Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Uit VRT artikel:
"Opvallend detail daar: de regering stapt af van de versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Dat betekent dat wie zonnepanelen heeft niet meer per se vóór eind 2022 een digitale meter zal krijgen, zoals eerst afgesproken was. Lees: sommige zonnepaneleneigenaars zullen nog jaren kunnen profiteren van de terugdraaiende, analoge teller."
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Of het nu minster A of minister B is, dat maakt niet uit. Het zijn dezelfde partijen die aan de macht zitten en dit is een globale beslissing van de regering.

Schaar ook niet alle mensen over dezelfde kam: zoals ik al zei hadden wij sowieso geen keuze. Wij moesten ze leggen of we kwamen niet aan ons e-peil, los van rendement (uiteraard had ik dat wel meegerekend op dat ogenblik, maar in principe maakt het in onze situatie niet uit).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Onze installateur had daarvoor gewaarschuwd dat het een "gok" was.
Hij was daar eerlijk in en sprak ook tegen zijne winkel.
Het is gewoon de gans de media die de mensen zot gemaakt heeft.

Aan de compensatieregeling hangen enorm veel voorwaarden vast.
Maar doe je een simpele rekensom van het budget dat daarvoor vrijgemaakt moet worden dan kom je aan een gemiddelde van 700 EUR.
Beter iets dan niets zeker ...
Uiteindelijk ben ik eens benieuwd naar de exacte berekeningsmethode.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

guido4096 schreef:Uit VRT artikel:
"Opvallend detail daar: de regering stapt af van de versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Dat betekent dat wie zonnepanelen heeft niet meer per se vóór eind 2022 een digitale meter zal krijgen, zoals eerst afgesproken was. Lees: sommige zonnepaneleneigenaars zullen nog jaren kunnen profiteren van de terugdraaiende, analoge teller."
LET WEL OP:

een deel van die 470000 zullen dan nog rap moeten beslissen voor een digitale meter of ze zitten boven de 5% rendement en krijgen geen premie meer . Dus een drukverdeling voor rap die digitale meter te laten installeren. Wel een slimme zet van de minister
yvesfouquet4
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 feb 2013, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Ik hoef geen 5% vergoeding want dit is peanuts vergeleken met je winst die je doet met terugdraaiende teller.

Ben enorm blij dat ik de aanvraag tot digitale teller afgewimpeld heb destijds en dat ik nog een analoge heb. Ze mogen hun digitale teller houde ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
i used to sleep at night
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Spijtig genoeg hebben ze vorige maand de digitale meter komen plaatsen.
Vraag mij alleen af of ik mijn opgebouwde energie van de zomer kan blijven verbruiken tot mijn jaarafrekening in mei of dat dit ook komt te vervallen nu. Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Zuhal Demir is haar eigen ruiten aan het ingooien door de uitrol van de digitale meter te verlengen want zo blijft de terugdraaiteller toch bestaan bij mensen met een analoge teller. Dit is dan geen discriminatie ofwat. Of Fluvius moet kordaat worden en wie weigert voor de rechter halen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Data technicus schreef:Zuhal Demir is haar eigen ruiten aan het ingooien door de uitrol van de digitale meter te verlengen want zo blijft de terugdraaiteller toch bestaan bij mensen met een analoge teller. Dit is dan geen discriminatie ofwat. Of Fluvius moet kordaat worden en wie weigert voor de rechter halen.
Hoezo voor de rechter? Op grond van wat?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

