoordelen opleveren. Maar die operatie roept nare herinneringen op. In 2018 schakelde Mobile Vikings over van het netwerk van BASE naar Orange Belgium. Bij die switch regende het klachten. ‘Dat zal nu soepeler gaan’, zegt Proximus-woordvoerder Fabrice Gansbeke. ‘Mobile Vikings maakte toen ook een significante softwaretransformatie door.’ Die is nu achter de rug.
Dan wacht Boutin en Mobile Vikings-CEO Bart De Groote een fundamentelere strategische keuze. Mobile Vikings was tot nu een speler die zuiver inzette op mobiele telefonie. Dat vond weerklank bij het jonge volkje. De link met Proximus opent de deur naar nieuwe diensten of producten. Mobile Vikings moet die zo in de markt zetten dat het de kern van zijn klanten, die koos voor een op mobiele data gefocuste prijsbreker, niet voor het hoofd stoot.
Frank Bekkers, de oprichter van Mobile Vikings en nu CEO van de afgesplitste Poolse tak Mobile Vikings Polska, ziet op zich weinig graten in de overname. ‘Ik begrijp uit de communicatie dat Proximus Mobile Vikings als een onafhankelijke dochter ziet. Dat is correct. Het Mobile Vikings-team heeft een succesvol parcours afgelegd. Wij hebben het bedrijf door de lagere school geloodst, DPG Media was de middelbare school, nu is het bedrijf toe aan de universiteit.’
De grootste fout die Proximus kan maken, is van Mobile Vikings een tweede Scarlet (de andere prijsbreker die Proximus bezit en bundels aanbiedt) of Orange Belgium maken, vindt Bekkers. ‘Proximus moet blijven geloven in het mobile-only verhaal van Mobile Vikings. De opkomst van allerlei streamingdiensten toont dat niet elke klant een bundeling van zijn abonnement voor mobiele telefonie met breedbandinternet of digitale televisie wil.’ Mobile Vikings is voor Proximus het perfecte laboratorium om op dat vlak te experimenteren, argumenteert hij.
Proximus en Mobile Vikings houden zich op de vlakte over hun concrete plannen voor het merk. ‘De focus van Mobile Vikings ligt voorlopig op het zuiver aanbieden van mobiele telefonie’, zegt Gansbeke. ‘Maar het valt niet uit te sluiten dat we een deal voorstellen als we zien dat een Mobile Vikings-klant Proximus-internet heeft. We doen dat uiteraard met respect voor de privacy van de klanten.’
De grote vraag is hoever Mobile Vikings zich begeeft op het pad van bundels. De Belgische telecommarkt wordt gedomineerd door bundels. 57 procent van de aangesloten gezinnen had in 2019 een bundel van meerdere diensten. De bundel van vier diensten (mobiele telefonie, digitale tv, vaste telefonie en breedband) is bezig aan een opmars. Die groep groeide tussen 2018 en 2019 met 22 procent aan. Wie meer afneemt bij één operator, is ook trouwer. Het jaarlijkse verloop bij huishoudens die vier diensten afnemen, is slechts 2,7 procent.
De Groote countert een en ander. ‘Bundelen heeft een negatieve connotatie. Dat is in onze plannen sowieso niet aan de orde. De overname door Proximus geeft ons als uitdager wel de kans om nieuwe producten en diensten in de markt te zetten, zoals bijvoorbeeld breedbandinternet, die niet noodzakelijk gebundeld zijn aan de huidige.’ Mobile Vikings
In 2008 opgericht als uitdager op de telecommarkt.
Bevat twee merken: Mobile Vikings en Jim Mobile (prepaid)
Hoofdzetel in Hasselt, met 80 werknemers.
335.000 klanten.
Omzet (2019): 68 miljoen euro, ebitda (2019): 12 miljoen euro.
Tien euro satsurfer, samen met de vijf van Hello is mijn rekening dan betaald. Ik denk dat ze dat nog wel een tijdje gaan aanhouden hun concept van datamining voor een vergoeding.
