Zonnepanelen 2021
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ge moet op de knopkes kunnen duwen om de meterstanden af te lezen... maar dan nog moet het kunnen om de rest van die kast af te dekken en een gat te maken inde plexi zoals ze voor de hoofdzekering doen. kostenbesparingen zitten overal...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
In mei nog net 6 panelen laten bijleggen om BEN norm zeker te halen - SOD en was niet als ben verkocht.
Achteraf gezien hadden we het zonder panelen en blower door net gehaald, ma bon nu nog een pak lager.
Ons gaat het €300 extra per jaar kosten die grap, enige lichtpunt is dat we 5j lang 50% korting op grondlasten hebben.
Maar vrees dat er verder geen compensatie zal zijn voor ons omdat het nieuwbouw is - er zal wel weer ergens zo een addertje onder het gras zitten waardoor veel mensen er weer naast grijpen.
Achteraf gezien hadden we het zonder panelen en blower door net gehaald, ma bon nu nog een pak lager.
Ons gaat het €300 extra per jaar kosten die grap, enige lichtpunt is dat we 5j lang 50% korting op grondlasten hebben.
Maar vrees dat er verder geen compensatie zal zijn voor ons omdat het nieuwbouw is - er zal wel weer ergens zo een addertje onder het gras zitten waardoor veel mensen er weer naast grijpen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Foute redenering en foute interpretatie van de uitspraken (volgens mij)Buzz schreef:Hallo,
Er wordt gezegdWilt dat zeggen dat wanneer ze langskomen om de digitale meter te installeren, ik mag weigeren en mijn analoge terugdraaiende teller mag behouden tot 2029?Ze stapt echter wel af van de voorgenomen versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Initieel was het de bedoeling dat alle zonnepaneeleigenaars tegen eind 2022 beschikten over een digitale meter. Zij worden nu meegenomen in de normale uitrol en zullen gespreid over de periode 2021 – 2029 een digitale meter krijgen
PV eigenaars stonden als prio op de lijst voor het krijgen van een DM. Die prio is weggevallen en de DNB's mogen nu een planning opmaken ongeacht wel of niet PV eigenaar. Dus bv per straat, wijk, knelpunt locatie. Prio blijven wel nog budget meters e.a. niks aan gewijzigd.
Men zegt niet dat die planning achteruit geschoven moet worden wel dat ze afgerond moet zijn tegen eind 2029.
Uw straat kan dus in 2021 aan bod komen in de planning, maar al uw buren met of zonder PV, niet behorend tot een andere priogroep, zullen ook hun DM installatie krijgen op t zelfde ogenblik.
Het kan ook 2022, 2023 ... 2029 zijn wanneer men langs komt. Jij hebt niet de keus wanneer.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Dat ging over Elia, zij beheren die grote elektriciteitspilaren. Maar de overheid heeft daarin ook het merendeel van de aandelen. De overheid passeert op elk niveau langs de kassa.WalterB1 schreef:Weet niet zeker wie eigenaar is van de Fluvius maar nog niet zo lang geleden was het bijna verkocht aan de Chinezen. Al was het toen nog Eandis. Geloof dat een element die dat heeft doen mislukken (groot geluk IMHO) is dat Eandis niet echt bestaat als bedrijf. Het is meer een structuurkoepel van netbeheerders, de onderliggende intercommunales.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Dat zou impliceren dat er geld terugvloeit naar de overheid/overheden. Ik denk dat dat enkel het geval is voor de gemeenten. Een groot deel van de vetpot blijft in de organisatie en dient om alle politieke vertegenwoordigers rijkelijk te vergoeden voor hun harde arbeid. De zogenaamde postjes voor de politiek gebuisden, de uitgerangeerden en de aspiranten maar ook dikwijls voor de actieve politici die we kennen uit de cumul-lijstjes. Zuivere zelfbediening door de politiek dus om hun eigen zuil te financieren en hun vriendjes te plezieren op kosten van de burger.dragonflo schreef:De overheid passeert op elk niveau langs de kassa.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
En ik (of waar komt dat half miljard plots vandaan) mag dus (voor de zoveelste keer) gaan betalen voor m'n buur z'n zonnepanelen ?NickG schreef:Er komt compensatie: https://www.hln.be/binnenland/eigenaars ... ~a452f5ac/
Dat kan mss de pil toch ietwat verzachten voor sommigen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Jouw buur heeft van jou nog geen euro ontvangen voor zijn panelen. Stop met onzin uit te kramen.DarkV schreef:En ik (of waar komt dat half miljard plots vandaan) mag dus (voor de zoveelste keer) gaan betalen voor m'n buur z'n zonnepanelen ?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Correct!DarkV schreef:En ik (of waar komt dat half miljard plots vandaan) mag dus (voor de zoveelste keer) gaan betalen voor m'n buur z'n zonnepanelen ?NickG schreef:Er komt compensatie: https://www.hln.be/binnenland/eigenaars ... ~a452f5ac/
De vraag is of dat geld ook effectief naar je buren gaat (nee want dien scheurt z'n broek of haalt gemiddeld 5% rendement indien best case) of dat je buurman slechts een doorgeefluik is voor de grote zakkenvullerij van de lobby in het energielandschap.
