Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het klopt inderdaad dat de trend van het aantal nieuwe gevallen weer stijgt, maar het is inderdaad niet toe te wijzen aan Kerstmis wat we nu zouden moeten zien, enkel aan het aantal testen dat weer veel hoger ligt en terug op peil komt. Dat is natuurlijk de keerzijde van de medaille van het minder aantal testen in de kerstvakantie, waardoor het aantal gevallen toen fors daalde. Bijgevolg blijft de positiviteitsratio, zoals je zegt, dalen. Er wordt vandaag zelfs een forse daling opgetekend die we lang niet meer gezien hebben. Het is dus duidelijk dat het sluiten van de scholen weer z'n werk gedaan heeft. En het is "bemoedigend" dat de regels op Kerstmis inderdaad redelijk goed gevolgd lijken te zijn.

Volgende week blijft het wel uitkijken naar de invloed van nieuwjaar waarop er meer gefeest werd, de invloed van de terugkeerders, en de eerste indicaties van de heropening van de scholen. Nieuwjaar/terugkeerders gaan zich vertalen in kortstondige pieken die weer gaan afvlakken, heropening van de scholen gaat zich vertalen in een stijging die blijft voortzetten.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef: enkel aan het aantal testen dat weer veel hoger ligt .
Annemans?

ff piepen online

vandaag 2000 nieuwe besmettingen
gisteren en eergisteren bijna 3000 nieuwe besmettingen
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Nog mensen hier die coronalert gebruiken? Mijn laatste update van gegevens dateert van 6/01 (3 dagen geleden). Idem voor mijn echtgenote. Ligt de app plat of ligt het aan ons (internet)?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:Annemans?
Neen, Annemans zit nog steeds in het verborgene. Er is geen andere verklaring voor de dalende testratio waarbij het aantal positieve tests verhoudingsgewijs dus afneemt, tenzij men de teststrategie nog maar eens stilletjes veranderd heeft, maar dat zal vroeg of laat wel uitkomen, of dat dit een eenmalige blip is en het maandag al weer op 8% gaat staan oid.

Maar ik denk dat je het niet zover moet zoeken: dit is gewoon het effect van de kerstvakantie dat nu piekt. Het zal dan ook snel gaan beginnen uitdoven nu, jammer genoeg. Ik begrijp het niet, zijn we eens goed bezig, dan moet dat tòch weer verknald worden door de regering (voor de derde keer) :-( . Terwijl het toch zo haalbaar was om de kerstvakantie te verlengen zoals andere landen. En zo blijven we maar aanmodderen tot het beter/warmer weer wordt.
pfuhu schreef:Nog mensen hier die coronalert gebruiken? Mijn laatste update van gegevens dateert van 6/01 (3 dagen geleden). Idem voor mijn echtgenote. Ligt de app plat of ligt het aan ons (internet)?
Android? Ligt aan app, zie recentste reviews, niemand krijgt nog updates.

De rating van de app is aan het afnemen. Er zijn recent updates gepost die de app incompatibel maken met heel wat smartphones. Los daarvan lijkt het gebruik van de app ook organisch af te nemen. Na een grote push in het begin heeft de overheid (te) weinig moeite gedaan om het te blijven promoten.
Bonnie
Starter
Starter

Dizzy schreef:
boonpwnz schreef:Even over de vaccinatie. Ik werk bij de mutualiteit is dat dan een essentiëel beroep volgens de vaccinatieprocedure aangezien deze nu ook al essentieel zijn of zal daar verschil in zitten?
Hebben jullie geen HR-dienst? Essentieel voor het werk, lijkt me ook essentieel voor een vaccin.
De lijst met essentieel voor het vaccin is nog niet politiek beslist...

Zijn nog aan het wachten zijn op de bezoeken van de lobby groeperingen.