9livesuni schreef:Tien euro satsurfer, samen met de vijf van Hello is mijn rekening dan betaald. Ik denk dat ze dat nog wel een tijdje gaan aanhouden hun concept van datamining voor een vergoeding.
Heeft iemand informatie waarom PX inderdaad zoveel betaalt voor slechts 300.000 'mogelijke' klanten? Bij kanaal-z werd beweert dat dit slechts een klein bedrag is tov bijv. een investeringskost. Maar echt kloppen doet dat toch niet?
Misschien inderdaad MV klanten zich makkelijker laten overhalen tot Banx?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Block schreef:Heeft iemand informatie waarom PX inderdaad zoveel betaalt voor slechts 300.000 'mogelijke' klanten?
Wat ik begrepen heb, is dat er een uitzonderlijk groot aandeel jonge klanten bij zit die men in een latere levensfase (wanneer ze alleen gaan wonen) een Proximus pack kan verkopen.
Block schreef:
Misschien inderdaad MV klanten zich makkelijker laten overhalen tot Banx?
Ik denk zoals didy zegt + je verhoogt het imago van het bedrijf in 1 klap. Ze probeerden al langer jongeren binnen te halen(zie hun epic abbonementen). Ik denk dat dit een volgende stap is en die Banx zal er zeker en vast tussen zitten. Let er ook op dat dit erg overheidsgericht is(belfius staatsbank en proximus staatsbedrijf)
kristofmertens schreef:Orange is op zich al budgettair genoeg.
Prijzen/inhoud hangen in de buurt van MV en Base.
Je krijgt op tijd en stond eens gratis data, wat wil je nog meer?
Lol idd, en soms zelfs per ongeluk!
Had laatst eens een surfherlaadbeurt gekocht voor €10. Zou normaal 5 GB geven maar ik kreeg 10 GB. Ik vond daar niets van op de website en vroeg Orange of dit misschien een laatste nieuwtje was, maar daar zeiden ze dat het nog steeds 5 GB is, en dat ik waarschijnlijk per ongeluk 2x een herlaadbeurt had gekocht. Paar weken nadien de factuur; wel degelijk 1 pakket gekocht en aangerekend. Uhmmmm.... thanks Orange, I guess?
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
1) de beslissing van de mededingings-autoriteit een beetje een wilde schietkraam is.
+ Positief bekeken zou je kunnen stellen dat "proximus een beter dossier heeft voorgelegd" of "de marktomstandigheden intussen veranderd zijn.
- Negatief bekeken: puur lobbywerk en vriendjespolitiek wat wel/niet kan. (maar het is dan vreemd dat telenet daar niet in slaagt)
2) De hele operatie van MV om een FULL MVNO zinloos was, nu ze uiteindelijk ingelijfd gaan worden door Prox? Of zie ik dat verkeerd, gaan ze dit alles gescheiden houden, bestaat er een kans dat MV ooit terug in andere handen komt.
Ik wed dat MV en Jim zullen fusioneren met Scarlet, met de gekende slechte service.
In alle geval, de achterliggende bedoeling van Proximus is de concurrentie uit de weg te ruimen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102 Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360 TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Het BIPT is dus vierkant tegen de overname door Proximus. Zij zijn van mening dat dit "de concurrentiële druk zal verminderden".
De Mededingingsautoriteit, die de beslissing neemt, heeft het advies van de regulator niet gevolgd. Normaal doen ze dat wel.
In principe kan BIPT in beroep gaan bij het Marktenhof, maar daar ziet het niet naar uit.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102 Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360 TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Even ter zake Telenet komt met Tadaam op sommige plaatsen een ramp afhankelijk van tijdstip.
Bij de start Gb alla volonte, nu knijpen , hun oplossing is nu One , tv kijken extra betalen, gaat het op die tijdstippen werken ?
Als Tadaam niet werkt dan One wel keep dreaming.
Veel beloven doet de zotten in vreugde leven, ondertussen kassa, kassa.
Wat Proximus met Mv Gaat aanvangen, wacht en zie, de rest natte dromen.