Bbox3 Sagem Tool

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

GuntherDW schreef:Gaat dit om een 0.13-dev versie, of 0.12?
Vermoed om versie 0.13

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
*-*
thvranken
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 aug 2009, 01:36
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Wij hebben sinds midden 2015 onze internetverbinding via Proximus. Kort na de installatie zijn wij terechtgekomen op een profiel met 85Mbps download snelheid.

Hier zijn onze lijnwaarden van februari 2016:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85 000 kbps
Upstream current bit rate:     14 998 kbps

Downstream max bit rate:       102 099 kbps
Upstream max bit rate:         24 838 kbps

Downstream attenuation:        17,9 dB

Downstream noise margin:       11,8 dB
Upstream noise margin:         12,6 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            481 m

Proximus profile name:         85/15
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Onze verbinding is nu echter ruime tijd geleden (weet niet exact sinds wanneer, maar wellicht minstens al een jaar), teruggevallen tot een profiel met een downloadsnelheid van slechts 70Mbps. Zoals je kan zien in de onderstaande huidige lijnwaarden, is de downstream max bit rate in mijn ogen significant gedaald van 102 099 kbps naar 86.215 kbps.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     24.998 kbps

Downstream max bit rate:       86.215 kbps
Upstream max bit rate:         31.153 kbps

Downstream attenuation:        18,8 dB

Downstream noise margin:       11,5 dB
Upstream noise margin:         9,7 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            497 m

Proximus profile name:         70/25
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Aan onze binnenhuisinstallatie is niets veranderd. Is zulke terugval in downstream max bit rate als normaal te beschouwen? Waar zou dit aan kunnen liggen? Zouden we mogelijks wat kunnen ondernemen om terug een hogere downstream max bit rate te kunnen bekomen? Alvast bedankt voor jullie suggesties!
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Beide 85/15 (2016) en 70/25 zijn DLM profielen
De minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres kunt u terug vinden via de onderstaande link, bij voorkeur deze als nieuw klant gebruiken
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... tml#/input

Vermits de noise margin +/- 10 dB bedraagt lijkt een verdere verhoging van het profiel 70/25 in principe weinig waarschijnlijk
Een mogelijke verklaringen voor de wijziging van 85/15 -> 70/25 in de voorbije periode zijn:
bezetting/gebruik van de kabelparen in de betrokken distributiekabel
herstellingen aan, interventies op de betrokken distributiekabel
....
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

Vandaag eens opnieuw de tool gedraaid in ons ouderlijk huis (2 weekjes na ingebruikname nieuwe lijn)

De tool deed er heel lang over om tot resultaten te komen, heb ik nog nooit eerder gehad.
Ook na reset van modem ging het traag.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69,999 kbps
Upstream current bit rate:     27,516 kbps

Downstream max bit rate:       127,655 kbps
Upstream max bit rate:         29,541 kbps

Downstream attenuation:        9.5 dB

Downstream noise margin:       25.7 dB
Upstream noise margin:         5.9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            168 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
Zie dat verctoring actief gekomen is
Maar profile name en DLM zijn onbekend, dat is raar.
*-*
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dat is omdat de upload bitrate niet echt optimaal is. Gezien je niet in de range zit rond de bestaande profielen moet de tool een beetje gaan bruteforcen om je snelheid teweten te komen.

27,516mbit terwijl je een 30Mbit profiel toegewezen kreeg, met een snr van 5.9 is niet echt optimaal te noemen.
Die lijn gaat dus of een tragere upload toegewezen krijgen of je gaat resyncs blijven krijgen.

Die waarden voor een afstand van ~170m, al is het maar een schatting is vrij pover te noemen eigenlijk.
Ik zou als het kan eens je lijn laten uitmeten eigenlijk.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

GuntherDW schreef: Ik zou als het kan eens je lijn laten uitmeten eigenlijk.
Bij installatie was al gemeld dat er een fout op de lijn zat. De installateur heeft dan ook al een nieuwe afspraak gemaakt om dit verder te laten onderzoeken. Deze afspraak is volgende week.

