Zonnepanelen 2021
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Ik heb ondertussen mijn digitale meter 1 jaar.
Afname Dag: 4773,482 kWh
Afname Nacht: 6959,907 kWh
Injectie Dag: 2435,722 kWh
Injectie Nacht: 898,617 kWh (weekends)
Prosumententarief (2x4kw) = 680 euro, die ik niet meer moet betalen (Iveka, 85,22 euro/kW)
Injectie die ik niet heb opgebruikt = 3333 kWh die ik dus niet meer in mindering mag brengen van mijn afname, aan een kWh-prijs van 0,25 = 833 euro.
0,2437 euro / kW bij Mega bestaat uit:
- 5,92 eurocent / kW voor het enkelvoudig tarief
- 2,89 eurocent / kW voor kosten groene stroom
- 12,9 eurocent / kW voor de distributie
- 2,11 eurocent / kW voor het transport
- 0,55 eurocent / kW voor de heffingen
Een meerkost van 153 euro op jaarbasis.
Zie ik iets over het hoofd in bovenstaande berekening ?
Ik ga er dan even van uit dat ik mijn gedrag niet aanpas, dat de zon op precies dezelfde momenten schijnt en evenveel, ...
Ik ga er ook even van uit dat ik 0 cent krijg voor de injectie, wat de pil nog kan verzachten.
Afname Dag: 4773,482 kWh
Afname Nacht: 6959,907 kWh
Injectie Dag: 2435,722 kWh
Injectie Nacht: 898,617 kWh (weekends)
Prosumententarief (2x4kw) = 680 euro, die ik niet meer moet betalen (Iveka, 85,22 euro/kW)
Injectie die ik niet heb opgebruikt = 3333 kWh die ik dus niet meer in mindering mag brengen van mijn afname, aan een kWh-prijs van 0,25 = 833 euro.
0,2437 euro / kW bij Mega bestaat uit:
- 5,92 eurocent / kW voor het enkelvoudig tarief
- 2,89 eurocent / kW voor kosten groene stroom
- 12,9 eurocent / kW voor de distributie
- 2,11 eurocent / kW voor het transport
- 0,55 eurocent / kW voor de heffingen
Een meerkost van 153 euro op jaarbasis.
Zie ik iets over het hoofd in bovenstaande berekening ?
Ik ga er dan even van uit dat ik mijn gedrag niet aanpas, dat de zon op precies dezelfde momenten schijnt en evenveel, ...
Ik ga er ook even van uit dat ik 0 cent krijg voor de injectie, wat de pil nog kan verzachten.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Het prosumententarief is niet echt weggevallen. Het mag enkel niet forfetair aangerekend worden omdat je een digitale meter hebt. Binnenkort zal de vreg dit wel reëel aanrekenen.
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Misschien dan eens je berekening bij een ander doen.pfuhu schreef:De compensaties zijn gekend. Te berekenen op http://www.tellercompensatie.be
Compensatie in mijn case: 0,00 €
Klojo's ...
Ecopower geeft bijvoorbeeld €0,044
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 39 keer
Mijn installatie van 2.970 kWp, geplaatst in 2020 geeft aan :
Uw compensatievergoeding bedraagt €971,19
Ben benieuwd of het ook 0,0 gaat worden als ze zien dat ik al een eerdere installatie sinds 2010 heb.
Ben benieuwd of het ook 0,0 gaat worden als ze zien dat ik al een eerdere installatie sinds 2010 heb.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Stel dat ik al een digitale meter had, dan ging ik nu iets van een kleine €1000 eenmalige compensatie krijgen. Zonnepanelen vorig jaar geplaatst.
Die eenmalige €1000 kan toch nooit het effect van terugdraaiende teller voor 15 jaar compenseren ?
Rekening houdende met stijgende elektriciteitsprijs (zelfs al reken je enkel met een indexering), het feit dat je bijna onmogelijk boven 50% zelfverbruik kan geraken (althans niet zonder bijkomende investering, bijv in batterijen)
Wij rekenden op een besparing in elektriciteitskost van +-€ 700 per jaar (na aftrek prosumententarief). En het bedrag van die besparing ging meegroeien - opnieuw - al was het maar door een indexering.
Pak nu eens heel ruw (en ugly) berekend, zonder enige indexering: 15 jaar x € 700 = € 10500.
