Prijs backup (professionneel VZW)

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

We zijn een kleine VZW. We hebben een 15-tal mailboxen office 365 en wat date op een eigen NAS. Hiervoor hebben we een backup.

Onze IT wordt verzorgd door een kleinere IT-provider . Deze heeft onze backup geregeld via eurobackup zodat deze in een Belgisch datacentrum aanwezig is. Probleem is dat we steeds meer moeten betalen omdat onze data steeds verhoogd. Nu heb ik hen gevraagd om dat probleem te verhelpen ofwel door onze policy te wijzigen ofwel door een offerte waarmee ik zeker een gans eind toe kom.

Ze doen nu de volgende offerte: Eurobackup Gold
125 € per maand (excl BTW neem ik aan)
+ 2,25 € per 5 mailboxen Microsoft 365

Vandaag betalen we 90 € per maand voor 200 GB, dus in vergelijking lijkt het wel een correcte deal :).

Maar ik vind dit enorme duur, zelfs al leggen ze me uit dat dit met inbehrip is van support en echt dedicated ruimte is die niet gedeeld wordt. Voor dat bedrag, denk ik dat ik een eigen kleine server kan huren in een datacentrum??? Wat support betreft rekenen ze trouwens nog kredieten aan voor het instellen en ook wanneer we een backup moeten terughalen dus dat lijkt me niet helemaal met inbegrip van support dan...

Ik wou even jullie mening hierover horen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Als het puur gaat over de mail en eventuele online office, is het geen optie om een gratis (!) Google workspace af te sluiten voor non profit?

De data kan je kwijt op gdrive.

Dit kan je aanvragen via socialware.be. Ik gebruik een gratis workspace voor 2 vzw's, waarvan eentje op van grote schaal.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Hetgene waar je hier eigenlijk voor betaald is niet de backup ruimte. Maar het beheer van een backup.

Met andere woorden het IT beheer. Puur voor de ruimte is dit inderdaad duur, welke garanties etc heb je ivm de backup structuur etc?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Is dat enkel de backup die je in datacenter wil hebben? Kan je niet beter gewoon lokaal de backup verzorgen? Bespaart ook de extra kosten bij 'instellen en terughalen'.
Misschien niet zo pro maar 'slechts' 200G/maand (volledige backup?) kan je zelfs nog naar een nas thuis sturen als offsite echt nodig is. Eurobackup lijkt me ook maar een rsync met wat 'yey, clouds' marketing rond en echt geen enkel punt waar ik van achterover val.
(bij problemen komt het natuurlijk in uw nek terecht dus opletten om de offline storage mee naar huis te nemen/copieren... zeker bij vakantie etc een backup voor de backup :lol: daarom niet zo pro maar het kost u niks)

Voor 150€/maand kan je dan al ver gaan.

Ook zoals hierboven, socialware is er voor vzw's dus best gebruik van maken. Is jaren geleden dat ik nog eens probeerde een vzw te legaliseren op soft vlak maar dacht dat er ook backup soft tussen zat indien nodig. Wel veel papierwerk. Als het dus online moet heb je met gdrive ruimte (geen euro hosting dus mogelijk probleem ivm persoonlijke data?)

Voor hosting dacht ik dat er een userbaser was die synologies host, kan hier ook bruikbaar voor zijn maar weet prijs niet.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

tien schreef:Voor hosting dacht ik dat er een userbaser was die synologies host, kan hier ook bruikbaar voor zijn maar weet prijs niet.
Tim / Fusa biedt inderdaad Synology-hosting aan, zie https://fusa.be/nl/hosting/special_colocation.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Papierwerk voor social ware bestaat uit 2 formulieren online invullen en wachten op verificatie [emoji846]

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Lijkt me dat jullie al Office 365 via Socialware gebruiken, zit daar niet 'onbeperkt' OneDrive bij?

