Tips voor normale fiets
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Hallo iedereen,
Via het werk kunnen we een fiets leasen, een vrij interessant fiscaal voordeel.
We fietsen regelmatig wel eens, maar nu niet om ons echt frequent fietsers te noemen.
Ik rijd met een oude fiets die best wel goed bolt.
M'n partner met een recentere fiets van +- 300€ en eerlijk gezegd... voor geen geld van de wereld zou ik m'n oude fiets willen wisselen voor zo'n fiets.
Het verschil merk ik beduidend als ik daarmee naar de winkel rijd (fietszakken), oké de houding is ook verre van ideaal maar dan nog slaag ik er amper in om snelheid te maken. Samen bergaf is het verschil helemaal zichtbaar.
Het doel is dan ook voor beide een nieuwe fiets te kopen van hetzelfde model.
Ik zoek niet noodzakelijk topfietsen zoals Koga etc. omdat ik dat veel geld vind voor maar een fiets en niet echt wakker lig van wat minder kwalitatieve details/afwerking.
Maar... 't moet wel goed bollen
Iemand een voorstel?
Gazelle?
Bedankt
Via het werk kunnen we een fiets leasen, een vrij interessant fiscaal voordeel.
We fietsen regelmatig wel eens, maar nu niet om ons echt frequent fietsers te noemen.
Ik rijd met een oude fiets die best wel goed bolt.
M'n partner met een recentere fiets van +- 300€ en eerlijk gezegd... voor geen geld van de wereld zou ik m'n oude fiets willen wisselen voor zo'n fiets.
Het verschil merk ik beduidend als ik daarmee naar de winkel rijd (fietszakken), oké de houding is ook verre van ideaal maar dan nog slaag ik er amper in om snelheid te maken. Samen bergaf is het verschil helemaal zichtbaar.
Het doel is dan ook voor beide een nieuwe fiets te kopen van hetzelfde model.
Ik zoek niet noodzakelijk topfietsen zoals Koga etc. omdat ik dat veel geld vind voor maar een fiets en niet echt wakker lig van wat minder kwalitatieve details/afwerking.
Maar... 't moet wel goed bollen
Iemand een voorstel?
Gazelle?
Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
€300 is gewoon te weinig voor een goede nieuwe fiets.
Zodra je naar een fietsenwinkel gaat ben je het dubbele kwijt, en dat is niet omdat die fietsenmaker snel rijk wilt worden.
Zodra je naar een fietsenwinkel gaat ben je het dubbele kwijt, en dat is niet omdat die fietsenmaker snel rijk wilt worden.
-
- Plus Member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Is er geen beperking van merken bij die fietslease? Bij ons ben je "beperkt" tot de merken die de leasing voorstelt (maar dat zijn er ondertussen wel meer dan 30, en zit Gazelle ook tussen zie ik).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Voor een degelijk fiets ga je minstens € 500 moeten neertellen.
Ik heb een Victoria van € 550 (gekocht voor als ik mijn fiets niet in de gaten kan houden bv. tijdens het winkelen).
https://www.victoria-fahrrad.de/nl/
Voor die prijs is het zeker een goeie fiets.
Ik heb daarnaast nog een Cube en Brompton maar die zijn te duur om alleen achter te laten
Ik heb een Victoria van € 550 (gekocht voor als ik mijn fiets niet in de gaten kan houden bv. tijdens het winkelen).
https://www.victoria-fahrrad.de/nl/
Voor die prijs is het zeker een goeie fiets.
Ik heb daarnaast nog een Cube en Brompton maar die zijn te duur om alleen achter te laten
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
De prijs van een fiets wordt voornamelijk bepaald door de onderdelen. Het merk doet daar weinig aan. Je hebt goedkopere treks en duurdere, dat telt voor andere merken ook. Een echt merk wil geen 300 euro fietsen maken, omdat die niet zouden voldoen aan een minimum kwaliteit.