Nota bene, die ook jouw factuur nodeloos duur maken!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
[offtopic]Splitter schreef: doet me wat denken aan de invoering van de euro "tga ni duurder worden"... nee, dat hebben we ook geweten.
Je bedoelt inflatie?
Iedere euro van nu zal binnen 20 jaar inderdaad bijna 40% minder waard zijn dan nu.
[/offtopic]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Inderdaad, mensen zouden zich eens moeten verdiepen in geldstromen binnen het energielandschap.
Dan zouden ze beseffen dat die stuiver, wat ik liever doe, die ik geef aan mijn buur in t niets verdwijnt ten opzichte van wat ik moet betalen aan andere bedrijven die hun enorme winst toch naar t buitenland doorsluizen. Of winst maken ze niet omdat dit op legale manier al afgeroomd werd op voorhand.
En als ons kerncentrales ontmanteld moeten worden zal die kost die wij, en niet het bedrijf, zal bijdragen voor de enorme kosten het een klein beetje duidelijker maken, indien de politici op zijn minst correct en duidelijk willen communiceren.
Maar bovenstaande was enkel als voorbeeld, het gaat hem over het gehele niet groene energielandschap.
Dan zouden ze beseffen dat die stuiver, wat ik liever doe, die ik geef aan mijn buur in t niets verdwijnt ten opzichte van wat ik moet betalen aan andere bedrijven die hun enorme winst toch naar t buitenland doorsluizen. Of winst maken ze niet omdat dit op legale manier al afgeroomd werd op voorhand.
En als ons kerncentrales ontmanteld moeten worden zal die kost die wij, en niet het bedrijf, zal bijdragen voor de enorme kosten het een klein beetje duidelijker maken, indien de politici op zijn minst correct en duidelijk willen communiceren.
Maar bovenstaande was enkel als voorbeeld, het gaat hem over het gehele niet groene energielandschap.
honda4life schreef:Correct!DarkV schreef:En ik (of waar komt dat half miljard plots vandaan) mag dus (voor de zoveelste keer) gaan betalen voor m'n buur z'n zonnepanelen ?NickG schreef:Er komt compensatie: https://www.hln.be/binnenland/eigenaars ... ~a452f5ac/
De vraag is of dat geld ook effectief naar je buren gaat (nee want dien scheurt z'n broek of haalt gemiddeld 5% rendement indien best case) of dat je buurman slechts een doorgeefluik is voor de grote zakkenvullerij van de lobby in het energielandschap.
Nota bene, die ook jouw factuur nodeloos duur maken!
- Data technicus
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Nu mag iedere belastingbetaler opdraaien voor deze compensatie dus ook de eigenaars van zonnepanelen en zonnepaneeleigenaarsdie geen recht meer hebben op de compensatie. Dit zal de eerste belastingverhoging voor energie zijn dan komt de volgende belasting voor energie nog die om de kerncentrales te ontmantelen. Snap niet dat wij Vlamingen zo in onze zakken laten zitten. Het zou mss terug beter zijn als er maar 1 federale minister voor energie is dan 4 minister. Denk dat de minister niet weet wat ze heeft beslist met deze compensatie, ze hadden er langer over moeten nadenken wang nu is het niet echt een compensatie als je er ook zelf moet voor opdraaien via de belastingen.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Tijd voor een class action suit tov de overheid?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Stop met zeuren over iets wat in 2017 werd afgeschaft, als illegaal bestempeld en als definitief uw geld kwijt. Iedereen betaalde deze heffing, of je nu wel of geen ZP had. En iedereen is die bijdrage kwijt. Ik ook met mijn 12 ZP.DarkV schreef:En waar komt dan de Turteltaks vandaan ?Jack Daniels schreef:Jouw buur heeft van jou nog geen euro ontvangen voor zijn panelen. Stop met onzin uit te kramen.
Wat zijn de opties nog voor mensen met een warmtepomp? En wie kan helpen om inzichtelijk te maken wat dit financieel betekent voor mensen met een warmtepomp?
Ons verhaal is dat wij in 2017 een nieuwbouw gezet hebben. De eerste plannen daarvoor werden gemaakt in 2015, en zoals bij iedereen met nieuwbouw moeten er dan keuze gemaakt worden. BEN bouwen was voor ons een voorwaarde en wij beschouwen ons als mensen die ook ecologische keuzes maken als ze geld kosten ... en zo kwam ook de vraag 'warmtepomp of gas' op tafel. Mijn conclusie toen was dat een warmtepomp alleen financieel een absurde keuze was. Een warmtepomp in combinatie met zonnepanelen was wel een optie. Berekeningen gaven een terugverdientijd van 20 jaar (wat op zich al een risico is), en toen ook het prosumententarief op de proppen kwam werd dat zelfs 25 jaar. Nu, ik begreep de beweegredenen voor het prosumententarief, was het er zelfs mee eens, en kon er rekening mee houden in mijn beslissing. Ondanks dit alles toch de - in mijn ogen nog steeds - ecologische keuze gemaakt voor een warmtepomp.
