Keuzestress / Luxeprobleem
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Komende woensdag een testrit met de EQC (halve dag) en komende donderdag de hele dag met de iX3 geboekt. Ik ben al 12j lang BMW rijder en heb meer vertrouwen in de iX3, alleen spijtig van de enkel achterwiel aandrijving,beperkte optielijst en het oude model. Langs de andere is de kostprijs voor een premium SUV niet abnormaal en lager dan de concurrentie.
De e-tron vinden we niet mooi en is ook direct bijna 20k duurder in de door ons gewenste afwerking en opties. De Mercedes lijkt zeer comfortabel, maar de reviews over de ophanging en de koffer zijn dan niet zo positief ...
Het is en blijft moeilijk kiezen. De model X hebben we niet overwogen wegens te groot( falconwings in de garage) en de mindere afwerkingsgraad binnenin.
Nog bemerkingen ?( PS: aankoop in België, dus geen gedoe met bijtelling)
De e-tron vinden we niet mooi en is ook direct bijna 20k duurder in de door ons gewenste afwerking en opties. De Mercedes lijkt zeer comfortabel, maar de reviews over de ophanging en de koffer zijn dan niet zo positief ...
Het is en blijft moeilijk kiezen. De model X hebben we niet overwogen wegens te groot( falconwings in de garage) en de mindere afwerkingsgraad binnenin.
Nog bemerkingen ?( PS: aankoop in België, dus geen gedoe met bijtelling)
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
XC40 is idd veel te klein. Gelukkig komt de XC90 Pure electric er aan volgend jaar / juist op tijd om onze XC90 hybrid te vervangen
Wordt trouwens een full hands and eyes off - voor waar het wordt toegelaten.
Wordt trouwens een full hands and eyes off - voor waar het wordt toegelaten.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Mja, moest de XC90 electric of X5 full electric er zijn, dan was de keuze makkelijker.
iX3: technologisch en prijsmatig het meest evenwichtig, maar model dateert van 2016 ... (nog wel mooi hoor)
EQC: Zeer comfortabel en stil volgens de reviews, maar wegligging en vering zou ondermaats zijn (vermoedelijk al zeker als je BMW gewoon bent)
E-Tron: ideaal,qua grootte maar hoog verbruik en persoonlijk vind het ik interieur van Audi altijd te grijs. Vind die ook minder mooi, en bovenal is die 20k EUR duurder voor een vergelijkbare uitvoering.
Tesla in het algemeen spreekt me minder aan, tof dat je zo snel kan optrekken, maar na een paar maand is dat er ook af en zit je daar met een plastieken krakend ding en een grote iPad. Heb er al teveel gezien en gereden om dat nog in overweging te nemen.
Ter info. Ik rijd nu met een BMW 5 sedan en voorheen een X5, steeds diesel,gewend.
We willen de EQC wel nog voordeel van de twijfel geven omdat we die al wel kunnen rijden en de iX3 nog niet. De proefrit van komende donderdag is met een vergelijkbaar uitgeruste X3 PHEV. Heb wel wat vertrouwen in BMW, dus als die PHEV goed bevalt zal de iX3 alleen maar goed zijn.
iX3: technologisch en prijsmatig het meest evenwichtig, maar model dateert van 2016 ... (nog wel mooi hoor)
EQC: Zeer comfortabel en stil volgens de reviews, maar wegligging en vering zou ondermaats zijn (vermoedelijk al zeker als je BMW gewoon bent)
E-Tron: ideaal,qua grootte maar hoog verbruik en persoonlijk vind het ik interieur van Audi altijd te grijs. Vind die ook minder mooi, en bovenal is die 20k EUR duurder voor een vergelijkbare uitvoering.
Tesla in het algemeen spreekt me minder aan, tof dat je zo snel kan optrekken, maar na een paar maand is dat er ook af en zit je daar met een plastieken krakend ding en een grote iPad. Heb er al teveel gezien en gereden om dat nog in overweging te nemen.
Ter info. Ik rijd nu met een BMW 5 sedan en voorheen een X5, steeds diesel,gewend.
We willen de EQC wel nog voordeel van de twijfel geven omdat we die al wel kunnen rijden en de iX3 nog niet. De proefrit van komende donderdag is met een vergelijkbaar uitgeruste X3 PHEV. Heb wel wat vertrouwen in BMW, dus als die PHEV goed bevalt zal de iX3 alleen maar goed zijn.
-
- Member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 4 keer
Polestar 2 al overwogen? Heb er zelf nog niet ingezeten, maar eens zien staan ergens en was veel groter dan ik had verwacht. Geen idee wat de levertijd ervan is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Ben zelf ook al meer dan een jaar heen en weer aan het gaan met de beslissing om iets elektrisch te kopen. Het grote probleem waar ik blijf tegenaan lopen is dat Tesla gewoonweg zo ver voor staat qua real world range en efficiëntie (mijn persoonlijke norm: je moet in 1 trek naar Parijs kunnen rijden, makkelijker gezegd dan gedaan bij velen) en het supercharger netwerk, dat écht een grote bonus is. Je hangt niet af van het schandalig dure Ionity. Daartegenover zijn het niet de mooiste auto's en inderdaad plastic vanbinnen. Die tegenstelling maakt dat ik de knoop maar niet kan doorhakken terwijl ik eigenlijk heel graag een elektrische auto zou willen hebben.