Wat voor mij belangrijk is bij een fiets : kan ik er mee naar mijn fietsenwinkel, alu frame, en relatief degelijke onderdelen. Een 300 euro fiets is voor heel occasioneel gebruik. Voor een fiets voor dagelijks gebruik, heb je minimum 500 euro nodig, liefst meer (ik zou zelfs denken aan 1000 euro en meer).
Wat voor mij belangrijk is bij een fiets : kan ik er mee naar mijn fietsenwinkel, alu frame, en relatief degelijke onderdelen. Een 300 euro fiets is voor heel occasioneel gebruik. Voor een fiets voor dagelijks gebruik, heb je minimum 500 euro nodig, liefst meer (ik zou zelfs denken aan 1000 euro en meer).
de koe zegt boe
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Als het budget €300 is, zoek je beter een 2de handse fiets voor €250 waar je nog voor €50 kosten/werkuren/onderhoud aan kan laten doen.
Een supermarktfiets van €300 is de snelste weg naar het containerpark...
Een supermarktfiets van €300 is de snelste weg naar het containerpark...
-
- Elite Poster
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Dash wast witter.heist_175 schreef:Als het budget €300 is, zoek je beter een 2de handse fiets voor €250 waar je nog voor €50 kosten/werkuren/onderhoud aan kan laten doen.
Een supermarktfiets van €300 is de snelste weg naar het containerpark...
Alvast toch in uwe portemonnee.
En of de kwaliteit in een Duitse supermarkt minder waardig is ?
Maar super markt prijzen is er natuurlijk bvb geen verende voorvork , niet nodig kopen zeker.
En van het zo gezegde kwaliteits merk Gazelle en trap ondersteuning niks dan miserie.
De handvaten aan het stuur beginnen emulsie af te geven.
Als hij in de regen staat , display kan men vergeten.( koop maar een nieuwe , en dan plots brengen ze een dummie op de markt voor als de fiets stilstaat in de regen ) na een paar jaar dummie's niet meer te krijgen.
Plots andere batterijen te verkrijgen enz.
Na stilstand van een week die reset knop batterij vergeet het maar , lader nodig om batterij wakker te maken.
Dan nog de levens duur van de lader , de batterij (2000 km ) in de prak, och ja mijne Gazelle koste maar 2500 € indertijd.
Onze ervaringen met een Gazelle
Was gene supermarkt fiets he.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik heb een fiets van zelfs een lager bedrag (herinner me het al niet meer) uit de Decathlon welke ondertussen reeds 15 jaar oud is en nog prima fietst.heist_175 schreef:Een supermarktfiets van €300 is de snelste weg naar het containerpark...
Op uitzondering van remblokjes en nieuwe banden heb ik hier nog geen kosten aan gehad... voor mij (recreatief gebruik) een prima aankoop dus.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik heb ook een Stevens-fiets en ben er zeer tevreden over. Mijn model (randoneur) is wel een fiets om langere tochten mee te doen maar ik heb hem destijds voor 900 EUR gekocht. Ze hebben nog altijd modellen rond die prijs. Nu rij ik er ook dagelijks mee naar station maar er scheelt nog altijd niets aan.boonpwnz schreef:Ik raad je Stevens aan als je die in je buurt kan krijgen.
https://www.stevensbikes.de/2021/index.php
Ik heb ooit een cursus fietsherstel gevolgd en de lesgever was aangenaam verrast door de fiets.
https://www.stevensbikes.de/2021/index. ... lang=nl_NL
Het leukste eraan is het gewicht, of eerder het gebrek eraan. Je kan er redelijk snel mee rijden en ook een beetje offroad. Door het lichte gewicht kan je hem makkelijk in de fietsenstalling krijgen, ook op het "2e verdiep" van Gent St-Pieters
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Gewoon naar de locale fietsenhandelaar gaan en testrijden. Zoals je zelf aangaf kan dit verschil enorm zijn (kader, stuur, houding, techniek). Als je een type/merk vindt dat je goed vindt, dien je enkel nog wat prijs/technische zaken te bekijken, maar ook daar kan een fietshandelaar zeker bij helpen.
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Bij de huismerken van Itek ga je vast een nieuwe vinden voor +/- 300euro, maar verwacht daar niet al te veel van zowel voor de materialen als de service achteraf.
Een halfjaar geleden had ik ook een fiets nodig. Uiteindelijk via een lokale fietshandelaar een basic Gazelle gekocht voor 599euro. Deze gebruik ik dagelijks voor max. 5km. Op hun website kan je zelf je fiets configureren.
Belangrijke punten voor mij waren:
- onderhoudsvriendelijk --> dus gekozen voor een gesloten kettingkast met naafversnellingen.
- naafdynamo
- stijf kader
Een halfjaar geleden had ik ook een fiets nodig. Uiteindelijk via een lokale fietshandelaar een basic Gazelle gekocht voor 599euro. Deze gebruik ik dagelijks voor max. 5km. Op hun website kan je zelf je fiets configureren.
Belangrijke punten voor mij waren:
- onderhoudsvriendelijk --> dus gekozen voor een gesloten kettingkast met naafversnellingen.
- naafdynamo
- stijf kader
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Een nieuwe fiets hoeft niet noodzakelijk 300€ te kosten qua budget, mag gerust wat meer zijn hoor.
M'n partner heeft die vroeger zelf van haar vakantiegeld gekocht, vandaar één van de goedkopere fietsen.
Absoluut niet het doel, want bolt echt te slecht voor een mooi fietstochtje.
Eigenlijk hebben we amper beperkingen en is de gemiddelde fiets een speedpedelec in het topsegment.
Helaas controle op het aantal woon-werk verplaatsingen waarvoor het me toch net iets te ver is met uitzondering van zelftrappers of elektische plooifietsen vandaar de interesse in een gewone fiets die ik zo goed als dagelijks neem voor korte afstand.
Het voordeel zit hem ook in de accesoires en niet zuiver in de fiets.
M'n partner heeft die vroeger zelf van haar vakantiegeld gekocht, vandaar één van de goedkopere fietsen.
Absoluut niet het doel, want bolt echt te slecht voor een mooi fietstochtje.
Eigenlijk hebben we amper beperkingen en is de gemiddelde fiets een speedpedelec in het topsegment.
Helaas controle op het aantal woon-werk verplaatsingen waarvoor het me toch net iets te ver is met uitzondering van zelftrappers of elektische plooifietsen vandaar de interesse in een gewone fiets die ik zo goed als dagelijks neem voor korte afstand.
Het voordeel zit hem ook in de accesoires en niet zuiver in de fiets.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Als het bang for bucks moet zijn zou ik sowieso naar een cube kijken.
Bv. : https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/city- ... k-trapeze/
Of eens in een decathlon binnenstappen en naar hun duurdere modellen kijken.
Als je een iets betere fiets wil zit je al snel in het trekking gamma van de fabrikanten en dan betaal je vooral de som van de (betere) onderdelen.
Een goed verzet kost geld, goeie wielen ook en een voorvork is ook niet goedkoop
Bv. : https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/city- ... k-trapeze/
Of eens in een decathlon binnenstappen en naar hun duurdere modellen kijken.
Als je een iets betere fiets wil zit je al snel in het trekking gamma van de fabrikanten en dan betaal je vooral de som van de (betere) onderdelen.
Een goed verzet kost geld, goeie wielen ook en een voorvork is ook niet goedkoop
-
- Pro Member
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
meestal komt het hierop neer:9livesuni schreef:Op een fiets van 1000€ ? Wat voordeel haal je daar dan uit buiten excessieve kosten verdelen over tijd.honda4life schreef: een vrij interessant fiscaal voordeel.
je geeft 1000€ BRUTO loon af. (12 x ~83€/maand )
je baas geeft die 1000€ aan een fiets-lease-bedrijf, en leaset daar voor jouw een fiets voor.
jij krijgt 1000 euro - 13% RSZ - 33% bedrijfsvoorheffing (schatting) = 574,2 € minder loon oftewel 47,85€/maand;
hierdoor "bespaart" je werkgever trouwens 333€ (1000€ bruto loon + 333€ patronale RSZ bijdragen -1000€ leasekosten)
en besluit in sommige gevallen zelfs een deel van die 333€ te gebruiken om de leaseprijs voor jouw te drukken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Decathlon fietsen zijn beste qua prijs kwaliteit.