Nu vectoring op die lijn actief is, hoop ik dat ze de lijn zelf ook nog wel in orde krijgen, zo niet dan kunnen ze het paar gebruiken waarop nu de bedrijfsaansluitingen van mijn ouders zit (en deze week opgezegd wordt), deze komt op zelfde adres binnen.

Edit 03/09/20

Deze ochtend was er een ploeg om de storing op te sporen, maar blijkbaar was de onderaannemer van Proximus niet correct ingelicht. Ze dachten dat er een nieuwe aansluiting moest gemaakt worden, maar waren in de war toen ze zagen dat er blijkbaar al 6 paar binnen komt, waarvan er maar 2 in gebruik waren (voorheen 3, maar die bedrijfslijn is ondertussen opgezegd).

Na wat telefoontjes, kreeg ik opeens de telefoon in mijn handen geduwd. Na uitgelegd te hebben dat er vorige maand een aansluiting is gebeurd en dat de technicus daar storingen op de lijn had gevonden en hij een nieuwe afspraak had gemaakt zijn ze opnieuw gaan bellen. Uiteindelijk de lijnen beginnen uitmeten en hebben ze besloten mij op een ander paar aan te sluiten.

Na groot halfuurtje werk, kreeg ik melding dat alles in orde zou moeten zijn, en ze het foute paar in de straat ook nog gaan opzoeken en proberen te herstellen. Dit zou op zich geen invloed meer moeten hebben op mij, daar dit niet meer de lijn is die deze aansluiting gebruikt.

Waarden na interventie:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99,999 kbps
Upstream current bit rate:     29,999 kbps

Downstream max bit rate:       135,730 kbps
Upstream max bit rate:         42,512 kbps

Downstream attenuation:        7.8 dB

Downstream noise margin:       18.1 dB
Upstream noise margin:         14.2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            126 m

Proximus profile name:         100/30
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Lijn is 18min up, zie dat:

Downstream attenuation van 9.5 dB naar 7.8 dB
Downstream noise margin van 25.7 dB naar 18.1 dB (is op zich slechter denk ik, maar de downstream current bit rate is hoger dus)
Upstream noise margin van 5.9 dB naar 14.2 dB

Als alles stabiel blijft is dit ideaal :)
Zal wel via mijn ouders horen, en zeker als er storingen op Proximus tv zouden voordoen zal ik het snel mogen aanhoren...
*-*
PeterD1
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 5 keer

Sinds afgelopen donderdag ook klant bij Proximus. Technieker had gezegd dat ik tegen dit weekend een snelheidsverhoging zou moeten zien maar ik heb nog geen verandering gezien dus heb de tool ook eens gebruikt.
Zover ik kan zien is er nog geen DLM profiel, moest dit al toegewezen zijn of moet ik nog wat langer wachten? Of moet ik het TBF nummer eens bellen?
Bijlagen
dlm.png
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het gaat niet altijd zo vlug, kan zeker een week duren (soms ook langer) maar als er dan nog niets gebeurd is kun je altijd het TBF nummer eens bellen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

jackho schreef:Het gaat niet altijd zo vlug, kan zeker een week duren (soms ook langer) maar als er dan nog niets gebeurd is kun je altijd het TBF nummer eens bellen.
Wat is "Het TBF nummer"?
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Full quote vanwege bovenstaande vraag
philippe_d schreef:Via de klantendienst:
  • - Proximus factuur bij de hand nemen.
    - Onder "internet" staat naast je abonnement je lijn nummer (ziet eruit als een telefoonnummer).
    - Bellen naar de klantendienst op 0800 22800.
    - Indien je telefoonnummer gevraagd wordt, geef dit lijn nummer in.
    - Kies nu voor optie 1 (vaste lijn) > 4 (storing) > 2 (internet).
    - Nu krijg je de helpdesk, die kan je lijn (laten) nakijken.
Zelf een lijntest (TBF) initiëren:
  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel (50/15?), waarna DLM terug opgestart wordt.
Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best de helpdesk bellen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

PeterD1 schreef: Zover ik kan zien is er nog geen DLM profiel, moest dit al toegewezen zijn of moet ik nog wat langer wachten? Of moet ik het TBF nummer eens bellen?
Wat jij moet doen is geduldig afwachten, en vooral geen veelvuldige TBF's en reboots.
Binnen de 2 weken zal je wel plots merken dat je snelheid verhoogt, waarschijnlijk naar 85/35 of misschien 100/35.