Ik weet niet hoe je data gestructureerd is, maar ik kan op m'n ReadyNAS een OneDrive-target opgeven waarmee ik kan synchroniseren:
2021-01-05_20-19-43.png
Je zou een bijkomende user kunnen licentiëren als backupaccount en daar mee syncen?
Je hebt dan de versioning van OneDrive for Business en je data staat off-site met een gebruiksvriendelijke webinterface waar een beheerder (jij) nog aan de bestanden kan.

Mailboxen backuppen lijkt me zinloos, Microsoft maakt hun eigen interne backups (voor het geval van DR-situaties) en voor de rest heb je retention en data loss policies waarmee je "domme eindgebruikers" kan opvangen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

devilkin schreef:Als het puur gaat over de mail en eventuele online office, is het geen optie om een gratis (!) Google workspace af te sluiten voor non profit? De data kan je kwijt op gdrive.
Een Goolge workspace of Gdrive is GEEN backup... als het de datacenters van Google (idem bij Microsoft) eruit gaan ben je nog alles kwijt.

Ok, de kans dat dit gebeurd is enorm klein maar niet onbestaande, trouwens een backup is eveneens tegen eigen vergissingen.
Goztow schreef:We zijn een kleine VZW. We hebben een 15-tal mailboxen office 365 en wat date op een eigen NAS. Hiervoor hebben we een backup.
Kan je Crashplan Pro installeren op je NAS... dan ben je ervan af met 10 euro per maand voor onbeperkte data !

Je O365 backup lijkt me trouwens best betaalbaar... maar tot 10 users kan je het ook gratis met https://www.veeam.com/free-backup-micro ... e-365.html (je moet het dan wel eerst naar je NAS backuppen en zo verder met Crashplan).
meon schreef:en voor de rest heb je retention en data loss policies waarmee je "domme eindgebruikers" kan opvangen.
Ik weet toch van iemand die een folder kwijt is met een jaar aan mails en Microsoft slaagt er niet in de data nog terug te vinden.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

een mailbox is ook niet de plek om belangrijke files eeuwig in te bewaren maar dat gaat dan weer naar opvoeden van gebruikers en een hopeloze strijd. (ik doe dat ook wel :oops:)

gdrive zou ik gewoon gebruiken om een dump offsite te copieren maar blijft gevaarlijk voor gevoelige data.
Sinna schreef:
tien schreef:Voor hosting dacht ik dat er een userbaser was die synologies host, kan hier ook bruikbaar voor zijn maar weet prijs niet.
Tim / Fusa biedt inderdaad Synology-hosting aan, zie https://fusa.be/nl/hosting/special_colocation.
Prijs niet eens zo hoog... Als je paar man hebt die technisch genoeg zijn om de backup te doen. Kan ook ingezet worden voor meer te doen dan gewoon de backup. (de 'eigen syno' is op 1 jaar terug betaald met gewoon het verschil)

Hangt natuurlijk veel af van hoe groot je vzw juist is en of de kennis/goesting aanwezig is om vooral de tijd erin te steken maar bespaart toch veel. Aangezien IT al uitbesteed is vrees ik er wel voor.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Natuurlijk is gdrive geen backup. Maar afhankelijk vna wat ze er juist mee doen is het wel een optie om daar een kopie van deze van de nas data te zetten.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dank voor de input. Misschien toch enkele belangrijke verduidelijkingen. Informatie is de core business van onze VZW. Het is tegelijkertijd heel vertrouwelijke data en heel belangrijke data (voor ons). We hebben een omzet van een 2 Mio €, het is dus ook geen klein lokaal VZW'tje.

We zitten inderdaad in het office 365 - systeem en gaan binnenkort ook over gaan naar share point. Dan zal alles in de "cloud" zitten. Het gaat hier om de backup van die cloud omgeving.