De realiteit is dat de infrastructuur er nog niet is voor niet-Tesla als je 100% zonder gedoe wilt kunnen reizen.
Wat bedoel je juist met beperkte optielijst van de iX3? Daar zit gewoonweg alles op dacht ik? Geen optielijst nodig dus
In de tweede helft van 2021 komt de "iX" (of whatever de naam zal zijn). Dat is een X5 formaat. Maar die is foei lelijk imho.
De realiteit is dat de infrastructuur er nog niet is voor niet-Tesla als je 100% zonder gedoe wilt kunnen reizen.
Wat bedoel je juist met beperkte optielijst van de iX3? Daar zit gewoonweg alles op dacht ik? Geen optielijst nodig dus
In de tweede helft van 2021 komt de "iX" (of whatever de naam zal zijn). Dat is een X5 formaat. Maar die is foei lelijk imho.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
De iX is inderdaad foeilelijk. Ik heb een offerte klaarliggen op te bestellen voor een phytonic blauwe iX3 met bruin leder en shadowlook rondom ... alles erop en eraan. Enkel je velgen kan je niet kiezen. Maar ‘alles’ zit er nog niet op hoor
En inderdaad, moest Tesla nu beter afgewerkt zijn, dan had ik snel voor Tesla gekozen. Maar ... als,ik de reviews lees zou je met die BMW toch nog een mooi berijd moeten halen. Sommige reviewers zien lager verbruik dan opgegeven.
En inderdaad, moest Tesla nu beter afgewerkt zijn, dan had ik snel voor Tesla gekozen. Maar ... als,ik de reviews lees zou je met die BMW toch nog een mooi berijd moeten halen. Sommige reviewers zien lager verbruik dan opgegeven.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik heb moeite om uw redenering te volgen.mijn persoonlijke norm: je moet in 1 trek naar Parijs kunnen rijden, makkelijker gezegd dan gedaan bij velen
Hoeveel maal per jaar rij je naar Parijs in 1 keer.
En we spreken over een auto van 60k met een twijfel voor een van 80k?
Is dan een keer op een rij een iets duurdere oplaadbeurt te betalen aan een Ionity?
Of even uit eten gaan met de inzittenden en aan een goedkopere laadpaal maar langer te laden.
Wat is mis met net voor Parijs te laden en voorbij Parijs.
De laadpaal net voor de NL-BE grens niet vergeten voor de kortere laadbeurt en de nodige sanitaire stop.
Velen vergeten dat veilig verkeer ook de nodige stops inhouden.
Nu ja 2j terug dacht ik daar ook zo over, nu, met een EV is EV rijden iets totaal anders dan wat ik me ervan voorstelde.
En BTW vandaag kwam een M3 voor mij aan de discounter parkeren. Ben ik blij deze niet gekozen te hebben. Inparkeren tussen 2 wagens lijkt me toch een uitdaging voor een geoefende dame. Vandaar dat ze ook de buitenste plaats koos. Over de ene lijn zodat haar deur nog open kon langs de kant van de zij wagen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Persoonlijk rij ik vrij vaak naar Parijs (wegens familie die daar woont), vandaar dat ik dat als "referentie" gebruik van wat je in 1 trek moet kunnen doen (vanuit Antwerpen). Maar het gaat niet zozeer over Parijs. Het gaat meer over een soortgelijke afstand tegen een normale snelheid (dus niet op het rechtervak tegen 100-110 zoals je veel elektrische auto's ziet rijden..) en dit op 1 lading dus zonder stoppen. Parijs is een afstand die je toch makkelijk in 1 trek doet hé.bruma schreef:
Ik heb moeite om uw redenering te volgen.
Hoeveel maal per jaar rij je naar Parijs in 1 keer.
Wat bedoel je juist met die 60k en 80k? Een Tesla 3 long range kost er geen 80 hé.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Dat is mijn grootste probleem met een FEV, in “normale” weekends (die ooit nog eens terugkomen zeker?) rijden wij al eens ongepland naar Amsterdam of Offenbach (aaah, Duitse autostrades) (vroeger ook Parijs, maar Concrete is daar toe dus jah). Echt geen zin om dan op voorhand zitten te plannen of onderweg te móeten stoppen voor een pak langer dan de benen eens te strekken. Van zodra je dat onvoorbereid kan doen wordt het een FEV.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
We zitten pas in de begin fase van elektrische auto's. Ik zou wachten op de tweede generatie met solid state accu's.
Over Tesla gesproken Linus heeft een review gedaan van de model Y. Hier slaat hij de nagel op de kop vind ik.