Voor de volledigheid, ik heb subsidies ontvangen omdat ik E-peil 5 heb gehaald, maar die zitten mee in de berekening van hierboven (50/50 verdeeld tussen de investering voor de warmtepomp en de extra isolatie). Ik vergeet dan even de hoeveelheid brochures van de federale overheid, de vlaamse overheid, de regulatoren en de netbeheerders die ons (de nieuwbouwers) probeerden te stimuleren om een warmtepomp te plaatsen. Je kon beter meer lenen, iets meer afbetalen en dat zou dan wel gecompenseerd worden door lagere energiekosten. Allé, de enige juiste ecologische keuze.
Terug naar 2021 ... maar ik begin het echt warm te krijgen. Ik besef(te) zeer goed dat ik produceer in de zomer en verbruik in de winter, maar daar was een regeling voor (het prosumententarief). Mijn gewoon electriciteitsverbruik op jaarbasis is 3500kWh (gezin van 4) en daar komt 8000kWh van de warmtepomp bij (met 80% in nov-feb wanneer mijn zonnepanelen zo goed als niets opbrengen). Ik heb geen overproductie en produceer ongeveer 9000kWh per jaar. Ik betaal nu ongeveer 540€ prosumententarief (6kW zonnepaneel-installatie). Reken ik die 8000kWh van de warmtepomp om in electriciteit met een all-in tarief dan kom ik op ongeveer 2400€.
Is dat verschil (2400€-540€) hetgeen het mij meer kan gaan kosten? Of moet ik eerder rekenen dat ik nog iets krijg voor die 8000kWh in de zomer (laten we zeggen 1200€) en dat de meerkost dan 2400€-1200€-540€ zal bedragen met heel die heisa. In elk scenario voelt het als een afstraffing.
Wie kan mij helpen om deze berekening correct te krijgen?
Ons verhaal is dat wij in 2017 een nieuwbouw gezet hebben. De eerste plannen daarvoor werden gemaakt in 2015, en zoals bij iedereen met nieuwbouw moeten er dan keuze gemaakt worden. BEN bouwen was voor ons een voorwaarde en wij beschouwen ons als mensen die ook ecologische keuzes maken als ze geld kosten ... en zo kwam ook de vraag 'warmtepomp of gas' op tafel. Mijn conclusie toen was dat een warmtepomp alleen financieel een absurde keuze was. Een warmtepomp in combinatie met zonnepanelen was wel een optie. Berekeningen gaven een terugverdientijd van 20 jaar (wat op zich al een risico is), en toen ook het prosumententarief op de proppen kwam werd dat zelfs 25 jaar. Nu, ik begreep de beweegredenen voor het prosumententarief, was het er zelfs mee eens, en kon er rekening mee houden in mijn beslissing. Ondanks dit alles toch de - in mijn ogen nog steeds - ecologische keuze gemaakt voor een warmtepomp.
Voor de volledigheid, ik heb subsidies ontvangen omdat ik E-peil 5 heb gehaald, maar die zitten mee in de berekening van hierboven (50/50 verdeeld tussen de investering voor de warmtepomp en de extra isolatie). Ik vergeet dan even de hoeveelheid brochures van de federale overheid, de vlaamse overheid, de regulatoren en de netbeheerders die ons (de nieuwbouwers) probeerden te stimuleren om een warmtepomp te plaatsen. Je kon beter meer lenen, iets meer afbetalen en dat zou dan wel gecompenseerd worden door lagere energiekosten. Allé, de enige juiste ecologische keuze.
Terug naar 2021 ... maar ik begin het echt warm te krijgen. Ik besef(te) zeer goed dat ik produceer in de zomer en verbruik in de winter, maar daar was een regeling voor (het prosumententarief). Mijn gewoon electriciteitsverbruik op jaarbasis is 3500kWh (gezin van 4) en daar komt 8000kWh van de warmtepomp bij (met 80% in nov-feb wanneer mijn zonnepanelen zo goed als niets opbrengen). Ik heb geen overproductie en produceer ongeveer 9000kWh per jaar. Ik betaal nu ongeveer 540€ prosumententarief (6kW zonnepaneel-installatie). Reken ik die 8000kWh van de warmtepomp om in electriciteit met een all-in tarief dan kom ik op ongeveer 2400€.
Is dat verschil (2400€-540€) hetgeen het mij meer kan gaan kosten? Of moet ik eerder rekenen dat ik nog iets krijg voor die 8000kWh in de zomer (laten we zeggen 1200€) en dat de meerkost dan 2400€-1200€-540€ zal bedragen met heel die heisa. In elk scenario voelt het als een afstraffing.
Wie kan mij helpen om deze berekening correct te krijgen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
En omdat het afgeschaft is heb ik het destijds niet moeten betalen ? En nu ga ik het wederom mogen betalen !Jack Daniels schreef:Stop met zeuren over iets wat in 2017 werd afgeschaft
Het ganse ZP verhaal is er eentje van laat je medeburgers opdraaien voor jou geloof in een onrealistisch rendement (want 95% van de installaties zijn gedaan vanwege de beloofde financiele return en niet vanwege de groene gedachte).
Feit is dat een valse groene gedachte ons in de toekomst nog veel geld gaat kosten !
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik heb laatst een gelijkaardige discussie gehad met een collega.
Oh help, moord en brand! Mijn buur heeft kunnen genieten van een subsidie die ik niet heb mogen nuttigen!!!
Kijk eens in eigen boezem. 9/10 heb je zelf ook ergens genoten van een soort van subsidie.
Ons land staat bol van allerhande steunmaatregelen.
