Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het heeft amper nog te maken met of kinderen besmettelijk(er) zijn of niet, of de scholen een motor zijn of niet.
Het gaat over de kinderen in eerste instantie en de ouders in tweede. De scholen moeten open blijven. We zien het deze ‘vakantie’ weeral aan onze kleuters. Niemand zien, niets doen buiten huis, ze voelen dat en kunnen dat nog niet plaatsen zoals wij dat kunnen. Als ik het van kennissen en familie hoor treft hetzelfde ook oudere kinderen. De scholen open houden is een kwestie van schade beperken (ook al komt dat met een prijs).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik word terecht gewezen omdat ik er zogezegd niets van weet (in het geval van de hoerenkoten klopt dat), maar de onzin die hier over scholen geschreven wordt is gewoon tenenkrullend :).
Wéten jullie wel hoe het er op scholen aan toe gaat in coronatijden? Of neem je uw eigen schoolcarrière als maatstaf om dan te concluderen dat het onmogelijk anders kan?
Ga eens aan een schoolpoort staan en aanschouw hoe het zelfs daar anders loopt dan in pre-coronatijden.

Wat testen betreft: kinderen worden wél getest. Je zingt uzelf in slaap door het tegendeel te beweren.
En de cijfers laten zien dat kinderen noch de motor noch de zwaarst getroffen groep noch de aanstokers zijn.

@DeLijn
Dat heeft niets met scholen te maken, maar wel met het OV.
Datzelfde OV wordt ook gebruikt door niet-scholieren, dus dat is voor iedereen een probleem. Niet enkel voor schoolgaande jeugd.
Anderzijds gaat een groot deel niet met OV, waarom zou je die "straffen" omdat het OV niet veilig kan of zou kunnen?

@ventilatie
Zelfs in nieuwbouwscholen gaan de ramen open, lijkt me niet high-tech en dat kan dus ook in oude lokalen?
De echt leuke periode komt nu: buiten echt koud. Hoe realistisch is het dan om ramen & deuren open te houden...

@goed gedaan bij Kerst
Misschien hebben we iets anders gelezen, maar ik las dat de mobiliteit prima was. Lees: veel mensen vierden thuis en weinig bezoeken. Daar hoef je geen 10 dagen op te wachten, denk ik?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201230_93590883
Een studie van de mobiliteit van de Belgen tijdens de kerstperiode toont bemoedigende resultaten: we beperken onze verplaatsingen. ‘Als we dit volhouden, zullen we de curve zeker verder afvlakken.’
@scholen open/toe
Scholen open => cijfers gaan omhoog (weliswaar niet op dag 1 natuurlijk).
Scholen dicht => cijfers gaan omlaag (ook niet op dag 1).
Nog niet zo lang geleden beweerde er iemand dat je het effect van de herfstvakantie al op dag 3 zag :lol: .
Uw analyse klopt trouwens niet met de cijfers, want
- op 6/7, maar eigenlijk pas echt goed op 16/07 gaan de cijfers omhoog
- op 28/08 dalen de cijfers al weer minder hard, zelfs nog vóór de scholen open gingen
- op 5/9 gaan de cijfers netto omhoog, veel te snel na de schoolheropening om het daar aan te linken
- op 16/11 begon het aantal besmettingen al terug te stijgen. Dat was de dag dat de scholen open gingen...

Er wordt wat geroepen over scholen, maar niemand die echt naar de cijfers wil kijken blijkbaar?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heist_175 schreef:Wat testen betreft: kinderen worden wél getest. Je zingt uzelf in slaap door het tegendeel te beweren.
En de cijfers laten zien dat kinderen noch de motor noch de zwaarst getroffen groep noch de aanstokers zijn.?
Volgens de huidige test strategie niet (zo begrijp ik het toch).
    1. Volwassenen (zonder symptomen) die een hoog-risico contact hadden moeten 10(7) dagen in quarantaine, op dag 7 worden ze getest.
      • indien negatief: quarantaine beeindigd
      • indien positief: isolatie
    2. Kinderen <10 jaar (zonder symptomen) die een hoog-risico contact hadden: 10 dagen quarantaine (geen test)
Tenzij huisarts anders beslist.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

https://www.info-coronavirus.be/nl/news ... ie-23-nov/
Afbeelding

Ik zie enkel een uitzondering op kinderen jonger dan 6 jaar, kleuters dus.