VW werkt ook hard aan elektrisch met de ID.3 en ID.4. Al is zelfs de kwaliteit van de ID.4 minder in verhouding dan de ICE modellen.
En 204pk en 8,5 seconden en max 160 km/u is ook een stuk minder dan concurrenten.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe Hyundai elektrische modellen die gaan komen en naar de solid state accu's die Toyota in 2022 op de markt wil brengen.
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Most- ... 2021-debut
Het gaat nu snel gaan. Echter gaan er andere problemen komen, zeker in België, meer stroom verbruik (capaciteit) doordat er meer en meer elektrische auto's komen. En de stroomprijs die gaat stijgen.
Ik zelf zou nu nog voor een plug-in hybride kiezen. Persoonlijk de nieuwe Toyota Rav4 PHEV met 306pk en 18KWH accu die een elektrische range van 70-75 puur elektrisch bied. Die zou volgende jaar komen. Voorlopig verkoopt Suzuki de Across welke een RAV4 met Suzuki logo is.
Maar is geen makkelijke keuzen tussen een iX3 en een EQC. Vind de EQC mooier, de iX3 ziet er verouderd uit.
Als ik een elektrische auto zou kiezen dan zou ik eerder neigen naar een Polestar 2.
Of alternatief een BMW x3 of x5 plug-in hybride of een Mercedes GLC plug-in i.p.v. de iX3 of EQC.
@Stroper: correct, is ook een nadeel als je al eens in Duitsland bent. In Italie mag je soms 150.
Over Tesla gesproken Linus heeft een review gedaan van de model Y. Hier slaat hij de nagel op de kop vind ik.
VW werkt ook hard aan elektrisch met de ID.3 en ID.4. Al is zelfs de kwaliteit van de ID.4 minder in verhouding dan de ICE modellen.
En 204pk en 8,5 seconden en max 160 km/u is ook een stuk minder dan concurrenten.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe Hyundai elektrische modellen die gaan komen en naar de solid state accu's die Toyota in 2022 op de markt wil brengen.
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Most- ... 2021-debut
Het gaat nu snel gaan. Echter gaan er andere problemen komen, zeker in België, meer stroom verbruik (capaciteit) doordat er meer en meer elektrische auto's komen. En de stroomprijs die gaat stijgen.
Ik zelf zou nu nog voor een plug-in hybride kiezen. Persoonlijk de nieuwe Toyota Rav4 PHEV met 306pk en 18KWH accu die een elektrische range van 70-75 puur elektrisch bied. Die zou volgende jaar komen. Voorlopig verkoopt Suzuki de Across welke een RAV4 met Suzuki logo is.
Maar is geen makkelijke keuzen tussen een iX3 en een EQC. Vind de EQC mooier, de iX3 ziet er verouderd uit.
Als ik een elektrische auto zou kiezen dan zou ik eerder neigen naar een Polestar 2.
Of alternatief een BMW x3 of x5 plug-in hybride of een Mercedes GLC plug-in i.p.v. de iX3 of EQC.
@Stroper: correct, is ook een nadeel als je al eens in Duitsland bent. In Italie mag je soms 150.
Waar de snelweg drie of meer rijstroken per richting heeft, mag op sommige stukken 150 km/h worden gereden. Dit wordt door borden aangegeven.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 03 jan 2021, 21:35, in totaal 2 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Met uitzondering van een paar snelwegen in Duitsland, mag je nergens in Europa sneller dan 140 km/u. Ik kan dan ook niet inzien waarom dit een nadeel zou zijn.Abusimbal schreef: En 204pk en 8,5 seconden en max 160 km/u is ook een stuk minder dan concurrenten.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Zeker niet slecht of op-de-man bedoelt, maar bovenstaande comment toont wel goed het verschil aan tussen 2 soorten bestuurders.
Bovenstaande zienswijze is emotieloos, gebaseerd op koude gevoelloze cijfers en regels. Niet dat dat daarom fout is, verre van, want met zo’n houding zal je waarschijnlijk weinig verkeersregels overtreden
Alleen blijkt het moeilijk om mensen die er zo over denken aan hun verstand te brengen dat er ook een andere manier van “rijden met een auto” is: Freude am Fahren hé, met meer gevoel. Ik denk dat het onmogelijk is om dat gevoel te omschrijven, maar dat “meer performance” daar integraal mee verweven is is wel duidelijk denk ik. Emotie door te rijden wek je nu gewoon veel beter op met een goede dikke auto, ipv een blikken doos die je van A naar B brengt
Bovenstaande zienswijze is emotieloos, gebaseerd op koude gevoelloze cijfers en regels. Niet dat dat daarom fout is, verre van, want met zo’n houding zal je waarschijnlijk weinig verkeersregels overtreden
Alleen blijkt het moeilijk om mensen die er zo over denken aan hun verstand te brengen dat er ook een andere manier van “rijden met een auto” is: Freude am Fahren hé, met meer gevoel. Ik denk dat het onmogelijk is om dat gevoel te omschrijven, maar dat “meer performance” daar integraal mee verweven is is wel duidelijk denk ik. Emotie door te rijden wek je nu gewoon veel beter op met een goede dikke auto, ipv een blikken doos die je van A naar B brengt
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Toch even nog dit: er zijn ook mensen (waaronder ikzelf val) voor wie rijden relaxing moet zijn. Een wagen met veel power is dan echt geen vereiste - het moet betrouwbaar, rustig rijden. Aan de extra pk heb je dan weinig - ik zou meer bijbetalen voor de uitrusting dan pure kracht.