Stempelgeld, kindergeld, ecocheques, maaltijdcheques, salariswagen, GSC, verbouwpremie, verlaagd KI,....
Stop met je blind te staren op die keer dat je buur wettelijk heeft kunnen genieten en jij niet.
Ga jij het weigeren als de staat een zak(ske) geld in jouw richting smijt?
Oh help, moord en brand! Mijn buur heeft kunnen genieten van een subsidie die ik niet heb mogen nuttigen!!!
Kijk eens in eigen boezem. 9/10 heb je zelf ook ergens genoten van een soort van subsidie.
Ons land staat bol van allerhande steunmaatregelen.
Stempelgeld, kindergeld, ecocheques, maaltijdcheques, salariswagen, GSC, verbouwpremie, verlaagd KI,....
Stop met je blind te staren op die keer dat je buur wettelijk heeft kunnen genieten en jij niet.
Ga jij het weigeren als de staat een zak(ske) geld in jouw richting smijt?
- Data technicus
- Pro Member
Mss loopt het budget wat ze nodig hebben om de compensatie te betalen niet zo hoog op als ze zeggen want de compensatie word enkel betaald als eigenaars een digitale meter hebben en hoeveel te langer ze wachten om over te schakelen hoeveel te minder compensatie krijgen. En denk dat de compensatie ook niet meer zal gelden voor installaties van voor 14 juni 2015 want deze eigenaars hebben nog certificaten. En waarschijnlijk hebben installaties van 14 juni 2015 tot 1 januari 2018 ook al geen recht op een compensatie want die zullenal 5% rendement hebben. Die 5% rendement die ze opleggen zit je al rap aan want de voorbij jaren waren goede jaren want de opbrengsten waren hoog dus zal die compensatie enkel waarschijnlijk voor de 2 laatste jaren gaan van 1 januari 2018 tot 31 december 2020. Wat ik nu al zeker weet is dat er veel commotie over gaat ontstaan dat er nog veel langs de compensatie gaan vallen. En dat beseft de regering zelf niet.DarkV schreef:En omdat het afgeschaft is heb ik het destijds niet moeten betalen ? En nu ga ik het wederom mogen betalen !Jack Daniels schreef:Stop met zeuren over iets wat in 2017 werd afgeschaft
Het ganse ZP verhaal is er eentje van laat je medeburgers opdraaien voor jou geloof in een onrealistisch rendement (want 95% van de installaties zijn gedaan vanwege de beloofde financiele return en niet vanwege de groene gedachte).
Feit is dat een valse groene gedachte ons in de toekomst nog veel geld gaat kosten !
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Heel die zonnepanelen kwestie / mediacircus / politiek spelletje kan je in 3 woorden samenvatten ...:
Ikke ikke ikke ...
Het lijkt wel alsof de gegoede burgers met zonnepanelen die 300 EUR/jaar die ze verliezen, erger vinden dan een globaal virus dat al een jaar in onze contreien woekert.
Disclaimer: ik ben akkoord dat dat een slag in het gezicht is, ben alleen enorm verschoten van de verontwaardiging die wordt getoond overal ... 1. We wisten al lang dat dit eraan ging komen 2. Die 25 EUR/maand zullen mensen met ZP echt niet voelen (ok daar gaat het niet om) 3. Plots praat niemand meer over de Corona maatregelen.
Mooi staaltje van verdeel en heers van onze politiekers ?
Ikke ikke ikke ...
Het lijkt wel alsof de gegoede burgers met zonnepanelen die 300 EUR/jaar die ze verliezen, erger vinden dan een globaal virus dat al een jaar in onze contreien woekert.
Disclaimer: ik ben akkoord dat dat een slag in het gezicht is, ben alleen enorm verschoten van de verontwaardiging die wordt getoond overal ... 1. We wisten al lang dat dit eraan ging komen 2. Die 25 EUR/maand zullen mensen met ZP echt niet voelen (ok daar gaat het niet om) 3. Plots praat niemand meer over de Corona maatregelen.
- Data technicus
- Pro Member
Stel je wilt die compensatie van 1500 euro dan ben je verplicht over te stappen naar een DM met gevolg wat je van het net afneemt moet je dan betalen dus die 1500 euro premie moet je al na 1 a 2 jaar terug betalen via u energiefactuur. Dus premie weg en dan elk jaar ook nog blijven betalen voor afname. Ik blijf er bij alle zonnepaneel eigenaars zijn bij hun pietje genomen en beseffen het zelf niet. En de politiekers lachen jullie vierkant uit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Inderdaad, alhoewel ik niet denk dat ze uitlachen, het is m.i. eerder "neerkijken" en/of de mensen niet serieus nemen. Maar dat ze de mensen beet nemen (en dat velen het niet beseffen), dat is een feit.Data technicus schreef:Ik blijf er bij alle zonnepaneel eigenaars zijn bij hun pietje genomen en beseffen het zelf niet. En de politiekers lachen jullie vierkant uit.
Gelukkig is er dan hier toch nog ene die zich niet heeft laten vangen door het zoethoudertje. Ik had de hoop al opgegeven als ik de laatste pagina's las hier.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Dat kan je nu dus niet meer berekenen. Alles hangt af van hoeveel verbruik je kan realiseren als de PV opbrengen.ProStar schreef: Wie kan mij helpen om deze berekening correct te krijgen?