Toen bleek dat een kind corona had, werden hier toch alle chiro-contacten en school-contacten mee getest.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Nog niet zo lang geleden beweerde er iemand dat je het effect van de herfstvakantie al op dag 3 zag :lol: .
Ik had, net zoals anderen hier, me laten vangen door de nieuwe teststrategie (die ondertussen alweer achterhaald is), waarvan de gevolgen toen nog niet duidelijk of zichtbaar waren. Achteraf bleek dat men reeds een week voor de herfstvakantie sterk minder begon te testen, wat zich uiteraard in de cijfers aftekende. Wat niet wil zeggen dat je op dag 3 al geen eerste effect kan zien als men besmettelijk kan zijn 2 dagen na infectie, doch moet je afwachten of die trend bevestigd wordt.

Het "bewijs" dat sommigen daarin zagen dat het niet aan de scholen lag omdat de cijfers begonnen af te nemen voor de herfstvakantie, was overigens even fout.
heist_175 schreef:Uw analyse klopt trouwens niet met de cijfers, want
- op 6/7, maar eigenlijk pas echt goed op 16/07 gaan de cijfers omhoog
- op 28/08 dalen de cijfers al weer minder hard, zelfs nog vóór de scholen open gingen
- op 5/9 gaan de cijfers netto omhoog, veel te snel na de schoolheropening om het daar aan te linken
- op 16/11 begon het aantal besmettingen al terug te stijgen. Dat was de dag dat de scholen open gingen...
Juli waren terugkerende reizigers vermoed ik, maar hun bijdrage is absoluut niet te vergelijken met die van open scholen. Een golf ontstaat (onder meer) als reizigers het virus terugbrengen, desnoods een variant, en vervolgens naar de scholen, mobiliteit en werkvloer brengen. Dat laatste ontbrak in juli, dus geen golf.

Je moet ook rekening houden met andere factoren, als een schoolvakantie ten einde loopt gaan ook labo's weer op volle kracht gaan draaien, misschien daarom dat je een stijging ziet voor je die verwacht. Een stijging eind augustus kan gelegen hebben aan de derde zittijd in het hoger onderwijs of de orienteringsdagen die dan al door kunnen gaan op school of de eerste extra-scholaire activiteiten die al beginnen.

Je kan de trend in grote lijnen niet ontkennen. Er is sinds september niets, maar dan ook niets, dat de evolutie van de cijfers in grote lijnen in ons land kan verklaren, dan de status van de scholen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heist_175 schreef:https://www.info-coronavirus.be/nl/news ... ie-23-nov/
Ik zie enkel een uitzondering op kinderen jonger dan 6 jaar, kleuters dus.
OK, dank voor de rechtzetting.
CCatalyst schreef: Het "bewijs" dat sommigen daarin zagen dat het niet aan de scholen lag omdat de cijfers begonnen af te nemen voor de herfstvakantie, was overigens even fout.
Hoe lang gaat dat welles-niets spelletje over de scholen blijven duren?
Of proberen we elkaar te overtuigen van ons gelijk.
Ik denk dat we intussen al de beide standpunten kennen :-( .

Wat mij het meest zorgen baart zijn de terugkerende Zwitserland skiërs.
We hebben dus absoluut niets geleerd van het Krokus debacle van april :-(
Ik heb er absoluut geen vertrouwen in
  • dat de "Passenger location forms" correct en eerlijk ingevuld zullen worden.
  • dat we manschappen genoeg hebben om binnenkomende reizigers te controleren.
  • dat we manschappen genoeg hebben alle documenten te interpreteren.
  • dat we geen middelen hebben om de quarantaines te controleren / te handhaven.
Zelfs als we gans het Belgisch leger (of wat er nog van overblijft) zouden inzetten om de grenzen te bewaken kunnen we nog niet alle terugkomende vakantiegangers controleren (of gaan we ze ook op de parkings zetten zoals de vrachtwagens in Dover??)

