Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Crazy2
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Ik was ook aan het denken om kabel naar de buren te leggen voor een hoger direct verbruik te hebben.
Maar een nieuwe server voor mijn raspberrys te vervangen is ook een oplossing.
Less is more
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Natuurlijk niet vergeten dat al dat soort zaken ook draaien (en meer uren) wanneer er geen zon is. Het gaat je alleen maar meer geld kosten zo'n zaken.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Dan maar even investeren in een airco denk ik. In de zomer om het huis te koelen bij veel zon, in de winter om het huis te verwarmen ....
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Of zomaar even toestellen aan en uitschakelen een goed idee is, betwijfel ik. Zeker een airco die als ik het verloop zie... Toch langzaam z'n vermogen opbouwt en afbouwt.

Tja... Hier zal ik hetzelfde doen om via m'n teruggeleverde energie de airco in de zomer overuren te laten doen, weleens waar gecontroleerd via de afstandsbediening te repliceren via een ESP en de teruggestuurde energie uit te lezen van de slimme meter.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

devastator schreef:Dan maar even investeren in een airco denk ik. In de zomer om het huis te koelen bij veel zon, in de winter om het huis te verwarmen ....
Inderdaad. Die dingen kan je standaard ook met timer programmeren. Hele dag laten lopen en een fris huis bij thuiskomst :-)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik snap de frustratie, maar wat win je erbij om alles direct te gebruiken? OK, het tarief voor injecteren is belachelijk laag, maar nog altijd hoger dan 0, dus je wint toch (een heel klein) iets?

Volgens mij "pak" je de energieleverancier hier ook niet mee; ze klagen steen en been van de hoge belasting van het netwerk, als iedereen zijn opgewekte stroom gewoon verbruikt en niet meer injecteert is dit toch een oplossing voor hun probleem? Is dat niet deels de bedoeling van het hele gedoe: mensen proberen pushen om hun opgewekte stroom te verbruiken?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Jack Daniels schreef:Splitter, nog niet wakker zeker? Die gebruiker op zonstraal forum heeft het over opgewekt en verbruikt vermogen en jij komt meteen aandraven met capaciteitstarief wat nog niet bestaat? Over appelen en peren vergelijken gesproken.
het capaciteitstarief kan er enkel zijn door de digitale meter (die bij hem dus al voor een stijging van de factuur zorgt van 22%).
het zou ook niet meer dan 10% verschillen met de factuur van 2020. (laat ons er even voor het gemak vanuitgaan dat dat zijn rekening voor 2020 was),
en de vreg hun "niet meer dan 10% meer dan 2020" effectief waar is, en laat ons zeggen 8% is, dan zou hij dus maar liefst 30% meer gaan betalen vanaf eind 2021/22 als het capaciteitstarief er is.

doet me wat denken aan de invoering van de euro "tga ni duurder worden"... nee, dat hebben we ook geweten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Nob schreef:Als je zelf maar 1-4 cent per kwh krijgt, dan verdient je leverancier toch wel wat op jouw kap. Waarom zou die moeten verdienen en mij een aalmoes geven?
Wie zegt dat je leverancier op jouw kap verdient... jij kijkt vermoedelijk naar de verkoopprijs, niet naar de leverancier z'n inkoopprijs ?

Op zich vind ik de stop van de terugdraaiende teller trouwens niet meer dan normaal... een gratis batterij bestaat niet.

De fout is destijds gemaakt met mensen dergelijke premies te geven ipv. een eenmalig premie bij installatie.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Vorige maand hebben ze mijn analoge meter vervangen door een digitale. Gezien mijn jaarafrekening pas in mei is vraag ik mij af of ik mijn opgebouwd overschot van vorig jaar nu ook kwijt speel door dit arrest? Of geld dit enkel voor nieuw opgebouwd overschot vanaf nu? Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:Op zich vind ik de stop van de terugdraaiende teller trouwens niet meer dan normaal... een gratis batterij bestaat niet.
Helemaal correct.
In de zomer is het makkelijk een "overschot" te creëeren om in de winter - als elektriciteit duurder is - zomaar af te fakkelen met badkamerradiatoren. De overheid heeft voor perverse incentives gezorgd en met de niet-terugdraaiende teller wordt daar paal en perk aan gesteld. Als je u nu bedrogen voelt, heb je uw huiswerk niet gemaakt de voorbije 2 jaar. Het was heel duidelijk dat er een proces was en dat de kans heel groot was dat de overheid het zou verliezen. Dat was één van de redenen voor ons om te wachten op 2021 - lang voor er sprake was van investeringssteun voor PV: mijn inschatting was dat de terugdraaiende teller juridisch afgekeurd zou worden, maar alle PV installateurs hielden graag de mythe in stand. Ook omdat het hen geen windeieren heeft gelegd.