woutervh schreef:
Data technicus schreef:Zuhal Demir is haar eigen ruiten aan het ingooien door de uitrol van de digitale meter te verlengen want zo blijft de terugdraaiteller toch bestaan bij mensen met een analoge teller. Dit is dan geen discriminatie ofwat. Of Fluvius moet kordaat worden en wie weigert voor de rechter halen.
Hoezo voor de rechter? Op grond van wat?
Discriminatie want wie een analoge meter heeft geniet wel nog van terugdraaiteller en wie digitale meter heeft niet waar zit de logica dan. Gisteren heeft het grondwettelijk hof het vernietigd wegens discriminatie en nu promoot ze de discriminatie.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Avenger 2.0 schreef:Spijtig genoeg hebben ze vorige maand de digitale meter komen plaatsen.
Vraag mij alleen af of ik mijn opgebouwde energie van de zomer kan blijven verbruiken tot mijn jaarafrekening in mei of dat dit ook komt te vervallen nu. Iemand enig idee?
Ik poogde dat arrest te lezen en te begrijpen. Daarin kan ik lezen dat alles blijft zoals het was tot de maand waarin de publicatie van dat arrest in het staatsblad. Geen herziening van de reeds gefactureerde bedragen. Zal dan gedaan zijn vanaf februari 2021. Of mogelijk toch wat langer, tot de eerstvolgende jaarlijkse eindfactuur. Naargelang wat men wil zeggen met die factureerde bedragen.
Om de aanzienlijke administratieve problemen en de financiële lasten van de vernietiging
voor de afnemers, leveranciers en distributienetbeheerders te beperken, handhaaft het Hof met
toepassing van artikel 8, derde lid, van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het
Grondwettelijk Hof de gevolgen van de vernietigde bepaling voor wat de vóór de datum van
bekendmaking van dit arrest in het Belgisch Staatsblad gefactureerde bedragen betreft. Er is
geen aanleiding om de gevolgen van de vernietigde bepaling ook voor de toekomst te
handhaven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Data technicus schreef:Zuhal Demir is haar eigen ruiten aan het ingooien door de uitrol van de digitale meter te verlengen want zo blijft de terugdraaiteller toch bestaan bij mensen met een analoge teller. Dit is dan geen discriminatie ofwat.
Onthouden voor 2024 he.

't Wordt weer tijd dat er een lijst aangelegd wordt van zaken die onthouden gaan moeten worden me dunkt, want het is al redelijk wat aan het worden.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tim.Bracquez schreef:
honda4life schreef:Het nadeel is, dat de prijs van elektriciteit aan injectietarief tov. gas nu ook niet zo heel groot is.
Zelfbouw met kleine batterijen kost ook geld, en waar jij 100 watt insteekt, krijg je misschien maar 75 watt terug uit door laad- ontlaadverliezen, AC/DC DC/AC omvorming ;-)
Hier geen gas, dus al geen optie. Gas is zo goedkoop dat je zelf met een generator onder de 30 cent per kWh stroom kan maken. Uiteraard de gehele investering is pas aantrekkelijk als je 30 000kWh per jaar doet.

Inderdaad de omzetverliezen zijn hoog van ac naar dc, maar lager dan de aankoop vs verkoop verschillen. Ik zet maar 1x om, alles runt op 12V er achter, dus eigenlijk zelfs minder verlies dan dat elk device een aparte stroomadapter heeft. De batterijset staat er toch omdat deze bedoel zijn voor tijdens effectieve power outages zijn werk te doen.
Als je de restwarmte zou kunnen gebuiken om in de winter mee te verwarmen, zou het helemaal mooi zijn.
In Duitsland is zo'n micro WKK al vaker in gebruik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hé, als de oude vernietigde regeling doorloopt tot de volgende eindfactuur én indien Vlaanderen kan bepalen wat de facturatiecyclus is van een energiecontract zou men zo aan rechtsontwijking kunnen doen. Wijzig met onmiddellijke ingang alle energiecontracten naar een facturatiecyclus van 10 jaar.

Wel slotfactuur bij wijziging energiecontract of verhuis. Of op uitdrukkelijk verzoek van de klant. Of indien de gebruiker en de energieleverancier niet tot een overeenkomst komen van een redelijke voorschotfactuur.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

svermassen schreef:Onze installateur had daarvoor gewaarschuwd dat het een "gok" was.
Hij was daar eerlijk in en sprak ook tegen zijne winkel.
Het is gewoon de gans de media die de mensen zot gemaakt heeft.
Hier heeft genoeg reclame in de bus gezeten om nog snel panelen te plaatsen voor 2021 voor de 15 jaar terugtellende teller. Op Facebook ook voldoende gezien, dus zo eerlijk waren ze niet allemaal ;) en slim ook niet want hadden ze omhoog gekeken hadden ze gezien dat we er al hadden liggen :beerchug: .
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

WalterB1 schreef:Hé, als de oude vernietigde regeling doorloopt tot de volgende eindfactuur én indien Vlaanderen kan bepalen wat de facturatiecyclus is van een energiecontract zou men zo aan rechtsontwijking kunnen doen. Wijzig met onmiddellijke ingang alle energiecontracten naar een facturatiecyclus van 10 jaar.