Intussen genieten van jouw 70/30, veel Proximus klanten halen dat niet eens :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bart80
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2005, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Nieuwe lijn sinds gisteren:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     29.999 kbps

Downstream max bit rate:       121.080 kbps
Upstream max bit rate:         40.651 kbps

Downstream attenuation:        15,1 dB

Downstream noise margin:       23,5 dB
Upstream noise margin:         13,1 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            360 m

Proximus profile name:         70/30
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
"SinterDLM" is nog niet langsgeweest blijkbaar om iets in het schoentje van deze brave jongen te leggen...
Mag ik me aan iets verwachten?

Tx!
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

100/35 :wink:
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
Bart80
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2005, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

alloja schreef:100/35 :wink:
Inderdaad!

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99.999 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       127.300 kbps
Upstream max bit rate:         41.527 kbps

Downstream attenuation:        15,1 dB

Downstream noise margin:       15,3 dB
Upstream noise margin:         9,8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            360 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dat was snel, op een net opgeleverde lijn al binnen de week, heck, na nog geen 2-3 dagen?

Al had hij wel ook direct vectoring. Dus het zal geen "spliksplinternieuwe" lijn geweest zijn.
Bart80
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2005, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

GuntherDW schreef:Dat was snel, op een net opgeleverde lijn al binnen de week, heck, na nog geen 2-3 dagen?

Al had hij wel ook direct vectoring. Dus het zal geen "spliksplinternieuwe" lijn geweest zijn.
Hangt er van af wat "spiksplinternieuw" is, natuurlijk.
Er zal wel infrastructuur onder de grond gezeten hebben tov. mijn adres maar de binneninstallatie (zespolig stopcontact, BBOX) was in elk geval nog niet aanwezig. Er moest ook een kabel door een wachtbuis getrokken worden, werkput voor de deur was open, kabels aaneenlassen etc.

Nu ja, ik klaag niet ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

GuntherDW schreef:Dat was snel, op een net opgeleverde lijn al binnen de week, heck, na nog geen 2-3 dagen?.
Tegenwoordig gaat het blijkbaar veel sneller, ook DLM ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
trical
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Ondertussen proximus klant:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49,998 kbps
Upstream current bit rate:     17,495 kbps

Downstream max bit rate:       71,955 kbps
Upstream max bit rate:         22,047 kbps

Downstream attenuation:        24.1 dB

Downstream noise margin:       13.5 dB
Upstream noise margin:         8.7 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            655 m

Proximus profile name:         50/17,5
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
zou heel graag die 70 hebben
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Rekening houdende met de noise margin down/up 13.5/8.7 dB lijkt mij de kans klein dat u 70 Mbps down zult/kunt halen
Blijkbaar heeft de DLM uw startsnelheid (normaal 50/15) reeds in beperkte mate aangepast (DLM profile = yes), misschien is 60 Mbps down eventueel nog haalbaar (vermits dB > 10 dB down)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Zolang je op het 8Mhz profiel gaat zitten gaat 70Mbit out of the question zijn als profiel inderdaad. Dat is te hard op het randje.

60Mbit misschien nog, maar je upload, volgens mij is 17500 niet echt een profiel dus ook mogelijk wat issues daarmee?
Maargoed, upload en download hangen niet (meer) vast aan elkaar dus nu maar hopen op een positieve DLM check :P.

