Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

dragonflo schreef:Één van de reden waarom de vreg het capaciteitstarief wil invoeren is de belastingen van de zonnepaneel van het net. Daarom ook dat de vreg de digitale meter versneld wil/wou plaatsen bij mensen met zonnepanelen.
Wederom een belasting omdat ze geen investeringen willen doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

powaq schreef:
heist_175 schreef:Geplaatst kostte een batterij €3K voor 6,5kWh.
Dat valt wel serieus mee qua kost. Ik dacht dat het minstens het dubbele zou zijn voor 6,5kWh
Ik denk dat hij Growatt zei en dan kan de prijs kloppen: https://www.inutec-int.com/us/growatt-g ... 5-kwh.html
dragonflo schreef:Één van de reden waarom de vreg het capaciteitstarief wil invoeren is de belastingen van de zonnepaneel van het net. Daarom ook dat de vreg de digitale meter versneld wil/wou plaatsen bij mensen met zonnepanelen.
Ik herinner me anderzijds dat de DNB's gezegd hebben de uitrol van de slimme meter per wijk/straat/... te doen en niet te focussen op PV bezitters.
PeterP schreef:Wat betreft maximaal 60% van het omvormervermogen injecteren.
Is hier iemand op de hoogte of de meeste omvormers deze functie hebben ?
De installateur daarnet zei dat het een functie was, die geactiveerd en omzeild kon worden. Ongevraagd zei hij me dat, voor mensen denken dat ik op zoek ben naar ways to cut corners.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

Ik had initieel een afspraak voor plaatsing Digitale meter op 25/01 ,deze had ik verschoven vorige week maandag naar 10/02.

Net gebeld met de onderaannemer om de afspraak te annuleren en gezegd dat ik opteer voor digitale meter als ze de rest van de straat zullen doen.
De onderaannemer maakte er geen punt van , was niet de eerste.

Dus nou even de kat uit de boom kijken en antwoord van fluvius afwachten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

helmuteke schreef:Dus nou even de kat uit de boom kijken en antwoord van fluvius afwachten.
Nog even en je moet een forfait aan de DNB's betalen als je wel PV hebt en geen slimme meter :).
Installatie is pas voor Q2/Q3, dus tegen dan zullen ze wel op de hoogte zijn van deze loophole:
- geen prosumententarief meer
- wel subsidies voor PV
- wel terugdraaiende meter
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Die Growatt batterij was ik nog niet tegengekomen. Bedankt voor de info.
Aan het nominale voltage (51,2V of 16 x 3,2V) te zien lijkt het mij een LiFePo4 batterij te zijn.

Op dit moment een (hybride)omvormer kiezen om later uit te breiden met een batterij is op dit moment precies geen gemakkelijke keuze.
Wat is waarmee compatibel ? Laag/hoog voltage batterij ? Efficiëntie ? Het lijkt net allemaal een beetje te vroeg.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De installateur zei dat Growatt 2 reeksen heeft: eentje met 6,5kWh modules en met 2,5kWh modules.
Hij zei ook dat het heel vergelijkbaar is met Huawei, maar dat zij voor Growatt gekozen hebben.

De omvormer van Huawei en Growatt zijn al hybride, dus als de DNB's plots wél een digitale meter zouden afdwingen, moest ik maar een belletje plegen om de batterij te komen aansluiten. Een extra module was ook maar dat: tegen de muur vijzen, aansluiten op de omvormer, de omvormer aanpassen (geen idee of ik dat kan/mag) en klaar.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Zelfs die batterij is duur... (ik weet wel, niet in vergelijking met andere thuisbatterijen).

Maar als je bvb leest op https://sonomotors.com/en/faq/ en dan klikt op 'how are you able to offer the sion for 25000€', dan zie je dat ze verwachten dat hun autobatterij rond de 9500€ gaat kosten en dat voor een batterij van 35kwh!