Wel slotfactuur bij wijziging energiecontract of verhuis. Of op uitdrukkelijk verzoek van de klant. Of indien de gebruiker en de energieleverancier niet tot een overeenkomst komen van een redelijke voorschotfactuur.
Uiteindelijk is de opgebouwde energie (teruggedraaide teller) uitsluitend gebeurd op de analoge teller en niet de digitale teller (sinds deze pas sinds een maand staat). Sinds het arrest enkel op de digitale teller slaat, zou ik toch verwachten dat ik bij de jaarlijkse facturatie de meetstand van de analoge teller in rekening wordt gebracht? Voor zover ik begrijp ben ik alle nieuwe opgebouwde energie nu met de digiale teller kwijt. Maar toch niet die van de analoge dan? Want uiteindelijk heb ik ook niet de kans gekregen om deze te verkopen gezien ik geen digitale meter had toen. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Op zich heb ik er geen problemen mee dat m'n investering naar een break-even gaat. Zeer spijtig uiteraard dat de spelregels wijzigen.
Maar toegegeven 60% voor het financiële aspect, 40% voor het milieu.

Ik heb een hekel aan het argument "discriminatie", schaf dan ook de verschillen per gewesten af wat betreft ZP, stop dan ook met groene stroom certificaten.
OF laat gewoon alles zoals het is en blijf er gewoon af en laat het vanzelf uitsterven!

Ik weet ook dat oversubsidie geen goede situatie is, maar waarom niet eerlijk vermarkten van elektriciteit zoals de groten op kwartierbasis van zowel afname als verbruik, is dat niet eerlijk?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn buurman heeft een weelderige haardos, ik niet. Discriminatie. Vriend van mij rijdt met een jaguar, ik met een VW Touran. Discriminatie. Mijn broer verdient een pak meer dan ikzelf. Discriminatie. Het woordje "discriminatie" staat ondertussen op hetzelfde niveau als "racisme". Compleet uitgehold qua betekenis en te pas en te onpas gebruikt. Maar vooral gebruikt bij gebrek aan valabele argumenten. Iemand die zich niet meer kan verweren in een discussie begint dan maar over discriminatie of racisme. Er gaat zich altijd ergens wel iemand gediscrimineerd voelen door deze of gene maatregel. Voor iedereen goed doen is onmogelijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Een mogelijke technologie om de niet benutbare stroom op te stoken en daar nog iets aan te hebben is de productie van waterstof daarmee. En dan daarmee terug stroom produceren.

Zal wel niet eenvoudig en goedkoop zijn omdat veilig en rendabel te doen. Maar het is een alternatief voor batterijen. Kan die technologie misschien een boost geven.
Racingboy
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2009, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Iemand een idee hoe je kan berekenen hoeveel rendement je al hebt gehad van je zonnepanelen?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

WalterB1 schreef:Een mogelijke technologie om de niet benutbare stroom op te stoken en daar nog iets aan te hebben is de productie van waterstof daarmee. En dan daarmee terug stroom produceren.

Zal wel niet eenvoudig en goedkoop zijn omdat veilig en rendabel te doen. Maar het is een alternatief voor batterijen. Kan die technologie misschien een boost geven.
Volledig mee eens!
Er zijn andere gevaarlijke stoffen in de wereld die we ook goed kunnen beheersen.
Mis zal het altijd kunnen gaan, of dat nu een plastic tank benzine is, een LPG tank, ...
En vrachtwagen boter is zelfs nog gevaarlijker in een tunnelbrand :wink:
Racingboy schreef:Iemand een idee hoe je kan berekenen hoeveel rendement je al hebt gehad van je zonnepanelen?
Hoe grondig wil je het doen, je kan het zo ver trekken tot uw waarde te actualiseren met inflatie, ...
Ikzelf heb een Excel tabel met maandopbrengst en de kost/kWh probeer af te leiden zonder vaste kosten uit m'n afrekeningsfactuur...
Nou dat laatste alleen al is een hele opgave.
Je kan net zo goed de gemiddelde kost van je factuur gebruiken met een acceptabele afwijking.