Gevolg: iedereen gaat maandagmorgen rustig naar zijn werk/school vertrekken alsof er niets aan de hand is :roll:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Wacht maar in de komende weken met al de vakantiegangers.
Golf 3 komt eraan ...

Het hoeven niet veel te zijn, maar als ze de varianten meebrengen dan zijn we terug vertrokken.
Verplichte quarantine en coronatest zie ik nu net.
Wie zegt dat die allemaal in hun kot blijven ...
Ik heb er genoeg gezien die in quarantine moesten blijven en die ik later in een supermarkt tegenkwam ...

En eigenlijk zouden ze moeten verplichten dat ze de volle pot betalen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Eigenlijk zoals steven van gucht zei de scholen zijn niet de motor maar elke transmissie die mogelijk is is een transmissie in het voordeel van het virus.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Ik heb er absoluut geen vertrouwen in
  • dat de "Passenger location forms" correct en eerlijk ingevuld zullen worden.
  • dat we manschappen genoeg hebben om binnenkomende reizigers te controleren.
  • dat we manschappen genoeg hebben alle documenten te interpreteren.
  • dat we geen middelen hebben om de quarantaines te controleren / te handhaven.
Zelfs als we gans het Belgisch leger (of wat er nog van overblijft) zouden inzetten om de grenzen te bewaken kunnen we nog niet alle terugkomende vakantiegangers controleren (of gaan we ze ook op de parkings zetten zoals de vrachtwagens in Dover??)

Gevolg: iedereen gaat maandagmorgen rustig naar zijn werk/school vertrekken alsof er niets aan de hand is :roll:
Dat klopt, en dat is waarom ik zo pleit om die vakantie te verlengen, kwestie van een "cooldown" te hebben. Lang moet dat niet zijn, 2 weken is voldoende, een maand biedt meer marge.

Als je de scholen sluit, is het meteen ook heel wat rustiger op de kantoren. Twee vliegen in 1 klap. En uiteraard moet er opvang voorzien worden voor kinderen van ouders met beroepen waar thuiswerken gewoon niet kan. Maar enkel die kinderen dan, en zonder uitzonderingen.