Als je dan rekent aan die Growatt prijs, dan heb je: 35/6.5 = 5.38 en dan * de prijs van die growatt batterij incl btw = X 2800 € = 15000€
Dus die Sion batterij zou gerekend aan de Growatt prijs dan op 15000€ komen.

Hoe komt het toch dat die thuisbatterijen zoveel duurder zijn als batterijen die in die auto's steken (terwijl ze toch ook opperen om oude autobatterijen als thuisbatterij te recupereren)?

Dan koop ik liever zo'n auto en gebruik die (ook) als buffer (de sion kan terugleveren aan je thuisnetwerk).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Die auto past niet in mijn wasplaats :)
Verder klopt uw betoog wel, daar niet van :).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Is er een reden waarom zulke batterijen ook bepaalde omvormers nodig hebben?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Die auto past niet in mijn wasplaats
Dat hoeft niet he, je kan die gewoon op uw oprit laten staan en in een regulier stopcontact steken...
Volgens mij kan die zo al terugleveren... echter geen idee hoe dat allemaal moet ingesteld worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

heist_175 schreef:Net een installateur over de vloer gehad, voor een PV-offerte dus.
Hij adviseerde om géén batterij te zetten, maar de terugdraaiende meter nog wat langer te houden en het net dus gewoon als batterij te gebruiken:
- geen batterij (aanschafkost)
- geen zelfverbruik
- geen beperking op injectie (max60% van omvormervermogen mag geïnjecteerd worden als je een batterij hebt)

Geplaatst kostte een batterij €3K voor 6,5kWh.
Detailofferte volgt nog :).
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210114_95660778
De terugdraaiende meter en het daaraan gekoppelde prosumententarief worden dus vernietigd.
De klassieke terugdraaiende teller heb ik nog, en het prosumententarief is vernietigd.
MClaeys schreef:Is er een reden waarom zulke batterijen ook bepaalde omvormers nodig hebben?
Ik denk: ja en nee.
Zowel de batterij als de PV heeft een omvormer nodig. Als je 2 losse systemen neemt, heb je ook 2 keer de omvormer te betalen. Sommige batterijen hebben de omvormer "ingebouwd" en zijn dus ook duurder.

@auto/Sono
De productie begint pas in 2022, dat is dus nog meer dan een jaar eer de eerste auto's geleverd worden.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Afbeelding

Waar staat dat een ferrarismeter vervangen moet worden?
De eerste "bullet" is maar correct als je een digitale meter hebt.



https://www.standaard.be/cnt/dmf20210115_97987188
PV-eigenaars staan wel niet langer bovenaan de lijst van adressen waar digitale meters worden ­geplaatst. Dat was aanvankelijk de bedoeling, met het risico dat eigenaars van zonnepanelen de installateursniet meer binnen willen ­laten, omdat ze dan het voordeel van de terugdraaiende meter verliezen. Voortaan worden de digitale meters straat per straat uit­gerold, ongeacht of de bewoners zonnepanelen hebben.
Laatst gewijzigd door heist_175 18 jan 2021, 18:31, in totaal 1 gewijzigd.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:@auto/Sono
De productie begint pas in 2022, dat is dus nog meer dan een jaar eer de eerste auto's geleverd worden.
Geen probleem, ik heb voorlopig nog een analoge meter. :-)
Trouwens, ik denk dat in de toekomst meer en meer elektrische auto's aan het net zullen kunnen terugleveren.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: Nog even en je moet een forfait aan de DNB's betalen als je wel PV hebt en geen slimme meter :).
Installatie is pas voor Q2/Q3, dus tegen dan zullen ze wel op de hoogte zijn van deze loophole:
- geen prosumententarief meer
- wel subsidies voor PV
- wel terugdraaiende meter
Ik heb nog nergens gelezen dat het prosumenten tarief vervalt als je nog een oude meter hebt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Raketisch schreef: Ik heb nog nergens gelezen dat het prosumenten tarief vervalt als je nog een oude meter hebt.
Ik las in DeStandaard toch dat het prosumententarief ook vernietigd is?
Of zou dat enkel zijn als je al een digitale meter hebt?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

heist_175 schreef:
Raketisch schreef: Ik heb nog nergens gelezen dat het prosumenten tarief vervalt als je nog een oude meter hebt.
Ik las in DeStandaard toch dat het prosumententarief ook vernietigd is?
Of zou dat enkel zijn als je al een digitale meter hebt?
Dit is de regeling:

Wat zijn de gevolgen voor mensen met een analoge meter?

