Douane brexit bij plantaardige kokosmelk

Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Had een vraagje. Ik bestel mijn plantaardige melk meestal bij Holland & Barrett in de UK. Het gaat om een vrij pure variant die hier niet te vinden is, of toch niet voor een redelijke prijs onder de 3 euro, eigenlijk max 2,5 eur betaald: rude health Cocos drink.

Voor brexit geen probleem om te bestellen. Maar hoe zou dat nu gaan met brexit? Iemand een voorspelling of kennis van zaken?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ik neem aan dat die melk daar niet gemaakt wordt, maar ook wordt geimporteerd, dat betekend dus bij import in Belgie komen er op:
- Invoerrechten
- BTW
- Inklaringskosten

Als het al goedgekeurd wordt, want voeding moet aan de EU normen voldoen.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Ik heb vorige week een vero 4k+ besteld en ben helemaal de brexit vergeten.
Ik heb geen douane/import of andere heffingen moeten betalen.
Is verzonden via royal mail/Bpost.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Producent zit ook wel degelijk in UK.
Ik importeer puur als particulier he.

Alvast dank. Er is ook geen grensbedrag meer xx euro?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

liegebeestig schreef:Producent zit ook wel degelijk in UK.
Waar leidt jij dat uit af? Toch niet van de verpakking mag ik hopen. Zoals met veel van die dingen wordt het in bulk geïmporteerd en in dat bedrijf gebotteld of afgevuld in blikjes.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ska er eens de binnenkort aankomende wetgeving inzake invoer van buiten de EU even op na.
Op alles (vrijstelling 22€ komt te vervallen) worsten nu kosten gerekend maar ook moeten onklaar kosten verrekend worden. Met 12€ inklaringskosten/pakket loop je niet ver.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Kokosmelk is van oorsprong niet Europees.
Koop je in de uk onder €22 geen BTW geen heffing tot 30/6/21.

Boven €22 en onder €150 enkel BTW op voeding dus 6% + een vaste kost van bpost voor de douane formaliteiten. (€20 of hoeveel was het?)

Dusja bestel voor €120 dan valt die €20 nog wel mee.

Typ de barcode eens in via google zeker dat.je dat.nergens anders kan kopen?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Doet mij wat denken aan "natuurlijke aroma's", dat staat ook op elke verpakking. Als er nu 1 iets is wat niet natuurlijk is, dan zijn het wel de natuurlijke aroma's. Die worden namelijk in een labo gekweekt. Maar mensen kopen een product, zien staan dat er natuurlijke aroma's in zitten en ze gaan er van uit dat voor zo een fles een paar honderd bloemen of kruiden werden geplukt en erin gepropt. Ja hallo, hoe naief kun je zijn???
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Bedankt voor de info Q-tec, ik kan ook beginnen met onder de 22 euro te blijven. Eens bekijken.

@Jaakske: eerst feiten voor je meningen geeft. Ik ben het met je eens dat natuurlijke aroma's brol zijn. Meer nog, ze kunnen er zelfs E-nummers onder verbergen. Kun jij etiketten en ingrediënten lezen? Ik wel. Is eerste wat ik zie. De voorkant van de verpakking (=marketing) negeer ik volledig.

Ingrediënten Rude Health Coconut drink:
Spring water, Organic rice, Organic coconut milk (7.5%), Sea salt.

Sea salt kan ook nog rommel zijn. Dat heb ik nagevraagd en de firma bevestigde dat dit niet-geraffineerd zout is. Fantastisch product dus.

Ter vergelijking: de kokosmelk van Bioplanet uit Belgiekske waar de mensen alles zomaar pikken:
Provamel bio rijst kokosnootdrink:
INGREDIËNTEN: water, Europese rijst* (17%), kokosmelk* (4%), zeezout, natuurlijk kokosnootaroma*. * = afkomstig van biologische landbouw. Van nature lactosevrij, glutenvrij. Kan sporen van noten (geen pindanoten) bevatten.

En nu gij. Waar zit het aroma in? Als jij je wil vol laten proppen door gefabriceerde brol, ga je gang he.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

liegebeestig schreef: Provamel bio rijst kokosnootdrink:
INGREDIËNTEN: water, Europese rijst* (17%), kokosmelk* (4%), zeezout, natuurlijk kokosnootaroma*. * = afkomstig van biologische landbouw. Van nature lactosevrij, glutenvrij. Kan sporen van noten (geen pindanoten) bevatten.

En nu gij. Waar zit het aroma in? Als jij je wil vol laten proppen door gefabriceerde brol, ga je gang he.
Euh... ge geeft zelf het antwoord op uw vraag: "natuurlijk kokosnootaroma". Komt uit een labo.
De vraag die nog overblijft: waaruit heb jij afgeleid dat dit product in UK vervaardigd wordt? Kokosnoten en afgeleiden komen niet uit UK maar uit tropische gebieden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ja jongen. Het was een retorische vraag. Ik wilde aangeven dat ik niet zomaar zeg dat iets "puur" is, en dat je te snel met je oordeel was door te vermelden dat het over "natuurlijke aroma's" zou gaan en dat ik gek was om te geloven dat dit een puur product was.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

liegebeestig schreef:Ja jongen. Het was een retorische vraag. Ik wilde aangeven dat ik niet zomaar zeg dat iets "puur" is, en dat je te snel met je oordeel was door te vermelden dat het over "natuurlijke aroma's" zou gaan en dat ik gek was om te geloven dat dit een puur product was.
Ik wacht nog op het antwoord op de 2de vraag. Dit wordt dus de derde poging om dat antwoord te krijgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Het antwoord op je vraag vind je in deze blogpost
https://rudehealth.com/blog/coconut-mil ... ate-guide/

Ze vertellen er hoe je het zelf kunt maken. Da's dus misschien ook wat ik ga doen in de toekomst.
Shredded coconut + water in blender.

En ik denk inderdaad niet dat ze in de UK kokosnoten oogsten. Maar dat wist je wel he.
Het product zelf komt wel uit de UK.

KLEINE UPDATE: ik vond dit zuivere alternatief, en nog 'betaalbaar' ook
https://www.pit-pit.com/rijstmelk-kokos.html
Zelfde ingrediënten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zoals gezegd idd de BTW betalen (geen invoer want dat is 0% met het brexitakkoord), en de kost voor de aangifte (afh van koerier, bpost 24 EUR), tenzij je zelf de aangifte doet. Alhoewel de kans eigenlijk onbestaande is bij zo'n verpakt eindproduct voor consumenten kan de douane in theorie ook een fytosanitaire controle vereisen, bpost vraagt daar bv 45 EUR voor (+ 1 willekeurig karton melk moet opgeofferd worden voor de staalname), maar zoals ik al zei, de kans hierop acht ik onbestaand.

Rude Health is een gekend bedrijf uit Engeland en is al een tijdje actief, hun producten zijn perfect ok voor de Europese markt. Tot 1 januari moest dat wettelijk ook zo zijn, en ze zullen wel geen aanpassingen maken om de grote EU markt te verliezen.

Dat gezegd zijnde zijn er ook in de EU bedrijven die de producten van Rude Health verdelen, oa in Nederland denk ik want daar zie ik die in vrij veel winkels liggen, dus mogelijks kan je daar aankloppen om geen invoerprocedures te moeten doorlopen.

De BTW vrijstelling tot 22 EUR geldt nog tot 1 juli 2021 tenzij ze nog eens verlengd wordt.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Zitten Holland&Barrett ook niet in België? Denk dat die winkel in Leuven hebben. Was eerst in Bongenoten nu ergens in Diestse. (Kan zijn dat ik naam mis heb)
Weet echter niet of prijzen hetzelfde zijn.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Bedankt voor de hulp.
* je hebt toch al een soort btw betaald bij je aankoop in UK? Dus daar bovenop komt dan de Europese?
* rude health vind je idd ook in Nederland, maar ik zie prijzen tussen 3 en 5 euro. Dat is me te veel. De pit & pit variant met dezelfde ingrediënten is 2,5 euro per liter. Nog veel maar goed.
* Holland and Barrett bestaat inderdaad ook bij ons maar totaal ander aanbod.

Ik heb in het verleden echt koopjes gedaan bij de uk versie. Zo kon je op een bepaald moment met kortingen etc deze plantaardige melk voor 1 euro per karton kopen. Geleverd. In ons kikkerlandje zijn we het gewend om alles veel veel te duur te betalen.

Maar in de UK kopen: is er nog kans dat je aankoop erdoor glipt? Koop je het best veel ineens of klein?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef: (geen invoer want dat is 0% met het brexitakkoord),
0% is alleen voor artikelen 100% uit UK, niet artikelen die voor groot deel uit import bestaan...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

liegebeestig schreef:Bedankt voor de hulp.
* je hebt toch al een soort btw betaald bij je aankoop in UK? Dus daar bovenop komt dan de Europese?
De regel is dat de handelaar de VAT of BTW niet aanrekent als het meteen voor export is. Als je iets bestelt op een Engelse site bij een Engelse handelaar voor verzending naar de EU, rekenen die dus geen VAT aan. Omgekeerd hetzelfde als een Brit zou bestellen bij ons voor verzending naar Engeland: geen BTW aanrekenen.

Je betaalt bijgevolg enkel onze BTW. Tenzij het minder dan 22 EUR is, dan krijg je het voorlopig volledig taksvrij.

Let wel: helaas hebben nog niet alle Engelse handelaars de memo gekregen dat ze geen VAT mogen aanrekenen bij bestellingen voor de EU. Dat kan dus een moeilijkheid worden, en een klantendienst gaat weinig kunnen helpen want zij kennen doorgaans geen snars van zo'n zaken. Als je bij hen de Engelse VAT betaalt zal je jammer genoeg nog eens de Belgische BTW moeten betalen hier en het zal bijna onbegonnen werk zijn om die Engelse VAT ooit nog terug te claimen.

Om het nog verwarrender te maken, een Engelse site kan wel onze BTW aanrekenen, eBay doet dat bijvoorbeeld. In dat geval rekenen ze de Belgische BTW aan jou aan, en op de aangifte zetten ze dan dat de BTW betaald is, en dan gaat de douane de BTW bij de Engelse handelaar gaan halen. bpost komt dan gewoon afleveren zonder kosten. Helaas zijn er voorlopig nog maar weinig Engelse handelaars die op die trein gesprongen zijn, maar ik verwacht dat dit in de toekomst meer zal gebeuren. Of het de Belgische BTW of Engelse VAT is die aangerend wordt, als ze het niet duidelijk maken, kan je doorgaans wel afleiden uit het percentage.

Je hebt misschien iets gelezen over de toestanden met Amazon, maar dat betreft een andere situatie waarbij mensen bestelden op een EU site van Amazon (de of fr bijvoorbeeld), bij het uitchecken ook Belgische BTW aangerekend werd zoals het hoort, maar waarbij het pakket uit een Engels warenhuis verzonden werd met de melding "BTW niet betaald" op de aangifte waardoor bpost ze nog eens dezelfde Belgische BTW liet betalen, wat fout is want Europese BTW mag slechts 1 keer betaald worden. Maar die situatie betrof dus specifiek bestellingen die op EU sites geplaatst werden, voor bestellingen bij Engelse handelaars, waaronder amazon.co.uk, gaat dit niet op.
liegebeestig schreef:Maar in de UK kopen: is er nog kans dat je aankoop erdoor glipt? Koop je het best veel ineens of klein?
Als de waarde van de zending - verzendkosten moet je niet meerekenen - minder dan het equivalent is van 22 EUR is de kans 100% dat je "erdoor glipt". Als het meer is, is de kans bijna 0%. De reden was vroeger het gebrek aan douaniers, met de brexit hebben ze er massaal aangeworven specifiek voor deze opdracht. Het gaat ook veel sneller dan vroeger nu, max enkele dagen nog ipv een maand.
liegebeestig schreef:Koop je het best veel ineens of klein?
Is een overweging die ik niet kan maken. Je moet simulaties maken en zo bepalen wat het goedkoopste uitkomt. Dus rekening houden met BTW hier, die bpost 24 EUR toeslag (als het met bpost is), de verzendkosten, maar ook bv hoe regelmatig je het consumeert en de gebruikelijke vervaldata van het product.

Als de verzendkost laag is en je kan met het equivalent van 22 EUR behoorlijk wat kartons bestellen zou ik zoveel bestellen dat het bedrag nog net onder het equivalent 22 EUR blijft, verzendkosten niet meegerekend (maar ook geen 21,99 EUR he, voorziet wat marge voor wisselschommelingen, ik zou tot max 21,50 EUR gaan oid). Als de verzendkosten hoog zijn ga je doorgaans beter af zijn om meer te bestellen zodat je langer mee kan voor je opnieuw moet bestellen en weer kosten hebt.

Je moet er niet vanuit gaan dat de Engelse handelaar de waarde zal onderdeclareren (ie bewust een veel lagere waarde aangeven dan werkelijk betaald is). Enkel de Chinezen spelen dat oneerlijk spelletje.
qless schreef:0% is alleen voor artikelen 100% uit UK, niet artikelen die voor groot deel uit import bestaan...
In de praktijk is dat zeer moeilijk. Een raspberry pi* wordt bv gemaakt in Engeland met Chinese componenten. Wie of wat gaat bepalen of dat voor een "groot deel" uit import bestaat? Ja, het bestaat uit veel import, maar er zijn in Engeland essentiele verwerkingen gebeurd die de definitieve karakteristieken van het eindproduct bepalen, en dus nog meer impact hebben op het finale resultaat. Zelfde voor Rude Health, dat specifiek product waar het hier over gaat, dat bestaat uit import en wordt in Engeland nog verwerkt en er worden zaken aan toegevoegd en het wordt verpakt. Wie of wat gaat zeggen dat dat "voor een groot deel" uit import bestaat, want met die import alleen heb je nog lang het eindproduct niet?

Voor zover mijn ervaring is, als zo'n melk in het VK nog verwerkt wordt (er worden zaken aan toegevoegd) en verpakt wordt, volstaat dat al voor 0% invoerrechten.

* Ik weet dat een raspberry pi sowieso 0% invoerrechten gaat krijgen, maar de denkoefening is wel dezelfde.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 25 jan 2021, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Superinteressant amai. Dank je wel. Ik ga nu de Variante van pit & pit proberen, en als die goed is hoef ik mijn melk niet langer in de UK te kopen.

Nog iets: zelf inklaren om bpost kosten te vermijden, is dat haalbaar? Elektronische documenten invullen? Misschien een keer sukkelen en nadien makkelijk genoeg om zelf te doen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

liegebeestig schreef:Nog iets: zelf inklaren om bpost kosten te vermijden, is dat haalbaar? Elektronische documenten invullen? Misschien een keer sukkelen en nadien makkelijk genoeg om zelf te doen?
Nee, enkel bedrijven mogen het elektronisch doen. Een particulier moet met de factuur en de aangiftedocumenten (die je eerst van bpost of de koerier moet krijgen) naar het juiste douanekantoor gaan en daar betalen (cash of Bancontact) en vervolgens het betaalbewijs en de afgestempelde aangifte inscannen en terugsturen naar bpost of de koerier. Je betaalt dan enkel de BTW, en dus niet meer de fee van 24 EUR van bpost. Maar let op, als je te lang wacht met naar de douane te gaan kunnen ze weer "opslagkosten" aanrekenen (bij UPS vanaf de derde werkdag, van bpost vind ik geen prijs terug, dus ik weet niet of ze dat ook doen of niet).

Als ik mij niet vergis ('t is lang geleden) geeft bpost alles van het VK bij het douanekantoor van Gent aan, maar dat was toen er daar nog een groot pakjescentrum zat, sinds "New Brussel X" is het mogelijk dat ze het in Machelen aangeven. Voor de andere koeriers zal het sowieso wel gewoon Machelen zijn.

De procedure is niet moeilijk maar het verraderlijke zit hem dus in het feit dat je weinig tijd krijgt, is hier al eens uitgelegd nav een zending met UPS, maar die persoon heeft er uiteindelijk voor gekozen om ze niet te doen omdat de afstand naar Machelen te groot was oid. We zouden iig eens moeten de proef op de som moeten doen zodat we de theorie kunnen aanvullen met de noodzakelijke feedback uit praktijk. Ik zou het zelf willen doen maar heb in al die tijd nog geen enkele kans gekregen daartoe, ik krijg bijna alles DDP (BTW betaald door de handelaar).

Hier alvast de eerste stap:
Wie zelf wil instaan voor de inklaring van zijn zendingen, neemt contact op met bpost via import AT bpost.be of 02/278 50 80
^ en let op, je moet dat doen VOOR de zending in Belgie aangekomen is en duidelijk het zendingsnummer vermelden! Als ze niet op de tijd de melding krijgen van jou voor het hier aankomt, geven ze het zelf aan met de kosten er dus bij. Het heeft dus ook geen zin meer van deze procedure nog te doen als de postbode aan je deur staat en om geld vraagt.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Interessant om te lezen maar wel straf. Kan toch bijna niet anders dan dat UK handelaars dit gaan voelen.

Holland & Barrett UK levert hier via DHL voor ietd van 5 pound denk ik. Als ik de kans heb doe ik de procedure in Machelen wel eens. Misschien is corona een goed excuus om het toch online te doen als particulier. Ik heb ook een btw nr maar melk daarmee bestellen wil ik eigenlijk niet.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”