Tenzij je al een jaar een digitale meter hebt? Dan kan je het aflezen (afname / injectie).
-
- Elite Poster
Nog maar een die het nodig vindt om een hoop onzin te verkondigen. Waarop baseer jij je uitspraak "gegoede burger"??? Hier in de wijk, sociale woonwijk zijn er een aantal eigenaars die ZP hebben laten leggen, inclusief mezelf. Ik heb een gewoon rijhuis en een gewoon bediendensalaris. Ik was wel zo slim om in 2011 ZP te laten leggen omdat het geen onaardige investering was. Toen, met de geldende maatregelen. Nu, anno 2021, zou ik het zelfs niet meer overwegen. Op die 10 jaar tijd ben ik meerdere keren in het zak gezet door onze overheid. Spelregels veranderen om de haverklap en van een investering is het ondertussen een nachtmerrie geworden. En ja, dat raakt mij rechtstreeks want ik heb ZP. En nee, covid 19 kan mij gestolen worden want het raakt mij niet (rechtstreeks) omdat ik zelf geen corona heb en ook niemand ken die het heeft. Ook voor jou geldt: stop met zagen, leg zelf ZP en eens ze er liggen kom dan op het forum wat zagen voor het onrecht wat je aangedaan werd. Jij hebt geen ZP, je hebt geen recht van spreken. Anders gesteld: ga jij mij die 300 euro verlies betalen uit eigen zak? Dacht het niet.Sasuke schreef:Heel die zonnepanelen kwestie / mediacircus / politiek spelletje kan je in 3 woorden samenvatten ...:
Ikke ikke ikke ...
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 16 jan 2021, 15:23, in totaal 2 gewijzigd.
- Data technicus
- Pro Member
Mijn vader heeft vroeger bij infrax gewerkt en heeft vanaf het begin al gezegd met de GSC dat dat niet ging blijven duren en kunnen blijven betalen. Toen de 15 kaar terugdraaiteller kwam zei ik tegen iedereen dat dit niet gaat blijven bestaan en heb ook altijd blijven zeggen dat de zonnepaneel eigenaars voor alles nog terug mogen gaan opdraaien en dat de rekening met zonnepanelen duurder zal uitkomen dan zonder maar altijd kreeg ik te horen, NEE dat gebeurt niet en zonnepanelen zijn een goede investering.CCatalyst schreef:Inderdaad, alhoewel ik niet denk dat ze uitlachen, het is m.i. eerder "neerkijken" en/of de mensen niet serieus nemen. Maar dat de mensen beet genomen worden, dat is een feit.Data technicus schreef:Ik blijf er bij alle zonnepaneel eigenaars zijn bij hun pietje genomen en beseffen het zelf niet. En de politiekers lachen jullie vierkant uit.
Gelukkig is er dan hier toch nog ene die zich niet heeft laten vangen door het zoethoudertje. Ik had de hoop al opgegeven als ik de laatste pagina's las hier.
-
- Elite Poster
2011 gelegd, dan ben je ook nog bij de gelukkigen, net zoals ik. Alleen al met de GSC maak je een mooie winst.
Ik zou ook eens echte cijfers willen zien van mensen die al minstens 1 jaar een digitale meter hebben, en ZP.
Op Zonstraal heb ik 1 voorbeeld gevonden, die iets van een €100 meer zou moeten betalen, maar natuurlijk zonder er rekening mee te houden. Op dit moment veel emotie, en begrijpelijk, maar harde cijfers graag van iemand?
Ik zou ook eens echte cijfers willen zien van mensen die al minstens 1 jaar een digitale meter hebben, en ZP.
Op Zonstraal heb ik 1 voorbeeld gevonden, die iets van een €100 meer zou moeten betalen, maar natuurlijk zonder er rekening mee te houden. Op dit moment veel emotie, en begrijpelijk, maar harde cijfers graag van iemand?
-
- Elite Poster
Voor de geïnteresseerden : installatie ZP in april 2011: kostprijs 15000 euro. Financiering via groene lening DIE VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK IS/WAS. Lening genomen op 10 jaar, terugbetaling begon pas 1 jaar na financiering te lopen. Panelen zijn afbetaald in maart 2022. Tot die datum betaal ik nog steeds 144 euro per maand af aan de lening. Opgewekte stroom: 34,65 mW. GSC 330 euro/1000 kW. "verdiend" aan GSC tot op vandaag 11220 euro. Mijn ZP zijn zelfs nog niet afbetaald. Zijn er hier nog van die betweters die liever wat uit hun duim zuigen dan de realiteit onder ogen te zien?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik heb een probleem met de betrouwbaarheid van onze overheid.Sasuke schreef:Heel die zonnepanelen kwestie / mediacircus / politiek spelletje kan je in 3 woorden samenvatten ...:
Ikke ikke ikke ...
Wij kijken voor een huis, maken een case half 2019 net na we de reserveringsovereenkomst getekend is verdwijnt de woonbonus ( die was meegerekend in ons financieel plan ). Het huis heeft heel wat zonnepanelen en we hebben er 2 extra laten bijleggen voor een hoofdprijs want sleutel op de deur.