In Vlaanderen zijn er nog 470.000 zonnepaneleneigenaars met een oude analoge meter. Voor hen is het nog niet mogelijk om het reële gebruik van het net te registreren. De VREG wijst erop dat het arrest op die mensen niet van toepassing is. Zolang geen digitale meter werd geïnstalleerd, blijft het principe van het prosumententarief en de terugdraaiende teller nog even gelden.
De bedoeling is dat tegen eind volgend jaar iedereen is omgeschakeld. Maar het netbedrijf Fluvius kan het wel eens lastig krijgen. In principe mag de digitale meter niet geweigerd worden, maar de vrees bestaat dat installateurs voor gesloten deuren komen te staan.


Bron: https://www.tijd.be/netto/energie/wat-v ... 77452.html
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:Zowel de batterij als de PV heeft een omvormer nodig. Als je 2 losse systemen neemt, heb je ook 2 keer de omvormer te betalen. Sommige batterijen hebben de omvormer "ingebouwd" en zijn dus ook duurder.
Dus eigenlijk moeten ze zo dicht mogelijk bij de pv omvormer staan dan, dat is jammer genoeg een probleem hier.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Data technicus schreef:
heist_175 schreef:
Raketisch schreef: Ik heb nog nergens gelezen dat het prosumenten tarief vervalt als je nog een oude meter hebt.
Ik las in DeStandaard toch dat het prosumententarief ook vernietigd is?
Of zou dat enkel zijn als je al een digitale meter hebt?
Zolang geen digitale meter werd geïnstalleerd, blijft het principe van het prosumententarief en de terugdraaiende teller nog even gelden.
Dat is ook gewoon logisch.
Wat de installateur vermeldde is dus niet correct: als ik geen digitale meter neem, betaal ik wel de VREG/DNB-belasting.
Dan zullen we toch voor de batterij kiezen zodat we géén prosumententarief moeten betalen.

Uit het artikel van DeTijd
Wat als u zonnepanelen wilt installeren?
‘Wie zonnepanelen wil installeren, moet zich niets van het arrest aantrekken’, zegt Dirk Van Evercooren, directeur van ODE, de sectororganisatie voor duurzame energie in Vlaanderen. Nieuwkomers moeten niet meer kiezen en komen automatisch in het systeem van de reële aanrekening van de netkosten terecht.
Er staat niet expliciet dat prosumententarief nog geldt en/of dat de digitale meter verplicht is.
MClaeys schreef:Dus eigenlijk moeten ze zo dicht mogelijk bij de pv omvormer staan dan, dat is jammer genoeg een probleem hier.
Geen idee of een batterij verder (en hoe ver) van de omvormer mag staan.
In de opstelling die wij nastreven zit er ook 25meter tussen de PV-panelen en de omvormer.
De batterij zou er vlak naast staan, gewoon omdat het zo uitkomt.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Met een smartphone diverse zaken quoten is niet te doen dus zo maar:

Het capaciteitstarief is er niet om de massale injectie in de zomer tegen te gaan (komt misschien rond 2024). Capaciteit waar ze nu over spreken is afname =gebruik van netstroom niet injectie. En dat tegen het verbruik van 1 strijkijzer tegen een vaste prijs. Niet dat de kabels het niet kunnen trekken want mits betaling krijgt ge zonder morren meer luxe, de rekening volgt automatisch je moet nergens dagtekening.