Vergeet niet:
Als men gevaccineerd is, kan men nog steeds andere besmetten!
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 22 keer

Een derde van de vakantiegangers kwamen blijkbaar uit de regio Brussel, wat meteen zorgt voor een stijging met +49 procent van het aantal besmettingen daar.

Buiten Waals Brabant (+ 21 procent, ook veel vakantiegangers daar) elders nog overal lichte daling.

Bron HLN
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Een derde van de vakantiegangers kwamen blijkbaar uit de regio Brussel, wat meteen zorgt voor een stijging met +49 procent van het aantal besmettingen daar.

Buiten Waals Brabant (+ 21 procent, ook veel vakantiegangers daar) elders nog overal lichte daling.
Waarop baseren ze zich voor zo'n soort conclusies? Dus we moeten geloven dat een derde van de vakantiegangers uit de armste regio van het land komt, en er amper vakantiegangers uit de rijkste regio kwamen. Uh huh, ja, ok.

Het lijkt dat ze hun "het is de schuld van de burgers"-narrative weer aan het opbouwen zijn voor straks.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Waarop baseren ze zich voor zo'n soort conclusies? Dus we moeten geloven dat een derde van de vakantiegangers uit de armste regio van het land komt, en er amper vakantiegangers uit de rijkste regio kwamen. Uh huh, ja, ok.

Dat zijn geen vakantiegangers, dat zijn reizigers die op familiebezoek gingen. Nu kan je wel stellen dat het niet zo is, maar bijvoorbeeld in de bouw blijkt wel dat de meeste Polen even over en weer gingen om hun thuisland te bezoeken. En als ze daar voor het eerst in drie vier maanden zijn, willen ze natuurlijk graag zoveel mogelijk mensen zien (familie, vrienden...) = veel contacten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Dat zijn geen vakantiegangers, dat zijn reizigers die op familiebezoek gingen. Nu kan je wel stellen dat het niet zo is, maar bijvoorbeeld in de bouw blijkt wel dat de meeste Polen even over en weer gingen om hun thuisland te bezoeken. En als ze daar voor het eerst in drie vier maanden zijn, willen ze natuurlijk graag zoveel mogelijk mensen zien (familie, vrienden...) = veel contacten.
Ja, maar zitten die allemaal zo geclusterd in Brussel dan? Dat lijkt me voor de bouw ook een logistieke nachtmerrie. Antwerpen en Gent zijn ook steden met een Poolse en andere Oost-Europese clusters. Nu, ik voel ook wel aan dat je met de woordkeuze "familiebezoek" niet enkel de Oost-Europeanen bedoelt, maar de andere bevolkingsgroepen waar je op doelt, die zitten ook in Antwerpen en Gent.

Over de "familiebezoekers" is de regering iig zeer terughoudend, het zijn de "skigangers" en "zongangers" die gedemoniseerd worden door de regering. Als ik het zo bekijk, nemen die laatsten dan eigenlijk niet zo'n groot aandeel in?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Over de "familiebezoekers" is de regering iig zeer terughoudend, het zijn de "skigangers" en "zongangers" die gedemoniseerd worden door de regering. Als ik het zo bekijk, nemen die laatsten dan eigenlijk niet zo'n groot aandeel in?
Wie zal het zeggen :-)

Nee natuurlijk niet. Hoewel ik persoonlijk ook wel iemand uit de zorg ken die met zijn gezin acht dagen naar een rode zone in Spanje is geweest en twee dagen nadien gewoon ging werken, terwijl zijn twee kids op school zaten. "Quarantaine? Niet nodig voor ons hoor. We hebben geen symptomen."

Dus ja. Gaan hier niemand een steen werpen, wat komt houden we toch niet tegen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gelukkig dat de overheid de schoolroepers hier niet gevolgd heeft. De scholen hadden anders al maanden toe geweest, zonder reden.