Die eenmalige compensatie is daar nog geen 10% van. Dan kan je toch niet over een compensatie spreken...
Maar goed, aangezien we nog met een "oude" teller zitten, is het nog afwachten wat dat voor ons gaat zijn. Maar als ik dat zo zie, heb ik er weinig vertrouwen in dat we er beter vanaf zullen komen :/
Die eenmalige €1000 kan toch nooit het effect van terugdraaiende teller voor 15 jaar compenseren ?
Rekening houdende met stijgende elektriciteitsprijs (zelfs al reken je enkel met een indexering), het feit dat je bijna onmogelijk boven 50% zelfverbruik kan geraken (althans niet zonder bijkomende investering, bijv in batterijen)
Wij rekenden op een besparing in elektriciteitskost van +-€ 700 per jaar (na aftrek prosumententarief). En het bedrag van die besparing ging meegroeien - opnieuw - al was het maar door een indexering.
Pak nu eens heel ruw (en ugly) berekend, zonder enige indexering: 15 jaar x € 700 = € 10500.
Die eenmalige compensatie is daar nog geen 10% van. Dan kan je toch niet over een compensatie spreken...
Maar goed, aangezien we nog met een "oude" teller zitten, is het nog afwachten wat dat voor ons gaat zijn. Maar als ik dat zo zie, heb ik er weinig vertrouwen in dat we er beter vanaf zullen komen :/
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
en hoeveel heeft uw installatie gekost?
Je gaat ook geen 10.500 verliezen he. Mogelijk wel minder, afh van uw verbruik tijdens de zon. Misschien ga je wel meer dan 10.500 over houden.
Je gaat ook geen 10.500 verliezen he. Mogelijk wel minder, afh van uw verbruik tijdens de zon. Misschien ga je wel meer dan 10.500 over houden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Het zal nog zover komen dat uw electriciteit goedkoper is zonder ZP dan met.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Uitbreiden = regelgeving van de uitbreiding.lukadad schreef:Mijn installatie van 2.970 kWp, geplaatst in 2020 geeft aan :
Ik dit geval... Zal het wel anders zijn die sloebers.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Hij heeft het over de tellercompensatie. Hij heeft panelen gelegd in een jaar met GSC dus trekt hij nu niks meer.cadsite schreef:Misschien dan eens je berekening bij een ander doen.pfuhu schreef:De compensaties zijn gekend. Te berekenen op http://www.tellercompensatie.be
Klojo's ...
Ecopower geeft bijvoorbeeld €0,044
-
- Elite Poster
Op zich vind ik het weinig relevant wat ze gekost heeft (pak €6000 ofzo).ddd schreef:en hoeveel heeft uw installatie gekost?
Het is een financiële compensatie: "Het Grondwettelijk Hof vernietigde het principe van de terugdraaiende teller voor eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter. Dat betekent voor een groot aantal investeerders een financieel verlies. De Vlaamse Regering kwam op vrijdag 15 januari 2021 tot het akkoord dat er een financiële compensatie komt voor eigenaars van zonnepanelen die huninvestering tot op heden nog onvoldoende konden terugverdienen." bron https://www.energiesparen.be/compensati ... nde-teller).
Ik vind echter dat je niet kan spreken van een compensatie als je nog geen 10% krijgt van de winst die je hoopte te maken op 15 jaar (zelf met zeer voorzichtige projecties op index en energieprijs).
-
- Elite Poster
Ik zie het verkeerd. Het grondwettelijk hof heeft terugdraaiende teller ongedaan gemaakt. Grondwet, dan denk ik aan het hele land. Maar in Wallonië mogen ZP eigenaars wél kiezen voor behoud van terugdraaiende teller. Ze hoeven zelfs de volgende 2 jaar geen prosumententarief te betalen. Of telt die grondwet enkel om de Vlamingen te koeioneren?
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het GH oordeelt over een Vlaamse regeling. Waarom had je de Walen of Brusselaars hier willen bij betrekken?
De Vlaamse regering onderneemt onnozeliteiten mbt energiebeleid, waarom zouden de Walen daarvan last moeten ondervinden?
De Vlaamse regering onderneemt onnozeliteiten mbt energiebeleid, waarom zouden de Walen daarvan last moeten ondervinden?
-
- Elite Poster
Grondwet geldt dus niet voor Brusselaars en walen?heist_175 schreef:Het GH oordeelt over een Vlaamse regeling. Waarom had je de Walen of Brusselaars hier willen bij betrekken?