Maar, zoals gezegd, ieder zijn ding. En ik ben ook wel stiekem zot van die elektrische supercars [emoji1786]
Maar we wijken af.... [emoji846]
Maar, zoals gezegd, ieder zijn ding. En ik ben ook wel stiekem zot van die elektrische supercars [emoji1786]
Maar we wijken af.... [emoji846]
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Wij hebben een Model 3 maar zijn aan het kijken om deze te vervangen wegens teveel irritaties (ratels en problemen).
De XC40 leek mij interessant maar die verbruikswaarden zijn abnormaal hoog, jammer want van de (2014) S60 waren we zeer tevreden.
We hebben recent een e-tron testgereden en daarvan waren we zeer onder de indruk. Ik zou hem 2dehands overwegen maar het enige ‘nadeel’ is toch de grootte en gewicht.
De EQC is zeker ook een kanshebber tweedehands maar deze moeten we nog testrijden.
De XC40 leek mij interessant maar die verbruikswaarden zijn abnormaal hoog, jammer want van de (2014) S60 waren we zeer tevreden.
We hebben recent een e-tron testgereden en daarvan waren we zeer onder de indruk. Ik zou hem 2dehands overwegen maar het enige ‘nadeel’ is toch de grootte en gewicht.
De EQC is zeker ook een kanshebber tweedehands maar deze moeten we nog testrijden.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik ‘vrees’ dat je zal moeten kiezen tussen de BMW of Mercedes. Dat zal je zelf moeten doen op basis van je eigen smaak en wensen. Tesla zou ik mooi links laten liggen (ooit was ik een grote fan van het merk omdat ze veel hebben gedaan voor de elektrificatie van de markt, maar ondertussen kan ik me al even niet meer vinden in hun beleid).
Als het echt een SUV moet zijn (foute trend, maar kom, ieder zijn zin) kan je ook even wachten op de Toyota RAV4 plug-in, dat gaat volgens mij de nieuwe benchmark worden op dat niveau. Of kijk eens naar een Lexus RX als gewoon zuinig ook een optie is.
Als het echt een SUV moet zijn (foute trend, maar kom, ieder zijn zin) kan je ook even wachten op de Toyota RAV4 plug-in, dat gaat volgens mij de nieuwe benchmark worden op dat niveau. Of kijk eens naar een Lexus RX als gewoon zuinig ook een optie is.
-
- Pro Member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 47 keer
Rij zelf sinds september met een Polestar 2. Behalve de kinderziektes (wat software glitches die tot enkele weken geleden enkel via de dealer konden opgelost worden, nu via OTA updates) is het een super wagen. In vergelijking met Tesla, is er duidelijk aan te zien dat Volvo erachter zit qua build kwaliteit. Niet zo verwonderlijk, als je de bedekking van de frunk eraf haalt, zijn zowat alle kabels en leidingen gemarkeerd met het Volvo logo of Volvo opdruk.Matomatisch schreef:Polestar 2 al overwogen? Heb er zelf nog niet ingezeten, maar eens zien staan ergens en was veel groter dan ik had verwacht. Geen idee wat de levertijd ervan is.
Zoals alle EV's is bereik minder dan voorspeld op koude dagen.
Voor de ene een voordeel, de andere een nadeel: Google Automotive
Wel leuk als je in de wagen zit, plots eraan denkt dat je het licht in de badkamer vergeten uit te doen bent (Hue verlichting) gewoon even aan de wagen vragen om het uit te doen
Vorige week zo de poetsvrouw de stuipen op het lijf gejaagd... Koekenzingen in Tremelo, maar honden worden zowat wild als er aangebeld wordt, dus vraag ik de wagen ffe de rolluiken dicht te doen zodat het lijkt of er niemand thuis is
P.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Code: Selecteer alles
:s/Volvo/Geely/g
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik lees ergens iets van een 60K... en dan spreekt men nog over verschillende optie paketten.iamborg schreef:Rij zelf sinds september met een Polestar 2.
Een BMW iX3 zit aan 69K en is eigenlijk compleet (ex. leder)... op het einde van de rit (no pun intended) zou dat dus wel eens goedkoper kunnen zijn ?
Edit: Packs zitten er blijkbaar in... muv. leder.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
De iX3 is zowiezo de voordeligste Premium SUV van zodra je vergelijkt met wat opties erbij. Maar als het voor de prijs alleen te doen was, dan zou ik natuurlijk niet naar BMW, Mercedes en Audi kijken
De Polestar 2 is te klein voor 2 volwassen + 2 kinderen + benodigdheden als je eens een paar dagen weg wil.