Btw vergeet ook niet dat het hoger onderwijs, na een half semester afstandsonderwijs, vanaf volgende week gewoon weer examens organiseert in auditoria alsof er niets aan de hand is. Maatregelen beperken zich grotendeels tot meer examenruimtes, maar dan nog blijft het een gevaarlijke situatie. Een en ander was mogelijks de aanleiding tot deze uitspraak van de rector van de UGent.
boonpwnz schreef:Eigenlijk zoals steven van gucht zei de scholen zijn niet de motor maar elke transmissie die mogelijk is is een transmissie in het voordeel van het virus.
Als je de scholen stillegt, vallen er meteen heel wat transmissies stil, en daarin zijn de scholen uniek. Er is geen enkele andere transmissie die dat kan. Geen drukbezet OV meer, geen carpooling met schoolkinderen, ouders-werknemers die kunnen thuiswerken blijven veel meer thuis (waardoor het voor niet-ouders ook niet meer zo interessant is om naar kantoor te gaan), etc. Vergelijk het met de drukte op de baan, het verschil tussen 31 augustus en 1 september, er is niets anders die op 1 dag zoveel verschil kan maken in ons land. En die toenemende drukte is niet allemaal rechtstreeks schoolgerelateerd, maar het hangt wel af van de scholen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Wéten jullie wel hoe het er op scholen aan toe gaat in coronatijden?
schoolgebouwen zijn neit structureel veranderd en er rijden niet ineens 6 of 7x zoveel bussen rond als anders.
dus als een 20tal 14jarigen op 5 minuten door een 80cm brede deur de klas inhollen dan is dat structureel onveilig.
Dat ge in de klas dan uit mekaar zit speelt geen rol, dat heft het gevaar vd 80cm brede deur niet op.
Wat testen betreft: kinderen worden wél getest.
yep, de symptomatische kinderen, perfect wetende dat 95% vd besmette kinderen GEEN symptomen ontwikkeld.
is er al 1 school collectief en compleet getest? leerlinge leerkrachten en al het onderrstuendend personeel om een idee te krijgen over de besmettingsgraad?
Datzelfde OV wordt ook gebruikt door niet-scholieren, dus dat is voor iedereen een probleem. Niet enkel voor schoolgaande jeugd.
???
dat het OV voor andere groepen, longpatienten bv, veel gevaarlijker is als voor kinderen zal niemand ontkennen denk ik :)
maar opnieuw, een schooldag is het hele plaatje, niet enkel de stukjes die in je kraam passen.
als 18 vj 20 deelaspecten structureel onveilig zijn dan is uw schooldag per definitie onveilig en lopen de ouders en de grootouders van die kinderen serieuze risico's
De echt leuke periode komt nu: buiten echt koud. Hoe realistisch is het dan om ramen & deuren open te houden...
dus is het per definitie onveilig?
veel mensen vierden thuis en weinig bezoeken. Daar hoef je geen 10 dagen op te wachten, denk ik?
na politieke onderhandelingen heeft men nu de quarantaine op 7 dagen gelegd.
In Azie zijn er landen die heel hardnekkig aan de 14 dagen blijven vasthouden. Waarom denk je?
Vaak zijn het landen die het redelijk goed doen qua covid-aanpak (dus niet de dictaturen). Doet dat echt geen belletje rinkelen? In Blegie verandert die periode elke week denk ik.
Er wordt wat geroepen over scholen, maar niemand die echt naar de cijfers wil kijken blijkbaar?
men manipuleert cijfers, n.
dit doet men om politieke redenen maar heeft andere nare bijkomende gevolgen. OA mutaties die onder de radar blijven en onder die bevolkingsgroep kunnen blijven woekeren. (zoals de hyperbesmettelijke nu).
Jefm
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

Ondertussen begint de sportwereld zich weer te verzetten.

Japan wilt de 14 dagen quarantaine in stand houden voor alle sporters die naar de olympische spelen gaan.
Maar de sportbonden zien liever een kortere periode, zodat ze voordien ook nog op andere wedstrijden poen kunnen scheppen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Jefm schreef:Ondertussen begint de sportwereld zich weer te verzetten.

Japan wilt de 14 dagen quarantaine in stand houden voor alle sporters die naar de olympische spelen gaan.
Maar de sportbonden zien liever een kortere periode, zodat ze voordien ook nog op andere wedstrijden poen kunnen scheppen.
Sport staat boven corona. Dat zal hier niet anders zijn. Ze zullen wel toegeven aan de druk.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Je moet het heropenen van de scholen positief bekijken. De kinderen worden nauwelijks ziek van het virus, m.a.w. zijn ze interessant om het percentage immuniteit omhoog te krikken. Zeker omdat ze de huidige vaccins nog niet mogen krijgen.
Laat de scholen dus maar zsm opengaan.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

svermassen schreef:Wacht maar in de komende weken met al de vakantiegangers.
Golf 3 komt eraan ...

Het hoeven niet veel te zijn, maar als ze de varianten meebrengen dan zijn we terug vertrokken.
Verplichte quarantine en coronatest zie ik nu net.
Wie zegt dat die allemaal in hun kot blijven ...
Ik heb er genoeg gezien die in quarantine moesten blijven en die ik later in een supermarkt tegenkwam ...

En eigenlijk zouden ze moeten verplichten dat ze de volle pot betalen.
Ja en "golf 3" zal vele malen weer erger zijn. En daarbij nog eens de extra-economische schade.

Ik zie echt niet in waarom Europa niet besloten heeft gewoon reizen te verbieden binnen en buiten de EU. Dat de Belgische regering niet de moed heeft om dit te doen, vind ik normaal. Er had een Europese regelgeving kunnen komen opdat onze politici daar konden achter weg steken.