Ik heb er zelf 2 van 15 jaar oud, rijden nog prima.
Merkfietsen zijn altijd een pak duurder voor dezelfde afmontage
Merk op dat de fiets onderdelen vanaf een bepaald niveau niet meer "beter" worden als ze duurder worden.
Ze worden enkel minder zwaar ...
Ik heb er zelf 2 van 15 jaar oud, rijden nog prima.
Merkfietsen zijn altijd een pak duurder voor dezelfde afmontage
Merk op dat de fiets onderdelen vanaf een bepaald niveau niet meer "beter" worden als ze duurder worden.
Ze worden enkel minder zwaar ...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De leeftijd van een fiets lijkt me minder relevant dan het aantal kilometers.
Een familielid heeft een supermarktfiets al meer dan 20 jaar, maar die fiets heeft nog geen 100km gereden .
Een familielid heeft een supermarktfiets al meer dan 20 jaar, maar die fiets heeft nog geen 100km gereden .
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ik denk dat bij een fiets de geometrie van het kader even belangrijk is dan de onderdelen.
Mijn vrouw en dochter hadden zo'n 10 jaar terug beide een dames merksportfiets met dezelfde Shimano XT onderdelen (assen, versnelling,...) en dezelfde banden de ene fiets was perfect en de andere "bolde" gewoonweg niet.
We hebben finaal de fiets van m'n dochter verkocht en een nieuwe gekocht, terug met dezelfde onderdelen, maar met een ander kader en die bolde zoals het hoorde.
Moraal van het verhaal: test je fiets voor je deze koopt!
Mijn vrouw en dochter hadden zo'n 10 jaar terug beide een dames merksportfiets met dezelfde Shimano XT onderdelen (assen, versnelling,...) en dezelfde banden de ene fiets was perfect en de andere "bolde" gewoonweg niet.
We hebben finaal de fiets van m'n dochter verkocht en een nieuwe gekocht, terug met dezelfde onderdelen, maar met een ander kader en die bolde zoals het hoorde.
Moraal van het verhaal: test je fiets voor je deze koopt!
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Staan bij itek enkele in reclame, zelfs onder uw budget. Wel wat opletten, itek is zo'n beetje de action voor fiets en tuinmateriaal en zou er zelf enkel zien voor goedkope fiets om bv in station te parkeren.
Geen fietswinkel/reparateur in de buurt waar je eventueel kan zien/proberen? Ook beter ivm onderhoud (blijkbaar niet ideaal om met itek fietsen naar echte fietswinkel te gaan en hun eigen reparatie heeft geen beste reputatie) Hier zijn die er meer dan pc winkels (die laatsten hebben hun gloriedagen wel gehad).
Geen fietswinkel/reparateur in de buurt waar je eventueel kan zien/proberen? Ook beter ivm onderhoud (blijkbaar niet ideaal om met itek fietsen naar echte fietswinkel te gaan en hun eigen reparatie heeft geen beste reputatie) Hier zijn die er meer dan pc winkels (die laatsten hebben hun gloriedagen wel gehad).
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het is zoals bij zowat alles koop naar gebruik. Als je maar een paar kilometer fietst op platte en goede fietspaden heb je iets anders nodig dan als je als hobby tochten wil maken in diverse streken. Uiteraard betaal je een stuk voor een merk maar anderzijds is er heus wel wat verschil in de bouw en werking van materiaal. Ook het gewicht speelt een grote rol. Elke kilo moet je meesleuren en elke bergop meenemen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
- Locatie: Heusden-Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik heb 2 jaar geleden een Superior STK-400 gekocht en vorig jaar gewoon exact dezelfde nog eens gehaald (voor de andere dochter).
Kosten zo'n 800€ per stuk en rijden echt prima. Heel tevreden van.
Kosten zo'n 800€ per stuk en rijden echt prima. Heel tevreden van.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Zelf ben ik wel fan van Koga, de doorsnee fietsenmaker iets minder. Nu als hij dient voor op den hoop te smijten is het eigenlijk wel zonde.honda4life schreef:zoals Koga etc.