Ondertussen in de echte wereld: https://datastudio.google.com/embed/u/0 ... page/tpRKB
Afbeelding

Ik ben altijd nieuwsgierig om te weten te komen in welke framing ook dit weer aan de scholen gelinkt gaat zijn?
:banana:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Ik ben altijd nieuwsgierig om te weten te komen in welke framing ook dit weer aan de scholen gelinkt gaat zijn?
Nut van deze grafiek voor de context waarin je ze tracht te gebruiken werd door anderen al ontkracht. Dat het aantal gevallen stijgt omdat men meer test, is geen slecht nieuws als de positiviteitsratio blijft dalen. Er werd in de kerstvakantie ook gewoon veel te weinig getest, maar nu zien we dat we daarmee gelukkig geen gevallen gemist hebben. Integendeel, het effect van de vakantie is duidelijk en dezelfde als die van alle andere vakanties: een forse daling van de circulatie.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Als de positiviteitsratio zo blijft zakken is het wel een enorme goede zaak. Van 6,73 naar 6,22 naar 5,93
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Als de positiviteitsratio zo blijft zakken is het wel een enorme goede zaak. Van 6,73 naar 6,22 naar 5,93
WHO benchmark voor heropenen is minstens twee weken ononderbroken onder de 5%.

Maar zoals ik zei, don't keep your hopes up dat we twee weken onder 5% gaan blijven (als we de 4.99% al gaan halen), dit is het effect van de kerstvakantie dat piekt en geleidelijk zal gaan uitdoven in de loop van volgende week.

Hadden ze de kerstvakantie verlengd, iets waar zo op aangedrongen werd, dàn wel.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Bron: deredactie.be

"tussen 31 december en 6 januari zijn dagelijks gemiddeld 1.777 nieuwe besmettingen bevestigd. Dat is een stijging met 11 procent in vergelijking met de week voordien. In totaal raakten al zeker 662.694 mensen besmet in ons land.

In diezelfde periode (31 december-6 januari) zijn er ook meer testen afgenomen, dagelijks gemiddeld 33.400 testen. Een forse 27 procent meer dan de week voordien. Voor die stijging is er een verklaring: tijdens de kerstvakantie - met de feestdagen- hebben een pak minder mensen zich laten testen. Nu worden ook de teruggekeerde reizigers getest."

Et voilà ...
1207
Elite Poster
Elite Poster

copy/paste augustus/september
stijging was toen ook uitsluitend te wijten aan meer testen, zeker niet meer besmette personen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

De scholen kunnen het alvast niet zijn, die gingen pas op 4 januari weer open.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boonpwnz schreef:Als de positiviteitsratio zo blijft zakken is het wel een enorme goede zaak. Van 6,73 naar 6,22 naar 5,93
Hier zou ik wel héél voorzichtig in zijn. Door het hogere aantal opgelegde testen, zitten er in verhouding meer negatieve resultaten bij dan voordien toen er gerichter getest werd en die dus de positiviteitsratio naar beneden gaan halen.
De positiviteitsratio is een nuttig getal binnen eenzelfde teststrategie. Wanneer die strategie verandert, krijg je een vertekend beeld.

Het is ongelooflijk hoe er nu in bochten gewrongen wordt om de rede van de stijging aan de man en de vrouw te brengen. Het minder testen tijdens de vakantie en de terugkerende reizigers zullen hun impact ook wel hebben, maar voor de vakantie waren 'de cijfers' al niet zo schitterend en was er eerder sprake van een plateau dan van een daling.
Maar sinds het einde van de Kerstvakantie zag ik de drukte op de weg wederom enorm toenemen. Meer dan voordien. Op de bedrijven wordt er ook meer terug on site gewerkt, ook meer dan voordien. Misschien heeft dat te maken met de vaccin hetze? Mensen, en dan bedoel ik de grote en de kleine mensjes, zijn meer van huis weg sinds 4 januari.

Een tijdje geleden had ik het al aangegeven dat de tweede week van januari er een stijging ging zijn en dat was voor de verplichting van quarantaine en test bij terugkeer uit het buitenland... Het kleinste kind kon dat zien.
1207
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:De scholen kunnen het alvast niet zijn, die gingen pas op 4 januari weer open.
klopt, 14 dagen geleden is kerstmis
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:De scholen kunnen het alvast niet zijn, die gingen pas op 4 januari weer open.
Klopt, de positiviteitsratio daalt dan ook verder. Een eerste effect van de heropening van de scholen zal in de loop van de komende dagen zichtbaar worden.
petrol242 schreef: De positiviteitsratio is een nuttig getal binnen eenzelfde teststrategie. Wanneer die strategie verandert, krijg je een vertekend beeld.
Voor zover ik weet is de strategie niet veranderd de laatste weken, maar corrigeer me als ik verkeerd ben want ik heb ook al gemerkt dat het soms "stilletjes" verandert. De huidige "stijging" is niets anders dan het gevolg van het aantal testen, het is de keerzijde van de (te) sterke afname van de cijfers in de kerstvakantie. Er werd echt bijzonder weinig getest toen, zeker tussen kerstmis en nieuwjaar. Je kan bijna spreken van 2 weken "weekendeffect".

Volgens VDB wordt er nog steeds veel te weinig getest, een boodschap die hij al lang herhaalt.
petrol242 schreef:Het is ongelooflijk hoe er nu in bochten gewrongen wordt om de rede van de stijging aan de man en de vrouw te brengen. Het minder testen tijdens de vakantie en de terugkerende reizigers zullen hun impact ook wel hebben, maar voor de vakantie waren 'de cijfers' al niet zo schitterend en was er eerder sprake van een plateau dan van een daling.
Dat klopt, alhoewel ik meen dat er na een plateau toch weer een daling begonnen is. De positiviteitsratio bevestigt dat iig.
petrol242 schreef:Maar sinds het einde van de Kerstvakantie zag ik de drukte op de weg wederom enorm toenemen. Meer dan voordien. Op de bedrijven wordt er ook meer terug on site gewerkt, ook meer dan voordien.
Dat klopt! :eek: Hoe druk het overal weer is. Dat heeft te maken met 1 ding: scholen open = excuus om de regels rond telewerk aan de laars te lappen. Niet altijd enkel door de werknemers, ook de werkgevers kunnen daar wat van! En de nieuwjaarsrecepties natuurlijk.

Daarom de non-stop oproep om die scholen dicht te gooien, het is de enige manier waarop de mensen met niet-essentiele jobs in hun kot blijven. Jammer dat het op die manier moet maar als zelfs strenger toezien ook weer niet lijkt te volstaan (en ze staan allemaal met hun attestje te zwaaien hoor).

Toch lijkt de strategie wederom te zijn om de scholen open te laten tot de krokusvakantie hopend dat het niet te zwaar uit de hand gaat lopen, en dan de krokusvakantie z'n werk laten doen om de cijfers weer te laten zakken, en rinse repeat tot aan de paasvakantie. Het extra aantal doden en de extra economische schade die die "surfstrategie" (surfen op de "golven") tot gevolg heeft, dat moeten we er maar bijnemen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Ik ben altijd nieuwsgierig om te weten te komen in welke framing ook dit weer aan de scholen gelinkt gaat zijn?
Nut van deze grafiek voor de context waarin je ze tracht te gebruiken werd door anderen al ontkracht.
Dat je die grafiek zelf niet kan of wil interpreteren, zegt niets over het al dan niet ontkrachten.
De data spreken voor zich.

Op 25/12 keerde de scherp dalende evolutie
Op 30/12 kwamen er terug netto meer cases bij

Dat is dan elevendertig dagen, uren, variabele incubatieperiodes en ik weet niet wat voor hocus pocus extra, kortom: het zijn tóch de scholen. Niet :)?