Niet alleen België als overheid faalt, ook Europa eens te meer. En ook hier zeker niet de eerste keer. Nochtans betalen we er genoeg voor ...
1207
Elite Poster
Elite Poster

Raketisch schreef:Je moet het heropenen van de scholen positief bekijken. .
de vorige keer moest men de parking ombouwen tot een tentenkamp om er coronapatienten te leggen, luik dacht ik.
in Italië krijg je dan zuurstof op de parking, ook daar was dat een dikke maand na de zomervakantie.

ik weet neit in hoever je dat positief mag noemen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:schoolgebouwen zijn neit structureel veranderd en er rijden niet ineens 6 of 7x zoveel bussen rond als anders.
dus als een 20tal 14jarigen op 5 minuten door een 80cm brede deur de klas inhollen dan is dat structureel onveilig.
Dat ge in de klas dan uit mekaar zit speelt geen rol, dat heft het gevaar vd 80cm brede deur niet op.
En waarom is "een smalle deur" in een klas een probleem, maar in een winkel (Primark, Action) niet? Daar komen wel meer dan 20 mensen op 5 minuten binnen hoor :). Allen met mondmasker trouwens. Hoeveel plaats zou er zijn in de wachtrij in de luchthaven van Charleroi, als iedereen daar op elkaar gepakt staat te wachten.
Waarom is het OV het probleem van het onderwijs en niet van het OV zelf? Waarom mag iedereen op elkaar gepropt zitten op het OV, behalve als het om schoolgaande jeugd gaat?
Wat testen betreft: kinderen worden wél getest.
yep, de symptomatische kinderen, perfect wetende dat 95% vd besmette kinderen GEEN symptomen ontwikkeld.
is er al 1 school collectief en compleet getest? leerlinge leerkrachten en al het onderrstuendend personeel om een idee te krijgen over de besmettingsgraad?
Link?
Iedereen wordt getest, ook asymptomatische kinderen.
Ventilatie zal alvast moeilijker worden: klagende kinderen :).
men manipuleert cijfers
Dan wordt het lastig om te blijven praten, als we het al niet eens zijn over welke cijfers te volgen.

@golf3
Als je terugkomt met het vliegtuig of de trein, moet je PLF invullen. Met de auto is er niets aan de hand.
Gaan we echt gewoon willens-nillens naar een replay van maart?

En dan hebben we het nog niet gehad over
- opvolging PLF
- uitzonderingen op de quarantaine: werknemers uit essentiële beroepen, studenten die een examen moeten afleggen en inwoners die moeten reizen voor professionele doeleinden

Dus uit een rode zone ben je gevaarlijk of verdacht, behalve als je een verpleegster, een student of een "zakenman" bent :)?
Al die bedrijven die nu toe zijn en klagen dat de compensatie niet genoeg is, moeten nu toch kwaad worden? Met dat soort fratsen gaat de 2de golf langer duren of gaan we los naar een 3de golf.
Als de skiërs de Zuid-Afrikaanse of UK-variant meebrengen, zit het spel op de wagen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Waarom is het OV het probleem van het onderwijs en niet van het OV zelf? Waarom mag iedereen op elkaar gepropt zitten op het OV, behalve als het om schoolgaande jeugd gaat?
Volgepropt OV is altijd een probleem, en een fout en de verantwoordelijkheid van de organisator die hierop moet toezien. Maar het helpt niet als de helft van de buspopulatie geen masker draagt op basis van een arbitraire grens waarbij een minuut later geboren al het verschil kan maken tussen masker of niet.
heist_175 schreef:Link?
Graag had ik eens geweten hoeveel testen er de voorbije 7 dagen gebeurd zijn bij 0-9 en 10-19 en hoeveel testen positief zijn. Niet de positiviteitsratio, wan daaruit kan ik noch het ene noch het andere afleiden. Ik wil zelf de positviteitsratio kunnen berekenen. Kan jij mij zeggen waar ik die informatie kan vinden?
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
Ventilatie zal alvast moeilijker worden: klagende kinderen :)..
klagende kinderen is tenslotte veel erger als beademd worden op de parking van ziekenhuizen,

ge verschuift graag doelpalen en kun je nu eens aangeven hoeveel vd 2 à) 2,5 miljoen mensen in het onderwijs reeds getest werden?
Hoeveel scholen volledig getest werden? Ik vind het echt niet.

luchthaven zie ik graagdichtgaan en en winkel kan perfect op afspraak werken.
elk kind een half uur les en dan switchen met de volgende? ik vrees ervoor
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

1207 schrijft: ...Is er al 1 school collectief en compleet getest?

