Tips voor normale fiets

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

crapiecorn schreef:
Dizzy schreef:Goedkoop is soms duur. Als je maar half zo lang doet met uw goedkope fiets is hij even duur als de fiets die het dubbele kostte. Bovendien heb je al die tijd met een mindere fiets gereden.
Een fiets heeft sowieso slijtage onderdelen. Dat kan je niet vermijden. De levensduur hiervan hangt niet altijd zo zeer af van de prijs. Maar hoe deze onderhouden wordt. Je kan dus niet verwachten van een duurdere fiets. Dat deze ook automatisch langer gaat meegaan. Een winter met strooizout vernielt elke fiets als je hier geen onderhoud van uitvoert.
Sorry maar dit geldt voor zowat alles, als je het niet onderhoudt zoals het moet zal het sneller stuk gaan. Duurder materiaal heeft vaak echter betere onderdelen die ook tegen iets meer kunnen. Veel goedkope toestellen hebben bvb meer plastic en ja dat gaat rapper kapot.

Tijdens mijn schoolperiode kreeg ik een fiets op 12 jaar, ik fietste 6 jaar lang elke dag naar school samen met mijn maten. Zij hadden ook een nieuwe fiets gekregen maar van een ander (goedkoper) merk. Ze onderhielden hun fiets ook minder. Na 3 jaar hadden zij een nieuwe fiets nodig en was er roest te zien, de mijne heb ik meer dan 20 jaar gehad zonder de minste roest. Tijdens de schoolperiode werd hij goed onderhouden maar nadien was dit ook al wat minder. Goed materiaal is goedkoper op LT.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ja, ik wou zeggen dat het één het ander niet uitsluit. Protip voor de nieuwe fietsers : investeer een aantal euro's in een meter om de slijtage van de rollerpinnen van je ketting te meten. Als je ketting op tijd vervangen wordt. Kan je op termijn serieus besparen op onderdelen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Een sexy modelleke dat ik geregeld zie rijden is een santos cross light. Wellicht buiten budget maar dat lijken me leuke all rounders.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef: Het heeft weinig nut om de prijzen onderling te gaan vergelijken tussen die sectoren... het zijn niet alleen compleet andere bedrijven, het zijn ook gewoon andere fietsen, met een andere prijsstelling... ook al overlappen ze soms grotendeels met dezelfde componenten.
Andere prijsstelling ja, betere kwaliteit, bijlage niet.
Tenminste als je geen appels met peren vergelijkt.

Ik blijf het raar vinden dat zoveel mensen in het verhaaltje blijven trappen van “alshet duurder is zal het ook wel beter zijn”
Ah ja, want als het duurder is en het is niet beter dan ben jij de idioot die dat gekocht heeft en dat geeft niemand graag toe vanzichzelf.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

duizend schreef:Andere prijsstelling ja, betere kwaliteit, bijlage niet.
Tenminste als je geen appels met peren vergelijkt.

Ik blijf het raar vinden dat zoveel mensen in het verhaaltje blijven trappen van “alshet duurder is zal het ook wel beter zijn”
Ah ja, want als het duurder is en het is niet beter dan ben jij de idioot die dat gekocht heeft en dat geeft niemand graag toe vanzichzelf.
Grappig dat je net zelf appels met peren vergelijkt.

Als enkel de prijs het verschil zou zijn dan zouden dure merken niet lang bestaan. Je gaat ervan uit dat mensen met geld deze zijn met minder verstand maar daar sla je de bal wat mis, vrees ik. Mensen die meer geld aan iets geven zijn net kieskeuriger net omdat ze er veel geld voor gegeven hebben. Ze zijn niet blij met een plastic prul of ondermaatse kwaliteit. Kortom als bedrijf ben je er niets mee om uw klanten overdreven prijzen te vragen als er ook geen wezenlijk verschil is in kwaliteit want na een tijd zitten ze bij uw goedkopere concurrent. Enkel idiote bedrijfsleiders denken dat hun klanten idioten zijn. Je kan een klant maar 1 keer kloten.