Daarvoor zijn wel een aantal voorwaarden, o.a. naar GDPR-beveiliging toe:
- backup moet in Europa staan, liefst in België
- backup moet op heel korte termijn terug te zetten zijn
- er is eigenlijk niet zo veel data: een paar tiental GB. Maar de mailbox zijn wel redelijk zwaar: een paar GB per mailbox
- we doen een dagelijkse backup voor een week, dan een wekelijkse voor een maand en dan een maandelijkse voor een jaar
- we doen het beheer niet zelf. Er is een IT support die alles voor ons opvolgt, als we een probleem hebben dan bellen we hen en verwachten we een oplossing. Ik besef dat dit mogelijks het aantal oplossingen beperkt tot wat deze firma wil aanbieden, maar als klant kunnen wij hen wel opleggen dat ze een alternatief gebruiken. Een backup oplossing waar we zelf wat meer vat op hebben ware misschien nog niet zo slecht
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Je hebt bvb wel synology active backup for o365, daarmee zou je die nood kunnen afdekken. Een tweede nas in een DC, of een Europese cloud solution om de secundaire backup te stockeren.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als je niet van IT partner wil wisselen, dan zou ik hen voorstellen om bvb Dato Backup to positioneren voor de backup van de Cloud omgeving. Je betaald enkel per actieve gebruiker, maar je hele omgeving (teams, mail, Sharepoint, OneDrive, ...) komt mee in de backup, in een Europees DC en terugzetten gaat zeer snel. Kostprijs is niet groot, maar het is partner driven, dus je kan het niet zelf afnemen bij Datto.

Als je wel van IT partner wil wisselen ... een pbtje mag altijd ;-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

iland secure backup for office 365:
https://www.iland.com/services/secure-c ... osoft-365/

Datacenter driven en partner driven.
Backup gaat datacenter naar datacenter en jij hebt enkel een Veeam Explorer for Exchange staan (de zgn Vex) waaruit je kan restoren.

Geen retentie (alles wordt altijd bijgehouden), prijs per user (data storage maakt niet uit) en je hebt zelf niet de last en het risico om het te 'hosten'.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik vind dit helemaal niet zo duur en je zegt ook dat de data heel belangrijk is voor jullie.
Een les die je hopelijk nooit hoeft te leren "if you pay peanuts ...." .
IT heeft nu éénmaal een hoge kostprijs. Sinds alle crypto shit die bezig is zou ik je zelf nog adviseren om nog wat meer te investeren in echte offline backup mochten je files ooit encrypted zijn.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

@yaris ik heb er zeker geen probleem mee om te betalen voor meerwaarde, maar ik heb zo mijn twijfels of ik betaal voor meerwaarde dan wel voor marge. Vandaar dat ik hier ook jullie meningen even kwam vragen. Die lijken wat uiteen te lopen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

De meningen lijken mij niet uiteen te liggen.
Je betaalt niet voor de backup/storage, je betaalt voor het ganse pakket zodat je er zelf niets van hoeft aan te trekken (op het betalen na).

De meeste voorstellen hier, die goedkoper zijn, zijn wel voorstellen waarbij jij (of iemand anders) nog steeds veel zelf moet doen.
Die afweging moet je dus maken: wil je er tijd en moeite insteken (manuren kosten immers ook geld normaal gezien), of wil je het laten afhandelen door professionals?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Ik zou voor dat maandelijks bedrag niet twijfelen. Er worden hier heel veel huis tuin en keuken oplossingen geboden als alternatieven. De dag dat diezelfde aangeboden oplossingen toch niet zo waterdicht zijn als gedacht dan gaat dit forum voor jouw je data niet gaan terughalen. Zit er in die prijs een marge? Uiteraard. De meeste it dienstverleners werken nog steeds niet gratis, en als ze dat wel zouden doen zou ik me er serieuze vragen bij stellen. Enkele zaken waarmee ik Ik onderstrepen dat enkele van de genoemde 'oplossingen' niet ok zijn: oplossingen zonder versioning beschermen je niet tegen menselijke fouten. Oplossingen met lokale opslag beschermen je niet tegen brand, diefstal of vandalisme. Denk hier goed over na. Als je data een deel van je core business is dan is de kost ten opzichte van de waarde een druppel op een hete plaat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Goztow schreef:Daarvoor zijn wel een aantal voorwaarden, o.a. naar GDPR-beveiliging toe:
- backup moet in Europa staan, liefst in België
Maar je gebruikt wel Office365 ?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

blaatpraat schreef:De meningen lijken mij niet uiteen te liggen.
Je betaalt niet voor de backup/storage, je betaalt voor het ganse pakket zodat je er zelf niets van hoeft aan te trekken (op het betalen na).