Hybride omvormers: juist ja je kan die nu al kiezen maar volgens mij de verkeerde keuze. Ze regelen het gebruik volgen het principe van geen (zo weinig mogelijk) injectie toelaten én zo weinig mogelijk netstroom verbruiken. Leuk voor in de zomer als toch overvloed hebt aan PV stroom. Echter in tussen seizoen (enkel dagen beperkte PV) en winter zal je toch wel netstroom moeten gebruiken . Dan wil je net dat de hybride niet tussenkomt tenzij boven de 2500W. En die 2500W is eigenlijk 625Wh in 15min. Niet dat vanaf je vermogen boven de 2500W gaat dat hij meteen in gang gaat schieten. Je hebt uw energie op andere ogenblikken nodig.
Een hybride met PV mag niet van t net laden, dus uiteindelijk zal je in de winter met een lege batterij te maken hebben die de pieken niet meer kan opvangen.
O ja nog mee? Indien morgen, ook in de winter, een héél zonnige koude dag aanbreekt dan moet je eigenlijk wel plaats hebben in de batterij om alle energie te capteren en niet te moeten injecteren.

En dan om af te sluiten, de batterijen in de EV's, die nu massaal geproduceerd worden, zijn niet de typische thuisbatterijen. Deze laatste zijn van het type lifepo4, mindere volume productie maar veiliger dan deze van de EV li-ion (brandgevaar indien gebruikt buiten de specificaties). Deze laatste kunnen 2000 geladen worden, de goede thuisbatterijen gemakkelijk 6000 keer.
Omgekeerd is het gesteld met hun piek stromen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bruma schreef:Hybride omvormers: juist ja je kan die nu al kiezen maar volgens mij de verkeerde keuze. Ze regelen het gebruik volgen het principe van geen (zo weinig mogelijk) injectie toelaten én zo weinig mogelijk netstroom verbruiken. Leuk voor in de zomer als toch overvloed hebt aan PV stroom. Echter in tussen seizoen (enkel dagen beperkte PV) en winter zal je toch wel netstroom moeten gebruiken . Dan wil je net dat de hybride niet tussenkomt tenzij boven de 2500W. En die 2500W is eigenlijk 625Wh in 15min. Niet dat vanaf je vermogen boven de 2500W gaat dat hij meteen in gang gaat schieten. Je hebt uw energie op andere ogenblikken nodig.
Eén van de voorwaarden om de batterijpremie te krijgen is dat er technologie aanwezig is om data in 2 richtingen te sturen
https://www.vlaanderen.be/premie-voor-t ... te-energie
De batterij moet een tweerichtingscommunicatie-interface hebben.
https://omgeving.vlaanderen.be/sites/de ... erijen.pdf
Tweerichtingscommunicatie-interface
Als uw batterijsysteem een tweerichtingscommunicatie-interface heeft, betekent dit dat het
systeem in staat is om in twee richtingen (inkomend en uitgaand) digitaal te communiceren
met externe partijen zoals een netbeheerder, een energieleverancier, een aggregator (dienst
die ervoor zorgt dat – een groep van – huishoudens en bedrijven energie(kosten) besparen
door de flexibele inkoop van energie en/of teruglevering van energie), enz.
Het batterijsysteem kan dus op basis van externe signalen reageren en zelf terug
communiceren over bv. de laadtoestand van de batterij. Op die manier is het batterijsysteem
klaar voor de toekomst en kan het op termijn energiediensten leveren aan de netbeheerder of
andere derde partijen.
Een hybride met PV mag niet van t net laden, dus uiteindelijk zal je in de winter met een lege batterij te maken hebben die de pieken niet meer kan opvangen.
Waarom mag dat niet?
de goede thuisbatterijen gemakkelijk 6000 keer.
Omgekeerd is het gesteld met hun piek stromen.
idd
Growatt GBLI6531
6000 cycles
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dus ook hier weer... investeren en de netbeheerder controle geven als het hun goed uitkomt... :bang:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:Dus ook hier weer... investeren en de netbeheerder controle geven als het hun goed uitkomt... :bang:
De mogelijkheid hebben betekent nog niet dat de netbeheerder die mogelijkheid ook krijgt.
De VREG, die de consument moet beschermen, houdt die DNB's het handje boven het hoofd, lees: de DNB's mogen doen wat ze willen (vooral niet investeren maw) en de VREG vindt het allemaal prima. Voor de DNB's die controle (van mij dan) ook krijgen, zullen ze wel wat aan hun betrouwbaarheid moeten werken.
Nu is het gewoon een monopolistische bende geldwolven.