De Polestar 2 is te klein voor 2 volwassen + 2 kinderen + benodigdheden als je eens een paar dagen weg wil.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Koop u een auto van 35K en deel de rest van je budget uit, probleem ook opgelost.
Verder geen advies vermits ik nog nooit over zo een luxe probleem heb moeten nadenken, budget zit in een andere categorie.
Succes met je zoektocht
Verder geen advies vermits ik nog nooit over zo een luxe probleem heb moeten nadenken, budget zit in een andere categorie.
Succes met je zoektocht
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik heb nog enkele jaren voor een nieuwe leasingwagen... geen idee wat in de lijsten aan elektrische wagens gaat komen (voorlopig is die nog beperkt tot enkele hybrides) al vrees ik ervoor of m'n huidige X3 gaat vervangen worden door een iX3 (uiteindelijk is dat 20K verschil).
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Qua leasingprijs zal die iX3 geen 20k verschil uitmaken hoor. Wij zijn voor ons personeel de iX3 (basis) ook aan het bekijken als alternatief voor bvb een Audi A4 of Skoda Superb. Fiscaal gezien wordt het aankoop verschil serieus goedgemaakt, blijft weliswaar iets duurder, maar hybride wordt ook afgestraft.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik ben van een BMW 225xe plug-in (net gepast voor 2+2, of net te klein, hangt er vanaf) naar een Toyota Corolla TS gegaan en mis niet echt een premium gevoel. Wel mis ik enkele paarden/koppel, maar dat went snel
Ik kon zonder problemen kiezen voor een nieuwe 225xe of X1 plug-in met alle opties waarvan je dromen kan, maar die BMW had me net iets te veel (en dure) problemen + ik wou toch een iets grotere koffer. Ok, het was een leasewagen, maar ik wil altijd de optie open houden een wagen over te nemen... die BMW was niet de goede wagen daarvoor Hij rijdt wel fijn en alles werkt wel lekker, maar toch, enkele problemen gehad die ik met eerdere wagens niet heb gekend.
Andere opties waren een Skoda SuperB iV, maar die sprak mij niet aan (interieur, techniek en VAG).
Mercedes interieurs vind ik tegenwoordig nogal lelijk met al dat plastic fantastic chrome gevoel, maar dat is smaak.
De Volvo XC40 P8 stond ook tussen de beschikbare leasewagens, maar dat is imo een lelijke (relatief kleine) wagen. Google in de wagen was sowieso een no go voor mij.
Er is een groot gebrek aan deftige, ruime en betaalbare elektrische voertuigen (en liefst geen SUV) vind ik (ok VAG is wat aan het doen, maarja, dat kunnen we nog geen succes noemen).
Ik kon zonder problemen kiezen voor een nieuwe 225xe of X1 plug-in met alle opties waarvan je dromen kan, maar die BMW had me net iets te veel (en dure) problemen + ik wou toch een iets grotere koffer. Ok, het was een leasewagen, maar ik wil altijd de optie open houden een wagen over te nemen... die BMW was niet de goede wagen daarvoor Hij rijdt wel fijn en alles werkt wel lekker, maar toch, enkele problemen gehad die ik met eerdere wagens niet heb gekend.
Andere opties waren een Skoda SuperB iV, maar die sprak mij niet aan (interieur, techniek en VAG).
Mercedes interieurs vind ik tegenwoordig nogal lelijk met al dat plastic fantastic chrome gevoel, maar dat is smaak.
De Volvo XC40 P8 stond ook tussen de beschikbare leasewagens, maar dat is imo een lelijke (relatief kleine) wagen. Google in de wagen was sowieso een no go voor mij.
Er is een groot gebrek aan deftige, ruime en betaalbare elektrische voertuigen (en liefst geen SUV) vind ik (ok VAG is wat aan het doen, maarja, dat kunnen we nog geen succes noemen).
-
- Pro Member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 47 keer
Er is maar één optie voor de Polestar 2, dat is het Performance Pack.DarkV schreef:Ik lees ergens iets van een 60K... en dan spreekt men nog over verschillende optie paketten.iamborg schreef:Rij zelf sinds september met een Polestar 2.
P.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
@NuKem, wij blijven net liever bij BMW omdat we zowel bij de X5 als de 5 sedan nog een geen echte problemen hebben gehad (buiten 1 niet erg probleem op de X5 dat de bmw garagist erger maakte dan het was). Ik vermoed dat ook wel iets met dat cijfer te maken heeft, maar toch.
Mercedes ook niet direct fan van het interieur, maar toch beter dan Audi, maar de vrouw wou deze in het echt zien. Vooral omdat we nu kiezen voor de familiewagen mag/moet ze meekiezen. Een jaar of 2 later zal daar mogelijk nog een extra 2zitter voor mezelf bijkomen, tot zolang heb ik altijd de 5 nog die pas weggaat na een tijdje met de nieuwe te hebben gereden.