De meeste voorstellen hier, die goedkoper zijn, zijn wel voorstellen waarbij jij (of iemand anders) nog steeds veel zelf moet doen.
Die afweging moet je dus maken: wil je er tijd en moeite insteken (manuren kosten immers ook geld normaal gezien), of wil je het laten afhandelen door professionals?
Niet vergeten dat er naast tijd en moeite ook het risico in zit dat er een fout zit in de backup strategie.

Ik had ooit een roll your own rsync backup uitgewerkt, maar zonder restore monitoring, 6 maand data kwijt, want het faalde stilletjes.

Een backup is niet de storage, het is het beheer en opvolging.
De vraag is dan ook, doet je provider regelmatig restore tests etc? Indien ja, dan is dat zijn prijs waard om zelf niet er mee bezig te zijn.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

DarkV schreef:
Goztow schreef:Daarvoor zijn wel een aantal voorwaarden, o.a. naar GDPR-beveiliging toe:
- backup moet in Europa staan, liefst in België
Maar je gebruikt wel Office365 ?
Inderdaad.

Nav de verschillende replies ga ik in ieder geval al mijn groen licht geven voor deze oplossing maar ik ga ook nog eens checken hoe doorgedreven hun follow-up is + het risico mbt crypto shit.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik bedoel maar dat je van je backup verwacht dat die in Europa staat... maar je mail data staat gewoon in de US.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

O365 Data, als de locatie van de tenant juist staat, staat gewoon in de EU. Dat men in de US eraankan, das iets anders, maar daar gaat GDPR niet over toch. Microsoft O365 als platform is volledig GDPR compliant hoor.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Toegeven, mijn oplossing ook eerder voor kleinere vzw's (waar ik soms gezicht laat zien is meer volk maar it speelt weinig rol, wel gevoelige info ivm gezondheid en behandeling bepaalde klanten), denk niet dat 90€ hier een probleem is.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Niet meteen een technische bijdrage, maar wel effe mening delen:

Je noemt het een kleine VZW, maar wel een omzet van 2Mio €. Dat is dus eigenlijk al een stevige VZW vergeleken met veel sportclubs enzo, maar uiteraard peanuts vergeleken met de grootste VZW's van België ...

Ik werk voor ook voor een iets grotere VZW. Ik werk niet voor de IT-afdeling maar weet wel het volgende:

Wij moeten absolute confidentialiteit kunnen garanderen waardoor dus quasi alles op eigen servers draait.
Ook al ben je een VZW, op je IT mag je niet besparen en je moet jezelf zien als volwaardig bedrijf. Je hoeft zelfs geen winst te maken dus kan je in theorie zelfs meer investeringen doen, waaronder ook IT.
Met als gevolg dat bij ons het budget niet over enkele 100'en of duizenden euros gaat, maar over enkele tientalduizenden ... Je moet 100% zeker zijn van je stuk (naar zowel confidentialiteit als zekerheid om je organisatie niet te laten stilvallen).

Een tweetal jaar geleden zijn we slachtoffer geworden van een cryptovirus. Tis te zeggen: het is quasi meteen gedetecteerd en afgestopt. Downtime is geen uur geweest. Alle verloren data is volledig gerecupereerd en er is niets gelekt.

Als je op zo een moment niet de juiste investeringen hebt gedaan en niet de juiste ondersteuning hebt, ligt je organisatie lange tijd plat én ben je potentieel data kwijt (of nog erger: in de verkeerde handen). Dan kost het je rechtstreeks én onrechtstreeks al een veelvoud én moet je nog altijd de juiste investeringen gaan doen ...
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

Via Social ware azure sponsorship aanvragen.

3500$ per jaar krijg je .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”