Ik ben benieuwd wat de overheid uit de hoge hoed gaat toveren, want het aantal geïmpacteerden is niet min...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Ik ben benieuwd...
Ik ook maar dan over hoeveel zonnepanelen men vanaf nu nog gaat installeren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Splitter schreef:doet me wat denken aan de invoering van de euro "tga ni duurder worden"... nee, dat hebben we ook geweten.
Die moogt ge eens uitleggen in een apart topic, want dat klopt niet. De stijging van de levensduurte in de eerste 10 jaar euro is amper groter dan die in de laatste 10 jaar belgische frank. De fout die jij, en vele mensen maken is om te blijven vergelijken met de laatste prijzen in franken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Wij zitten momenteel in een nieuwbouw en om ons e-peil te halen moesten we een warmtepomp steken en zonnepanelen leggen. We hadden dus geen keuze. Met de vernietiging van deze regeling wordt het wel heel zuur als er niets anders komt. Dit was een gigantische investering en was al blij als ik wat break-even kan draaien op de zonnepanelen, de rest van de kosten van de warmtepomp buiten beschouwing gelaten.

Gemakkelijk zo om regels op te leggen en dan nog de rekening meer dan dubbel en dik te krijgen. Ik durf zelfs niet te berekenen wat het nieuwe systeem voor gevolgen heeft voor ons, maar ik ben er zeker van dat we niet in die zogezegde 60% groep zitten.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Joe de Mannen schreef:en vele mensen maken is om te blijven vergelijken met de laatste prijzen in franken.

J.
+ we zijn al 20 jaar bezig met de euro ik weet niet hoeveel inflatie daarin zit maar dat mag je al niet meeer vergelijken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Op zich vind ik de stop van de terugdraaiende teller trouwens niet meer dan normaal... een gratis batterij bestaat niet.
Efkes kaderen.
Die bestond ook niet.

Ter info: Ik betaal maandelijks €44.57
Het aandeel stroom hierin is: €0,00

Dus die jaarlijkse €534,84 is enkel en alleen om het net te mogen gebruiken.

In mijn beleving is dat niet gratis.
Vaganzza schreef:Wij zitten momenteel in een nieuwbouw en om ons e-peil te halen moesten we een warmtepomp steken en zonnepanelen leggen. We hadden dus geen keuze.
Er was wel keuze: meer en beter isoleren.
Maar jouw keuze was een logische keuze gezien de toen geldende regels.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat klopt, dat is vérre van gratis zelfs.
Maar je blijft wel de incentive hebben om in tijden van stroomtekort (donkere wintermaanden) véél te verbruiken, want je hebt nog een "terugdraaioverschot" en waarom zou je dat zomaar gratis afgeven aan de netbeheerder?
Dat soort perverse incentives moeten voorkomen worden.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef:Dat klopt, dat is vérre van gratis zelfs.
Maar je blijft wel de incentive hebben om in tijden van stroomtekort (donkere wintermaanden) véél te verbruiken, want je hebt nog een "terugdraaioverschot" en waarom zou je dat zomaar gratis afgeven aan de netbeheerder?
Dat soort perverse incentives moeten voorkomen worden.
Ook "lichtelijk" overdreven. Denk dat er weinig mensen zijn die er 0 operatie van willen maken....
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Vaganzza schreef:Wij zitten momenteel in een nieuwbouw en om ons e-peil te halen moesten we een warmtepomp steken en zonnepanelen leggen. We hadden dus geen keuze. Met de vernietiging van deze regeling wordt het wel heel zuur als er niets anders komt. Dit was een gigantische investering en was al blij als ik wat break-even kan draaien op de zonnepanelen, de rest van de kosten van de warmtepomp buiten beschouwing gelaten.