Luxeproblemen, sorry , ik weet het.
Mercedes ook niet direct fan van het interieur, maar toch beter dan Audi, maar de vrouw wou deze in het echt zien. Vooral omdat we nu kiezen voor de familiewagen mag/moet ze meekiezen. Een jaar of 2 later zal daar mogelijk nog een extra 2zitter voor mezelf bijkomen, tot zolang heb ik altijd de 5 nog die pas weggaat na een tijdje met de nieuwe te hebben gereden.
Luxeproblemen, sorry , ik weet het.
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik vind die iX3 wel ok. Type auto , grootte en afwerking zijn top.
Mijn mening is dat iedereen die nu een BEV of een PhEV koopt gewoon gejost wordt. Leasen of huren is de optie. Het ontwaardingsrisico bij een andere leggen is de boodschap. En checken of uw verwachte TCO dan nog ok is. Wat Lynk & Co doet ligt in die lijn.
De huidige technologie voor de BEV zorgt er niet voor dat je onbezorgd kan rijden (da's de meest gehoorde opmerking in m'n kennissenkring). De batterijtechnologie evolueert zo razendsnel (de vaste stof batterij komt eraan). Je betaalt met andere woorden een premium prijs voor maximale ontwaarding.
Bovendien. Binnen drie jaar zal men met 100% zekerheid beginnen overgaan naar waterstof als deel van de energiemix... en dan begint het hele circus weer van te voren.
Mijn mening...
Ik heb 4 jaar geleden gekocht. Kopen en compleet oprijden is mijn strategie. Zeker als je met een deftig merk rijdt. Zoals hierboven geopperde japanners. Dan speelt die ontwaarding geen rol. En Parijs ligt altijd in handbereik.
Binnen 10 jaar kijken we naar de huidige automarkt als een Iphone 12 bezitter die naar zijn oude Nokia 3310 kijkt.
Wie de Nokia's zullen zijn, dat laten we in het midden.
Mijn mening is dat iedereen die nu een BEV of een PhEV koopt gewoon gejost wordt. Leasen of huren is de optie. Het ontwaardingsrisico bij een andere leggen is de boodschap. En checken of uw verwachte TCO dan nog ok is. Wat Lynk & Co doet ligt in die lijn.
De huidige technologie voor de BEV zorgt er niet voor dat je onbezorgd kan rijden (da's de meest gehoorde opmerking in m'n kennissenkring). De batterijtechnologie evolueert zo razendsnel (de vaste stof batterij komt eraan). Je betaalt met andere woorden een premium prijs voor maximale ontwaarding.
Bovendien. Binnen drie jaar zal men met 100% zekerheid beginnen overgaan naar waterstof als deel van de energiemix... en dan begint het hele circus weer van te voren.
Mijn mening...
Ik heb 4 jaar geleden gekocht. Kopen en compleet oprijden is mijn strategie. Zeker als je met een deftig merk rijdt. Zoals hierboven geopperde japanners. Dan speelt die ontwaarding geen rol. En Parijs ligt altijd in handbereik.
Binnen 10 jaar kijken we naar de huidige automarkt als een Iphone 12 bezitter die naar zijn oude Nokia 3310 kijkt.
Wie de Nokia's zullen zijn, dat laten we in het midden.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Je haspelt wel wat door elkaar.
Waar EV nu staat zal niet zo snel ingehaald worden door H2 wagens: infrastructuur en kosten.
- Er is geen H2 infrastructuur terwijl een groot deel van de autorijders hun EV op hun oprit of in hun garage kunnen opladen zonder enige meerkost (al gaat het opladen dan trager dan wat mogelijk is).
- H2 voertuigen zijn - tot nader order - gigantisch duur
Ik zie H2 eerder als "opslag" van energie: op zonnige dagen moeten we véél méér elektriciteit produceren dan we momentaan nodig hebben, zodat we H2 kunnen maken die 's nachts "opgebrand" kan worden tot elektriciteit (ondanks de verliezen).
@ontwaardingsrisico
Wat is het ontwaardingsrisico van een EURO6 diesel? Over enkele jaren isdie €0 waard, want zal je nergens nog met een ICE mogen rijden. In leasing gaan diesels zichzelf - door dat ontwaardingsrisico - op een gegeven moment compleet uit de markt prijzen. Nu al is de ontwaarding gigantisch, kijk maar eens op de website van KBC Lease naar recente einde-lease auto's: op 4 jaar daalt de waarde met 50-70%.
Volvo V90 nieuw: €65K https://directlease.be/DLBe/nl/lease/vo ... reset=true
Volvo V90 KBC: €30K (50K kilometer) https://carsales.autolease.kbc.com/deta ... nds-767169
-50% op 2 jaar
@TCO
De TCO van EV zou lager liggen door lagere onderhoudskosten.
Tesla is alvast een héél slechte keuze, want ze staan vooraan qua mankementen en achteraan qua betrouwbaarheid.