Woonbonus is gecompenseerd door peanuts lagere registratie 1% maar voor nieuwbouw is er totaal geen compensatie. En ook geen manier dat we bv gratis vanonder het contract konden.
Nu de zonnepanelen idem, ik had die extra panelen niet laten leggen moest ik dit geweten hebben en we hadden idd gerekend dat voor elektriciteit de volgende 15 jaar de prosumer taks een 400 euro / jaar de kost ging zijn.
Het huis moet nog opgeleverd worden dit jaar, beetje vertraging door corona, maar ik denk dat dit toch misschien 50000 euro of meer nadeel is waar ik totaal niet heb kunnen op anticiperen.
We hebben een job, het huis bevalt ons, we rekenen opnieuw en bepaalde dingen gaan iets langer moeten wachten maar het is zo. Het probleem is dat het fiscale & energie beleid hier zo wisselvallig is als het weer en dat is imho een probleem.
Je kan dingen aanpassen maar denk na aan de gevolgen en faseer iets duidelijk uit. Nederland bouwt de saldering ook af zie https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... r-salderen maar dat is imho een veel correcter systeem.
Soit ergens had ik een backup plan in de hoop dat de meter kon terugdraaien tot 2025, in mijn geval is het dus 6 weken geworden ( half december - eind januari ). En dat dan batterijen betaalbaarder gingen zijn. We zien wel ik hoop op een peulschil maar geloof er niet te hard in.
-
- Elite Poster
Je krijgt 20 jaar gsc. Je zit nu ongeveer halfweg.Jack Daniels schreef:Voor de geïnteresseerden : installatie ZP in april 2011: kostprijs 15000 euro. Financiering via groene lening DIE VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK IS/WAS. Lening genomen op 10 jaar, terugbetaling begon pas 1 jaar na financiering te lopen. Panelen zijn afbetaald in maart 2022. Tot die datum betaal ik nog steeds 144 euro per maand af aan de lening. Opgewekte stroom: 34,65 mW. GSC 330 euro/1000 kW. "verdiend" aan GSC tot op vandaag 11220 euro. Mijn ZP zijn zelfs nog niet afbetaald. Zijn er hier nog van die betweters die liever wat uit hun duim zuigen dan de realiteit onder ogen te zien?
Dus op het einde heb je +20.000 aan gsc... plus dan de elektriciteit.
Niet slecht voor 15000 investering toch?
-
- Elite Poster
Amai, dat is schrikken. Dit is gewoon geld dat in rook op gaat. Het kan cru klinken maar op de duur zou je echt wensen dat gebruikers hier, Sasuke bv, ook eens voor deze voldongen feiten geplaatst worden. Benieuwd hoe het dan zou zijn met zijn ikke, ikke, ikke mentaliteit die hij maar wat graag op een ander projecteert. Het bedrag wat jij noemt kan je in een mensenleven nooit terug verdienen. Doet mij wat denken aan de ex van mijn ma die na haar overlijden 25000 euro van haar rekening had gehaald. Daar kunnen wij ook naar fluiten.Tomsworld schreef: Het huis moet nog opgeleverd worden dit jaar, beetje vertraging door corona, maar ik denk dat dit toch misschien 50000 euro of meer nadeel is waar ik totaal niet heb kunnen op anticiperen.
Zeker niet maar dat was toen in 2011 dan ook de insteek. Net even gekeken. Voor een aankoop van 400kW op jaarbasis bij ecopower betaal ik 105 euro per trimester, dat is alle kosten inbegrepen. Maar een investering doe je toch om iets aan te verdienen? Wat is anders het nut om te speculeren op de beurs? Of om ZP te plaatsen 10 jaar geleden?ddd schreef: Je krijgt 20 jaar gsc. Je zit nu ongeveer halfweg.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 16 jan 2021, 15:59, in totaal 1 gewijzigd.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Wacht maar... Elektriciteit zal voor iedereen ooit nog gefactureerd worden op kwartierbasis.
Met de ZP-eigenaars alleen trachten zelfconsumptie te bevorderen, komen we er nog niet in onze energietransitie zeker niet nu alles elektrische moet zijn, denk aan elektrische bedrijfswagens, warmtepompen, ...
Er ontsnapt niemand aan.
Met je met deze maatregel zal bereiken is energieverspilling.
Airco, warmtepomp zomer, ...
Elke kWh "nutteloos" gebruikt is tenslotte toch extra CO2 uitstoot.
Met de ZP-eigenaars alleen trachten zelfconsumptie te bevorderen, komen we er nog niet in onze energietransitie zeker niet nu alles elektrische moet zijn, denk aan elektrische bedrijfswagens, warmtepompen, ...
Er ontsnapt niemand aan.
Met je met deze maatregel zal bereiken is energieverspilling.
Airco, warmtepomp zomer, ...
Elke kWh "nutteloos" gebruikt is tenslotte toch extra CO2 uitstoot.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Yep, nog een betweter hier.Jack Daniels schreef:Voor de geïnteresseerden : installatie ZP in april 2011: kostprijs 15000 euro. Financiering via groene lening DIE VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK IS/WAS. Lening genomen op 10 jaar, terugbetaling begon pas 1 jaar na financiering te lopen. Panelen zijn afbetaald in maart 2022. Tot die datum betaal ik nog steeds 144 euro per maand af aan de lening. Opgewekte stroom: 34,65 mW. GSC 330 euro/1000 kW. "verdiend" aan GSC tot op vandaag 11220 euro. Mijn ZP zijn zelfs nog niet afbetaald. Zijn er hier nog van die betweters die liever wat uit hun duim zuigen dan de realiteit onder ogen te zien?
