Ik zei: zelf tekenen. Je tekent dus 2 rechthoekige driehoeken.heist_175 schreef:Waar haal je de informatie dat het een rechthoekige driehoek zou zijn?
d1
Teken lijnstuk van middelpunt c1 naar middelpunt c2. Dan een horizontaal lijnstuk vanaf middelpunt c1 en een vertikaal lijnstuk vanaf middelpunt c2.
d2
Teken lijnstuk van middelpunt c2 naar middelpunt c3. Dan een horizontaal lijnstuk vanaf middelpunt c3 en een vertikaal lijnstuk vanaf middelpunt c2.
d1 en d2 hebben hun rechthoekzijden evenwijdig aan de grote rechthoek, en hun vertikale zijden liggen tegen mekaar. Die vertikale zijden zijn vrij gemakkelijk uit te rekenen. De schuine zijden zijn gewoon de som van de stralen. Via Pythagoras bereken je dan de horizontale zijde van beide driehoeken.
Dan is de lengte van de grote rechthoek : straal c3 + horizontale zijde d2 + horizontale zijde d1 + straal c1.
Voor d1
Schuine zijde = 4+9 = 13
Vertikale zijde = hoogte rechthoek - straal c1 - straal c2 = 18 - 9 - 4 = 5
Horizontale zijde = sqrt (13² - 5²) = 12
Voor d2
Schuine zijde = 4+6 = 10
Vertikale zijde = hoogte rechthoek - straal c3 - straal c2 = 18 - 6 - 4 = 8
Horizontale zijde = sqrt (10² - 8²) = 6
Dus lengte van rechthoek = 6 + 6 + 12 + 9 = 33
De uitleg van raketisch vind ik nog altijd niet bevredigend, want ik zie nog geen redenering waarom die ruimte tussen de 2 cirkels kleiner zou zijn dan straal van c2. Op het zicht ja, maar dat is niet bepaald wetenschappelijk/wiskundig.