Ik heb me enkel idioot gevoeld bij aankopen van goedkope spullen die alweer zo kwalitatief bleken te zijn als de prijs (gekloot). Zoals ik al zei, uit ervaring koop ik liever degelijk materiaal dan wegwerpbrol. Ja, dat kost meestal iets meer maar het is niet noodzakelijk duurder, mits goed onderhoud vaak zelfs goedkoper op een iets langere termijn. Het lijkt me dwazer om te denken dat goedkoop ook wel even goed zal zijn omdat de verkoper liever in zijn winstmarge snijdt voor de klant zijn schone ogen.

Kwalitatieve onderdelen kosten meer dan andere en dus kan je niet dezelfde lage prijs vragen, echter hoe lager je gaat in het prijssegment hoe minder marge er overblijft als je niet stevig gaat bezuinigen... op (dure) kwaliteit. Bovendien kan je als leek niet altijd de verschillen zien, dit betekent echter niet dat ze er niet zijn. Bij een fiets van 1.000 EUR zal er wel degelijk wel heel wat verschilpunten zijn tegenover eentje van 500 EUR, sommige komen pas na enkele jaren naar boven maar daar zit je dan met je fiets van 500 EUR. Je kan een nieuwe kopen maar dan ben je al duurder af dan die van 1.000 EUR want de fiets van 500 EUR 2 jaar geleden kost nu 580 EUR.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik snap duizend wel hoor...een traditioneel merk geeft meer geld uit aan marketing, innovatie, sponsoring van een pro ploeg enz. Uiteindelijk betaald de consument die uitgaven ook...dat maakt die fiets niet persé beter of slechter dan een decathlon fiets, duurder in ieder geval wel.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat klopt, ik beweer ook niet dat de prijs enkel en alleen de kwaliteit bepaalt en dat kosten voor de naam niet spelen maar uiteindelijk moet de klant wel iets krijgen voor zijn geld. Je kan geen business laten draaien op klantenbedrog voor langere tijd. Het verschil kan kleiner zijn dan het prijsverschil maar er is nog altijd een verschil, daar komt het op neer.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Dizzy schreef: Kwalitatieve onderdelen kosten meer dan andere en dus kan je niet dezelfde lage prijs vragen, echter hoe lager je gaat in het prijssegment hoe minder marge er overblijft als je niet stevig gaat bezuinigen... op (dure) kwaliteit. Bovendien kan je als leek niet altijd de verschillen zien, dit betekent echter niet dat ze er niet zijn. Bij een fiets van 1.000 EUR zal er wel degelijk wel heel wat verschilpunten zijn tegenover eentje van 500 EUR, sommige komen pas na enkele jaren naar boven maar daar zit je dan met je fiets van 500 EUR. Je kan een nieuwe kopen maar dan ben je al duurder af dan die van 1.000 EUR want de fiets van 500 EUR 2 jaar geleden kost nu 580 EUR.
Iceke vat het heel mooi samen

Je blijft steeds dezelfde denkfout maken.
Het is 500 euro duurder, dus moet er een verschil zijn, ook al zie ik het niet ...
Nee dus, er zijn gewoon merken die voor knal hetzelfde 500 euro meer vragen.

Een fiets is een frame waar men standaard onderdelen op vastvijst.
Koop een merkfiets met knal dezelfde onderdelen als eentje van de decathlon van pakweg €700
Deze merkfiets zal gemakkelijk 1200+ euro kosten voor knal dezelfde onderdelen uitgezonderd het frame, stuurpen en stuur
En op het frame, stuur, en stuurpen krijg je bij decathlon levenslang garantie ... dus daar miskomt garantie niks aan.

En natuurlijk is de kwaliteit van een decathlon fiets van €700 beter dan die van een decathlon fiets van €200, maar daar gaat het niet over.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Zoals de meeste producten. Vlakt de prijs/kwaliteit grafiek wel sterk af op een bestaand punt. Voor een racefiets zou ik tegenwoordig zeggen dat dit punt ergens rond de €1000 ligt. Maar ik zou dit niet durven schatten voor een stad - of touringfiets.