Hoe je overigens "de drukte" aan de scholen kan linken, er zijn Iraakse (ex)ministers van Defensie die van de spindoctor talenten hier tentoongespreide op UB, nog wat kunnen leren.

In het echte leven kennen we 2 mensen die aangekondigd hadden een hele tijd niet meer (professioneel) actief te zijn wegens een reeds lang geplande ingreep. Dit weekend hebben beide - compleet onafhankelijk van elkaar (ander ziekenhuis, andere ingreep, ...) - laten weten dat de stijging in covid-cijfers de respectievelijke ziekenhuizen hebben laten weten de ingreep tot nader order uit te stellen.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dat uitstellen van ingrepen is al een maatregel sinds mei/juni vorig jaar ... mijn moeder had een afpsraak voor een ingreep in Juni, ondertussen is de datum verschoven naar "wij bellen U op mevrouw" ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik ben eens benieuwd, vandaag heb ik een afspraak met een chirurg over een gewenste ingreep (op de longen) en planning daarvan nadat ik vorige week een week in het ziekenhuis heb gelegen. Als dat doorgaat zal het wel serieus zijn denk ik dan maar (want twijfel nog of ik de ingreep wel wil laten doen).
Toen ik in het ziekenhuis lag ook wat mensen in de kamer gehad (alles lag vol, dus kreeg ik tweepersoonkamer). De laatste moest eigenlijk snel een hartoperatie krijgen, maar dat werd steeds uitgesteld door capaciteit op IC, leuk was dat niet voor die mens.

Gezien mijn symptomen erg lijken op die van Covid, beland ik ook elke keer weer op de risico afdeling (terwijl ik nu extra moet opletten geen Covid te krijgen volgens de arts). Achja, afgelopen maand weken al 4 wissers in de neus gehad daardoor. We zien wel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:Klopt, de positiviteitsratio daalt dan ook verder.
Natuurlijk, men test nu ook vakantiegangers die totaal geen symptomen hebben (omdat ze braafjes hun contacten beperkt hebben).
phil48
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
CCatalyst schreef:Klopt, de positiviteitsratio daalt dan ook verder.
Natuurlijk, men test nu ook vakantiegangers die totaal geen symptomen hebben (omdat ze braafjes hun contacten beperkt hebben).

Maar in het buitenland mogelijk met een andere variant in contact zijn geweest.

Logisch dus.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

Logisch wel maar zoals iemand al aangaf... als je de test strategie aanpast dan wordt de positiviteitsratio "waardeloos".

We zijn appelen en peren aan het vergelijken nu.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

De staat slaagt er weer niet in om info te delen, dan doen vrijwilligers het maar...
https://covid-vaccinatie.be/nl
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Logisch wel maar zoals iemand al aangaf... als je de test strategie aanpast dan wordt de positiviteitsratio "waardeloos".

We zijn appelen en peren aan het vergelijken nu.
Het hangt er wat vanaf. Enerzijds kan dat, want ondanks het verhaaltje dat Sciensano ons vertelt, dat de toename van het aantal gevallen aan de reiziger ligt, is de positiviteitsratio bij terugkerende reizigers heel laag. Ze is slechts 3%, tov een nationaal gemiddelde van 5.7%. Het kan dus dat dat de positiviteitsratio deprimeert, alhoewel er dan wel vraagtekens rijzen bij wat Sciensano ons weer allemaal aan het wijsmaken is met de reiziers, tenzij ze gewoon bedoelen dat de stijging gevallen door de reizigers komt omdat er tot nu toe 33k terugkerende reizigers zich hebben laten testen, maar al bij al gaat het dan ook maar over slechts ~900 extra gevallen. 33k is trouwens minder dan het gemiddeld aantal testen op 1 dag, 5 en 6 januari zagen telkens meer dan 50k testen.Dus de kans bestaat dat ze weer de agenda van de regering aan het pushen zijn (VDB: "je moet hen zeggen dat het aan de reizigers ligt he!!").