Natuurlijk niet, want zoiets vraagt een intelligente aanpak! In een landje dat denkt 6 regeringen nodig te hebben is problemen "intelligent" aanpakken geen optie uiteraard. We hadden maanden nodig om de eerste 10.000 doden te tellen, nu zien we het cijfer van 20.000 doden opdoemen in amper 2 maanden tijd :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Opinie leerkracht secundair onderwijs:
Het gros van de jeugd heeft tijdens de eerste lockdown voor het eerst geleerd werk te plannen of heeft gemerkt hoe fijn het is dieper in te ‘zoomen’ op leerstof die ze echt interessant vonden. Er waren genoeg voorbeelden van veerkracht en leervoorsprong. (...) Na de zomervakantie verscheen dat toverwoord: leerachterstand. Maar in de leraarskamer hoorde je al snel dat iedereen voor stond op zijn of haar programma: geen schooluitstappen, geen sportdag, geen filmforum, … alle lessen waren gegeven. Die nieuwe zelfredzaamheid werd meteen van tafel geveegd en er werd alleen op het negatieve gefocust, de leerachterstand. Je moet al veel karakter hebben om daar niet gedemotiveerd van te raken. Van gemiste leerkansen gesproken. (...) Bij de klassenraden bleek dat veel leerlingen het er slecht van afbrachten. Hoge werkdruk zonder ontspanning: dat werkt niet, dat weet iedereen.
De leerkracht geeft aan dat er in september plots een vreemde wind door het onderwijs waaide. Er was "leerachterstand", dat werd toch door Weyts telkens gezegd in de media. De zelfredzaamheid van de eerste lockdown was plots ongewenst, en er moest keihard gewerkt worden, terwijl ontspanning ook niet meer mocht. De demotivatie in de klas nam door die hoge werkdruk alleen maar toe. De gevolgen voor de kwaliteit zijn navenant. Veel leerlingen brachten het er dit semester slecht vanaf, en de oorzaak wijst ze niet toe aan leerachterstand.

Dit bevestigt nog eens de resultaten van de enquete afgenomen door de Vlaamse Scholierenkoepel waarbij de meerderheid van de leerlingen vragen voor meer afstandsonderwijs omdat ze die vorm van lesgeven aangenamer en productiever vinden dan fysiek contactonderwijs.

Electoraal bekeken zijn de ouders de talrijkste en dus meest interessante groep van stakeholders binnen het onderwijs. De minister hoopt dat ze hem electoraal gaan belonen als hij kost wat kost de scholen openhoudt, want er is "leerachterstand" en hij lost het op. Naar de electoraal weinig interessante leerlingen en leerkrachten, die een andere realiteit vertellen, luistert hij niet. De motivering en kwaliteit binnen het onderwijs, die zakte rustig verder. Een ministerspostje behouden na de volgende verkiezingen, dàt is waar hij wakker van ligt.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

heist_175 schreef:Een school is toch verschillend van andere activiteiten, omdat je de kinderen heel nabij zijn én de oudere mensen (leerkrachten dus) heel makkelijk afstand kunnen houden (behalve kleuter).
Een school is niet verschillend van andere activiteiten op maatschappelijk niveau. Je brengt mensen samen. Punt. Het contact is ook niet beperkt tot kind-kind of leerkracht-kind, maar ook leerkracht-leerkracht, leerkracht-kind en tenslotte kind-familie en leerkracht-familie. Wat dat betreft is het niet anders dan eender welke andere werkomgeving, met dien verstande dat er daadwerkelijk mensen op de werkvloer aanwezig zijn.
heist_175 schreef:Uit de teststrategie in BE kan je afleiden dat kinderen minder besmet raken en uit de onderzoeken blijkt dat ze minder verspreiden.