Een overjaarsmodelleke ( kijk ook eens in nl) heb je al vlug aan een mooie korting. Mooier dan het gegoochel met cijfertjes en je kan daar ook voor lenen aan niets.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Welk verschil in materiaal is er tussen een merkfiets en eentje uit de decathlon???Dizzy schreef:Uiteraard betaal je een stuk voor een merk maar anderzijds is er heus wel wat verschil in de bouw en werking van materiaal. Ook het gewicht speelt een grote rol. Elke kilo moet je meesleuren en elke bergop meenemen.
Buiten het frame gebruiken ze beiden hetzelfde afmontagemateriaal.
En op het frame, stuur, vork en stuurpen geeft decathlon levenslang garantie ... tja...
Kan je me eens uitleggen wat er dan exact beter is aan een “merk” fiets.
Minder zwaar frame, ok misschien, maar een kilo lichter is mij geen 500+ euro waard, dan kan ik beter een kilo afvallen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Er zit wel meer aan een fiets dan een frame, je hebt de versnellingen, wielen, velgen en algemene bouw (op maat). Ik zeg ook niet dat decathlon slechte fietsen levert maar wel dat er wel verschil is tussen de merken. Voor sommigen is dat verschil amper merkbaar of zelfs niet nodig, voor anderen wel.duizend schreef:Welk verschil in materiaal is er tussen een merkfiets en eentje uit de decathlon???Dizzy schreef:Uiteraard betaal je een stuk voor een merk maar anderzijds is er heus wel wat verschil in de bouw en werking van materiaal. Ook het gewicht speelt een grote rol. Elke kilo moet je meesleuren en elke bergop meenemen.
Buiten het frame gebruiken ze beiden hetzelfde afmontagemateriaal.
En op het frame, stuur, vork en stuurpen geeft decathlon levenslang garantie ... tja...
Kan je me eens uitleggen wat er dan exact beter is aan een “merk” fiets.
Minder zwaar frame, ok misschien, maar een kilo lichter is mij geen 500+ euro waard, dan kan ik beter een kilo afvallen...
Een lichtere fiets maakt tochten veel aangenamer en ook haalbaarder waardoor je eerder meer zal fietsen en dus ook meer afvallen
Ik huur soms een fiets op reis en zelden is dat eentje waar ik 100 EUR aan zou willen geven en dan heb ik nog moeilijk gedaan om de beste te krijgen die ze hebben Deze zomer een fiets van de airb&b gekregen om wat te fietsen, na 250m al in panne.
Tijdens de cursus fietsherstel werd er op vele punten gewezen op welke de Stevens fiets beter in elkaar zat dan deze van andere cursisten. Er is gewoon iets meer nagedacht en minder naar de prijs gekeken. Het is een vrije markt, iedereen koopt naar zijn eigen portemonnee en zin.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
De wielen ? De afwerking van de lasnaden ? De keuze in kleuren ? De kwaliteit van de lak ?duizend schreef:
Welk verschil in materiaal is er tussen een merkfiets en eentje uit de decathlon???
Het zijn soms stomme dingen die de prijs opdrijven..
-
- Pro Member
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
de lagers, of het gebrek eraan, speelt zeker meeiceke schreef:De wielen ? De afwerking van de lasnaden ? De keuze in kleuren ? De kwaliteit van de lak ?duizend schreef:
Welk verschil in materiaal is er tussen een merkfiets en eentje uit de decathlon???
Het zijn soms stomme dingen die de prijs opdrijven..
heb zo eens de derailleur opengehaald van mijn merkfiets en de decathlon variant van mijn zoon.;
in de mijne zaten "lagers" in de kleine tandwieltjes, in die van decathlon zaten "busjes".
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Mja dat gaat het verschil niet maken. Shimano maakt nog altijd gebruik van bushings in plaats van gesloten lagers voor alle groepen behalve Dura Ace en XTR.profke schreef: in de mijne zaten "lagers" in de kleine tandwieltjes, in die van decathlon zaten "busjes".