- heist_175
- Elite Poster
Natuurlijk wel.Jack Daniels schreef:Grondwet geldt dus niet voor Brusselaars en walen?heist_175 schreef:Het GH oordeelt over een Vlaamse regeling. Waarom had je de Walen of Brusselaars hier willen bij betrekken?
Maar daar is ofwel geen zaak aangespannen door de Waalse tegenhanger van de VREG of de Waalse regering was niet zo incompetent om een regeling uit te werken die discriminerend bleek voor de Walen.
Ben je nu aan het pleiten om alles terug federaal te regelen, want er zijn wel meer regionale bevoegdheden die voor Walen en Brusselaars anders ingevuld worden dan door Vlaanderen, wat toch de opzet is/was van regionale autonomie?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Het gaat over bevoegdheden.
De Vlaamse regering is niet bevoegd voor de tarieven, ze hebben die bevoegdheid aan de vreg gegeven.
En door die 15j te beloven, zijn ze hun bevoegdheid te buiten gegaan.
De Vlaamse regering is niet bevoegd voor de tarieven, ze hebben die bevoegdheid aan de vreg gegeven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Allez ik zou 1375€ Krijgen. 3,6Wkp in gebruik genomen in oktober 2017.
Zelfde installatie levert in 2018 maar 1238€ op en zou in 2016 1569€. Lijkt me ook nogal bizar dat ouder meer zou opleveren aan compensatie?
Zelfde installatie levert in 2018 maar 1238€ op en zou in 2016 1569€. Lijkt me ook nogal bizar dat ouder meer zou opleveren aan compensatie?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Wat ik raar vind: Zuhal spreekt de ganse tijd over een rendement van 5% maar nooit hoeveel jaren dat rendement zou moeten gelden.
Het betreft immers een belegging, hoeveel jaar krijgt men dus rente op deze belegging?
5% gedurende 15 jaar is immers een factor 2 dus dubbel bedrag van investering terugverdiend.
Het betreft immers een belegging, hoeveel jaar krijgt men dus rente op deze belegging?
5% gedurende 15 jaar is immers een factor 2 dus dubbel bedrag van investering terugverdiend.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 22 jan 2021, 20:08, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Mijn eerste 4,2 kW heeft me 32000 euro gekost.
1,5jaar later nog eens 4,2 (wat netto 3,5 opleverd, andere ligging), heeft me 16000 gekost.
Omdat bleek dat we niet genoeg hadden door de warmptepomp.
1,5jaar later nog eens 4,2 (wat netto 3,5 opleverd, andere ligging), heeft me 16000 gekost.
-
- Elite Poster
Maar in de berekening moet je je kost van de investering niet ingeven, dus ze rekenen met "een gemiddelde". Hoe ze dat gemiddelde bepalen, is mij een raadsel...MClaeys schreef: De panelen waren dan duurder
Gewoon om een idee te hebben: hoeveel heeft die investering je opgeleverd ongeveer ? Besparing aangekochte energie + GSC ?ygeffens schreef:Mijn eerste 4,2 kW heeft me 32000 euro gekost.
In Vlaanderen zouden we de 15 jaar terugdraaiende teller perfect kunnen behouden als we zouden stoppen met de uitrol van digitale meters. (bij eigenaars van zonnepanelen)
Dat is de reden waarom Walen (correctie: niet de Brusselaars) wel terugdraaiende tellers hebben een wij niet.
Brusselaars die vorig jaar zonnepanelen plaatsten krijgen 3 groenestroomcertificaten per MWh die aan minimaal 65€ per stuk worden opgekocht door Elia. vorig jaar was de effectieve waarde 93€ per stuk.
De regering kan perfect beslissen om de bestaande regeling aan te houden. Ik ben niet bepaald uiterst links, maar de enige die dit correct benoemde tijdens het debat in het parlement was pvda. De regeringspartijen lachten het gewoon weg...
De reden dat de terugdraaiende teller 15 jaar werd vastgelegd is dat men dan kon beginnen met de uitrol van de digitale meters. Nu de compensatie wegvalt snap ik niet dat de uitrol niet eveneens wordt stopgezet.
Het is een politieke keuze om het voordeel af te nemen en geen voldongen feit opgelegd door de rechtbank.
Dat is de reden waarom Walen (correctie: niet de Brusselaars) wel terugdraaiende tellers hebben een wij niet.