Iig is de 7 dagen na terugkeer voor het overgrote deel, als in >95%, nu gepasseerd. Als je gelijk hebt dat de reizigers zoveel invloed hadden, dan verwacht ik een afname van de testen en een sprong van de ratio terug naar de buurt van de oude waarde in de komende 72 uur. Zoniet, zal de stijgijg van de cijfers wellicht eerder gewoon aan het aantal testen liggen. Natuurlijk wordt het elke dag moeilijker om te beoordelen, want ook de besmettingen nav de scholen gaan beginnen de komende dagen, en het is onmogelijk te zeggen wanneer zich dat zal aftekenen in de cijfers. Jammer genoeg geeft Sciensano dan weer geen specifieke cijfers vrij over de positiviteitsratio en besmettingen daarover.
1207
Elite Poster
Elite Poster

een stijging van 80% in brussel
men test duidelijk meer, gelukkig nog niet meer besmettingen
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

CCatalyst schreef: Voor zover ik weet is de strategie niet veranderd de laatste weken, maar corrigeer me als ik verkeerd ben want ik heb ook al gemerkt dat het soms "stilletjes" verandert.
Er is wel degelijk een groot verschil. Iedereen die uit het buitenland komt moet vrij plots getest worden en dan nog eens een keer 7 dagen later. Dan is het niet meer dan logisch dat ook de positiviteitsratio daalt en dat is op dat moment een gevaarlijk gegeven want je krijgt een vertekend beeld.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Natuurlijk wordt het elke dag moeilijker om te beoordelen, want ook de besmettingen nav de scholen gaan beginnen de komende dagen, en het is onmogelijk te zeggen wanneer zich dat zal aftekenen in de cijfers.
Je kunt natuurlijk nog wel vergelijken met de landen waar de scholen nog dicht zijn, zoals Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië...

Blijkbaar dalen de cijfers van de besmettingen daar nu spectaculair :bang:

Gewoon dus toch het effect van het sluiten van de scholen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Er is wel degelijk een groot verschil. Iedereen die uit het buitenland komt moet vrij plots getest worden en dan nog eens een keer 7 dagen later. Dan is het niet meer dan logisch dat ook de positiviteitsratio daalt en dat is op dat moment een gevaarlijk gegeven want je krijgt een vertekend beeld.
Wel zoals ik zei, Sciensano is wat behulpzaam door eens wat specifieke cijfers te geven, en het gaat over minder mensen dan ik dacht (33k reizigers is het Sciensano cijfer), ook omdat niet iedereen die "moet" testen dat ook doet. Bovendien zal de bereidwilligheid na 7 extra dagen wellicht nog verder zakken ("ik heb mij toch al getest?"). Ik denk niet dat dit effect dus nog lang gaat spelen.

Waar ik mij ook vragen over stel is dat Sciensano de verhoging van de gevallen blameert aan de reizigers, terwijl ze ook de positiviteitsratio publiceren: 3%. Al bij al gaat het dus over 900 extra gevallen op een week, terwijl er bij ons doorgaans elke dag meer dan 1800 gevallen gevallen worden (op een positiviteitsratio 5 a 6%). Ja, de reizigers spelen een rol, maar dat verklaart maar een deel van de toename. De verhoging van het aantal testen lijkt me de meest aannemelijke verklaring, temeer omdat de toename vooral in bepaalde gebieden gebeurt en niet in andere.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Maak je geen denkfout door de reizigers die zich niet laten testen buiten beschouwing te laten?
Die vallen natuurlijk gewoon in die 1800 dagelijkse gevallen hé :).
Een andere denkfout zou zijn om de positiviteitsratio van de getesten te extrapoleren naar de niet geteste reizigers. De positiviteitsratio is namelijk geen statisch gegeven, maar fluctueert sterk met de reisbestemming.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