Maar de algemene kwaliteit van lagers en de afdichting hiervan is inderdaad een stuk minder bij goedkope fietsen. Als je niet weet hoe je deze moet onderhouden en vaak in nat weer rijdt. Ga je daar niet lang plezier van hebben.
Het gebruik van dezelfde onderdelen is tegenwoordig zeker niet meer het geval. Als je gelukt hebt is een klein stukje hiervan Shimano en de rest "no brand/x-brand". Met heel wat plastiek in plaats van metaal.
De goedkopere fietsen zijn wel op het niveau geraakt. Dat deze niet meer breken of uit elkaar vallen zoals 20 jaar geleden. Maar op alles waarop ze kunnen besparen wordt dat gedaan.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Het is niet de bedoeling dat je die openhaalt, het is de bedoeling dat je ineens nieuwe(brol) kooptprofke schreef: heb zo eens de derailleur opengehaald van mijn merkfiets en de decathlon variant van mijn zoon.;
in de mijne zaten "lagers" in de kleine tandwieltjes, in die van decathlon zaten "busjes".
Ze besparen op alles wat niet op de specsheet staat hé, dat is nu eenmaal eigen aan deze tijd... je kan daar je voordeel mee doen, maar als je niet oppast is dat een serieus nadeel
Heb je de beste fiets gekocht als je op een website de goedkoopste fiets met de duurste onderdelen gevonden hebt ? Waarschijnlijk niet hé, die fabrikant heeft ergens moeten knippen om aan die prijs te geraken... Soms is dat een voordeel voor de klant(bv. maar beschikbaar in 1 kleur) soms is dat een nadeel voor de klant (slecht zadel, slecht stuur, slechte wielen, slechte naven, slechte bouten) die je dan achteraf veel te snel moet gaan wisselen met een beter exemplaar.
Mijn elektrische fiets is 30 jaar oud, ttz het frame is 30j oud al de rest is opnieuw opgebouwd met degelijk materiaal.. ik zou die voor geen geld ter wereld willen wisselen met een nieuwer exemplaar.
Mijn fixed gear (https://www.statebicycle.com/products/6 ... army-green) awel die trekt op niks, bolt goed hoor daar niet van, maar wielen zijn constant scheef, spaken breken, crankset is ondertussen scheef enz. uiteindelijk betaal ik daar die fiets X2 om die goed te krijgen (ik heb daar geen probleem mee, maar half die fiets ligt dus nu bij 't oud ijzer)
Mijn racefiets heb ik dan weer geen klagen over (https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/road/ ... nred-2018/)het enige dat daar van kosten al ingekropen is zijn 2 bussen (https://www.plasti-dip.be/sprays-mat/mat-zwart) en een fles wasbenzine om die lelijke stickers te verwijderen
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Bedankt voor de vele tips, ik ga er zeker een aantal verder bekijken.
Sta versteld wat een"onozel" fietsje eigenlijk kost...
Het beste vergelijk speedpedelec VS. bromfiets / motor.
De mobiliteit / fun-factor die je in de plaats krijgt is niet in verhouding tot de prijs.
Het argument beweging mja daar valt wat over te zeggen uiteraard maar of die 2000 km op een jaar of wat dan ook nu echt het verschil maken aan een recreatief tempo (zeker met vrouw erbij) ...
Ik voel me in ieder geval nooit moe of gesport, al mag dan 50+km zijn.
Sta versteld wat een"onozel" fietsje eigenlijk kost...
Het beste vergelijk speedpedelec VS. bromfiets / motor.
De mobiliteit / fun-factor die je in de plaats krijgt is niet in verhouding tot de prijs.
Het argument beweging mja daar valt wat over te zeggen uiteraard maar of die 2000 km op een jaar of wat dan ook nu echt het verschil maken aan een recreatief tempo (zeker met vrouw erbij) ...
Ik voel me in ieder geval nooit moe of gesport, al mag dan 50+km zijn.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Achja, die prijs heeft veel te maken met prestaties en frustraties... geef je te weinig uit dan zit je je op te winden over een boutje dat loskomt of over een piepje in je krukas, geef je te veel uit dan gaat dit over een derailleur die 20g lichter is dan een evengoed presterende die 3X minder kost.
Maar idd, een goeie fiets kost wel wat geld voor een hoop ijzer/plastic/alu...tov een auto zijn het dan weer peanuts en uiteindelijk doe ik 80% van de ritten die ik vroeger met de auto deed nu met de fiets(tot er een druppel regen valt natuurlijk, fietsen zijn niet waterproof maak ik mezelf altijd wijs )
Maar idd, een goeie fiets kost wel wat geld voor een hoop ijzer/plastic/alu...tov een auto zijn het dan weer peanuts en uiteindelijk doe ik 80% van de ritten die ik vroeger met de auto deed nu met de fiets(tot er een druppel regen valt natuurlijk, fietsen zijn niet waterproof maak ik mezelf altijd wijs )
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Les gouts et les couleurs dus.iceke schreef:De wielen ? De afwerking van de lasnaden ? De keuze in kleuren ? De kwaliteit van de lak ?duizend schreef:
Welk verschil in materiaal is er tussen een merkfiets en eentje uit de decathlon???
Het zijn soms stomme dingen die de prijs opdrijven..
Akkoord, maar daar wordt de merkfiets met dezelfde afmontage (waaronder wielen) dus niet beter of slechter van.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat is een vraag voor een fietsenmaker. Die krijgt beide voor herstellingen en onderhoud binnen en kan u zeggen wat er aan scheelt.duizend schreef:Welk verschil in materiaal is er tussen een merkfiets en eentje uit de decathlon?
Ik kan enkel anekdotisch verhalen:
- de plooifiets van Decathlon die we te leen hadden, trok op niets - mijn pa zijn Dahon (ander budget dus wel) is stúkken beter
- onze Koga fietsen doen duizenden kilometers per jaar, zonder noemenswaardige kosten
- de kinderfietsen van Decathlon lijken onverslijtbaar
- de Cube kinderfietsen bollen véél beter, niet uit eigen ervaring, maar wat de kinderen er zelf van zeggen (zelfs kinderen uit de buurt merken dat op)
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Niet alleen dat, het zijn ook compleet andere bedrijven met een compleet andere markt/publiek.
Je hebt de aldi fietsen die meestal een Chinese rebrand zijn.
Je hebt de decathlon fietsen die gewoon zoveel mogelijk fietsen willen verkopen
Je heb de van moof/cowboy startups die willen innoveren met technische snufjes
je hebt de canyon internet only fietsen
Je hebt de traditionele merken die overal aanwezig moeten zijn, moeten innoveren & prestige moeten uitstralen.
en dan heb je nog alles daartussen die in zoveel mogelijk van die markten thuis willen zijn.
Het heeft weinig nut om de prijzen onderling te gaan vergelijken tussen die sectoren... het zijn niet alleen compleet andere bedrijven, het zijn ook gewoon andere fietsen, met een andere prijsstelling... ook al overlappen ze soms grotendeels met dezelfde componenten.
Je hebt de aldi fietsen die meestal een Chinese rebrand zijn.
Je hebt de decathlon fietsen die gewoon zoveel mogelijk fietsen willen verkopen
Je heb de van moof/cowboy startups die willen innoveren met technische snufjes
je hebt de canyon internet only fietsen
Je hebt de traditionele merken die overal aanwezig moeten zijn, moeten innoveren & prestige moeten uitstralen.
en dan heb je nog alles daartussen die in zoveel mogelijk van die markten thuis willen zijn.
Het heeft weinig nut om de prijzen onderling te gaan vergelijken tussen die sectoren... het zijn niet alleen compleet andere bedrijven, het zijn ook gewoon andere fietsen, met een andere prijsstelling... ook al overlappen ze soms grotendeels met dezelfde componenten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Hoe een fiets rijdt is ook vrij subjectief. Wat ik persoonlijk merk bij goedkope fietsen is : hoe flexibel dat deze zijn. Ik heb het gevoel dat ze naar alle kanten bewegen in plaats van rechtdoor. Maar dit kan voor iemand anders totaal niet het geval zijn.