Jep... de dag van vandaag heb ik 30% terugverdiend.
Laatst gewijzigd door honda4life 15 jan 2021, 19:49, in totaal 1 gewijzigd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ondertussen hier in Brussel (dat noodlijdende gewest waar alles zogezegd fout loopt):
https://www.bruzz.be/economie/terugdraa ... 2021-01-15
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

Nu heb ik een afspraak voor wissel van analoge naar digitale teller in februari.

Kan ik deze weigeren en op welke basis ?

Op de brief van fluvius sta wel een alinea van wetelijk kader besluit 17/05/2019
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

In het arrest staat dat de digitale meter niet te weigeren is.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

Niet weigeren , maar uitstellen ?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Uitstellen wel maar wel maar tot 2023 als er ook een bekabelde versie is want dan is er geen reden meer om uit te stellen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

In het arrest staat ook dat de verplicht installatie van digitale meters voor elke netgebruiker in de megelijkheid moet voorzien voor een communicatie via bekabeling.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Ja maar je mag niet weigeren, je moet die laten plaatsen en als je dan toch een bekabelde wilt kan je deze in 2023 laten vervangen
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Waar lees je dat of is dat een interpretatie. Want dat lees ik zo niet.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Zie vanaf pagina 24 van het arrest; https://www.const-court.be/public/n/2021/2021-005n.pdf

Ik begrijp de implicaties niet echt maar als men op korte termijn een digitale meter wil komen installeren zou ik het volgende proberen; contacteer Fluvius.

Zeg dat je hooggevoellig bent voor elektromagnetische straling. Bel niet met de GSM of bel anoniem. Komt iets geloofwaardiger over.

Zeg dat volgens dat arrest je recht hebt op een digitale meter verbonden met een kabel.

Of dat je effectief daarop recht hebt weet ik niet maar het zal de boel waarschijnlijk wel vertragen. Je wil dat ze de interventie uit de planning halen. De rest zie je dan wel.

Merk op;
Uit het onderzoek van het tweede middel in de zaak nr. 7295 vloeit voort dat het niet aan
de decreetgever, noch aan de Vlaamse Regering, maar aan de regulator staat de eventuele
kosten van die keuze te bepalen.
Je zou dat wel eens een onbepaalde meerkost kunnen moeten betalen voor uwe kabel.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

guido4096 schreef:Uit VRT artikel:
"Opvallend detail daar: de regering stapt af van de versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Dat betekent dat wie zonnepanelen heeft niet meer per se vóór eind 2022 een digitale meter zal krijgen, zoals eerst afgesproken was. Lees: sommige zonnepaneleneigenaars zullen nog jaren kunnen profiteren van de terugdraaiende, analoge teller."
Hoe kan een minister gaan beslissen hoe een bedrijf moet gaan werken. Fluvius heeft allang een stappenplan om de DM te plaatsen bij zonnepaneel eigenaars en deze strategie nu gaan veranderen omdat een minister dit zegt. Ik denk het niet. De planning ligt vast en die zullen ze niet gaan aanpassen. Ik denk dat ze het noorden kwijt is.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