Brusselaars die vorig jaar zonnepanelen plaatsten krijgen 3 groenestroomcertificaten per MWh die aan minimaal 65€ per stuk worden opgekocht door Elia. vorig jaar was de effectieve waarde 93€ per stuk.
De regering kan perfect beslissen om de bestaande regeling aan te houden. Ik ben niet bepaald uiterst links, maar de enige die dit correct benoemde tijdens het debat in het parlement was pvda. De regeringspartijen lachten het gewoon weg...
De reden dat de terugdraaiende teller 15 jaar werd vastgelegd is dat men dan kon beginnen met de uitrol van de digitale meters. Nu de compensatie wegvalt snap ik niet dat de uitrol niet eveneens wordt stopgezet.
Het is een politieke keuze om het voordeel af te nemen en geen voldongen feit opgelegd door de rechtbank.
Laatst gewijzigd door baxxie 22 jan 2021, 23:28, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
en wat doe je met die 100000 gezinnen die er reeds 1 hebben en ook zonnepanelen hebben?baxxie schreef:In Vlaanderen zouden we de 15 jaar terugdraaiende teller perfect kunnen behouden als we zouden stoppen met de uitrol van digitale meters. (bij eigenaars van zonnepanelen)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik heb het anders begrepen.Ramaht schreef:Het gaat over bevoegdheden.
De Vlaamse regering heeft met haar beslissing om de TT te behouden voor 15j eigenlijk de federale heffing Lee in die TT gestopt en daarmee zijn er hun bevoegdheid te buiten gegaan.
En de opmerking dat de Walen nu de TT invoeren en dan nog eerste 2j niet voor 100% is net het tegenovergestelde.
En weten dat er DNB's zijn die en distributie doen in Vlaanderen en Wallonië.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Een oplossing op zijn Belgisch? De keuze geven om een analoge meter terug te plaatsen?quovadis schreef:en wat doe je met die 100000 gezinnen die er reeds 1 hebben en ook zonnepanelen hebben?baxxie schreef:In Vlaanderen zouden we de 15 jaar terugdraaiende teller perfect kunnen behouden als we zouden stoppen met de uitrol van digitale meters. (bij eigenaars van zonnepanelen)
En SPA en VB niet vergetenbaxxie schreef:tijdens het debat in het parlement was pvda. De regeringspartijen lachten het gewoon weg...
De regeringspartijen waagden het zelfs nog om wat pluimen op hun eigen hoed te steken...
De samenvatting in het nieuws was trouwens om te schreien. Volledig aan de kern van het debat voorbij gegaan
In Brussel is een digitale teller reeds jaren verplicht voor iedereen die zonnepanelen heeft.baxxie schreef:In Vlaanderen zouden we de 15 jaar terugdraaiende teller perfect kunnen behouden als we zouden stoppen met de uitrol van digitale meters. (bij eigenaars van zonnepanelen)
Dat is de reden waarom Walen en Brusselaars wel terugdraaiende tellers hebben een wij niet.
Daar zijn echter geen idiote politiekers die hun kiezers een garantie voorliegen, goed wetende dat deze niet stand zou houden.
Brussel heeft gekozen voor beleid, niet voor korte termijn scoren op de nabije verkiezingen.
-
- Elite Poster
(bijna) 54 x 450 euro = 24300 eurodidi79 schreef:Gewoon om een idee te hebben: hoeveel heeft die investering je opgeleverd ongeveer ? Besparing aangekochte energie + GSC ?ygeffens schreef:Mijn eerste 4,2 kW heeft me 32000 euro gekost.
en 33 x 350 euro = 11550 euro
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2021-01-22 om 22.44.36.jpg (9.77 KiB) 1160 keer bekeken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
Na middernachtpfuhu schreef:De compensaties zijn gekend. Te berekenen op http://www.tellercompensatie.be
Klojo's ...
Onze server is momenteel overbelast. Gelieve ons te verontschuldigen voor de eventuele wachttijd. We werken aan een oplossing.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Geen belastingaftrek gehad? Want die wordt vaak vergeten ...ygeffens schreef:(bijna) 54 x 450 euro = 24300 eurodidi79 schreef:Gewoon om een idee te hebben: hoeveel heeft die investering je opgeleverd ongeveer ? Besparing aangekochte energie + GSC ?ygeffens schreef:Mijn eerste 4,2 kW heeft me 32000 euro gekost.