Waar EV nu staat zal niet zo snel ingehaald worden door H2 wagens: infrastructuur en kosten.
- Er is geen H2 infrastructuur terwijl een groot deel van de autorijders hun EV op hun oprit of in hun garage kunnen opladen zonder enige meerkost (al gaat het opladen dan trager dan wat mogelijk is).
- H2 voertuigen zijn - tot nader order - gigantisch duur
Ik zie H2 eerder als "opslag" van energie: op zonnige dagen moeten we véél méér elektriciteit produceren dan we momentaan nodig hebben, zodat we H2 kunnen maken die 's nachts "opgebrand" kan worden tot elektriciteit (ondanks de verliezen).
@ontwaardingsrisico
Wat is het ontwaardingsrisico van een EURO6 diesel? Over enkele jaren isdie €0 waard, want zal je nergens nog met een ICE mogen rijden. In leasing gaan diesels zichzelf - door dat ontwaardingsrisico - op een gegeven moment compleet uit de markt prijzen. Nu al is de ontwaarding gigantisch, kijk maar eens op de website van KBC Lease naar recente einde-lease auto's: op 4 jaar daalt de waarde met 50-70%.
Volvo V90 nieuw: €65K https://directlease.be/DLBe/nl/lease/vo ... reset=true
Volvo V90 KBC: €30K (50K kilometer) https://carsales.autolease.kbc.com/deta ... nds-767169
-50% op 2 jaar
@TCO
De TCO van EV zou lager liggen door lagere onderhoudskosten.
Tesla is alvast een héél slechte keuze, want ze staan vooraan qua mankementen en achteraan qua betrouwbaarheid.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Solid state gaat zeker niet voor 2025 mainstream zijn, dus de ontwaarding op een 4 of 5 jarige lest valt nog mee. BMW doet alvast nog mee met restwaarden van 30% of meer.
Maar inderdaad, een auto kopen nu lijkt me ook niet slim, het veranderd te snel en de traditionele fabrikanten laten niet in hun kaarten kijken. Zij weten ook wel dat als ze nu aankondigen dat een nieuwe versie van model X een range verhoging krijgt van 400 naar 600km, ze dat model niet meer gaan verkopen. Dat zie je nu al dat ze vernieuwingen steeds in een nieuw model steken. Op dat punt is Tesla, uit noodzaak, eerlijker, maar zitten amper op Ford/Opel kwaliteit terwijl ze in het segment van Audi, bmw, Mercedes willen meedingen. Tot hiertoe lukte hen dat nog op technologie, maar de gap is te klein geworden en ze moeten dus vernieuwen ( new Model S binnen enkele maanden ! )
Maar inderdaad, de iX3 lijkt me de interessantste uit de reeks (op papier), probleem is dat een auto kiezen niet echt rationeel gebeurd (voor mij), anders zou ik wel voor een Nissan Leaf gaan ofzo.
Maar inderdaad, een auto kopen nu lijkt me ook niet slim, het veranderd te snel en de traditionele fabrikanten laten niet in hun kaarten kijken. Zij weten ook wel dat als ze nu aankondigen dat een nieuwe versie van model X een range verhoging krijgt van 400 naar 600km, ze dat model niet meer gaan verkopen. Dat zie je nu al dat ze vernieuwingen steeds in een nieuw model steken. Op dat punt is Tesla, uit noodzaak, eerlijker, maar zitten amper op Ford/Opel kwaliteit terwijl ze in het segment van Audi, bmw, Mercedes willen meedingen. Tot hiertoe lukte hen dat nog op technologie, maar de gap is te klein geworden en ze moeten dus vernieuwen ( new Model S binnen enkele maanden ! )
Maar inderdaad, de iX3 lijkt me de interessantste uit de reeks (op papier), probleem is dat een auto kiezen niet echt rationeel gebeurd (voor mij), anders zou ik wel voor een Nissan Leaf gaan ofzo.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
BMW 518 Touring nieuw: €55K https://directlease.be/DLBe/nl/lease/bm ... reset=trueSasuke schreef:Solid state gaat zeker niet voor 2025 mainstream zijn, dus de ontwaarding op een 4 of 5 jarige lest valt nog mee. BMW doet alvast nog mee met restwaarden van 30% of meer..
BMW 518 Touring 4jaar: €20K KBC https://carsales.autolease.kbc.com/auto-kopen/
35 % restwaarde
Toch niet om over naar huis te schrijven hé.
Mijn Astra haalt zelfs 40% restwaarde. Nog altijd schrikkelijk veel waardeverlies overigens, daar niet van.
Om maar te zeggen: steek uw geld niet in een auto, tenzij voor het stukje dat je die écht nodig hebt. Er zijn weinig snellere manieren om kapitaal te verbranden.