Een fiets in die categorie, ook de duurdere modellen. Gaan altijd relatief zwaar zijn. Maar het is toch altijd leuker als je een aantal kilo's minder moet voortbewegen.
Een fiets in die categorie, ook de duurdere modellen. Gaan altijd relatief zwaar zijn. Maar het is toch altijd leuker als je een aantal kilo's minder moet voortbewegen.
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
MIjn advies: als het goed moet bollen? Koop dan maar één van de goedkopere Koga's bij een degelijke fietshandelaar. Je zal nog altijd 1.5 tot 2x zoveel betalen als een andere fiets, maar er ook 3x langer genot van hebben. En het ding bovendien kunnen verkopen na x jaar voor een goede prijs. Finaal komt dat niet zoveel duurder uit.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Goedkoop is soms duur. Als je maar half zo lang doet met uw goedkope fiets is hij even duur als de fiets die het dubbele kostte. Bovendien heb je al die tijd met een mindere fiets gereden.
Ik ben eerder van het principe dat ik geld geef aan goed materiaal en bespaar op dingen die minder belangrijk voor mij zijn. Ik wil dus geen grote bak maar rij wel +10 jaar met een degelijke middenklassewagen. Ik geef veel geld aan een koffiemachine want ook hiermee doe ik veel jaren terwijl de goedkopere toch al na een paar jaar kapot zijn en sowieso minder lekkere koffie en gemak bieden.
Kortom, kwaliteit heeft zijn prijs. Wil je iets dat je veel gaat gebruiken koop dan iets degelijkers, is het maar om sporadisch te gebruiken dan is een goedkoop model misschien interessant.
Decatlon is een goed voorbeeld want het is een zaak die gericht is op goedkoop materiaal en dus perfect voor mensen die iets willen uitproberen. Als je de hobby beu bent heb je toch niet teveel uitgegeven aan het materiaal. Ik koop er ook zaken als een basic fleece die toch maar dient om zweet te soppen tijdens een bergbeklimming of wandelstokken. Ook voor kinderen, die snel de kledij ontgroeien is het een goede optie. Wie de beste en mooiste spullen wil gaat beter elders maar zal ook meer betalen.
Ik ben eerder van het principe dat ik geld geef aan goed materiaal en bespaar op dingen die minder belangrijk voor mij zijn. Ik wil dus geen grote bak maar rij wel +10 jaar met een degelijke middenklassewagen. Ik geef veel geld aan een koffiemachine want ook hiermee doe ik veel jaren terwijl de goedkopere toch al na een paar jaar kapot zijn en sowieso minder lekkere koffie en gemak bieden.
Kortom, kwaliteit heeft zijn prijs. Wil je iets dat je veel gaat gebruiken koop dan iets degelijkers, is het maar om sporadisch te gebruiken dan is een goedkoop model misschien interessant.
Decatlon is een goed voorbeeld want het is een zaak die gericht is op goedkoop materiaal en dus perfect voor mensen die iets willen uitproberen. Als je de hobby beu bent heb je toch niet teveel uitgegeven aan het materiaal. Ik koop er ook zaken als een basic fleece die toch maar dient om zweet te soppen tijdens een bergbeklimming of wandelstokken. Ook voor kinderen, die snel de kledij ontgroeien is het een goede optie. Wie de beste en mooiste spullen wil gaat beter elders maar zal ook meer betalen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Een fiets heeft sowieso slijtage onderdelen. Dat kan je niet vermijden. De levensduur hiervan hangt niet altijd zo zeer af van de prijs. Maar hoe deze onderhouden wordt. Je kan dus niet verwachten van een duurdere fiets. Dat deze ook automatisch langer gaat meegaan. Een winter met strooizout vernielt elke fiets als je hier geen onderhoud van uitvoert.Dizzy schreef:Goedkoop is soms duur. Als je maar half zo lang doet met uw goedkope fiets is hij even duur als de fiets die het dubbele kostte. Bovendien heb je al die tijd met een mindere fiets gereden.