Ik gebruik een AsRock DeskMini 110 als desktop pc. Dat ding is klein, maakt niet veel lawaai en ik zou er zeer tevreden over zijn indien hij niet om de haverklap zou 'bevriezen' (vandaag reeds twee maal)...
In die DeskMini zit een i7-7700 met een interne Intel HD Graphics 630 en dat is nu net het probleem.
Als OS gebruik ik op dit moment Fedora 32 en er blijkt nu een probleem te zijn met de driver voor de grafische kaart. Dat probleem bestaat al geruime tijd en wordt eigenlijk alleen maar erger. Ik gebruik daarom nu een oude kernel omdat daarmee het aantal crashes minder is dan met de nieuwere kernels.
Probleem daarmee is dat ik nu niet kan upgraden naar Fedora 33 of 34 omdat daar die oudere kernels niet meer voor beschikbaar zijn...
Toen AsRock recent een nieuwe versie van de DeskMini uitbracht (de X300) met een AMD CPU had ik het plan om deze aan te schaffen om van de miserie verlost te zijn. Na wat gegoogle bleek nu echter dat er ook met de interne grafische kaarten van AMD soortgelijke problemen waren!
Is er hier enige ervaring met AMD met ingebouwde grafische kaart onder Linux?
Een alternatief zou zijn om zelf iets in elkaar te knutselen dat gebruikt maakt van een discrete grafische kaart van NVIDIA of zo. Ik wil echter iets dat niet veel groter is dan de DeskMini en de meeste builds die ik gezien heb maken gebruik van exotische kasten die enkel op Ali of Banggood te verkrijgen zijn...
Linux en interne grafische kaarten
Ik gebruik pop OS van System 76 op een INTEL NUC 10th gen met KDE plasma als desktop. Ben geen superfan van Gnome, vandaar.
De NUC hangt achterop het scherm en POP OS heeft het voordeel dat de makers ervan zowel drivers voor INTEL/AMD en NVIDIA ingebakken zijn in hun OS.
Je zou eventueel eens kunnen testen met een USB opstart stick om te zien of het je bevalt en/of het werkt.
Draait heel stabiel en is mijn daily driver zeg maar.
Fedora zelf heb ik nog niet bekeken, maar ga ik ook eens onderzoeken.
https://pop.system76.com/
https://kde.org/
De NUC hangt achterop het scherm en POP OS heeft het voordeel dat de makers ervan zowel drivers voor INTEL/AMD en NVIDIA ingebakken zijn in hun OS.
Je zou eventueel eens kunnen testen met een USB opstart stick om te zien of het je bevalt en/of het werkt.
Draait heel stabiel en is mijn daily driver zeg maar.
Fedora zelf heb ik nog niet bekeken, maar ga ik ook eens onderzoeken.
https://pop.system76.com/
https://kde.org/
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
op meerdere systemen (vorige vaste pc, aantal laptops) linux staan (gehad).
de laptops is eigenlijk altijd intel integrated, en de vaste pc had een nvidia en een intel integrated die ik beide gelijktijdig gebruikte (onder solus, onder ubuntu, en onder mint).
nooit problemen gehad, met geen enkele van de systemen (enfin, toch niet met de graphics drivers/kernel )
ben je trouwens zeker dat het je graphics zijn die de oorzaak zijn? ik had bijvoorbeeld bij mijn nieuwe build vrij veel crashes/instabiliteit die ook leken te komen van het grafische component, maar dat bleek gewoon door conky te komen.
conky disabled, problems fixed.
edit:
ook geprobeerd om:
- indien je de intel i915 driver gebruikt, deze te switchen voor de xorg-x11-drv-intel driver (of omgekeerd) ?