Gezien de afstand nog niet ZO slecht eigenlijk.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Gisteren de test nog eens laten lopen

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99.997 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       135.200 kbps
Upstream max bit rate:         42.332 kbps

Downstream attenuation:        12,4 dB

Downstream noise margin:       18,0 dB
Upstream noise margin:         10,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            262 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Bij de installatie eind april 2020 zag het er zo uit
2021-01-09 11.41.16 photos.google.com 2c76e9751a9a.jpg
Vectoring modem compatible staat nu yes (de modem zelf is nooit vervangen geweest) dus het zal aan de nieuwere firmware liggen


wat ik vreemd vind is het volgende

doe ik een check op https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... peedResult en kies voor de optie bestaande vaste klant zonder vaste lijn en vul mijn adres in komt er dit als resultaat

maar doe ik een andere check of kijk ik op hun kaart met de kleuren kom ik niet in aanmerking als ik kijk waar het huis ligt. Voor alle duidelijkheid het is niet dat ik niet tevreden ben van de huidige snelheid he, ik plan niet meteen een overschakeling
Bijlagen
2021-01-09 12.15.29 www.proximus.be d5c527c4cc4a.jpg
Neverwinterx
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2021, 19:34

Ik krijg bij het connecteren met tool 0.13 "Could not connect to device" naar een bbox3. IP, user en paswoord dat ik gebruik, werken nochtans wel via de browser. Ik heb ook al debug gebruikt ipv User als naam.
Ik doe het wel via een wifi connected computer. Of moet ik rechtstreeks met kabel aan de modem hangen?
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Dat werkte gisterenmiddag nog goed hier. Tool kan met ethernet of WiFi werken. Heb je wel een Sagmcomcom bbox3… geen Technicolor?
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Zal wel een Bbox3 van Technicolor zijn want dit tool werkt ook nog altijd op mijn Bbox3V+.
Neverwinterx
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2021, 19:34

alloja schreef:Dat werkte gisterenmiddag nog goed hier. Tool kan met ethernet of WiFi werken. Heb je wel een Sagmcomcom bbox3… geen Technicolor?
Thanks, technicolor inderdaad. Van technicolor is er op geen manier dergelijke informatie op te vragen?
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Nee :-(
De tool werkt alleen met b-box 3 Sagemcom en b-box 3v+ (altijd uit Sagemcom). b-box 3 Technicolor heeft een andere software die niet compatibel is met de tool.
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Na jaren Telenet vandaag Px installatie. Totaal geen verstand van het technische aspect, al heb ik hier wel doorheen de jaren één en ander gelezen.
  • Code: Selecteer alles

    B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
    --------------------------
    Device:                        B-Box 3 Sagem
    
    Downstream current bit rate:   69 999 kbps
    Upstream current bit rate:     29 999 kbps
    
    Downstream max bit rate:       117 963 kbps
    Upstream max bit rate:         49 947 kbps
    
    Downstream attenuation:        14,4 dB
    
    Downstream noise margin:       0,0 dB
    Upstream noise margin:         20,5 dB
    
    Vectoring down:                yes
    Vectoring up:                  yes
    Modem vectoring compatible:    no
    ROP vectoring compatible:      yes
    
    DSL standard:                  VDSL2 Annex B
    DSL profile:                   17a
    Estimated distance:            331 m
    
    Proximus profile name:         70/30
    Proximus DLM profile:          no
    Proximus repair profile:       no
    
Ik vermoed dat mijn lijnsnelheid nog zal verhogen. Zeker geen klagen over de huidige snelheid. Iemand enig idee waarom er bij vectoring compatible momenteel nog neen staat? Is de nieuwste modem.
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Waarschijnlijk 100/40 in een paar dagen. Desalniettemin is de upload met Flex beperkt tot 20Mbps.
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
trical
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ben van edp net naar proximus gegaan en het is precies nog slechter:
sinds de oplevering is er nog 10 mbit afgegaan na x aantal dagen..

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   40,000 kbps
Upstream current bit rate:     10,000 kbps

Downstream max bit rate:       49,540 kbps
Upstream max bit rate:         10,210 kbps

Downstream attenuation:        21.9 dB

Downstream noise margin:       16.6 dB
Upstream noise margin:         7.5 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            648 m

Proximus profile name:         40/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

trical schreef:Ik ben van edp net naar proximus gegaan en het is precies nog slechter:
sinds de oplevering is er nog 10 mbit afgegaan na x aantal dagen..

