Mobiele lader voor electrische auto

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Hey,

binnen 2 weken wordt onze Peugeot 2008 electrisch geleverd. Bij deze auto zit standaard een 1.8kW lader voor huishoud stopcontact.
Ik ben echter op zoek naar een iets zwaarder type van mobiele lader. Zelf had ik onderstaande in gedachten. Deze kan je instellen met verschillende laadstromen:

https://www.winparts.be/werkplaats-gere ... 60049.html

Iemand ervaring met deze lader? Of tips om voor een ander type te gaan?

Ik ben dus niet op zoek naar een laadpaal of wallbox! Het moet een mobiele lader zijn.

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Geen ervaring, maar een kennis van me gebruikt ook een mobiele lader/laadkabel om zijn GLE PHEV op te laden ipv een wallbox.
Nu .. een wallbox kost eigenlijk niet veel hoor. Max 1000 EUR, incl installatie (als je wat rondshopt). En dan kan je aan 7,4kW laden (max van je wagen), wat toch nog het beste is.

Als je geen garage, oprit of parkeerplaats hebt. Kabel over de stoep met een rubberen dekplaat is normaal overal toegelaten (behalve winkelstraten)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Kabel over de stoep met een rubberen dekplaat is normaal overal toegelaten (behalve winkelstraten)
Serieus?
Ik meende dat het verboden was, een laadkabel op/over openbaar terrein te leggen?
Dus in stedelijke context krijgen we dan over enkele jaren overal van die rubberen matten?

edit: effectief verboden
https://stroohm.be/mag-een-laadkabel-ov ... pad-lopen/
De gemeenten hebben hun politiereglement (nog) niet expliciet voorzien op het nieuwe fenomeen van ladende wagens. Je valt automatisch terug op het verbod van ingebruikname van publieke ruimte. Deze wetgeving is echter initieel bedoeld voor bouwwerven, terrassen, schuttingen, reclameborden en uitstalramen. Het is dus op zich verboden, belangrijk is dat je aan de gemeente wel een vergunning kunt aanvragen. We raden iedereen dan ook aan om dit te doen. zo worden ze gesensibiliseerd om het politiereglement te moderniseren. We adviseren wel aan om -waar het toegelaten is – steeds met een kabelgoot te werken en deze occasioneel te plaatsen om niet als permanente constructie te worden beschouwd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Mijn broer heeft recent zo'n kabel gekocht ipv een laadpaal, om zijn Fluence ZE op te laden.
Om ook bij zijn vriendin te kunnen laden, vele malen goedkoper dan 2 laadpalen.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

heist_175 schreef:edit: effectief verboden
https://stroohm.be/mag-een-laadkabel-ov ... pad-lopen/
Niet overal hé, in Hasselt mag het. Hangt van politieregelment van de gemeente af.
Moet dat van ons eens opzoeken, maar ik vermoed dat ik de volgende keer dat ik mijn auto wil wassen voor mijn deur, ik eerst een aanvraag zal moeten indienen voor de tuinslang en de verlengkabel van de stofzuiger :bang:
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

ddd schreef:Mijn broer heeft recent zo'n kabel gekocht ipv een laadpaal, om zijn Fluence ZE op te laden.
Om ook bij zijn vriendin te kunnen laden, vele malen goedkoper dan 2 laadpalen.
Precies dit type als hierboven of een andere?

Mvg
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Taaner242 schreef:maar ik vermoed dat ik de volgende keer dat ik mijn auto wil wassen voor mijn deur, ik eerst een aanvraag zal moeten indienen voor de tuinslang en de verlengkabel van de stofzuiger :bang:
Heerlijk toch :).