Ik hoop overigens dat de "data feed" niet bij de DNB's komt, maar bij een (betalende) derde (commerciële) partij. Zodat ik zelf mag kiezen wie mijn omvormer (en dus PV + batt) mag aansturen en met welke data.
De DNB's hebben telkens opnieuw aangetoond een onbetrouwbare partner te zijn, enkel uit op geldgewin. Hoewel ze volledig schatplichtig zijn aan de politici die wij verkozen hebben.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En de winst van de netbeheerders vloeit integraal naar de gemeenten, die dan weer de militanten vormen voor de grote partijen, hoe wil je dat er iets onafhankelijk is...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

En dan zijn we terug bij waar het allemaal op draait:
als je bij een aankoop / installatie de regels vast legt voor de levensduur van het toestel (WP, ZP, Batterij, Pelletkachel, ...) dan weet je precies waar je aan toe bent.

Vooraf werkt men een plan uit en men wijkt hier niet van af. Welke regels waren geldig op dat moment? Dat zijn de regels. En als nu die zonnepanelen 40 jaar mee gaan? Prima. En dat 'plan' moet bindend zijn.

Waren er geen regels opgesteld op het moment van installatie? Dan is er geen regel. Dat zou er ook voor zorgen dat onze beleidsmakers eens vooruit beginnen denken en niet achteraf de boel moeten rechttrekken.

Vergelijk het met de autogordel:
Oldtimers mogen nog de baan op zonder gordel, want bij aanschaf zaten die er ook niet in (Ik weet het, jonge kinderen mogen nu niet meer mee, waar het bij aanschaf van de auto wel was).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik snap waar uw vraag vandaan komt, maar het is niet realistisch.
Als je dat invoert zoals jij het omschrijft, kan je als beleidsmaker niets aanpassen? LEZ? EURO1/2/3/4/5/6 belasting? VAA? ...
Als de politiek minder aan steekvlam en oneliners zou doen, maar meer aan saai besturen, daar zou iedereen beter van worden (op enkele tafelspringers na).
Energiebeleid is niet sexy of hip, nog hebben we daar nood aan steekvlammen. Je definieert lange-termijn plannen en stuurt bij waar nodig. Nu gaat het niet over bijsturen, nu zwalpen we.
En voor degenen die het nog niet door hebben: dit is Vlaamse gepruts, we kunnen het écht niet op de Walen, de sossen (al 6+ jaar niet meer op Vlaams niveau aan de knoppen) of de moslims steken. Zowel CDV als NVA zitten al 16 jaar onafgebroken in de verschillende, opeenvolgende Vlaamse regeringen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Vlaamse onafhankelijkheid… een mens zou er naar beginnen uitkijken, toch :bang: :bang: :bang:
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

heist_175 schreef:Ik snap waar uw vraag vandaan komt, maar het is niet realistisch.
Als je dat invoert zoals jij het omschrijft, kan je als beleidsmaker niets aanpassen? LEZ? EURO1/2/3/4/5/6 belasting? VAA? ...
.
Waarom niet? Je kan de markt monitoren. Je ziet dat er meer of net minder van iets wordt geïnstalleerd. Je past de regels aan voor elke nieuwe aankoop. Die dan weer geldig is voor die installaties, uitgevoerd wanneer die specifieke regels van toepassing waren.