Code: Selecteer alles

Downstream current bit rate:   40,000 kbps/10,000 kbps
Downstream max bit rate:       49,540 kbps/10,210 kbps
Downstream attenuation:        21.9 dB
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            648 m
Met deze lijnwaarden vermoed ik dat je in "zone 3" zit (zie tabel: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035)
  • - Het basisprofiel is (met vectoring) is hier 30/10.
    - theoretisch kan DLM je profiel verhogen naar maximaal 60/15.
    - Maar op basis van deze lijnwaarden denk ik dat 40/10 het maximum is dat je zal krijgen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
trical
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

trical schreef:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   70.417 kbps
Upstream current bit rate:     19.999 kbps

Downstream max bit rate:       88.945 kbps
Upstream max bit rate:         22.864 kbps

Downstream attenuation:        19,4 dB

Downstream noise margin:       12,3 dB
Upstream noise margin:         7,1 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            516 m

Proximus profile name:         70/20
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

dit is op edpnet
kan je me uitleggen hoe dit dan van vroeger kan zijn? zelfde huis
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ondertussen iets gebeurt met uw lijn ? schade of iets anders .... ook heb je maar een 8b profiel ipv een 17a
Laat PX kijken naar uw lijn (teveel fouten ?)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
trical
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Patje schreef:Ondertussen iets gebeurt met uw lijn ? schade of iets anders ....
Het aansluitpunt is verhuisd van de keuken naar de kelder waardoor deze één meter dichter bij de bron zit en er geen aftakpunt meer tussen zit.

het zou dus beter moeten zijn.

timeline was iets als
ooit begonnen op 70/20 edpnet
random gezakt naar 50/15 edpnet
Aansluitpunt verplaatst en gewisseld naar proximus 50/15
nu random gezakt naar 40/10
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Als je eventueel lid bent op het PX forum kan je vragen aan iemand van px om je lijn uit te meten, mogelijks is er interventie nodig om de fout te vinden.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
trical
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Patje schreef:Als je eventueel lid bent op het PX forum kan je vragen aan iemand van px om je lijn uit te meten, mogelijks is er interventie nodig om de fout te vinden.
ik probeer het daar eens
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Patje schreef:Ondertussen iets gebeurt met uw lijn ? schade of iets anders .... ook heb je maar een 8b profiel ipv een 17a
Laat PX kijken naar uw lijn (teveel fouten ?)
Soms vraag ik me af waarom er niet meer een 17a profiel gegeven wordt, ook aan lijnen die wat verder van de ROP zijn (zone 3). Hierdoor gaat eigenlijk veel beschikbare bandbreedte verloren.
Indien bovenstaand lijntje een 17a profiel zou krijgen, was een 70/20 zeker mogelijk ...

Misschien toch eens een TBF proberen?

PS. Dat de downstream attenuation in de loop van de tijd gestegen is van 19 dB naar 22 dB lijkt me wel een probleem...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
trical
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
Patje schreef:Ondertussen iets gebeurt met uw lijn ? schade of iets anders .... ook heb je maar een 8b profiel ipv een 17a
Laat PX kijken naar uw lijn (teveel fouten ?)
Soms vraag ik me af waarom er niet meer een 17a profiel gegeven wordt, ook aan lijnen die wat verder van de ROP zijn (zone 3). Hierdoor gaat eigenlijk veel beschikbare bandbreedte verloren.
Indien bovenstaand lijntje een 17a profiel zou krijgen, was een 70/20 zeker mogelijk ...

Misschien toch eens een TBF proberen?

PS. Dat de downstream attenuation in de loop van de tijd gestegen is van 19 dB naar 22 dB lijkt me wel een probleem...
kan iemand dat profiel aanpassen?
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

zoals aangegeven, TBF starten: 0800/22424 bellen en je klantennummer ingeven (9 cijfers)
trical
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

broke23 schreef:zoals aangegeven, TBF starten: 0800/22424 bellen en je klantennummer ingeven (9 cijfers)
mijn klantnummer is slechts 8 cijfers..; Ik geraak dan ook niet door het menu
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Probeer eens met een 0 voor :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”