https://www.hln.be/binnenland/coronacij ... a8f3d4db8/

HLN geeft nog verklaringen: morgen verdwijnen zowel 25 december uit het 14-dagen gemiddelde als 1 januari uit het 7-dagen gemiddelde (waarbij telkens met de vertraging rekening gehouden wordt). Dat waren telkens dagen met een miniem aantal gevallen. Morgen zal het gemiddelde dus een sprong maken. Het is bijgevolg fout om conclusies enkel daarop te baseren.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: In het echte leven kennen we 2 mensen die aangekondigd hadden een hele tijd niet meer (professioneel) actief te zijn wegens een reeds lang geplande ingreep. Dit weekend hebben beide - compleet onafhankelijk van elkaar (ander ziekenhuis, andere ingreep, ...) - laten weten dat de stijging in covid-cijfers de respectievelijke ziekenhuizen hebben laten weten de ingreep tot nader order uit te stellen.
Sasuke schreef:Dat uitstellen van ingrepen is al een maatregel sinds mei/juni vorig jaar ... mijn moeder had een afpsraak voor een ingreep in Juni, ondertussen is de datum verschoven naar "wij bellen U op mevrouw" ...
Toch niet de "standaard" maatregel, zo blijkt.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210110_98001549
Heilig Hartziekenhuis in Lier test alle personeelsleden in een dag
Het Heilig Hartziekenhuis in Lier nam het voorbije weekend ingrijpende maatregelen om het toenemende aantal coronabesmettingen in te dijken. Gisteren werden onder meer alle 1.500 personeelsleden gescreend.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

heist_175 schreef: Toch niet de "standaard" maatregel, zo blijkt.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210110_98001549
Heilig Hartziekenhuis in Lier test alle personeelsleden in een dag
Het Heilig Hartziekenhuis in Lier nam het voorbije weekend ingrijpende maatregelen om het toenemende aantal coronabesmettingen in te dijken. Gisteren werden onder meer alle 1.500 personeelsleden gescreend.
En vandaag/morgen de vrijwilligers... mijn vrouw kreeg vandaag een telefoontje....
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

2020 was één van de dodelijkste jaren in Belgïe sinds de Spaanse griep in 1918.
Die "één van" intrigreert mij een beetje eerlijk gezegd. Welke jaren waren dan nog zo dodelijk sinds 1918? En waarom?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Al van 14-dec: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/14 ... eldoorlog/

Dodelijkste maanden:
1. Februari 1960 (griepvirus)
2. April 2020 (coronavirus)
3. Januari 1951 (griepvirus)
4. November 2020 (coronavirus)
5. Januari 1970 (griepvirus)
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Het is bijgevolg fout om conclusies enkel daarop te baseren.
we trekken pas conclusies als de ziekenhuizen overlopen

opnoeiw een stijging met tientallen procenten maar we doen het nog goed en testen nog steeds gewoon wat meer
sterftecijfer daalt nog altijd en blijkbaar denken we nu dat sterftecijfer en besmettingscijfer parallel lopen.

nog 2 à 3 weken en de ziekenhuisopnames+ ic + sterftecijfer zullen terug stijgen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: nog 2 à 3 weken en de ziekenhuisopnames+ ic + sterftecijfer zullen terug stijgen
Dat kan uiteraard. Ik zie iig dat de positiviteitsratio nog steeds afneemt, dus er is vooralsnog geen effect te zien van de scholen ook al komen we nu dicht bij de kritieke periode, terwijl de invloed van de testen die de terugkeerders moeten doen elke dag afneemt. De ratio lijkt wel ietsje trager af te nemen, maar dat is een momentopname van 1 dag, dus conclusies kunnen nog niet getrokken worden.

Het equivalent cijfer voor de ziekenhuisopnames, het reproductiegetal, blijft ook onder 1 hangen, wat aantoont dat er nog steeds meer mensen ontslagen worden dan er opgenomen worden. Denk je dat het stilte voor de storm is?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”