Op banden wordt er meestal ook altijd bespaard. Niets vervelender voor een nieuwe fietser dan continu lek rijden. En kostelijk als je dit niet zelf kan herstellen.
Een fiets is een frame waar men standaard onderdelen op vastvijst.
Koop een merkfiets met knal dezelfde onderdelen als eentje van de decathlon van pakweg €700
Deze merkfiets zal gemakkelijk 1200+ euro kosten voor knal dezelfde onderdelen uitgezonderd het frame, stuurpen en stuur
En op het frame, stuur, en stuurpen krijg je bij decathlon levenslang garantie ... dus daar miskomt garantie niks aan.
Meestal zijn er toch nog altijd kleine verschillen. Die het ongetrainde oog meestal niet opvallen. Zoals 60 tot 70% de geadverteerde groupset gebruiken. En dan subtiel aanvullen met OEM onderdelen.

Als je kijkt naar de grotere producenten zoals Trek of Specialized verschillen deze prijzen in hetzelfde segment niet zo sterk van het Decathlon aanbod.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Goh, die lat moet jezelf leggen, ik vind dat die lat op 2000€ ligt of beter...op degelijke wielen, carbon, schijfremmen en shimano 105.
En ook dan weer ga je een paar verschillende bodemprijzen krijgen.. 1tje in de fietswinkel van een bekend merk, 1tje in de fietswinkel van een Belgisch merk, 1tje van datzelfde merk bij een internet boer, 1tjevan een producent2consument only(ala canyon), 1tje uit den decathlon en 1tje op AliExpress.
Voor mij zit den "idioot" alleen bij AliExpress en bij diegene die perse op de velo wil rijden waarmee de wout of de fabian ook mee rijd. :angel:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

15 jaar geleden kocht ik (toen) voor 350 euro een crosshybride van Ideal (ik denk dat het Grieks is) waarvan momenteel nog enkel de kader origineel is. Ik heb de onderdelen met de tijd niet echt in een grotere categorie vervangen, maar wel altijd op tijd vervangen. Maar de positie op die fiets is voor mij gewoon de top.
Ongeacht merk (kader is zelfs 'te groot' ) maar voor mijn lichaam past ie perfect.

Ik heb ook nog een ligfiets en ja, een koga tesla elektrische fiets (bouwjaar 2009) maar die gebruik maar heel zelden. Die crosshybride rijdt gewoon beter en ik ben er sneller op.

Ik wil maar zeggen, budget of merk, een fiets is iets heel persoonlijk en stel hem altijd goed af door trial en error. Ga ook niet af op de 'perfecte' maten. Ook dat is heel persoonlijk. Een zadel bijvoorbeeld een centimeter opschuiven kan dag en nacht verschil maken.

Eigenlijk zou je altijd een tweetal weken moeten kunnen uitproberen, verstellen om te oordelen of een fiets goed is of niet.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik hoor hier vaak Decathlon noemen als een soort van referentie "het is goed voor zijn prijs".
Sorry, maar dat is dus niet zo. Voor wat ze bieden vind ik persoonlijk de Decathlon fietsen 20% tot 30% overpriced.

Ze profiteren van hun merknaam (zijnde "het is goed voor zijn prijs"), het ziet er leuk uit, er is grote beschikbaarheid (neem maar mee), een beetje design gebrabbel erbij (en wat leuke filmpjes op de site hoe ingenieus hun fietsen wel zijn) , wat plastieken en foam onderdelen in hippe kleurtjes, op de topmodellen dan maar een achtergeleider met een logo Deore op, maar ho... de rest merkloos of in het beste geval samengeplakt uit andere kits.
Finalement rijdt zo'n fiets niet licht of niet lekker. De marketingboys kenner er wel iets van. Je lokt mensen naar een model, en je neemt hen mentaal mee van een een prijs van 300 euro, naar 700 euro, naar 900 euro. Met wat extra's. Wat ben je met een kader met levenslange garantie als het ding gewoon niet lekker bolt, de aandrijving na 3 regenbuien en wat modder onvermijdelijk piept, het voorblad na één jaar in haaietanden staat, de remmen schots en scheef komen te staan, en het plastic led-lichtje na 1 uur al niet meer werkt? Ik heb in mijn leven al veel tijd verloren aan dergelijke rommel om het toch min of meer zonder piepen en kraken te laten rijden.