Vroeger hadden veel mensen een open haard. Niet echt ok voor het milieu. We gaan toch niet zeggen dat iedereen een roetfilter op zijn schouw moet zetten wil je de open haard behouden?
Zoiets dooft wel uit (pun not intended). Ondertussen lopen er gelijkaardige gedachten voor een roetfilter op een pelletkachel installatie.
De installaties die al gebeurd zijn, moeten dat niet naplaatsen. Nieuwe bvb wel.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als ik een investering voorbereidt, doe ik dat niet op 2 dagen.
De "informatie & offerte ronde" kan makkelijk 6 maanden duren. Nogal lastig als de regelgeving ondertussen weer verandert, zoals jij voorstelt.

Ik zie trouwens het probleem niet om van bestaande kachels te eisen dat ze een roetfilter hebben (ik heb zelf een kachel :)).
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ok, maar dat is dan letterlijk nemen zonder enige nuance van wat ik voorstel.
Je zou er ook kunnen stellen dat een regel (zoals hoger ook al voorgesteld door anderen) niet zomaar mag veranderd worden, en dat er bvb een jaar moet over gaan voor de nieuwe van toepassing is.
Als je als beleidsmaker voldoende vooruit denkt, dan mag dat geen probleem zijn. 2 stappen terug had je er al mee rekening kunnen houden dat een maatregel 2 kanten kan op gaan: overgebruik of net niet.
Dat zou gelijk ook voorkomen dat de ene regering snel ongedaan maakt wat de vorige had klaarliggen of effectief tot nieuwe maatregel had aangenomen. Zo kom je ten minste tot een beleid dat jaren meegaat.

Ik heb ook een pelletkachel, ook al bestaat de regel niet, ik denk er zelf over om een filter te plaatsen.
Mijn schouw staat ongeveer 7 meter van mijn ventilatie ingang. Als de kachel aangaat merk ik toch dat er eea binnenkomt waarvan ik denk dat dat niet in huis hoort (enkel als de wind net verkeerd staat).
Dit is uiteraard een hele andere discussie, die ik niet wilde opstarten, maar ik neem het maar als voorbeeld. Ik had de kachel voor de hypothetisch nieuwe regel, dus ik moet de filter niet plaatsen. Plaats je er toch één, en ontvang je er een premie voor, dan val je vanaf dan onder de nieuwe regelgeving, doe je dat zonder premie blijft de oorspronkelijke regelgeving van toepassing.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ygeffens schreef:Ok, maar dat is dan letterlijk nemen zonder enige nuance van wat ik voorstel.
Je zou er ook kunnen stellen dat een regel (zoals hoger ook al voorgesteld door anderen) niet zomaar mag veranderd worden, en dat er bvb een jaar moet over gaan voor de nieuwe van toepassing is.
Als je als beleidsmaker voldoende vooruit denkt, dan mag dat geen probleem zijn. 2 stappen terug had je er al mee rekening kunnen houden dat een maatregel 2 kanten kan op gaan: overgebruik of net niet.
Dat zou gelijk ook voorkomen dat de ene regering snel ongedaan maakt wat de vorige had klaarliggen of effectief tot nieuwe maatregel had aangenomen. Zo kom je ten minste tot een beleid dat jaren meegaat.
Dàt zou een revolutie zijn.
De VAA-herwerking onder DiRupo had net als uitgangspunt om zo snel mogelijk in te voeren, zodat er nog zoveel mogelijk belastingen geoogst kon worden. Dat is dus hoe het niet hoort :(.

Anyway, wachtende tot de VREG naar de DNB's geluisterd heeft hoe hun winsten nog beter beschermd kunnen worden, na de uitspraak van het Hof.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Heeft er eigenlijk iemand concreet een idee of dit nu al in voege is of niet (indien niet: vanaf wanneer wel?)

Ik heb zonnepanelen en sedert 2 weken spijtig genoeg ook een DM.