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Vrachtwagentransport zal een driver zijn om de transitie sneller te laten gebeuren dan we vermoeden. Om één electrische vrachtwagen van het EV type van hier tot Spanje te laten rijden heb je 3 windmolens nodig. En aan de huidige kostprijs zouden de batterijen voor zo'n vrachtwagen rond de 100k kosten. Dat zal dus niet gebeuren. Vrachtwagens zullen de eerste FCEV's worden. Naarmate stadsauto's vaker zullen ingezet worden in huurplatformen zal ook een hoger rijbereik vereist zijn voor dat type voertuigen. Dus ook daar zal de toekomst niet (altijd) BEV zijn zoals we veronderstellen. En als je ziet hoe betaalbaar (en goed) de huidige Mirai is geworden...heist_175 schreef: Waar EV nu staat zal niet zo snel ingehaald worden door H2 wagens: infrastructuur en kosten.
Dat is idd zeker zo. Dat is een gemak en zal altijd een argument pro BEV blijven.heist_175 schreef: - Er is geen H2 infrastructuur terwijl een groot deel van de autorijders hun EV op hun oprit of in hun garage kunnen opladen zonder enige meerkost (al gaat het opladen dan trager dan wat mogelijk is).
België heeft één van de dichtste bestaande waterstofnetwerken ter wereld. B2B.
Daarmee heb je nog geen tankstations, maar de grootdistributie is er al. Ik lees ook dat éénmaal alles uitgerold is, het onderhouden van een waterstofstation (kost / voertuig) een stuk lager is dan wat het nu is. Het heeft wat tijd nodig. Da's alles.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Dat argument kwam ook terug bij een EV. Hij kost meer, maar je hebt er minder onderhoud aan.
Gisteren ging in het nieuws toevallig over EV's.
Dacht dat het ioniq was. De versie met:
-brandstof motor kost 20.000€
-hybride: 30.000
-EV: 37.000€
Dat is een verschil van 10K tot 17K. Daarvoor kan je al wat onderhoud laten doen.
Ik ga misschien teveel offtopic, maar wie gaat er in hemelsnaam 40.000€ uitgeven aan een kleine EV indien hij die privé aankoopt.
Met deze prijzen heeft binnen dit en 10jaar de helft geen eigen wagen meer, indien men geen brandstofmotoren meer maakt.
Gisteren ging in het nieuws toevallig over EV's.
Dacht dat het ioniq was. De versie met:
-brandstof motor kost 20.000€
-hybride: 30.000
-EV: 37.000€
Dat is een verschil van 10K tot 17K. Daarvoor kan je al wat onderhoud laten doen.
Ik ga misschien teveel offtopic, maar wie gaat er in hemelsnaam 40.000€ uitgeven aan een kleine EV indien hij die privé aankoopt.
Met deze prijzen heeft binnen dit en 10jaar de helft geen eigen wagen meer, indien men geen brandstofmotoren meer maakt.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Vergeet niet:
- brandstofprijs
- LEZ-perikelen (EV is 0)
Subsidies
- aanschaf (in 2021 nog subsidies?)
- geen BIV
- geen VB
En vanaf 2026 zijn alle firmawagens EV, of heb ik dat verkeerd gelezen ?
- brandstofprijs
- LEZ-perikelen (EV is 0)
Subsidies
- aanschaf (in 2021 nog subsidies?)
- geen BIV
- geen VB
En vanaf 2026 zijn alle firmawagens EV, of heb ik dat verkeerd gelezen ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Die geen BIV en VB! Dat zal niet lang duren.
Ik durf te wedden dat EV's binnen dit en paar jaar ook BIV en VB zullen betalen.
EN de prijs van elektriciteit zal ook niet beterkoop worden. En anders zullen ze er nog wel wat taksen bijgooien.
Ik durf te wedden dat EV's binnen dit en paar jaar ook BIV en VB zullen betalen.
EN de prijs van elektriciteit zal ook niet beterkoop worden. En anders zullen ze er nog wel wat taksen bijgooien.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Klopt, je betaalt de brandstof en onderhoud gewoon al bij de aankoop en dus vooraf. Hoe gunstig elektriciteit en laadpalen gaan zijn in de toekomst is koffiedik kijken maar dalen zie ik niet direct zitten gezien vraag en aanbod. Ook het thuis "tanken" kan enkel na installatie van een laadpaal wat extra kosten betekent en niet kan bij elk huis.sky schreef:Dat is een verschil van 10K tot 17K. Daarvoor kan je al wat onderhoud laten doen.
Ik ga misschien teveel offtopic, maar wie gaat er in hemelsnaam 40.000€ uitgeven aan een kleine EV indien hij die privé aankoopt.
Met deze prijzen heeft binnen dit en 10jaar de helft geen eigen wagen meer, indien men geen brandstofmotoren meer maakt.
Het klopt dat een groot aantal mensen gewoon het geld niet heeft of het aan een EV wil geven. Ik heb zelf om die reden gewoon een nieuwe benzinewagen gekocht.
De oplossing van andere mobiliteitsvormen kan inderdaad een duw krijgen gewoon omdat wagenbezit voor sommigen gewoon geen optie meer is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen