Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik zal het capaciteitstarief vlot mogen/moeten betalen. Mijn Daalderop boiler heeft een vermogen van 2500W en een inhoud van 80 liter. Die is niet opgwarmd op 15 minuten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Idd Jack, met zo'n verbruikers moet je al heel goed gaan opletten.
Ofwel laten warmen als er bijna geen ander verbruik is, 's nachts of door de dag. Als dat te schedulen valt? Ik ken de toestellen niet.
Anders starten als je gaat slapen. Of met schakelklok op het stopcontact?
Ofwel laten warmen als er bijna geen ander verbruik is, 's nachts of door de dag. Als dat te schedulen valt? Ik ken de toestellen niet.
Anders starten als je gaat slapen. Of met schakelklok op het stopcontact?
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
VB met schakelklok, 10 min op en dan 10 min af, zo dat je steeds buiten het kwartier valt.Jack Daniels schreef:Ik zal het capaciteitstarief vlot mogen/moeten betalen. Mijn Daalderop boiler heeft een vermogen van 2500W en een inhoud van 80 liter. Die is niet opgwarmd op 15 minuten.
De totale opwarmcyclus zal hierdoor wel verdubbelen, maar zo spreid je ook meer je verbruik.
Opwarm cyclus onderbreken als je andere zware verbruikers heb aanstaan.
Met zo'n toestel kan dat absoluut geen kwaad, er zit geen elektronica in, enkel een thermostaat.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Die boiler wordt al jaar en dag gestuurd door een digitale schakelklok. Die heeft altijd al opgewarmd rond 5 uur 's morgens, dus als er helemaal niks van verbruik is. Maar goed, er komt ooit wel een dag dat ik toch wat extra warm water nodig zal hebben. Ook weer iets om rekening mee te houden. En het is inderdaad geen probleem om die een paar keer in en uit te schakelen. Een Daalderop kost een pak meer dan een gewone boiler op elektriciteit. Ik geloof dat die dingen nu voor ruim 800 euro verkocht worden. Jaren geleden bestond dat model ook in 1kW uitvoering, dat was dan ideaal voor nachttarief.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
En in uw 2de lijstje - verbruikers zit net de uitdaging die,zoals je zegt, nog niet bestaatheist_175 schreef:Als uw PV's elektriciteit opwekken gaat dat volgens prioriteit
1. naar het eigen verbruik
2. naar de batterij
3. naar het net
Omgekeerd, uw verbruikers, trekken volgens deze prioriteit:
1. van uw omvormer (PV en batt hangen aan dezelfde omvormer)
2. van het net
Dus als uw PV's méér opwekken dan je verbruikt, gaat er juice naar de batterij.
Als je dus verbruik hebt, komt dat eerst "uit" de omvormer (hetzij PV, hetzij batt), als de zon niet meer schijnt zal het dus uit de batterij komen. Let wel dat een batterij ook maar een beperkt output vermogen heeft, vaak 3kW.
Ik heb tot hiertoe geen enkele batterijverkoper/-installateur weten vermelden dat je de batterij ook kan instellen dat die uw use case (piekverbruik van het net voorkomen) kan ondersteunen.
De use case van een batterij is de eigen opgewekte elektriciteit ook later in de dag beschikbaar stellen, niet de derdewereldlanden-regeling van de VREG te ondersteunen.
Afhankelijk van winter/zomer, SOC van de accu en de dag en volgende dagvoorspelling kan het uw lijstje zijn of
1. Net afname tot 2500
2. Batterij en/of PV boven 2500
3. PV of netafname om batterij opladen tot max 2500 afname
In feite is in de zomer de baseline 0 (geen afname/injectie)
En op andere ogenblikken (tekort PV) baseline 2500, met een zicht op de nabije PV voorspelling
Niet alle SOC opgebruiken zodat er wat reserve is voor piek opvang.
- lacer
- Elite Poster
Jack, als deze met een droge weerstand werkt (vermoedelijk wel), dan kan je deze gemakkelijk vervangen door een kleiner type vermogen.
Mits een kleine ingreep kan je de huidige weerstandswaarde halveren, maar dat durf ik niet te bevestigen vooraleer ik die zie.