Dus als je Decathlon koopt (voor snelgroeiende kids bvb., of voor iets wat je nauwelijks gebruikt, reservefiets, buitenverblijf, etc etc), laat je dan niet verleiden, en koop dan simpelweg het goedkoopste dat ze aanbieden. Dan koop je rommel voor een rommelprijs en ben je niet bedrogen.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black

Deze ziet er nog leuk uit voor het prijssegment. Met ongeveer de onderdelen die je voor die prijs kan verwachten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

duizend schreef:
Dizzy schreef: Kwalitatieve onderdelen kosten meer dan andere en dus kan je niet dezelfde lage prijs vragen, echter hoe lager je gaat in het prijssegment hoe minder marge er overblijft als je niet stevig gaat bezuinigen... op (dure) kwaliteit. Bovendien kan je als leek niet altijd de verschillen zien, dit betekent echter niet dat ze er niet zijn. Bij een fiets van 1.000 EUR zal er wel degelijk wel heel wat verschilpunten zijn tegenover eentje van 500 EUR, sommige komen pas na enkele jaren naar boven maar daar zit je dan met je fiets van 500 EUR. Je kan een nieuwe kopen maar dan ben je al duurder af dan die van 1.000 EUR want de fiets van 500 EUR 2 jaar geleden kost nu 580 EUR.
Iceke vat het heel mooi samen

Je blijft steeds dezelfde denkfout maken.
Het is 500 euro duurder, dus moet er een verschil zijn, ook al zie ik het niet ...
Nee dus, er zijn gewoon merken die voor knal hetzelfde 500 euro meer vragen.

Een fiets is een frame waar men standaard onderdelen op vastvijst.
Koop een merkfiets met knal dezelfde onderdelen als eentje van de decathlon van pakweg €700
Deze merkfiets zal gemakkelijk 1200+ euro kosten voor knal dezelfde onderdelen uitgezonderd het frame, stuurpen en stuur
En op het frame, stuur, en stuurpen krijg je bij decathlon levenslang garantie ... dus daar miskomt garantie niks aan.

En natuurlijk is de kwaliteit van een decathlon fiets van €700 beter dan die van een decathlon fiets van €200, maar daar gaat het niet over.
Je maakt zelf een denkfout want als jij het niet ziet kan dat zijn omdat er geen verschil is... of omdat jij niet goed ziet of het kan zien :lol:

Veel verschillen zijn nl niet met het blote oog te zien of doen zich pas voor na enige tijd, dat is nl waar kwaliteit voor staat, lang en stevig gebruik. Om te vergelijken moet je ook met beide rijden en dan conclusies trekken, enkel prijzen vergelijken is dus fout als de producten verschillen.

Een tweede fout is dat je zegt dat het grotendeels dezelfde onderdelen zouden zijn, wat ik betwist, en dan zegt dat het frame enz verschillend zijn. Het frame alleen al speelt een belangrijke rol. Een fiets die niet op uw maat is zal niet zo lekker rijden, ook de stijfheid speelt een belangrijke rol en een stuur, waar is dat nu goed voor :lol:

Er is ook een verschil tussen garantie krijgen en lekker rijden. Je bent vet met garantie op een slecht stuur, misschien zou je wensen dat je het snel mag vervangen :lol:

Natuurlijk is een fiets van 700 EUR beter dan die van 200 EUR maar daar gaat het inderdaad wel over want dat was toch uw punt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ik heb toch vragen bij die trek. Dat type bagage drager oogt wel leuk maar kan dat evenveel torsen als eentje die meerdere bevestigingspunten heeft?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Misschien :-D Zal niet geschikt zijn voor kinderzitjes. Waar ik sowieso al wat vragen bij heb om dat te doen, bij elke fiets. Ik had het eerder over de "look". Heeft wat weg van het ALR raceframe. Meestal zien fietsen rond die prijsklasse er uit als opa fietsen (no offence) uit de jaren 90.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

9livesuni schreef:Ik heb toch vragen bij die trek. Dat type bagage drager oogt wel leuk maar kan dat evenveel torsen als eentje die meerdere bevestigingspunten heeft?
wat wilt ge met uw velo allemaal doen?
een normale stadsfiets voor dagelijks woonwerkverkeer is een redelijk ander verhaal als een fiets voor een ritje in de zomer en de zondagse bakker.
dit type drager is ruim voldoende voor uw weekendkrantje als ge vd bakker komt
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Mijn vrouw heeft een Decathlon electrische fiets, dat werkt op zich prima. Bij de vorige woning stond de fiets ook altijd buiten (dat ging niet anders), daarom zijn we voor een goedkopere Decathlon gegaan. Alleen sommige herstellingen kunnen ze niet doen. Haar lamp ging kapot toen werd het advies er gewoon een lampje uit de winkel op batterijen op te zetten omdat een nieuwe lamp moeilijk/duur was. Ik heb toen zelf de draadjes maar teruggefrut in de huidige lamp en toen werkte het weer.

Zelf heb ik een Giant van 30 jaar oud, die heeft ook al die tijd buiten gestaan en doet het nog prima. Hij ziet er alleen niet heel mooi meer uit. Dat zal die Decathlonfiets niet halen denk ik al is die ook al weer 8 jaar oud :)

Voor een niet electrische fiets kun je dat volgens mij ook prima doen als je het niet erg vind voor herstellingen en onderhoud naar Decathlon te gaan ipv een fietsenmaker.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

1207 schreef: dit type drager is ruim voldoende voor uw weekendkrantje als ge vd bakker komt
Draaglast 20kg of zelf minder. Leuk als caferacer maar is het nog zo functioneel als je achter water, patatten, een aantal kolen en maandverband rijdt? Ik hoef maar naar de eerste beste supermarkt te rijden om het belang van een stevige drager bevestigd te zien.
Het verschil merk ik beduidend als ik daarmee naar de winkel rijd
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Fietskar erachter, liefst gemonteerd op de achteras.
Draagvermogen: 50-60kg :)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ik denk dat er een of andere designer met bedrijfswagen een leuke premie heeft gehad om weer wat materiaal te besparen.

Een fietskar als fietsforens, briljant gewoon.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

9livesuni schreef: Ik hoef maar naar de eerste beste supermarkt te rijden om het belang van een stevige drager bevestigd te zien.
uiteraard moet de fiets vd gezinszorg af en teo een zak patatten aankunnen, maar die haar kleine heeft da ni nodig als hij enkel naar school rijdt
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Misschien een goede vergelijking met de bovenstaande Trek : https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H
Zoek de verschillen :-D

- a headset ipv quill stem
- hydro schijfremmen ipv mechanisch
- carbon vork ipv aluminium
-xt8000 ipv tourney
-schwalbe marathons ipv housebrand
- dynamo hub

Komen we aan €1300 verschil?
Laatst gewijzigd door crapiecorn 08 jan 2021, 08:57, in totaal 1 gewijzigd.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Neem de geometrie van de fiets waar je vandaag zo tevreden van bent en ga op basis van dat cijfermateriaal op zoek naar een gelijkaardig frame. Evoluties van de laatste jaren zijn hydraulische schijfremmen, steekassen, (beter) geïntegreerde kabels,...

Merk en afmontage komen wat mij betreft later aan bod. Bepaal eerst het type fiets. Daarna kan je gaan vergelijken wat een fabrikant kan aanbieden tegen een bepaald budget. De duurdere merken geven vaak, daarom niet altijd, betere garantie op het frame. Alu kan scheuren, carbon kan barsten. Toch niet onbelangrijk al speelt dat bij een leasefiets mogelijks minder indien je met een omniumverzekering in het pakket zit.

Zoals aangehaald blijf je best weg van de instap afmontage zoals Sora / Tiagra bij Shimano. Op zich niets mis mee, deze schakelen en zullen je niet in verlegenheid brengen. Maar na het frame toch wel te rekenen tot de andere vitale organen van een fiets. Dus als het enigszins mogelijk is kiezen voor iets "in het midden".

Wil je veel comfort en staat het budget het toe: een Ti (legering) fiets? Schijnt geweldig fijn te rijden.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

De initiële vraag gaat wel over een "gewone fiets". Ik zou mij dan niet teveel zorgen maken over geometrie. Zolang dit binnen de marges valt. Frame materiaal zal zo goed als altijd alu of staal zijn in dit segment. Omwille van de bandendikte maakt dit buiten een iets lichter frame weinig verschil in gevoel. Titanium is totaal overrated. Wil je lichtgewicht ga je voor carbon. Wil je comfort en duurzaamheid : staal.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Trouwens, ik heb die verende voorvork op een stadsfiets nooit begrepen. Imho geef je meer op in gewicht en verlies van energie tov het comfort dat je er uithaald.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een fervente fietser heeft mij verteld dat die verende vorken er zijn om rijcomfort te houden met keihard opgepompte banden.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

En dat was om te lachen? :-D
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Geometrie is van toepassing op alle fietsen. Deze bepaalt samen met zadelhoogte, lengte stuurpen en cranklengte hoe je op je fiets zal zitten.
Hier draait de uiteindelijke perceptie van goed of slecht op een fiets zitten rond. Ik ga niet beweren dat je een bikefitting moet doen, maar als TS aangeeft op zijn huidige fiets goed te zitten dan is dat toch al een goede leidraad.

Of het nu alu, carbon, titanium, magnesium, scandium, staal of ... moet zijn is inderdaad van ondergeschikt belang. Heeft TS al laten weten wat het budget is? Daar moet ik dan naast hebben gekeken.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Mja, elke "goede" fietsverkoper (als ook mezelf) zou dat met het blote oog moeten kunnen zien. Als iemand erop zit en een paar minuten er op rijdt. Behalve als het een charlatan is die nog wat L en XL maten op stock te veel heeft :-D
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

iceke schreef:Trouwens, ik heb die verende voorvork op een stadsfiets nooit begrepen. Imho geef je meer op in gewicht en verlies van energie tov het comfort dat je er uithaald.
Begrijp ik ook niet.

Volgens mij zijn die vorken ook van de grootste rommel (elastomeren) en is het meer voor de show.
Als ik kijk naar men mountainbikes. Een basic verende voorvork (ééntje die ook echt veert EN dempt hé, en niet 1 van de 2), begint pas vanaf +/- 300 euro, en dan is het zeer basic. Op een speedpedelec snap ik dat, maar dat zijn fietsen van 2000euro of meer. Hopelijk zit daar iets deftigs op.

Een simpele stadsfiets nodig? Pak dan een vaste vork, en ook geen elcheapo verende zadelpennen. Nog zoiets...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

crapiecorn schreef:De initiële vraag gaat wel over een "gewone fiets". Ik zou mij dan niet teveel zorgen maken over geometrie. Zolang dit binnen de marges valt. Frame materiaal zal zo goed als altijd alu of staal zijn in dit segment. Omwille van de bandendikte maakt dit buiten een iets lichter frame weinig verschil in gevoel. Titanium is totaal overrated. Wil je lichtgewicht ga je voor carbon. Wil je comfort en duurzaamheid : staal.
Kort verhaal hierbij. Vorige zomer huren we fietsen om enkele dagen de Loire af te fietsen. We weten niet wat die verhuurder zal afleveren, en hij komt af met 3 Cubes en 3 Treks. Basismodellen. Zien er allemaal hetzelfde uit. Typische robuuste huurfietsen. Geen verende voorvorken (uiteraard, want wat is dat een gezever feitelijk?). Ongeveer dezelfde groepjes erop geplaatst. De bandjes hard. Eigenlijk niets speciaals aan op te merken. Iedereen kiest zijn fiets in functie van zijn grootte, zet zijn zadelhoogte goed en nog wat gepruts aan het stuur en daar gaan we.

Enfin wat blijkt? De ene groep fietsen (vraag me niet meer of het Cubes waren of de Treks) reden totaal niet vlot. Je verloor heel veel energie bij het trappen, die mannen stonden letterlijk in "schuim en zweet" na 10 km. De andere fietsen liepen licht als een veertje.

Volgens mij puur geometrie.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dat klinkt wat als café wetenschap. Dan zou je minimaal zelf op de 2 modellen gereden moeten hebben. Geometrie heeft daar niet zo een impact op.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

crapiecorn schreef:Dat klinkt wat als café wetenschap. Dan zou je minimaal zelf op de 2 modellen gereden moeten hebben. Geometrie heeft daar niet zo een impact op.
De cafés waren helaas niet altijd open...
We hebben waar mogelijk om beurten met de fietsen gereden om de last wat te verdelen.
Het was een enorm verschil.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Er zijn dan factoren zoals rolweerstand van de banden, gewicht, wielomtrek die effectief een verschil kunnen maken. Maar een fiets blijft een diamant vorm. Het kan niet dat je door een iets andere geometrie opeens een stuk meer moeite moet doen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

joriz schreef:
iceke schreef:Trouwens, ik heb die verende voorvork op een stadsfiets nooit begrepen. Imho geef je meer op in gewicht en verlies van energie tov het comfort dat je er uithaald.
Begrijp ik ook niet.

Volgens mij zijn die vorken ook van de grootste rommel (elastomeren) en is het meer voor de show.
Als ik kijk naar men mountainbikes. Een basic verende voorvork (ééntje die ook echt veert EN dempt hé, en niet 1 van de 2), begint pas vanaf +/- 300 euro, en dan is het zeer basic. Op een speedpedelec snap ik dat, maar dat zijn fietsen van 2000euro of meer. Hopelijk zit daar iets deftigs op.

Een simpele stadsfiets nodig? Pak dan een vaste vork, en ook geen elcheapo verende zadelpennen. Nog zoiets...
Dat zijn allemaal Suntour of Rebranded suntour vorken met veer en amper travel...bij sommigen kan je die veer wel wat aanspannen of (bij de duurdere fietsen)uit zetten, maar dan zit je nog altijd met het extra gewicht tov een alu of carbon vork(en de meerprijs van een carbon vork op een alu fiets vind ik dan weer wel de moeite waard)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

crapiecorn schreef:Komen we aan €1300 verschil?
Kopen mensen dan niet op het zicht? Een koga koop je voor de afwerking. Als je ondergoed draagt van de zeeman dan zullen de lasnaden van Trek je wellicht ook niet storen.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ja, die waren mij ook al opgevallen. Het zijn zeker geen smooth welds :-D Maar je kan er 2 kopen voor de Koga prijs. En je hebt nog wat over voor upgrades.

Prijs is voor mij persoonlijk geen punt. Ik heb ondertussen het Koga bedrag alleen al aan fietsschoenen :oops:

Maar persoonlijk denk ik niet, dat een recreatieve fietser. Veel verschil tussen deze 2 gaat merken.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Versta me niet verkeerd ik kan een trek ook wel smaken. Maar we spreken hier over lease ( en eentje kopen uit het romantische partnerbeeld , yuk ) eentje voor alle dagen en die ook geregeld moet werken. Ik zou dan eerder voor een 520 of 590 gaan.

Of een fitnessbike van merida met tubus op. Gewoon omdat ik een leuk merk vind.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

520 heeft een leuk basis frame. Alleen een wat el cheapo groep combinatie. Die lelijke Alivio crank is het eerste wat zou gaan :-)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”