Hier zijn er op 1 april 2011 PV gelegd voor €14800.
Groene lening op 7 jaar met onmiddellijke ingang.
GSC van €330 en er ligt 5kWpiek op het dak, dus zo'n 4 GSC/jaar.
De investering kon ingebracht worden in de belastingen.
De volledige som was terug verdiend na minder dan 3 jaar.
Dat ik toen nog 4 jaar moest afbetalen verandert daar niets aan.
Dat je gefrustreerd bent over de gang van zaken versta ik wel compleet, ik voel mij ook serieus bedrogen.
Eerst afkomen met subsidies, een paar jaar erna afkomen met netvergoeding en nu terugkrabbelen op die terugdraaiende teller.
Geen zinnig mens kan hiermee een lange termijn planning maken.
-
- Elite Poster
Hu? Je verdient er toch (goed) aan? Wel minder dan eerst gedacht, maar dat heb je op de beurs ook.Jack Daniels schreef:Maar een investering doe je toch om iets aan te verdienen? Wat is anders het nut om te speculeren op de beurs? Of om ZP te plaatsen 10 jaar geleden?ddd schreef: Je krijgt 20 jaar gsc. Je zit nu ongeveer halfweg.
Ik ook hoor, gelegd in 2012.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Het is een belgisch probleem, maar je kan het op 101 punten zien, ik weet dat ik blij kan zijn met een redelijk betaalde full time job, heb nog een bijberoep er naast, ben veel te braaf betaal daar ook een slok belastingen en sociale bijdragen waar ik nooit iets van zien, want bijberoep = solidariteitsbijdrage. Corona heeft hard toegeslagen, geen enkele premie kunnen genieten ondanks de zaak stil gevallen was, maar vielen uit de boot, ergens snap ik dat nog. Het enige gelukkige is we hebben een goede gezondheidszorg en onze sociale voorzieningen zijn best ok voor diegenen die ze echt nodig hebben. Maar ik ga stoppen met klagen want eigenlijk is de zonnepanelen saga erg financieel, maar is de vingerafdrukken saga veel erger de risico's die daar komen eens iemand binnen een paar jaar ze kan printen . En dan zien we het verschil met Nederland, gidsland, 30000 mensen zeer zwaar benadeeld door de overheid en de regering stapt collectief op, hier 500000 Vlamingen en geen enkele minister, laat staan regering voelt zich politiek verantwoordelijk. Maar het sneeuwt laat ons daar van genietenJack Daniels schreef:Amai, dat is schrikken. Dit is gewoon geld dat in rook op gaat. Het kan cru klinken maar op de duur zou je echt wensen dat gebruikers hier, Sasuke bv, ook eens voor deze voldongen feiten geplaatst worden. Benieuwd hoe het dan zou zijn met zijn ikke, ikke, ikke mentaliteit die hij maar wat graag op een ander projecteert. Het bedrag wat jij noemt kan je in een mensenleven nooit terug verdienen. Doet mij wat denken aan de ex van mijn ma die na haar overlijden 25000 euro van haar rekening had gehaald. Daar kunnen wij ook naar fluiten.Tomsworld schreef: Het huis moet nog opgeleverd worden dit jaar, beetje vertraging door corona, maar ik denk dat dit toch misschien 50000 euro of meer nadeel is waar ik totaal niet heb kunnen op anticiperen.
-
- Elite Poster
@ddd: ja, het brengt wel op die ZP, reden waarom ik ze ooit heb laten keggen
@tomsworld: inderdaad, hier spreken we over peanuts vergeleken met de toeslagenaffaire in NL. Als fraudeur bestempeld, in bepaalde gevallen tot 60.000 euro moeten ophoesten. Failliet of baan kwijt, noem maar op. Maanden geleden al een reportage over gezien op NL tv, Radar dacht ik, consumenten programma. Hallucinant wat daar gebeurd is. Maar... Rutte was er al van op de hoogte sinds 2013. Dus bijna 8 jaar niks aan gedaan.
@tomsworld: inderdaad, hier spreken we over peanuts vergeleken met de toeslagenaffaire in NL. Als fraudeur bestempeld, in bepaalde gevallen tot 60.000 euro moeten ophoesten. Failliet of baan kwijt, noem maar op. Maanden geleden al een reportage over gezien op NL tv, Radar dacht ik, consumenten programma. Hallucinant wat daar gebeurd is. Maar... Rutte was er al van op de hoogte sinds 2013. Dus bijna 8 jaar niks aan gedaan.