ddd schreef:Idd, ik heb ook redelijk wat investeringen gedaan in 2012 (zie vorige post), maar met mijn GSC van €750 kan ik (bijna) mijn elektriciteit betalen.
Hoe komt u aan GSC ten belope van €750? GSC zijn ooit maximaal €450 geweest. Kan u eens nader verklaren?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Data technicus schreef:
guido4096 schreef:Uit VRT artikel:
"Opvallend detail daar: de regering stapt af van de versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Dat betekent dat wie zonnepanelen heeft niet meer per se vóór eind 2022 een digitale meter zal krijgen, zoals eerst afgesproken was. Lees: sommige zonnepaneleneigenaars zullen nog jaren kunnen profiteren van de terugdraaiende, analoge teller."
Hoe kan een minister gaan beslissen hoe een bedrijf moet gaan werken. Fluvius heeft allang een stappenplan om de DM te plaatsen bij zonnepaneel eigenaars en deze strategie nu gaan veranderen omdat een minister dit zegt. Ik denk het niet. De planning ligt vast en die zullen ze niet gaan aanpassen. Ik denk dat ze het noorden kwijt is.
Fluvius is eigendom van de overheid hé (allez, de Vlaamse steden en gemeenten).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Vernietigend opiniestuk inzake het geklungel van onze regeringen. Zonnepanelen, corona, ...

TL;DR: Opinieredacteur klaagt terecht aan dat er nooit iemand verantwoordelijkheid wil nemen voor het wanbeleid, maar als het goed gaat, veelal door het harde werk van de burgers, zijn ze bij de kippen om het te "recupereren".
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ratface schreef:
ddd schreef:Idd, ik heb ook redelijk wat investeringen gedaan in 2012 (zie vorige post), maar met mijn GSC van €750 kan ik (bijna) mijn elektriciteit betalen.
Hoe komt u aan GSC ten belope van €750? GSC zijn ooit maximaal €450 geweest. Kan u eens nader verklaren?
Ik vermoed dat ze toen aan €250/1000KWh stonden en dat hij een installatie liggen heeft van ongeveer 3500kWpiek.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Weet niet zeker wie eigenaar is van de Fluvius maar nog niet zo lang geleden was het bijna verkocht aan de Chinezen. Al was het toen nog Eandis. Geloof dat een element die dat heeft doen mislukken (groot geluk IMHO) is dat Eandis niet echt bestaat als bedrijf. Het is meer een structuurkoepel van netbeheerders, de onderliggende intercommunales.
Laatst gewijzigd door WalterB1 16 jan 2021, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
Buzz
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2020, 01:55

Hallo,

Er wordt gezegd
Ze stapt echter wel af van de voorgenomen versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Initieel was het de bedoeling dat alle zonnepaneeleigenaars tegen eind 2022 beschikten over een digitale meter. Zij worden nu meegenomen in de normale uitrol en zullen gespreid over de periode 2021 – 2029 een digitale meter krijgen
Wilt dat zeggen dat wanneer ze langskomen om de digitale meter te installeren, ik mag weigeren en mijn analoge terugdraaiende teller mag behouden tot 2029?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ratface schreef:
ddd schreef:Idd, ik heb ook redelijk wat investeringen gedaan in 2012 (zie vorige post), maar met mijn GSC van €750 kan ik (bijna) mijn elektriciteit betalen.
Hoe komt u aan GSC ten belope van €750? GSC zijn ooit maximaal €450 geweest. Kan u eens nader verklaren?
In 2012 gelegd, €210 GSC x 3.7 cert/jaar = +- 750/jaar
En ja, daar kan ik (bijna) mijn volledige energiefactuur van betalen. 8)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ddd schreef: In 2012 gelegd, €210 GSC x 3.7 cert/jaar = +- 750/jaar
En ja, daar kan ik (bijna) mijn volledige energiefactuur van betalen. 8)
Ofwel heb je 3 certificaten per jaar ofwel heb je er 4. Je kan nooit 3,7 certificaten hebben. Jij ontvangt er dus 3 per jaar, zijnde 630 euro.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 16 jan 2021, 09:09, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Gemiddeld he... over die 8 jaar. :roll:
Dus het ene jaar met 4 cert kom ik idd op quasi 0 euro voor mijn energie. :-)

Net nog eens berekend met de huidige stand. Ik zit zelfs op 3.88 GSC/jaar gemiddeld.
Dus, meestal 4 stuks, en af en toe maar 3.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Bij mij zijn ze eergisteren de meter komen vervangen. Moet daar geen plexi afdekplaat over hangen? Was bij de ferarris meter toch verplicht? Is echt geen zicht zo.

https://www.elektriciteitswerk.be/sites ... erkast.jpg
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”