Gemakkelijk zo om regels op te leggen en dan nog de rekening meer dan dubbel en dik te krijgen. Ik durf zelfs niet te berekenen wat het nieuwe systeem voor gevolgen heeft voor ons, maar ik ben er zeker van dat we niet in die zogezegde 60% groep zitten.
hier een nieuwbouw gezet 4 jaar geleden en ook zonnepanelen gelegd omwille van E-peil :cry:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devastator schreef:Denk dat er weinig mensen zijn die er 0 operatie van willen maken....
Geen idee over hoeveel mensen het gaat.
Herlees de voorbije stroom aan posts eens, ik lees vooral "affakkelen" en andere :).
En opnieuw: in het terugdraaiende-meter-systeem is dat logisch
Maar het is nog logischer om die regeling gewoon te stoppen en doelcongruentie na te streven: dure elektriciteit ook bij de eindgebruiker zo laten voelen, zodat verbruik verschuift naar goedkope momenten.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Vaganzza schreef:Wij zitten momenteel in een nieuwbouw en om ons e-peil te halen moesten we een warmtepomp steken en zonnepanelen leggen. We hadden dus geen keuze. Met de vernietiging van deze regeling wordt het wel heel zuur als er niets anders komt. Dit was een gigantische investering en was al blij als ik wat break-even kan draaien op de zonnepanelen, de rest van de kosten van de warmtepomp buiten beschouwing gelaten.

Gemakkelijk zo om regels op te leggen en dan nog de rekening meer dan dubbel en dik te krijgen. Ik durf zelfs niet te berekenen wat het nieuwe systeem voor gevolgen heeft voor ons, maar ik ben er zeker van dat we niet in die zogezegde 60% groep zitten.
Door het behalen van uw e-peil betaalt u de eerste 5 jaar waarschijnlijk geen of de helft van de onroerende voorheffing.
Als u iets of wat direct verbruik hebt van uw zonnepanelen bent u altijd voordeliger af dan iemand zonder zonnepanelen.
Een warmtepomp plaatsen enkel om uw e-peil te behalen zonder goede isolatie is nooit een slimme keuze geweest.
Naar de toekomst gezien zal u altijd beter af zijn dan iemand zonder zonnepanelen of warmtepomp.
Uw megawinst word alleen maar wat kleiner.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

cadsite schreef:
Vaganzza schreef:Wij zitten momenteel in een nieuwbouw en om ons e-peil te halen moesten we een warmtepomp steken en zonnepanelen leggen. We hadden dus geen keuze.
Er was wel keuze: meer en beter isoleren.
Maar jouw keuze was een logische keuze gezien de toen geldende regels.
We zitten met 12cm in de muren en 22 cm in het dak. Ok je kan naar 14 of 16 cm gaan, maar dan worden je ruimtes binnen ook kleiner + de winst in isoleren is toch maar minimaal. Daar zit het grote verschil niet.
PeterP schreef: Door het behalen van uw e-peil betaalt u de eerste 5 jaar waarschijnlijk geen of de helft van de onroerende voorheffing.
Klopt, we betalen 5 jaar geen OV. Maar dat is een marginale terugverdienbedrag tov de gemaakte kosten. Op zich blijft het uiteraard mooi meegenomen. Maar om ons af te rekenen dat we dit wel krijgen en doen alsof we winst doen, dat is wel een brug te ver.
PeterP schreef:Als u iets of wat direct verbruik hebt van uw zonnepanelen bent u altijd voordeliger af dan iemand zonder zonnepanelen.
Een warmtepomp plaatsen enkel om uw e-peil te behalen zonder goede isolatie is nooit een slimme keuze geweest.
Naar de toekomst gezien zal u altijd beter af zijn dan iemand zonder zonnepanelen of warmtepomp.
Uw megawinst word alleen maar wat kleiner.
Megawinst? Ik weet niet of u de prijzen kent, maar die warmtepomp halen wij er nooit meer uit. Dat wisten we van in het begin en op zich blijft het een bewuste keuze.

Om u een idee te geven: de warmtepomp met boring kost ongeveer een 30k euro (zonder vloerverwarming). Denk dat als dat ding 25 jaar meegaat je blij mag zijn, dus dat kost op zich 1k per jaar gespreid over 25 jaar. Ik weet niet op welke planeet u woont, maar dat haal je er nooit uit... En dan bereken ik nog geen verdere kosten van elektriciteit, prosumententarief, capaciteitstarief (nog de grootste kost die er aan zit te komen,...