Er is natuurlijk een verschil.
Een EV opladen duurt 5-8-10 uur, zo lang poets ik niet aan mijn auto :).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Deze: https://www.evservice.eu/mobiele-lader- ... -meter-16a
Maar Fluence heeft Type 1 stekker.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

ddd schreef:Deze: https://www.evservice.eu/mobiele-lader- ... -meter-16a
Maar Fluence heeft Type 1 stekker.
Idd Peugeot heeft een type 2. Bedankt voor de info.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

heist_175 schreef:Een EV opladen duurt 5-8-10 uur, zo lang poets ik niet aan mijn auto :).
Hier staat niks in over de tijdsduur. En blijkbaar moet ik een briefke van de burgemeester vragen :banana:
Het is verboden spandoeken, draden, toestellen of andere
verbindingen, uitgaande van privé-initiatief, op of over openbare
plaatsen aan te brengen, tenzij er een schriftelijke vergunning werd
gegeven door de burgemeester.
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

Ik gebruik thuis het 16A type van Duosida - https://duosidaevchargers.com/
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Zelf heb ik al meer dan 4 jaar naar volle tevredenheid een laadpunt hangen van https://www.laadpaal24.nl/ (mode 3, 32A met type 2 stekker buiten aan de muur, wallbox in garage).
In de jaren dat ik plug-ins gehad heb, kan ik het aantal keer ik de meegeleverde mode 2 schuko lader gebruikt heb op een paar vingers tellen. Het ding verdwijnt dan ook direct in een schuif thuis, je bent er buiten huis nauwelijks iets mee.
Het niet ondersteunen van 16A op de mode 2 laders zit hem minder in het kunnen van een goede schuko aansluiting en circuit, maar meer in een veiligheid tegen overbelasting van het circuit waarop mogelijk nog andere (groot)verbruikers zitten en omdat er nog steeds mensen verlengkabels (steeds volledig afrollen trouwens) gebruiken die niet geschikt zijn voor 16A continu. Ik heb ooit een mode 2 16A lader gehad, maar die kwam bij een Japanse (prototype toen nog) i-MiEV.

Mijn overbuur heeft een 330e op het oog, maar geen oprit of staanplaats. Navraag gedaan bij de stad Gent (ik woon in een kleine landelijke deelgemeente), maar het werd niet toegestaan een kabel te leggen naar de wagen met nodige bescherming. Dat zal dan ze zoveelste plug-in rijder worden die weinig oplaadt :( Ik had dat niet verwacht van het ‘groene’ Gent :roll:
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

NuKeM schreef:Zelf heb ik al meer dan 4 jaar naar volle tevredenheid een laadpunt hangen van https://www.laadpaal24.nl/ (mode 3, 32A met type 2 stekker buiten aan de muur, wallbox in garage).
In de jaren dat ik plug-ins gehad heb, kan ik het aantal keer ik de meegeleverde mode 2 schuko lader gebruikt heb op een paar vingers tellen. Het ding verdwijnt dan ook direct in een schuif thuis, je bent er buiten huis nauwelijks iets mee.
Het niet ondersteunen van 16A op de mode 2 laders zit hem minder in het kunnen van een goede schuko aansluiting en circuit, maar meer in een veiligheid tegen overbelasting van het circuit waarop mogelijk nog andere (groot)verbruikers zitten en omdat er nog steeds mensen verlengkabels (steeds volledig afrollen trouwens) gebruiken die niet geschikt zijn voor 16A continu. Ik heb ooit een mode 2 16A lader gehad, maar die kwam bij een Japanse (prototype toen nog) i-MiEV.

Mijn overbuur heeft een 330e op het oog, maar geen oprit of staanplaats. Navraag gedaan bij de stad Gent (ik woon in een kleine landelijke deelgemeente), maar het werd niet toegestaan een kabel te leggen naar de wagen met nodige bescherming. Dat zal dan ze zoveelste plug-in rijder worden die weinig oplaadt :( Ik had dat niet verwacht van het ‘groene’ Gent :roll:
Ik heb in de garage nog een apart circuit van 20A over waar er niks op zit van andere verbruikers dus een 10 of 16A lader zou moeten werken. Nogmaals een laadbox of paal is voorlopig geen optie. Trouwens ik woon in het stad en heb in een radius van 300m al 4 laadpalen ter beschikking indien het rap moet gaan. Is echt een mobiele lader die ik wil.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ter verduidelijking van mijn vorige post ... een kabel 'leggen' over de stoep en die daar blijft liggen, dat mag inderdaad niet/nooit. Je wagen een paar uur opladen daarentegen wordt meestal wel gedoogd, zeker als je er iets overlegt. Dat is bijna dezelfde regeling als wanneer je je auto stofzuigt of afspuit en uwe verlengkabel of tuinslang over de stoep legt ... als je dat niet elke dag of heel de dag doet zullen ze er niet moeilijk over doen zolang de buren niet klagen.