Mits een kleine ingreep kan je de huidige weerstandswaarde halveren, maar dat durf ik niet te bevestigen vooraleer ik die zie.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Sommige elektrische boilers zijn ook voorzien voor 3-fasige aansluiting, waarbij je bij monofasige aansluiting kan kiezen of je 1/3de, 2/3de of volledig vermogen wil (afhankelijk van hoeveel brugjes je legt ...
Mijn huidige boiler gaat zo (om injectie te vermijden) in de toekomst dienen met op de 3 aansluitingen een relais om deze aan te kunnen sturen afhankelijk van de hoeveelheid injectie en deze zo te reduceren. Ik kan dan moduleren op 1000, 2000 en 3000 watt. 2de boiler erachter zal dienen als naverwarming voor als de 1ste boiler (door gebrek aan zon) niet verwarmd heeft. (ik wil ook warm water als de zon niet schijnt )
Mijn huidige boiler gaat zo (om injectie te vermijden) in de toekomst dienen met op de 3 aansluitingen een relais om deze aan te kunnen sturen afhankelijk van de hoeveelheid injectie en deze zo te reduceren. Ik kan dan moduleren op 1000, 2000 en 3000 watt. 2de boiler erachter zal dienen als naverwarming voor als de 1ste boiler (door gebrek aan zon) niet verwarmd heeft. (ik wil ook warm water als de zon niet schijnt )
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Maar er is altijd verbruik. Frigo, vriezer, hier en daar iets in sluimerstand, ladende gsm,...Jack Daniels schreef:Die heeft altijd al opgewarmd rond 5 uur 's morgens, dus als er helemaal niks van verbruik is.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Gisteren wat gekookt: witloofsoep en coq-au-vin met hasselback pattaten.
Vanaf volgend jaar wordt dat dus een duurdere menu, want ik moet de VREG-maffia betalen om dat te mógen koken:
Vanaf volgend jaar wordt dat dus een duurdere menu, want ik moet de VREG-maffia betalen om dat te mógen koken:
-
- Elite Poster
Om te beginnen moet je grafiek in kwartier tonen en niet per 3u.
En stel nu nog dat je in de winter 2000W boven het min van 2500W piek zit. En dit à rato van 60€/kW dat je er boven gaat. Dan betaal je toch maar 2*60/12€ meer per wintermaand dat je erboven zit? Of zie ik dit verkeerd.
En met PV's moet je toch maar met max 4 wintermaanden rekenen en als je een beetje op past met 2 à 4,5kWp en 2 met 3,5kWp?
En stel nu nog dat je in de winter 2000W boven het min van 2500W piek zit. En dit à rato van 60€/kW dat je er boven gaat. Dan betaal je toch maar 2*60/12€ meer per wintermaand dat je erboven zit? Of zie ik dit verkeerd.
En met PV's moet je toch maar met max 4 wintermaanden rekenen en als je een beetje op past met 2 à 4,5kWp en 2 met 3,5kWp?
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Relativeer het dood zoveel je wilt.
Het blijft een ongelooflijk belachelijk principe om je meer te doen betalen.
Als op datzelfde moment je buur niet thuis is betaal je alsnog meer.
Het feit dat er gekeken wordt naar thuis-batterijen door mensen waarbij stroom geen cruciale rol speelt (tandarts, slager, thuis-chirurg,...) is gewoon absurd.
De enige reden dat we dit moeten doen is omdat de intercommunales liever hun winsten uitdeelden aan de steden en gemeenten ipv te investeren in het netwerk.
Het feit dat er gekeken wordt naar thuis-batterijen door mensen waarbij stroom geen cruciale rol speelt (tandarts, slager, thuis-chirurg,...) is gewoon absurd.
De enige reden dat we dit moeten doen is omdat de intercommunales liever hun winsten uitdeelden aan de steden en gemeenten ipv te investeren in het netwerk.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 3 keer
Het is meer dan 'niet willen investeren'.
Als de hogere capaciteit van het netwerk ook gebruikt wordt, moet die elektriciteit ook geproduceerd worden.
Als dat hoge verbruik zich dan vooral situeert in een piek (17-19u, in de winter), betekend dat eveneens een zeer inefficente productie (want die productiecapaciteit is maar zeer beperkt nodig). Gevolg is zeer dure elektriciteit, wat wij eveneens gewoon betalen.
Als de hogere capaciteit van het netwerk ook gebruikt wordt, moet die elektriciteit ook geproduceerd worden.
Als dat hoge verbruik zich dan vooral situeert in een piek (17-19u, in de winter), betekend dat eveneens een zeer inefficente productie (want die productiecapaciteit is maar zeer beperkt nodig). Gevolg is zeer dure elektriciteit, wat wij eveneens gewoon betalen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Ik dacht dat een piek doortelt voor het hele jaar en niet per maand maar ik hoop dat je het bij het rechte eind hebt.bruma schreef:Om te beginnen moet je grafiek in kwartier tonen en niet per 3u.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 35 keer
Ook niet vergeten te vermelden dat er in de grafiek op 3 uur tijd 12kWh verstookt word.
Mijn gemiddeld gewoon huishoudelijk dagverbruik bedraagt slechts 9kWh op 24 uur.
Mijn gemiddeld gewoon huishoudelijk dagverbruik bedraagt slechts 9kWh op 24 uur.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat weet ik ook wel, maar daar kan je het capaciteitstarief, zoals het nu op tafel ligt, niet meer verklaren.Raketisch schreef:Het is meer dan 'niet willen investeren'.
Als ik nu een piek veroorzaak om 11u 's ochtends, dan wordt ik evengoed afgestraft. Terwijl het op dat moment volop zon kan zijn met veel wind, dus grote kans op stroomoverschot.
-
- Elite Poster
Energieopwekking is in het kader van capaciteit niet relevant.cadsite schreef:Relativeer het dood zoveel je wilt.
Capaciteit in deze heeft te maken over hoeveel stroom er door de straatkabels kan lopen.
Het is evenwel een vreemde vaststelling dat men beweert dat die capaciteit beperkt is (lees iets verder mijn bedenking). De berekening die tot op heden gebruikt werd is dat 1 op de 3 of 1 op de 4 huizen 100% van die capaciteit mogen verbruiken.
Men ging ervan uit dat niet elke 'huisvrouw' op identiek hetzelfde tijdstip de kookplaat zou opzetten.
Ik begrijp dat een ieder een EV wil opladen je wel problemen zou kunnen krijgen.
Echter de basis leggen op een verbruik van een strijkijzer? Terug naar de jaren 40? (Misschien moet ik zwijgen want die basis verleggen zal duurder worden).
En nu mijn bedenking.
De capaciteit van de straatkabels is beperkt zodat we ons verbruik moeten spreiden in de tijd, TENZIJ we (automatisch) bijbetalen voor een hoger ogenblikkelijk verbruik en meteen voor een volledige maand.
Dat we zouden moeten bijbetalen OK de capaciteit van die kabels is beperkt en wie het restant wil gebruiken krijgt een service
Meteen voor een maand ook al heb je dit beperkt nodig? En kan je buur op een ander tijdstip dit gebruiken, mits betaling? Aha aan beiden aanrekenen!
Wat me meteen brengt tot het laatste punt. Als we toch beide moeten betalen én op t zelfde moment kunnen betalen én dit automatisch gaat zo der afspraak wie hoeveel wanneer, ruikt dit niet eerder de straatkabels kunnen dit (nog) perfect aan?
En nu even naar de productiecapaciteit, dit bestaat al jaren en de prijs wordt bepaald door spotprijzen om de nodige kosten te dekken.
Het gemiddelde van de prijzen wordt aan ons verrekend. Straks komen er zoals in NL dynamische prijzen.
En als jij bezwaar zou hebben tegen piek centrales, wat nooit uit te sluiten is (verbruik in huis maar eens continue hetzelfde 24/7), én je wil dit soort centrales beperken dan ga je moeten leren leven met een afschakelplan 24/7.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Ik denk dat er hier nogal wat over gedramatiseerd word over het capaciteitstarief. Een scheet in een netzakje zoals wij dat zeggen.
Het zijn vooral de uitersten die het gaan voelen. Namelijk diegenen die extreem weinig verbruiken op jaarbasis en diegenen die hoge capaciteiten nodig hebben zonder hoge verbruiken.
Het zijn vooral de uitersten die het gaan voelen. Namelijk diegenen die extreem weinig verbruiken op jaarbasis en diegenen die hoge capaciteiten nodig hebben zonder hoge verbruiken.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
- heist_175
- Elite Poster
Ik was te laat om de grafiek per minuut te pakken .bruma schreef:Om te beginnen moet je grafiek in kwartier tonen en niet per 3u.?
Ons gemiddeld verbruik is 10-11kWh per 24u.PeterP schreef:Ook niet vergeten te vermelden dat er in de grafiek op 3 uur tijd 12kWh verstookt word.
Nu was ik wel op tijd om de grafiek per minuut te pakken.
Deze keer heb ik pompoenlasagne gemaakt: een pot met pompoen (uit eigen tuin nog) en ricotta, een andere pot met gefruitte ajuin en spinazie. Nadien gaat alles in de oven (180°).
Tegelijk nog 1 of 2 NUC's, een keukenradio en "achtergrondverbruik": AP's, modem, NAS, koelkast (A) en diepvries (A++).
Om 12u15 staat de oven al +/- 1u op, dus al lang voorverwarmd.
Meten gebeurt met een MID-gekeurde kWh meter: Eltako WSZ12B-65A.
(edit: het recept klopte niet )
Laatst gewijzigd door heist_175 24 jan 2021, 16:16, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Wel wat off-topic.. maar man, ik krijg hongerheist_175 schreef: Deze keer heb ik pompoenlasagne gemaakt: een pot met lasagne en ricotta, een andere pot met gefruitte ajuin en spinazie. Nadien gaat alles in de oven (180°).
Btw we zitten aan 230 kwh per maand dus grofweg 7,5 kwh per dag. We koken op aardgas. Ook zit er nu wat telewerk inbegrepen. Misschien dat het licht zal zakken vanaf de lente.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
heeft een energy monitor zoals smappee of flukso of ... nog zin eens je een digitale meter hebt met een dsmr reader op HA of iets dergelijks?
Kan je met zo een energy monitor meer of zijn er nog andere voordelen?
Kan je met zo een energy monitor meer of zijn er nog andere voordelen?
- heist_175
- Elite Poster
Ik mag hopen dat een €300 kostende digitale meter die massaal aangekocht wordt meer kan dan mijn Eltako (het juiste type is trouwens WSZ12D-65A en niet "B") van €120 van 6 jaar geleden .
Eens we PV+batterij (en dus ook omvormer etc) en digitale meter hebben, krijg ik daar al data van:
- omvormer geeft aan hoeveel de PV's opwekken en hoeveel de batterij opslaat en geeft
- digimeter geeft aan hoeveel ik aan het net schenk, hoeveel ik van het net koop etc
Dan gebruik ik mijn Eltako met de Flukso voor de airco te meten, nu staat die gewoon gekoppeld met een rail, waardoor ik geen aparte verbruiksdata heb van de airco (is eigenlijk een kleine lucht-lucht warmtepomp, kan koelen en verwarmen).
Eens we PV+batterij (en dus ook omvormer etc) en digitale meter hebben, krijg ik daar al data van:
- omvormer geeft aan hoeveel de PV's opwekken en hoeveel de batterij opslaat en geeft
- digimeter geeft aan hoeveel ik aan het net schenk, hoeveel ik van het net koop etc
Dan gebruik ik mijn Eltako met de Flukso voor de airco te meten, nu staat die gewoon gekoppeld met een rail, waardoor ik geen aparte verbruiksdata heb van de airco (is eigenlijk een kleine lucht-lucht warmtepomp, kan koelen en verwarmen).
- lacer
- Elite Poster
Als je reeds een Fukso hebt kan je die best verder gebruiken.
Data doorgestuurd naar PVOutput leveren interessante grafieken op die jarenlang toegankelijk zijn.
Je kan ook je gas en waterverbruik monitoren hiermee.
Met een kleine hack kan je de ingebouwd data (via TMPO) in real-time bekijken in een browser. Hieronder is één van de verschillende visualisaties die mogelijk zijn: Dit brengt mij ook op het idee om dit beeld op een klein scherm te bekijken in de keuken. Goed om laten het kwartier piekverbruik steeds in de gaten te houden.
Data doorgestuurd naar PVOutput leveren interessante grafieken op die jarenlang toegankelijk zijn.
Je kan ook je gas en waterverbruik monitoren hiermee.
Met een kleine hack kan je de ingebouwd data (via TMPO) in real-time bekijken in een browser. Hieronder is één van de verschillende visualisaties die mogelijk zijn: Dit brengt mij ook op het idee om dit beeld op een klein scherm te bekijken in de keuken. Goed om laten het kwartier piekverbruik steeds in de gaten te houden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
Nee geen fluks. Heb een smappee, maar krijg hem niet meer werkend. Blijft blauw branden, dan 5sec blauw knipperen, dan terug constant blauw, ....
Krijg ook geen hotspot meer te zien.
Via die P1 poort op de DM kan je gegevens opvragen.
Als je evenveel verbruikt als je produceert, zal die DM vermoedelijk niets tonen. In dat geval is je flukso beter, of niet?
Krijg ook geen hotspot meer te zien.
Via die P1 poort op de DM kan je gegevens opvragen.
Als je evenveel verbruikt als je produceert, zal die DM vermoedelijk niets tonen. In dat geval is je flukso beter, of niet?
- lacer
- Elite Poster
Een Flukso meet alles apart, dus opbrengst PV en huishoudelijk verbruik.
Het verschil tussen beide is de injectie (een overschot aan PV) of afname uit het net (bij een tekort aan PV).
Op PVOutput wordt dit allemaal heel duidelijk voorgesteld: Vandaag had ik enkele heel kleine overschotjes aan stroom
Het verschil tussen beide is de injectie (een overschot aan PV) of afname uit het net (bij een tekort aan PV).
Op PVOutput wordt dit allemaal heel duidelijk voorgesteld: Vandaag had ik enkele heel kleine overschotjes aan stroom
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
@ PeterP
Je hebt gelijk, maar spijtig genoeg wordt iedere taks zo 'in de markt gezet'. Eenmaal ingeburgerd volgen pas de grote prijsstijgingen. Of het nu over afvalophaling gaat, rekening rijden voor vrachtwagens... Het wordt altijd eerst kosten neutraal gelanceerd, maar 3 of 5 jaar later worden dat cash cows.
Je hebt gelijk, maar spijtig genoeg wordt iedere taks zo 'in de markt gezet'. Eenmaal ingeburgerd volgen pas de grote prijsstijgingen. Of het nu over afvalophaling gaat, rekening rijden voor vrachtwagens... Het wordt altijd eerst kosten neutraal gelanceerd, maar 3 of 5 jaar later worden dat cash cows.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- lacer
- Elite Poster
Inderdaad, zaakje is aan het uitdoven lijkt mij.Zorba schreef:Ik ben ook grote fan van PVOutput, juist jammer dat ze de Zappi niet ondersteunen.
Is Flukso nog te koop? Want op hun site zijn enkel de klemmen te koop.
Gelukkig wordt men nog geholpen en krijgt men tips via het forum.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
Misschien ga ik teveel off-topic, maar dan hoor ik het wel.
Die dure slimme DM van 300€ is in feite dus nog steeds heel dom.
Als die niet weet hoeveel je rechtstreeks verbruikt, dan kan je toch ook niets maken dat op basis van bepaalde waardes een toestel kan aan of afzetten. Of zie ik iets over het hoofd?
Dus beter investeren in bv een solaredge energy meter als je panelen van hen hebt?
Of andere meter zoals flukso!
Die dure slimme DM van 300€ is in feite dus nog steeds heel dom.
Als die niet weet hoeveel je rechtstreeks verbruikt, dan kan je toch ook niets maken dat op basis van bepaalde waardes een toestel kan aan of afzetten. Of zie ik iets over het hoofd?
Dus beter investeren in bv een solaredge energy meter als je panelen van hen hebt?
Of andere meter zoals flukso!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Ik veronderstel dat de app van mijn SMA de volledige productie telt en de digitale meter enkel de injectie. Het verschil tussen de 2 is dus direct eigen verbruik. Regel van 3 daarop toepassen en je hebt het % eigen verbruik.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Neen, stel je verbruikt als gezin 10 kWh op een dag.Vaganzza schreef:Ik veronderstel dat de app van mijn SMA de volledige productie telt en de digitale meter enkel de injectie. Het verschil tussen de 2 is dus direct eigen verbruik. Regel van 3 daarop toepassen en je hebt het % eigen verbruik.
Je ZP produceren er 10, en je gebruikt 0 overdag, je teller staat op -10.
Je gebruikt 's nachts 10 kWh en je teller staat terug op 0.
Eigenverbruik is dus 0 op de moment de energie beschikbaar is (overdag).
Zonder afzonderlijke tellers is dit onmogelijk te meten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Met een digitale meter staat je teller niet terug op 0.
Je gaat in uw voorbeeld 10 kWh afname zien, en 10 kWh injectie.
Op de SMA zal Vaganzza de volledige PV productie zien, in dit vb natuurlijk ook 10 kWh.
Je gaat in uw voorbeeld 10 kWh afname zien, en 10 kWh injectie.
Op de SMA zal Vaganzza de volledige PV productie zien, in dit vb natuurlijk ook 10 kWh.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Klopt, ik spreek van een digitale meter. Daar heb je sowieso (ongeacht wat je kiest van tariefstructuur) 4 meter die op het scherm staan: piek afname, dal afname, piek injectie en dal injectie.
Internet & TV: Orange Love Trio
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Zou logischer zijn dat ze dit per dag (af) rekenen.
2 werkende ouders die uit huis zijn overdag, verbruiken pas tegen de avond het meerste energie.
En dan ben je al een groot deel van je opgewekte energie kwijt.
Met het gevolg van zowel energie betalen als het capaciteitstarief.
Gisteren hadden wij bijvoorbeeld een overschot van 1,0 kWh, maar door het koken/... het 's avonds moeten we bijna 5,0 kWh betalen.
2 werkende ouders die uit huis zijn overdag, verbruiken pas tegen de avond het meerste energie.
En dan ben je al een groot deel van je opgewekte energie kwijt.
Met het gevolg van zowel energie betalen als het capaciteitstarief.
Gisteren hadden wij bijvoorbeeld een overschot van 1,0 kWh, maar door het koken/... het 's avonds moeten we bijna 5,0 kWh betalen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Koken kost geld.cadsite schreef:Relativeer het dood zoveel je wilt.
Centen moeten ergens vandaan komen.
Het komt van ofwel de intercommunale of wel van hogere gemeente taksen.
Wetende dat er nu al 9 % betalen of die liever 12 % gaan betalen terwille van de die zich nu in het zak voelen gezet die al jaren geen taksen , belastingen betalen met hun zonnepanelen.
En of het nu ideaal is , of hoe anders op te lossen.
Eender welke partij gaat volop mee in het verhaal en commissies van die intercommunales.
Tot hier toe nog gene ene tegengekomen die niet gaat mee eten een paar keer per jaar., of centje laat liggen van die commissie's.
Wat al jaren scheef is gegroeid kan en gaat men niet zomaar corrigeren als men niet zeker is van het eind resultaat.
Het mooiste vb van zo een ingreep is de Splitsing van Electrabel (Engie en Fluvius) en vrijmaking energie markt.
En heeft dit geleid tot lagere prijzen zoals beloofd.
Het kan nu logischer zijn zijn , maar goedkoper ?
Fusie's gemeente's bvb maar 1 ipv 4 burgervaders maar goedkoper ?
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Ja dat heeft geleid tot lagere STROOMprijzen.
De uiteindelijke prijs op de factuur is niet gezakt, maar dat is weer dezelfde schuldige. De staat.
Het systeem is gewoon compleet niet te verdedigen. Het rammelt langs alle kanten.
Dit wordt zogezegd ingevoerd om het verbruik te laten spreiden. Maar dat is zever in pakskes. Want je zal evengoed beboet worden als je een hoog piekverbruik genereert op een moment dat de stroomprijs negatief is op de internationale markt.