Ik hoor her en der vallen dat deze regeling pas in zou gaan vanaf de volgende eindafrekening. Kan dit bevestigd worden? Ik zie niet in waarom ze zouden wachten tot de volgende eindafrekening. Ze kunnen mijn gegevens op elk ogenblik zien (DM, remember?). Meteropname is pas eind november gebeurd.

Moet ik al zoveel mogelijk elektriciteit opsouperen op het ogenblik dat ik produceer (aangezien ik er quasi niets voor terugkrijg) of gaat dat pas later in voege?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Van wat ik begrepen had zou het vanaf 1 februari zijn.
Eindafrekening kan niet echt, want das weer discriminatie.
De ene zit in maart, de andere in de december.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

svermassen schreef:Van wat ik begrepen had zou het vanaf 1 februari zijn.
Eindafrekening kan niet echt, want das weer discriminatie.
De ene zit in maart, de andere in de december.
Dan heb ik nog wel wat kwh's op te stoken op 11 dagen... Weet nu eigenlijk het iemand exact?
(publicatie staatsblad?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

svermassen schreef:Van wat ik begrepen had zou het vanaf 1 februari zijn.
Eindafrekening kan niet echt, want das weer discriminatie.
De ene zit in maart, de andere in de december.
Het is ook discriminatie dat ik de DM al heb, en anderen nog niet, maar daar trekken ze zich ook niets van aan ...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Zou vanaf de dag van de uitspraak zijn. Dan is de beslissing gevallen.

Edit: Of na verschijnen in het Staatsblad. Google geeft me nog geen duidelijkheid.
https://www.tijd.be/netto/energie/tien- ... 78154.html

Vanaf wanneer verdwijnt mijn terugdraaiende teller?
De ruim 100.000 eigenaars van zonnepanelen die al een digitale meter hebben, kunnen nog maar enkele dagen gebruikmaken van de terugdraaiende teller. Zodra het arrest van het Grondwettelijk Hof in het Staatsblad verschijnt, vervalt de regeling. Vanaf die dag zullen injectie en afname van het net afzonderlijk vermeld worden op de factuur en niet meer verrekend worden alsof de injectie van zonnestroom de teller virtueel doet teruglopen.

De leveranciers en de netbeheerder Fluvius zijn volop bezig om de aangepaste facturering voor te bereiden. Mogelijk duurt het even en komt er pas achteraf een eindafrekening.

Voor wie nog een analoge elektriciteitsmeter heeft, verandert er voorlopig niets. Omdat er voor hen geen andere mogelijkheid is, kunnen zij de terugdraaiende teller blijven gebruiken, tot de dag dat de digitale meter geïnstalleerd wordt.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Aha, publicatie staatsblad dan blijkbaar.
@pfuhu: Ik zit ook in hetzelfde geval hoor, zijn juist voor kerst geplaatst en de meter is omgeschakeld naar enkelvoudig.

Ik was mij aan het afvragen of batterijen een oplossing zijn, maar daar vang je enkel dat van de dag op.
En heel misschien van de dag erna een beetje of je moet 10 van die dingen plaatsen :bang:
Nooit dat van in de winter dus, wat hier onze intensie was.
Had het beter nooit laten plaatsen en het geld in iets anders gestoken.

En nu moet ik de meter weer laten omzetten naar dubbel, omdat dit met een snelle simulatie voordeliger gaat uitkomen :bang:
DEWAELE
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 sep 2004, 11:24
Locatie: ninove
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Dubbele teller (nachttarief) wordt ook afgeschaft ! Bespaar jezelf de kosten om nog een dubbele teller te platen plaatsen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/19 ... nepanelen/

Uitrol digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen even "on hold": "Totdat compensatieregeling duidelijk is"
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

DEWAELE schreef:Dubbele teller (nachttarief) wordt ook afgeschaft ! Bespaar jezelf de kosten om nog een dubbele teller te platen plaatsen.
Ochja, dan dokken we maar weer extra zoals we in dit apenland al gewoon zijn. :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”