Maar ... inderdaad .. zonder eigen oprit/garage/carport is een full BEV vrij lastig in gebruik ... het is namelijk niet de bedoeling dat je rijd tot die leeg is en dan terug voltankt ... het systeem is eigenlijk bedoeld om nooit leeg te zijn eigenlijk, gewoon laden wanneer je kan, niet wanneer het moet !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

In mijn gemeente is het verboden uw auto te wassen op straat.
Ik heb hier de politie al weten stoppen en bekeuren als ze het zien.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ah ok ... dat heb ik nog nooit voorgehad (en ben al regelmatig ergens anders gaan wonen). Maar als ik zo even google zie ik inderdaad dat de regels daarop wel scherp staan soms ... beetje overdreven zeg ..
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

PeterP schreef:In mijn gemeente is het verboden uw auto te wassen op straat.
Ik heb hier de politie al weten stoppen en bekeuren als ze het zien.
Gelukkig zijn ze hier niet zo lastig...
Een voordeel van in een stad te wonen zeker? Ze hebben wel wat anders aan hun hoofd dan dat soort gezever.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Ah ok ... dat heb ik nog nooit voorgehad (en ben al regelmatig ergens anders gaan wonen). Maar als ik zo even google zie ik inderdaad dat de regels daarop wel scherp staan soms ... beetje overdreven zeg ..
Te gek!
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wat is de reden/logica/aanleiding ervan?

Bij een droogteperiode (zowat elke zomer dus): ok. Maar verder? Je loopt met uw spons in de weg van het verkeer ofzo :)?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

https://www.evservice.eu/3-fase-type-2- ... ywQAvD_BwE

Ineens een mobiele 380v mobiele lader? De 2008 heeft een interne lader van 11kw.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Heb even het politiereglement nagekeken. Zou te maken hebben met het vervuilen van de openbare weg en uw afvalwater laten lopen in de riool. :roll: Komt blijkbaar in meerdere gemeenten voor.

Een eindje verder hier is er wel iemand die zijn auto laad op straat. Deze heeft van die zwarte rubberen drempels gelegd waar zijn kabel onder loopt. Na het laden neemt hij de kabel wel weg maar de drempels laat hij liggen. Geen idee of dat eigenlijk mag.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Block schreef:https://www.evservice.eu/3-fase-type-2- ... ywQAvD_BwE

Ineens een mobiele 380v mobiele lader? De 2008 heeft een interne lader van 11kw.
Klinkt leuk maar op dit moment heb ik geen 3 fasen lol.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

PeterP schreef:Een eindje verder hier is er wel iemand die zijn auto laad op straat. Deze heeft van die zwarte rubberen drempels gelegd waar zijn kabel onder loopt. Na het laden neemt hij de kabel wel weg maar de drempels laat hij liggen. Geen idee of dat eigenlijk mag.
Ik denk dat het vroeg of laat wel toegelaten gaat moeten worden. Is niet houdbaar zo als je wil dat mensen switchen naar elektrisch/phev. En als ja inderdaad zo een mooi dun rubber matje legt. Of beter nog, een geultje voorzien in het trottoir voor elk huis! problem solved. Dan hebben rolstoelen, blinden etc er geen last meer van.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Of een meeneembare (draagbare) wallbox
https://go-e.co/products/go-echarger-ho ... xAQAvD_BwE
In hun webshop heb je zicht op verloopkabels en prijzen.
Bestaat in 7,4, 11 en 22kW denk ik me te herinneren. Mogelijks is de 11kW productie gestopt.
De bovenstaande URL geeft functioneel overzicht. Alle veiligheden, kWh meter ingebouwd, ook RFID is standaard.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

ik ben onafhankelijk garagist en heb juist deze gekocht en toevallig vandaag geleverd > https://www.accu-machine.nl/thuislader- ... -10ah.html
voor mij was de prijs doorslaggevend aangezien ik zelf geen ev heb
is eigenlijk een gereedschap voor mij
een klant van mij is binnen gekomen met als probleem dat hij via kabel niet meer kon opladen
er kwam een foutmelding op het instrumentenpaneel en achteraan de stekker knipperde het lampje oranje ipv constant groen
het is een plug-in hybride (Audi Q7 e-tron)
in het geheugen van het laadmanagement verscheen dat er een probleem was met de aansluitstekker van de wagen
fout was statisch en kon niet worden gewist niettegenstaande er niets meer was op aangesloten
het interactief storing zoeken van het diagnosetoestel gestart en om te kunnen testen moest er een lader op worden aangesloten die ik dus niet had
Wij doen enkel VW-Audi en die lopen wat achter op gebied van plug-in en volledig elektrisch :-D
tot nu toe nog nooit problemen gehad van die aard en dus nog geen lader nodig gehad
heb die lader nu aangesloten , lampjes hebben nog even geknipperd en dan onmiddellijk groen
geen probleem met de stekker van de wagen dus maar wel een probleem met de laadkabel van de klant of zijn laadpaal/laadstation
foutcode was ook direct verdwenen zonder dat ik het geheugen heb moeten wissen
het was de goedkoopste die ik heb kunnen vinden maar het heeft naar huidige normen wel lang geduurd voor dat hij geleverd is geworden (meer dan een week niettegenstaande ze beweren op de site dat hij de dag erna zou geleverd worden)
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

WhatsApp Image 2021-01-09 at 8.07.11 AM.jpeg
WhatsApp Image 2021-01-09 at 8.07.11 AM (1).jpeg
gisterenavond de lader aangesloten rond 20h00
de batterij was helemaal plat (door het interactief storing zoeken en had toen nog geen hoog-volt lader) en de elektrische autonomie stond toen op 0 km
daarstraks hier toegekomen en de batterij is helemaal opgeladen, goed voor de volle 30km elektrisch rijden... :?
op de laagste stand (8A) heeft hij op 8h25 11,8 kWh opgeladen
de lader doet dus zijn job en voor iets meer dan 200 euro voor mij een goede aankoop dus
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

bruma schreef:Of een meeneembare (draagbare) wallbox
https://go-e.co/products/go-echarger-ho ... xAQAvD_BwE
In hun webshop heb je zicht op verloopkabels en prijzen.
Bestaat in 7,4, 11 en 22kW denk ik me te herinneren. Mogelijks is de 11kW productie gestopt.
De bovenstaande URL geeft functioneel overzicht. Alle veiligheden, kWh meter ingebouwd, ook RFID is standaard.
https://www.accu-machine.nl/thuislader- ... -10ah.html

Bedankt voor de leuke site. Op dit moment heb ik maar een circuit over die met 20A gezekerd is. Dus maximale laadstroom voorzie ik op 16A. Deze lader zou dus idd ideaal zijn. Alvast bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Welke heb je nu gekozen?

Op de site van Peugeot wordt ook gesproken over opladen via een versterkt stopcontact, weet iemand wat dit betekent?

https://www.peugeot.be/nl/gamma/overzic ... laden.html
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat ook interessant kan zijn is dit overigens : https://paalvolgtwagen.be/ :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Block schreef:Op de site van Peugeot wordt ook gesproken over opladen via een versterkt stopcontact, weet iemand wat dit betekent?

https://www.peugeot.be/nl/gamma/overzic ... laden.html
Dat vraag ik mij ook af. Ik weet dan Legrand bv. ‘speciale’ (dure) stopcontacten heeft waarbij ze ook spreken van een vorm van communicatie met de lader (hoe is mijn onduidelijk).
https://ecataleg.be/documize/2018/7/201 ... 4360_2.pdf

Voor zover ik weet hebben de meeste voertuigen geen mode 2 lader die 16A ondersteunt, dus dan ben je er sowieso niets mee. Daarnaast zou een gewoon (deftig) stopcontact (liefst op eigen kring) ook 16A moeten ondersteunen. Het ‘versterkt’ is dus inderdaad nogal vaag en lijkt op marketingpraat.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ongetwijfeld zijn er meer gespecialiseerde fora, maar ik vraag me nog altijd af of het niet mogelijk is om met 230V monofase aan 11kW op te laden.

Volgens mij bevat een auto die aan 11kW kan laden gewoon 3 laders die elk aan 3,7kW kunnen laden, en bijgevolg dus ook op 230V werken; driemaal tussen fase en neuter dus. Als die laders op 400V zouden werken (tussen de fases) zou je er 4 nodig hebben, want dan had je nog een aparte lader nodig die op 230V werkt voor monofasig opladen.
Als je nu een driefasen stopcontact plaatst en de drie fases met elkaar doorverbindt, krijgt elk van de laders 230V en zou die aan vol vermogen kunnen laden. Het enige probleem dat ik dan zie is dat de drie de laders in fase met elkaar zijn, en dat de stroom door de neuter de som is van alledrie (dus een goeie 48A) terwijl bij een klassiek driefasensysteem in dezelfde opstelling de stroom door de neuter ongeveer 0 is. De vraag is dus of de laadkabel geschikt is om 48A door één geleider te sturen en of er laadkabels zijn die een 63A stekker hebben.
Waarschijnlijk niet :)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

NuKeM schreef: Dat vraag ik mij ook af. Ik weet dan Legrand bv. ‘speciale’ (dure) stopcontacten heeft waarbij ze ook spreken van een vorm van communicatie met de lader (hoe is mijn onduidelijk).
https://ecataleg.be/documize/2018/7/201 ... 4360_2.pdf

Voor zover ik weet hebben de meeste voertuigen geen mode 2 lader die 16A ondersteunt, dus dan ben je er sowieso niets mee. Daarnaast zou een gewoon (deftig) stopcontact (liefst op eigen kring) ook 16A moeten ondersteunen. Het ‘versterkt’ is dus inderdaad nogal vaag en lijkt op marketingpraat.

Blijkt gewoon een magneetje te zijn dat in het stopcontact zit, en is simpel te omzeilen.


Nu blijkt die green'up stopcontact toch robuuster te zijn en geeft een beter contact met de stekker. De warmte ontwikkeling in zo een green'up stopcontact blijkt toch een stuk lager te liggen dan een gewoon stopcontact.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

SpecialK schreef:Ongetwijfeld zijn er meer gespecialiseerde fora, maar ik vraag me nog altijd af of het niet mogelijk is om met 230V monofase aan 11kW op te laden.

Volgens mij bevat een auto die aan 11kW kan laden gewoon 3 laders die elk aan 3,7kW kunnen laden, en bijgevolg dus ook op 230V werken; driemaal tussen fase en neuter dus. Als die laders op 400V zouden werken (tussen de fases) zou je er 4 nodig hebben, want dan had je nog een aparte lader nodig die op 230V werkt voor monofasig opladen.
Als je nu een driefasen stopcontact plaatst en de drie fases met elkaar doorverbindt, krijgt elk van de laders 230V en zou die aan vol vermogen kunnen laden. Het enige probleem dat ik dan zie is dat de drie de laders in fase met elkaar zijn, en dat de stroom door de neuter de som is van alledrie (dus een goeie 48A) terwijl bij een klassiek driefasensysteem in dezelfde opstelling de stroom door de neuter ongeveer 0 is. De vraag is dus of de laadkabel geschikt is om 48A door één geleider te sturen en of er laadkabels zijn die een 63A stekker hebben.
Waarschijnlijk niet :)
Tgoh ja, als je als gemiddeld huishouden 40A binnen krijgt is de som rap gemaakt hé, dan heb je niet veel meer over.
Laat staan de huishoudens met 2 wagens, dan ben je beter af met 2 x 16A waar je de nacht nog mee door kan komen zonder verdere aanpassingen.

Vast zit er ook wel een beperking dat de elektronica van de laders slechts een beperkt deel van de spanning gebruikt, wat waarschijnlijk tot meer opwarming dan gewoonlijk leidt, vandaar de spreiding over 3 fasen om dit te reduceren. (heel simpel uitgelegd)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”