En dan nog uw 2e opmerking: waar haalt u het vandaag dat wij niet goed geïsoleerd hebben? Het is een nieuwbouw, daar moet de isolatie en luchtdichte in orde zijn. Het is duidelijk dat u iemand bent die niet weet waarover u spreekt ivm nieuwbouw.
Laatst gewijzigd door Vaganzza 15 jan 2021, 09:25, in totaal 2 gewijzigd.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Splitter schreef: het capaciteitstarief kan er enkel zijn door de digitale meter (die bij hem dus al voor een stijging van de factuur zorgt van 22%)
Splitter, er is nog geen capaciteitstarief. Dat is pas voor 2022!!! Wat zeur je nou???
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Voor wie wat wil rekenen met een voorbeeldje, hier onze maandtotalen van vorig jaar. Verbruik gezin 2 personen. Ik moet zelf de berekening ook nog maken. (bestand aanpassen naar CSV en in Excel openen).
Zonnepanelen liggen er van zomer 2019 (zowel om ecologische redenen als om de factuur te doen zakken. Zonder premie zelfs met een lening (samen met wat andere zaken).
Digitale meter hangt er van december 2019. De oude vorige hing in de brievenbus en werd nat als er post buiten de brievenbus stak, maar ze vonden dat niet gevaarlijk genoeg om te verplaatsen dus nog moeten betalen ook om hem een halve meter te verplaatsen toen :roll: en voor analoge was geen keuze meer.
Ik lees hem ook uit in DSMR, maar om de zoveel tijd gaat dat stuk dus aan die cijfers heb ik nog niet veel gehad. Ik heb ook een meetklem aan de invoer en uitvoer dus ik heb altijd wel een zicht in Home Assistant wat ik op het net zet en er af haal, ook zonder DSMR/Slimme meter.
Bijlagen
Elektriciteit-20200101-20201201-Maandtotalen.txt
(4 KiB) 21 keer gedownload
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef: Maar het is nog logischer om die regeling gewoon te stoppen en doelcongruentie na te streven: dure elektriciteit ook bij de eindgebruiker zo laten voelen, zodat verbruik verschuift naar goedkope momenten.
De goedkope momenten waren vroeger de nacht, tussen 21 en 6u. Nu zijn de goedkope momenten overdag als de zon schijnt volgens de VREG. Wat wordt het volgende? Wat ben ik blij dat ik jaren geleden het aardgas heb laten afsluiten. Daar kunnen ze mij in elk geval niet meer liggen hebben met hun aanpassingen van de regels.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 15 jan 2021, 09:30, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Vaganzza schreef: Om u een idee te geven: de warmtepomp met boring kost ongeveer een 30k euro (zonder vloerverwarming). Denk dat als dat ding 25 jaar meegaat je blij mag zijn, dus dat kost op zich 1k per jaar gespreid over 25 jaar. Ik weet niet op welke planeet u woont, maar dat haal je er nooit uit... En dan bereken ik nog geen verdere kosten van elektriciteit, prosumententarief, capaciteitstarief (nog de grootste kost die er aan zit te komen,...
Nou moe... Hier in 2012 Nibe WP (6kw afgifte) met boring (1x 120m) incl vloerverwarming (die wel zelf gelegd op 2 dagen): 22.000.

Ook nog:
houtskelet met voldoende isolatie
4500WP aan zonnepanelen (dus nog net met GSC van €210) -> on-topic: investering 9.000, GSC totaal: +-15.000. Dan tel ik de elektriciteit nog niet mee..
Blowerdoortest
D ventilatie

-> E-peil 12. In 2012 mijn tijd ver voorruit. 8)
Laatst gewijzigd door ddd 15 jan 2021, 09:35, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vaganzza schreef: Megawinst? Ik weet niet of u de prijzen kent, maar die warmtepomp halen wij er nooit meer uit. Dat wisten we van in het begin en op zich blijft het een bewuste keuze.

Om u een idee te geven: de warmtepomp met boring kost ongeveer een 30k euro (zonder vloerverwarming). Denk dat als dat ding 25 jaar meegaat je blij mag zijn, dus dat kost op zich 1k per jaar gespreid over 25 jaar. Ik weet niet op welke planeet u woont, maar dat haal je er nooit uit... En dan bereken ik nog geen verdere kosten van elektriciteit, prosumententarief, capaciteitstarief (nog de grootste kost die er aan zit te komen,...