-
- Elite Poster
Het sprookje van de zonnepanelen
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
En uiteraard de uitgespaarde stroomkosten. Zeker tijdens de periode zonder de netvergoeding.pfuhu schreef:Geen belastingaftrek gehad? Want die wordt vaak vergeten ...ygeffens schreef:(bijna) 54 x 450 euro = 24300 eurodidi79 schreef:Gewoon om een idee te hebben: hoeveel heeft die investering je opgeleverd ongeveer ? Besparing aangekochte energie + GSC ?ygeffens schreef:Mijn eerste 4,2 kW heeft me 32000 euro gekost.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Vlaming moet nog 6 miljard zonneschuld aflossen
https://www.tijd.be/tablet/newspaper/be ... n/10279379
Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Kan dit niet lezen wegens geen abonnement op De Tijd
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat lijkt gigantisch veel (en dat is het ook), maar leg dat eens naast Dexia.devilkin schreef:Vlaming moet nog 6 miljard zonneschuld aflossen
Persoonlijk betaal ik liever medeburgers dan dat er miljarden in een zwart gat gezogen worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Hier is nog een: https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 79345.html
"Alle subsidies voor hernieuwbare energie (wind, zon, biomassa, afval en biogas), inclusief de federale (wind op zee), hebben al 30 miljard euro gekost. De groenestroomcertificaten voor zonnepanelen zullen de Vlamingen tegen 2030 14,5 miljard gekost hebben. Van die erfenis van beloften moet volgens onze informatie nog altijd zo’n 6 à 7 miljard betaald worden."
Voor wie dacht dat "groene stroom" gratis was...
"Alle subsidies voor hernieuwbare energie (wind, zon, biomassa, afval en biogas), inclusief de federale (wind op zee), hebben al 30 miljard euro gekost. De groenestroomcertificaten voor zonnepanelen zullen de Vlamingen tegen 2030 14,5 miljard gekost hebben. Van die erfenis van beloften moet volgens onze informatie nog altijd zo’n 6 à 7 miljard betaald worden."
Voor wie dacht dat "groene stroom" gratis was...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Hier zou ik wel eens cijfers willen zien van hoeveel per persoon met PV's uitbetaald aan diezelfde privé eigenaars
Demir sprak daar straks van grote industriële eigenaars die 90% rendement halen wat bovenstaande cijfers in een verkeerd daglicht stellen naar privé eigenaars.
Demir sprak daar straks van grote industriële eigenaars die 90% rendement halen wat bovenstaande cijfers in een verkeerd daglicht stellen naar privé eigenaars.
- heist_175
- Elite Poster
Dat is gewoon de NVA-praat herverpakt.Gray schreef:Hier is nog een: https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 79345.html
Demir zei "‘De politieke cultuur rond hernieuwbare energie van 2002 tot nu heeft 30 miljard euro gekost’, zei minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) woensdag in het Vlaams Parlement."
Om zoiets in het Vlaamse Parlement te verkondigen, als separatistische partij dan nog, moet je behoorlijk hypocriet zijn, want
- het is een amalgaam van regionale en federale subsidies bij elkaar.
- het gaat niet "tot nu", maar wel tot 2030
Om het in perspectief te zetten, op diezelfde periode (2002-2030) werd er door/via/firmawagens 112 miljard (4 miljard per jaar) minder betaald (of zal betaald worden) dan wanneer firmawagens gewoon als loon uitbetaald waren. Om tegen de Vlaamse bevoegdheid voor energie een federale bevoegdheid op firmawagens er ff tussen te gooien .
En om in het beleidsdomein energie te blijven, wordt er natuurlijk niets gezegd over de subsidies aan fosiele en nucleaire energie.
@uitstaande rekening
De Vlaamse hernieuwbare energie kost ongeveer 20 miljard, waarvan nog meer dan 9 miljard via de energiefactuur moet worden betaald.
Kortom: een prima quote voor de eigen NVA-bubbel op twitter, Facebook en andere propagandakanalen, maar kant noch wal rakend in de realiteit van de eigen bevoegdheid.Demir telt daar de 9 tot 10 miljard euro bij die Vlaamse gezinnen via hun elektriciteitsfactuur betalen aan de offshorewindmolens (2.200 MW). 3 tot 4 miljard euro moet nog worden afgerekend.