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Waar haal jij dat ik geen zonnepanelen heb ?? Heb er wel ... en om de investering te kunnen doen ben je wel degelijk een gegoede burger, als je dat niet beseft dan ben je al even wereldvreemd als die zakkenvullende politiekers daarboven. Ik heb ook mijn zonnepanelen laten leggen puur omdat het me geld ging opleveren, maar zelfs toen al had ik zoiets van “dat kan toch niet blijven duren, dit is puur op de kap van iedereen ...”Jack Daniels schreef:Nog maar een die het nodig vindt om een hoop onzin te verkondigen. Waarop baseer jij je uitspraak "gegoede burger"??? Hier in de wijk, sociale woonwijk zijn er een aantal eigenaars die ZP hebben laten leggen, inclusief mezelf. Ik heb een gewoon rijhuis en een gewoon bediendensalaris. Ik was wel zo slim om in 2011 ZP te laten leggen omdat het geen onaardige investering was. Toen, met de geldende maatregelen. Nu, anno 2021, zou ik het zelfs niet meer overwegen. Op die 10 jaar tijd ben ik meerdere keren in het zak gezet door onze overheid. Spelregels veranderen om de haverklap en van een investering is het ondertussen een nachtmerrie geworden. En ja, dat raakt mij rechtstreeks want ik heb ZP. En nee, covid 19 kan mij gestolen worden want het raakt mij niet (rechtstreeks) omdat ik zelf geen corona heb en ook niemand ken die het heeft. Ook voor jou geldt: stop met zagen, leg zelf ZP en eens ze er liggen kom dan op het forum wat zagen voor het onrecht wat je aangedaan werd. Jij hebt geen ZP, je hebt geen recht van spreken. Anders gesteld: ga jij mij die 300 euro verlies betalen uit eigen zak? Dacht het niet.Sasuke schreef:Heel die zonnepanelen kwestie / mediacircus / politiek spelletje kan je in 3 woorden samenvatten ...:
Ikke ikke ikke ...
Dus ja ... ben er absoluut niet blij mee, maar dat ik nu 25Eur/maand meer ga moeten betalen kan mij een worst wezen want die ZP hebben hun investering al terugverdiend en de lening is ook al lang afbetaald (net als bij jou als je ze in 2011 hebt laten leggen)
Dus ja ... het blijft een staaltje van OH Nee het is deze keer MIJNE portemonnee die ze raken, nu ga ik wel actie ondernemen hoor .... arrogante hypocrisie noem ik dat.
En om het helemaal af te maken, de overheid is zeker mijn vriend niet ... die hebben mij bijna 150k EUR afgetroggeld, was bijna dakloos ... enkel dankzij een fantastische bankier en boekhouder heb ik het hoofd boven water kunnen houden, maar 4 jaar later en ik betaal nog steeds.
Anyway, het moge duidelijk zijn dat het jou hoog steekt dat je 300 EUR /jaar meer moet betalen, dan ga je nog lachen de komende jaren als de Corona facturen gepresenteerd worden ...
Laatst gewijzigd door Sasuke 16 jan 2021, 16:35, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Verbruik: 2.025,3 kWhddd schreef:2011 gelegd, dan ben je ook nog bij de gelukkigen, net zoals ik. Alleen al met de GSC maak je een mooie winst.
Injectie: 1.942,7 kWh
Opbrengst panelen: 2.999,8 kWh
(Tot medio Mei 1,8kw aan panelen (1,5kw omvormer), daarna 3,6kw (3kw omvormer)
Als ik dat uittel kost ons dat €300-350 per jaar extra nu dat terugdraaiende teller afgeschaft is.
-
- Elite Poster
Ik zou denken, oude regeling, bijna 0 elektriciteit, maar wel prosumenten 3x €100(?) = €300Ramaht schreef: Verbruik: 2.025,3 kWh
Injectie: 1.942,7 kWh
Opbrengst panelen: 2.999,8 kWh
(Tot medio Mei 1,8kw aan panelen (1,5kw omvormer), daarna 3,6kw (3kw omvormer)
Als ik dat uittel kost ons dat €300-350 per jaar extra nu dat terugdraaiende teller afgeschaft is.
Nieuwe regeling verbruik 2.025kwh x 0.25€ = €500
(en je krijgt misschien nog een habbekrats voor die 1900 die je op het net hebt gezet.)
Al is het moeilijk te berekenen omdat uw PV installatie is gewijzigd het voorbije jaar.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik betwijfel dat het "voor de zoveelste keer" is. Het gaat wel telkens over PV-installaties, maar afhankelijk van welke dag ze gelegd/opgeleverd zijn, is/was een andere "regime" van toepassing. Iets met wispelturige overheid .DarkV schreef:En ik (of waar komt dat half miljard plots vandaan) mag dus (voor de zoveelste keer) gaan betalen voor m'n buur z'n zonnepanelen ?NickG schreef:Er komt compensatie: https://www.hln.be/binnenland/eigenaars ... ~a452f5ac/
Het is alvast veel logischer dat de subsidie voor PV-installaties vanuit de Vlaamse begroting komen en niet vanuit de elektriciteitsrekening, zoals met veel andere taksen, heffingen en andere hocus-pocus-termen. Het is diezelfde Vlaamse regering (en dus begroting) die de boete moet ophoesten (zoals recent nog 22miljoen) als we de gestelde normen voor groene energie niet halen. Liever 22miljoen aan investeringssteun uitbetalen dan aan boetes, nee?
Ik heb hier geen topic gezien om te klagen over die 22miljoen voor 2020?
Ik zie trouwens geen tegenstelling tussen PV-installaties gelegd door "groene jongens" of door "rendementsjagers".
Wat maakt dat uit, met welke intentie het gelegd is?