En dan nog uw 2e opmerking: waar haalt u het vandaag dat wij niet goed geïsoleerd hebben? Het is een nieuwbouw, daar moet de isolatie en luchtdichte in orde zijn. Het is duidelijk dat u iemand bent die niet weet waarover u spreekt ivm nieuwbouw.
Uw boring zal wel langer dan 25J meegaan hé, enkel de WP zelf zal je na 20-30 jaar moeten vervangen. Een binnenunit kost €4-6K ofzo?

De WP haal je er vanzelf uit, als de termijn maar lang genoeg is.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef:
Vaganzza schreef: Megawinst? Ik weet niet of u de prijzen kent, maar die warmtepomp halen wij er nooit meer uit. Dat wisten we van in het begin en op zich blijft het een bewuste keuze.

Om u een idee te geven: de warmtepomp met boring kost ongeveer een 30k euro (zonder vloerverwarming). Denk dat als dat ding 25 jaar meegaat je blij mag zijn, dus dat kost op zich 1k per jaar gespreid over 25 jaar. Ik weet niet op welke planeet u woont, maar dat haal je er nooit uit... En dan bereken ik nog geen verdere kosten van elektriciteit, prosumententarief, capaciteitstarief (nog de grootste kost die er aan zit te komen,...

En dan nog uw 2e opmerking: waar haalt u het vandaag dat wij niet goed geïsoleerd hebben? Het is een nieuwbouw, daar moet de isolatie en luchtdichte in orde zijn. Het is duidelijk dat u iemand bent die niet weet waarover u spreekt ivm nieuwbouw.
Uw boring zal wel langer dan 25J meegaan hé, enkel de WP zelf zal je na 20-30 jaar moeten vervangen. Een binnenunit kost €4-6K ofzo?

De WP haal je er vanzelf uit, als de termijn maar lang genoeg is.
De binnenunit op zich kost hier zo'n 12k euro, dus dat stuk is na 25 jaar zo'n 500/jaar (gerekend zonder onderhoud of elektriciteit). Is een modulaire warmtepomp tot 12kW. Je hebt inderdaad goedkopere warmtepompen maar daarmee komen we niet toe in ons huis. De eerste 25 jaar mag ik de ganse factuur meerekenen (installatiekosten zijn ook niet min, er komt veel meer bij kijken dan ik dacht). De boring blijft meegaan inderdaad, maar dat stuk op zich is ook 6 of 7k euro.

Ik zeg het: verwarming & warm water kost altijd geld, daar niet van. Maar op dit ogenblik is gas nog altijd goedkoper en dat is niet normaal. Je investeert bewust meer "voor het milieu", maar in feite krijg je er nog een bijkomende factuur bij. Als je het vergelijkt met een bijna niet geïsoleerd huis met gas, kost het bij ons meer op termijn (en ik kan het weten want we komen uit zo'n huis). Dat is niet normaal.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Fijn!
Dan kan ik nu eindelijk die app van Miele eens gebruiken om mijn wasmachine in te schakelen vanop het werk, 30 km van huis.
Dat in uiteraard in combinatie met mijn bewakingscamera (om te zien of er zon is thuis) maakt het mogelijk toch nog gratis te wassen ;-)

Alle gekheid op een stokje: het toont maar weer eens het wankele beleid van onze regeringen aan. Dat het systeem van de terugdraaiende teller zou verdwijnen weet ik ook wel, de manier waarop is niets meer dan politiek gebricoleer.

Anderzijds: veel geïmpacteerden zijn kiesvee van de regeringspartijen van de vlaamse regering. Het zou me verwonderen dat ze geen nieuwe (overgangs)regeling gaan maken. Die honderdduizenden stemmen laten wegvloeien naar de concurrentie (Bruno Tobback was al hevig aan het ronselen deze morgen op radio 1) gaan ze niet doen. De journalist liet jammer genoeg maar één keer de naam Freya vallen. Tobback had ongetwijfeld een rode kop maar ging er niet verder op in :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Avenger 2.0 schreef:Vorige maand hebben ze mijn analoge meter vervangen door een digitale. Gezien mijn jaarafrekening pas in mei is vraag ik mij af of ik mijn opgebouwd overschot van vorig jaar nu ook kwijt speel door dit arrest? Of geld dit enkel voor nieuw opgebouwd overschot vanaf nu? Iemand enig idee?
In principe worden de tellerstanden overgedragen.
Of dat altijd correct verloopt valt te betwijfelen.
Ook dacht ik dat dit niet 1 op 1 is, want de distributienettarieven worden anders berekend.

Zelf merk ik dat ik enkele dagen na het vervangen van m'n meter een afrekening kreeg, dit was voor het verlies niet echt een probleem.
Mischien door het omschakelen van dubbelvoudig naar enkelvoudig tarief.

Ik weet niet vanaf wanneer de nieuwe regeling ingaat, is dat ogenblikkelijk dan heb je een deel eindafrekening tot gisteren en ga je vanaf vandaag verder met injectievergoeding.

Energie kost momenteel iets rond de 100€/MWh, oké dat daar nog distributiekosten bij komen begrijp ik.
Maar om daar dan minder als de inkoopprijs voor te krijgen... da's een trieste zaak.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:
devastator schreef:Denk dat er weinig mensen zijn die er 0 operatie van willen maken....
Herlees de voorbije stroom aan posts eens, ik lees vooral "affakkelen" en andere :).
De voorbije posts gaan dan ook over affakkelen in het nieuwe systeem.
In het oude systeem bracht dat niets op als je dat deed. Er zullen wel een paar weirdo's zijn die het al deden maar dat zullen er niet veel zijn (vooral mensen met zwaar over gedimensioneerde systemen die pissed off/zuur waren over de prosumententarieven lijkt mij).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

powaq schreef: In het oude systeem bracht dat niets op als je dat deed. Er zullen wel een paar weirdo's zijn die het al deden maar dat zullen er niet veel zijn.
Waarom bracht dat in het oude systeem niets op?
Opwekking: 4MWh
Verbruik: 3MWh
Waarom zou je die resterende 1MWh niet gebruiken in elektrische boiler of elektrische verwarming en jammer genoeg net in de periode van het jaar dat elektriciteit beperkter beschikbaar is.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Het doel is om met zo laag mogelijke kosten de noden te dekken.

In de toekomst wordt elektriciteit belangrijker, al onze toestellen, zelfs auto's beginnen op elektriciteit te werken.

Heeft ook zo z'n voordelen voor opslag, transport, verschillende opwekmethoden,..

Maar zoals bij alles heb je beperking en moeten de beperkte resources goed benut worden. In een vrije markt is er vraag en aanbod. Omdat te laten werken moet je dynamisch kunnen op en afschalen en in een decentraal systeem moet je dus de spelers aanmoedigen of ontmoedigen.

De slimme meter met injectietarief is de eerste stap, 2de stap is variabel injectietarief op basis van vraag en aanbod. Wil je slim kunnen inspelen op de marktwerking heb je opslag nodig.

Als concept en visie lijkt mij dat niet slecht, de aanpak, zeker naar de gewone 'particulier' is wel spijtig.

Ik heb nog geen zonnepanelen maar zal er volgend jaar wel leggen. Een relatief kleine installatie voor ons sluimerverbruik te dekken en zullen daarvoor de nieuwe premies gebruiken. Voordeel van de nieuwe premies is dat ze tellen op wattage van de panelen en niet omvormer. Dus de omvormer, toch een dure component, kunnen we dan juist inschalen.

Had wel deze verwachting gezien het al meermaals over een langere periode in het nieuws kwam. We hebben het risico hoog ingeschat en gewonnen.

Ik verwacht ook dat de prijzen voor een installatie zullen dalen met lagere (tijdelijke) vraag in deze onzekerheid.

Dus richtdatum voor ons 08/2021 :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

misterjo schreef:In een vrije markt is er vraag en aanbod. Omdat te laten werken moet je dynamisch kunnen op en afschalen en in een decentraal systeem moet je dus de spelers aanmoedigen of ontmoedigen.

De slimme meter met injectietarief is de eerste stap, 2de stap is variabel injectietarief op basis van vraag en aanbod. Wil je slim kunnen inspelen op de marktwerking heb je opslag nodig.
Waar is het platform waar iedereen op kan connecteren om dat in real time te zien?
Hoe ga je vraag & aanbod beter op elkaar afstemmen als er nergens iets is om dat op een automatische manier te delen en dus te "weten"?
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

In het VK zijn er al API's beschikbaar die (per kwartier?) de marktprijs aanduiden. Zo is de Zappi net geüpdatet om enkel onder een bepaalde prijs te beginnen met laden met het Octopus Agile tarief of leverancier.

Het zou me verbazen moest dat niet snel in België geïmplementeerd kunnen worden.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:
cadsite schreef:
Vaganzza schreef:Wij zitten momenteel in een nieuwbouw en om ons e-peil te halen moesten we een warmtepomp steken en zonnepanelen leggen. We hadden dus geen keuze.
Er was wel keuze: meer en beter isoleren.
Maar jouw keuze was een logische keuze gezien de toen geldende regels.
We zitten met 12cm in de muren en 22 cm in het dak. Ok je kan naar 14 of 16 cm gaan, maar dan worden je ruimtes binnen ook kleiner + de winst in isoleren is toch maar minimaal. Daar zit het grote verschil niet.
Toch is het een bewuste keuze geweest.
Je had ook voor een andere bouwtechniek kunnen gaan, minder buitenoppervlak, minder ramen, beter ventilatiesysteem,...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Idd, ik heb ook redelijk wat investeringen gedaan in 2012 (zie vorige post), maar met mijn GSC van €750 kan ik (bijna) mijn elektriciteit betalen. Dat voor een huis dat 24/7 "op temperatuur" is, en gebruikt door 4 personen. Ook in de zomer fris door passieve koeling.
Hebben geen gas, of andere verwarmingsbronnen (pellets, hout, ...)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

cadsite schreef:Toch is het een bewuste keuze geweest.
Je had ook voor een andere bouwtechniek kunnen gaan, minder buitenoppervlak, minder ramen, beter ventilatiesysteem,...
Welke bouwtechniek dan? We zitten met al onze toestellen zeer goed qua prijs/kwaliteit. Geen idee waarom hier al een zoveelste lid mijn rekening moet maken terwijl ze niets weten van de situatie. Blijkbaar kan je zo afleiden dat we zeer slechte keuzes gemaakt hebben terwijl ik gewoon een berekening maak van de kosten op 25 jaar gespreid. Mij lijkt jaloezie eerder van toepassing dan naar de realiteit te kijken.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Zorba schreef:In het VK zijn er al API's beschikbaar die (per kwartier?) de marktprijs aanduiden. Zo is de Zappi net geüpdatet om enkel onder een bepaalde prijs te beginnen met laden met het Octopus Agile tarief of leverancier.
Met als resultaat dat je een piek krijgt op het moment dat het onder de prijs zakt... resultaat prijs stijgt en iedereen stopt met laden (en het spelletje kan van vooraan herbeginnen).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
Zorba schreef:In het VK zijn er al API's beschikbaar die (per kwartier?) de marktprijs aanduiden. Zo is de Zappi net geüpdatet om enkel onder een bepaalde prijs te beginnen met laden met het Octopus Agile tarief of leverancier.
Met als resultaat dat je een piek krijgt op het moment dat het onder de prijs zakt... resultaat prijs stijgt en iedereen stopt met laden (en het spelletje kan van vooraan herbeginnen).
Niet iedereen zal dezelfde prijs instellen, wel?
Een API die de huidige prijs weergeeft is ook maar "dom", een API zou veel beter de huidige prijs bevestigen en ondertussen de volgende 10 kwartieren moeten "voorspellen". Hoe dichter het betreffende kwartier nadert, hoe correcter de prijsinschatting.

https://apps.energiesparen.be/stroomvoorspeller
Zoiets dus, maar dan wat fijnmaziger én automatisch in te lezen door allerhande apparaten en/of het batterijmanagement systeem. Als het BMS kan volgen, hoeft de rest van het huis dat niet te weten. Mijn (oude) wasmachine kan perfect beginnen draaien terwijl ik op het werk ben (ooit zullen we wel eens terug naar Brussel moeten :)) en die put dan elektriciteit uit de batterij die ergens doorheen de dag op een sweet-spot-prijs opgeladen werd (PV of van het net).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Jack Daniels schreef:
Splitter schreef: het capaciteitstarief kan er enkel zijn door de digitale meter (die bij hem dus al voor een stijging van de factuur zorgt van 22%)
Splitter, er is nog geen capaciteitstarief. Dat is pas voor 2022!!! Wat zeur je nou???
lees mijn post in zijn geheel ipv selectief: als je de prijzen nu gaat verhogen, is het makkelijk te zeggen dat er bij het capaciteitstarief dus maar een beperkte stijging gaat zijn.
(een beetje zoals de solden: de prijzen vooraf opvoeren om ze erna te 'discounten' aan een hogere prijs van x tijd ervoor)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”