Geld moet gehaald worden waar het moet gehaald worden. Gemeenten moeten hun inkomsten halen uit gemeentebelasting, niet uit stroomverbruik.
Dat is toch de logica zelve???
De uiteindelijke prijs op de factuur is niet gezakt, maar dat is weer dezelfde schuldige. De staat.
Het systeem is gewoon compleet niet te verdedigen. Het rammelt langs alle kanten.
Dit wordt zogezegd ingevoerd om het verbruik te laten spreiden. Maar dat is zever in pakskes. Want je zal evengoed beboet worden als je een hoog piekverbruik genereert op een moment dat de stroomprijs negatief is op de internationale markt.
Geld moet gehaald worden waar het moet gehaald worden. Gemeenten moeten hun inkomsten halen uit gemeentebelasting, niet uit stroomverbruik.
Dat is toch de logica zelve???
- heist_175
- Elite Poster
De energieprijzen zijn lager, maar de Vlaamse regering heeft de factuur toch enorm doen stijgen door allerhande kosten, taksen, heffingen, ... aan de energiefactuur toe te voegen.fendtje schreef: Het mooiste vb van zo een ingreep is de Splitsing van Electrabel en vrijmaking energie markt.
En heeft dit geleid tot lagere prijzen zoals beloofd.
Schiet dus niet op Eletrabel en consoorten, maar op de politici die van de elektriciteitsfactuur een 2de belastingbrief gemaakt hebben.
-
- Elite Poster
Is dat zo? Ik merk dat toch niet aan mijn factuur, quasi gelijk, of zelfs lager dan een paar jaar geleden.
En zou gemiddeld ook zo zijn: https://infogram.com/evolutie-energiefa ... k94nr?live
En zou gemiddeld ook zo zijn: https://infogram.com/evolutie-energiefa ... k94nr?live
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Waar wij het moeilijk mee hebben...
Je draagt vandaag al zoveel af aan de netbeheerders.
Wat gebeurd er met al dat geld?
Eerder de indruk dat er veel zakkenvullers zijn en dat dit te weinig naar de infrastructuur gaat
Je draagt vandaag al zoveel af aan de netbeheerders.
Wat gebeurd er met al dat geld?
Eerder de indruk dat er veel zakkenvullers zijn en dat dit te weinig naar de infrastructuur gaat
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Winst van Fluvius bedraagt jaarlijks meer dan 800 miljoen euro als ik me niet vergis. Dit gaat dan naar de aandeelhouders (gemeentes en steden) als verdoken belasting. Ik tel nog even niet alle postjes voor afgeschreven politici mee ...
Stel dat er in vlaanderen 4 miljoen elektrische aansluitingen zijn (volgens mij zijn het er minder): dan spreek je (gemiddeld) al over minstens 200€ verdoken belasting per teller. Ik denk dat we in de praktijk een veelvoud betalen.
Wij kregen van onze stad een brief dat de volledige straatverlichting naar LED zal veranderen. MAAR: het kost de stad niets. Fluvius voert de werken uit over x jaar en houdt dit gewoon af van de jaarlijkse bijdrage. Maw: wij betalen die via de belasting op de elektriciteits- en gasfactuur ...
Stel dat er in vlaanderen 4 miljoen elektrische aansluitingen zijn (volgens mij zijn het er minder): dan spreek je (gemiddeld) al over minstens 200€ verdoken belasting per teller. Ik denk dat we in de praktijk een veelvoud betalen.
Wij kregen van onze stad een brief dat de volledige straatverlichting naar LED zal veranderen. MAAR: het kost de stad niets. Fluvius voert de werken uit over x jaar en houdt dit gewoon af van de jaarlijkse bijdrage. Maw: wij betalen die via de belasting op de elektriciteits- en gasfactuur ...
- heist_175
- Elite Poster
Factuur bestaat uit veel belastingen, de component energie is maar 15-25%.ddd schreef:Is dat zo? Ik merk dat toch niet aan mijn factuur, quasi gelijk, of zelfs lager dan een paar jaar geleden.