Bestaande schakelaar vervangen door Niko Hue

Plaats reactie
Nielsvg
Starter
Starter

Hoi ik heb sinds kort enige Philips hue lampen met het gekende probleem dat als men met de schakelaar de lamp uitzet deze niet meer met de planning aangaat.

Nu wil ik die Niko schakelaars kopen die met hue compatibel zijn.

Maar ik ben zelf niet handig en was mijn vraag als volgt. Kan ik de bestaande internetm schakelaar in de muur maten zitten. Deze op aan laten staan en daarop de nieuwe hue schakelaar kleven en dan afdekplaat erover doen of kan het niet zo simpel werken?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Mooi gaat dat niet zijn want bij meeste schakelaars krijg je dat niet vlak. Als je de schakelaar (enkel de knop) eraf neemt en die zit volledig onder het plaatje heb je geluk. Niet veel speling maar je kan geluk hebben... (zou het eens proberen, worst case is het de knop er terug op zetten en schakelaar ergens anders tot er iemand bedrading kan fixen)

Properste is de schakelaar eruit en vast op "aan" verbinden maar dan toch wat electriciteitskennis nodig.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Ik vrees ook dat met alleen de knoppen eraf te halen je te weinig of geen speling zal hebben (zoals tien aangeeft). Maar je kan altijd eens proberen. Dat kost niets :-)

Je kan ook de schakelunit zelf eruit halen en de onderbroken bedrading met elkaar verbinden door gebruik te maken van steekklemmen. Vergeet natuurlijk de stroomkring niet te onderbreken (zekering uit) voor je aan zo'n aanpassingen begint.

In beide gevallen betekent dit dat je de stroomkring niet meer gewoon kan onderbreken met een schakelaar, wel met de zekering natuurlijk. Dit wordt waarschijnlijk wel beschouwd als een aanpassing van je elektriciteitsschema, met bijhorende herkeuring.

Als je dit toch liever niet doet, maar wel proper wil werken, kan je ook naast de bestaande schakelaar de Niko Hue plaatsen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Je gaat inderdaad gewoon moeten een schakelaar bijsteken (kappen in de muur dus). Of je stroomdraad gewoon direct doorlussen naar de lamp. De kans is groot dat je dan ook "in de problemen" komt met de kleurcode's van de bedrading. Probleem voor de keuring (ookal ben ik van mening dat het belachelijk is om zo'n aanpassingen te moeten herkeuren).

Wel interessant dat die schakelaars door kinetische energie van stroom voorzien worden! Zouden ze ook werken met Tradfri?
tien
Elite Poster
Elite Poster

powaq schreef:(kappen in de muur dus)
Valt mee, die kunnen gewoon opgebouwd worden zonder gat.
powaq
Elite Poster
Elite Poster

tien schreef:
powaq schreef:(kappen in de muur dus)
Valt mee, die kunnen gewoon opgebouwd worden zonder gat.
Ja inderdaad ik zag het net, eigenlijk zo dik als de opbouwdikte van een gewone schakelaar. Nifty!
Je zou ze dus eigenlijk gewoon met TEC7 op de muur kunnen plakken.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Gaat dit je probleem ook oplossen? "Philips Hue launches a long-awaited light switch module and more"
https://www.theverge.com/2021/1/14/2223 ... price-date
Coming soon: the wall switch module! Make any light switch smart by installing this little gadget behind the wall plate. Your smart lights stay reachable — and you can use the light switch to set your favorite light scenes.

Europe: spring 2021
North America: summer 2021
-
powaq
Elite Poster
Elite Poster

Ook een mogelijke oplossing misschien, maar good luck met dat in het gemiddelde inbouwpotje te krijgen.

EDIT: die lijken eigenlijk juist hetzelfde te doen als de Niko's, alleen kan je je bestaande Niko schakelaar dan behouden. Je moet nog steeds je bestaande leiding naar de lamp doorlussen.

Bestaan er eigenlijk teleruptors met zigbee? Wij hebben een reeks teleruptors in huis (heb nooit het "gemak" van die dingen begrepen, geef mij maar gewone schakelaars en klassieke bedrading, veel eenvoudiger) die ik eigenlijk wel graag smart zou willen maken.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

powaq schreef:Bestaan er eigenlijk teleruptors met zigbee? Wij hebben een reeks teleruptors in huis (heb nooit het "gemak" van die dingen begrepen, geef mij maar gewone schakelaars en klassieke bedrading, veel eenvoudiger) die ik eigenlijk wel graag smart zou willen maken.
Mits een klein beetje soldeerwerk: de Sonoff BASICZBR3.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Voor inspiratie: kijk eens hier bij het hoofdstukje Philips Hue: schakelaar vervangen door een dimmer

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... lit=dimmer
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
tien
Elite Poster
Elite Poster

folder hubo ook net kortingen voor niko schakelmateriaal (3+1), Hue niet expliciet vermeld of ze ertussen zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”