- opties in grub toe te voegen zoals "intel_idle.max_cstate=1" en "consoleblank=0" ?
mijn desktop was een i7-6700, dus de intel hd 530 reeks van graphics, geen idee of er veel verschil is in de drivers tussen de 2.
de laptops is eigenlijk altijd intel integrated, en de vaste pc had een nvidia en een intel integrated die ik beide gelijktijdig gebruikte (onder solus, onder ubuntu, en onder mint).
nooit problemen gehad, met geen enkele van de systemen (enfin, toch niet met de graphics drivers/kernel )
ben je trouwens zeker dat het je graphics zijn die de oorzaak zijn? ik had bijvoorbeeld bij mijn nieuwe build vrij veel crashes/instabiliteit die ook leken te komen van het grafische component, maar dat bleek gewoon door conky te komen.
conky disabled, problems fixed.
edit:
ook geprobeerd om:
- indien je de intel i915 driver gebruikt, deze te switchen voor de xorg-x11-drv-intel driver (of omgekeerd) ?
- opties in grub toe te voegen zoals "intel_idle.max_cstate=1" en "consoleblank=0" ?
mijn desktop was een i7-6700, dus de intel hd 530 reeks van graphics, geen idee of er veel verschil is in de drivers tussen de 2.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik ben wel redelijk zeker dat het iets met de grafische kaart te maken heeft. Soms geraak ik niet eens verder dan het inlogscherm.
Heel zelden kan ik nog via een andere machine inloggen op het systeem en dan zie ik steeds het volgende in de messages:
Heel zelden kan ik nog via een andere machine inloggen op het systeem en dan zie ik steeds het volgende in de messages:
Code: Selecteer alles
Asynchronous wait on fence 0000:00:02.0:kwin_x11[4551]:25f8 timed out (hint: intel_atomic_commit_ready [i915])
Zoals hierboven blijkt gebruik ik de i915 driver. Hoe switch ik deze voor de xorg driver?indien je de intel i915 driver gebruikt, deze te switchen voor de xorg-x11-drv-intel driver (of omgekeerd) ?
Heb ik nog niet gedaan. Kan ik eens proberen.opties in grub toe te voegen zoals "intel_idle.max_cstate=1" en "consoleblank=0"
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
en als je dan een terminal opendoet? (ctrl-alt-f5 bijvoorbeeld)baggins schreef:Ik ben wel redelijk zeker dat het iets met de grafische kaart te maken heeft. Soms geraak ik niet eens verder dan het inlogscherm.
normaal als het enkel je graphics is dan zou je nog steeds een terminal moeten kunnen openen, inloggen, en je volledige log kunnen raadplegen.
(heel ander verhaal als je kernel of hele systeem vastloopt)
geen idee hoe het zit in fedora, in mint heb je bijvoorbeeld xserver-xorg-video-intel als package, wat de normale i915 drivers bevat,baggins schreef:Zoals hierboven blijkt gebruik ik de i915 driver. Hoe switch ik deze voor de xorg driver?
je hebt ook nog gewoon modeset (ofzo, als je geen drivers zou installeren en gewoon de default ingebakken in xorg gebruikt), en wss nog een intel proprietary ook?
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Over het algemeen loopt het systeem helemaal vast. Een terminal openen lukt dan uiteraard niet evenmin als een ssh van een ander systeem.Splitter schreef: en als je dan een terminal opendoet? (ctrl-alt-f5 bijvoorbeeld)
normaal als het enkel je graphics is dan zou je nog steeds een terminal moeten kunnen openen, inloggen, en je volledige log kunnen raadplegen.
(heel ander verhaal als je kernel of hele systeem vastloopt)
geen idee hoe het zit in fedora, in mint heb je bijvoorbeeld xserver-xorg-video-intel als package, wat de normale i915 drivers bevat,
je hebt ook nog gewoon modeset (ofzo, als je geen drivers zou installeren en gewoon de default ingebakken in xorg gebruikt), en wss nog een intel proprietary ook?
In fedora is er enkel een xorg-x11-drv-intel package.
Edit:
Ik heb ondertussen eens de live versies van Fedora 33 en Pop OS 20 geprobeerd: gewoon in Firefox naar Youtube en wat filmpjes afgespeeld.
In beide gevallen liep het systeem helemaal vast na een halfuurtje of zo...