Verlies toegang lokaal netwerk bij wifi-roaming

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
kimme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Hi All,

Kleine situatieschets:

Ik heb een relatief goed geïsoleerd huis waardoor ik in bijna elke ruimte gebruik moet maken van een WiFi-AP die aan het bekabelde netwerk hangt. Al deze AP's zijn ingesteld zodat clients kunnen roamen.

Voor mijn domotica toepassing draai ik HASS-Core op een RPi die bekabeld is aangesloten aan mijn netwerk.

Het probleem:

Wanneer ik met bvb mijn telefoon/laptop/... wissel tussen AP's tijdens het roamen verlies ik connectie met mijn RPi waardoor ik niet meer aan het dashboard kan van mijn domotica systeem. Ook rechtstreeks het IP ingeven in de browser heeft geen effect.
WiFi uit/aan zetten heeft geen effect. Het enige wat werkt is een 5 à 10 minuten wachten en dan werkt het gewoon terug...

Ik heb absoluut geen idee wat dit kan veroorzaken.

Iemand een oplossing hiervoor?
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Welk wifi systeem gebruik je ?
Kan je nog pingen naar de HASS op het moment dat je niet kan verbinden ?
Hoeveel simultane connecties laat de HASS toe op zijn interface, en wat is de eventuele time-out ?
kimme
Member
Member

StarWing schreef:Welk wifi systeem gebruik je ?
Kan je nog pingen naar de HASS op het moment dat je niet kan verbinden ?
Hoeveel simultane connecties laat de HASS toe op zijn interface, en wat is de eventuele time-out ?
- WiFi is samenraapsel van verschillende AP's (Telenet Modem, Telenet AP, LinkSys router, Cisco router, Belgacom AP,...)
Op zich is alles wel correct ingesteld en zijn de kanalen zo correct mogelijk ingesteld om interferentie te vermijden.
- Als ik me niet vergis kan je ook niet pingen. Probleem is uiteraard dat wanneer ik het nu net even testte dat het probleem zich niet voordeed... :roll:
- Voor zover ik weet staat daar geen limiet op. Uiteindelijk is dit gewoon een webinterface dus daar zou het probleem niet mogen liggen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Hetgenz je doet is GEEN roaming maar gewoon switchen van AP met dezelfde SSID. Hierdoor krijg je last van ARP caching omdat je MAC adres plots op een andere poort zit maar de switch vermoedelijk de communicatie nog naar de oude poort wil sturen. Dit heb je voor bij dergelijke setups omdat er geen ARP notification naar de switches worden gestuurd. 5 minuten is de typische re-learn van de MAC address table op veel switchen.

Kijk dus eens na of je dit niet korter kan zetten of dat je een Mac table reset kan forceren bij het switchen van Ap.

Succes !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Moest die switch normaal de old stale arp niet verwijderen van zodra hij een pakketje krijgt van dat mac adres op een andere port?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Niet alle switchen doen dat evengoed. Zelfs in de Enterprise markt.
Probleem is dat je device achter een andere AP komt, dus het ARP pakket kan vertraging hebben daardoor, tevens zijn dit huis/tuin/keuken devices, die gaan geen Mac tabellen uitwisselen.

Het feit dat het een mix van devices is helpt zeker niet, vooral niet omdat meerdere van de Ap’s ook een router is (Telenet modem). Ik vermoed trouwens dat je het vooral zal merken als je vanaf het bereik van de Telenet modem of Cisco of Linksys naar een ander AP gaat omdat die Devices zelf als een switch fungeren en er dus geen ARP change request gaat doorkomen naar de switch waar de RPI achter hangt.
Afbeelding
kimme
Member
Member

Sasuke schreef:Hetgenz je doet is GEEN roaming maar gewoon switchen van AP met dezelfde SSID. Hierdoor krijg je last van ARP caching omdat je MAC adres plots op een andere poort zit maar de switch vermoedelijk de communicatie nog naar de oude poort wil sturen. Dit heb je voor bij dergelijke setups omdat er geen ARP notification naar de switches worden gestuurd. 5 minuten is de typische re-learn van de MAC address table op veel switchen.

Kijk dus eens na of je dit niet korter kan zetten of dat je een Mac table reset kan forceren bij het switchen van Ap.

Succes !
Hoi!

Bedankt voor de uitleg.
Ik ben eens gaan rondneuzen op mijn meest gebruikte AP's of er aanpassingsmogelijkheden zijn mbt tot ARP Cache of Mac Table Reset maar jammer genoeg kan ik hier niets van terugvinden.

Is er een andere manier hoe ik dit kan oplossen door bvb andere settings te gebruiken waardoor ik wel "echt" kan roamen? Of is een investering in een mesh netwerk mijn enige verdere optie?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Sasuke schreef:Hetgenz je doet is GEEN roaming maar gewoon switchen van AP met dezelfde SSID. Hierdoor krijg je last van ARP caching omdat je MAC adres plots op een andere poort zit maar de switch vermoedelijk de communicatie nog naar de oude poort wil sturen.
Vergis je je niet met het verplaatsen van een IP-adres naar een ander MAC adres ?

Zoiets durft wel eens een probleem geven... maar een MAC/IP-adres combinatie dat verhuist naar een andere poort op een switch geeft volgens mij totaal geen probleem.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

toch wel hoor ... zeker als het device zich van switch 1 (ap1) naar een andere switch (ap2) steekt. Onder VMware is dat bvb een known issue, onder sommige voorwaarden, en tussen sommige merken durft dat ook al wel eens moeilijk doen.

De klassieker is inderdaad een IP dat verhuist naar een ander MAC adres. Maar een MAC adres dat 'zonder' ARP notification naar een andere switch verhuist geeft vodden op "el-cheapo" switches die werken met fixed APR tabel refreshes.

Ik leg het slecht uit, want de terminologie is al een tijd geleden dat ik het nog ben tegengekomen, maar het kan wél. Ik speculeer natuurlijk alleen maar hier hé, ik ken de situatie van de TS niet, maar het is een gekend fenomeen bij het 'roamen' zonder controller of tussen AP's van verschillende merken/chipsets.
Afbeelding
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

Ook bij oude suns was MAC op elke interface standaard hetzelfde. Iets waar veel (vooral slimmere) switches niet mee overweg konden (denk bij de vele sol9 aanpassingen dus al een tijdje geleden).
Dat was wel gelijktijdig.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”