Teststrategie? Meen je dat nu echt? Welke?

En hoe dikwijls moeten we nu nog uitleggen dat "minder besmet raken" in een biologische overdracht achteraf wel eens "meer besmet raken" betekent?
Een kind dat dan toch besmet geraakt een hele familie aansteekt? Dat "3% van de besmetingen", meer uitmaken in de uiteindelijke problematiek? 1 kind kan 1 of meer volwassenen aansteken, en die volwassenen kunnen dan nog een pak meer mensen aansteken? Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
Dat 3% van de besmettingen niet gelijk staat aan 3% van de problematiek? Zo werkt de biologie niet hoor.
-rocK!
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:En uiteraard moet er opvang voorzien worden voor kinderen van ouders met beroepen waar thuiswerken gewoon niet kan. Maar enkel die kinderen dan, en zonder uitzonderingen.
Weer eentje die denkt dat je zomaar kan thuiswerken met kinderen in huis en daarbovenop nog helpen in de leerstof. Ik vraag me af in welke utopie sommige leven.

Nu moet de volledige samenleving op de blaren zitten voor die idioten die wouden gaan skiën, echt fantastisch. Maar ale, we hebben toch een weekje vertier gehad hé.
~ Thincentre Tiny m710q: VMWare Workstation running HomeAssistant | InfluxDB | Grafana | PiHole
~ Proximus @ 100/35, local network running Ubiquiti EdgeRouter 10X with 5 Unifi AP-Lites
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Waarom is het OV het probleem van het onderwijs en niet van het OV zelf? Waarom mag iedereen op elkaar gepropt zitten op het OV, behalve als het om schoolgaande jeugd gaat?
Volgepropt OV is altijd een probleem, en een fout en de verantwoordelijkheid van de organisator die hierop moet toezien. Maar het helpt niet als de helft van de buspopulatie geen masker draagt op basis van een arbitraire grens waarbij een minuut later geboren al het verschil kan maken tussen masker of niet.
Want het OV zit vol met 6-12jarigen die alleen naar school gaan :)?

Als het OV een probleem is (wat het volgens mij is, maar goed), waarom wordt dat dan niet aangepakt?
Waarom scholen aanpakken voor iets wat niet hun probleem is? Op de school waar mijn kinderen gaan, komen misschien maar 30 leerlingen met de bus, waarom de andere 400 (basisschool) kinderen straffen?
heist_175 schreef:Link?
Graag had ik eens geweten hoeveel testen er de voorbije 7 dagen gebeurd zijn bij 0-9 en 10-19 en hoeveel testen positief zijn. Niet de positiviteitsratio, wan daaruit kan ik noch het ene noch het andere afleiden. Ik wil zelf de positviteitsratio kunnen berekenen. Kan jij mij zeggen waar ik die informatie kan vinden?
Nu moet ik plots data gaan toveren ofzo?
Ik heb nooit beweerd over andere data te beschikken dan de rest van de bevolking :).
https://datastudio.google.com/embed/u/0 ... page/cUWaB
1207 schreef:kun je nu eens aangeven hoeveel vd 2 à) 2,5 miljoen mensen in het onderwijs reeds getest werden?
Hoeveel scholen volledig getest werden? Ik vind het echt niet.
Opnieuw: moet ik data gaan verzinnen ofzo?
Hoeveel bedrijven zijn er al volledig getest, hoeveel ziekenhuizen, hoeveel WZC, ...?
Geen idee hoe je aan 2,5miljoen komt? Met Wallonië erbij misschien?
https://publicaties.vlaanderen.be/download-file/39987
+/- 1,2miljoen kinderen (basis + secundair)
+/- 200K personeel
Bij de klassenraden bleek dat veel leerlingen het er slecht van afbrachten.
Dus ze pleit voor mildheid maar durft niet zeggen dat er een leerachterstand is. De tijd (niet de krant) zal uitmaken of de dame gelijk had. Misschien focust ze zich enkel op de bovenkant (wit, hoger opgeleide ouders). Bij minder fortuinlijke (zowel geldelijk - inkomen ouders - als qua kansen) gaat het er anders aan toe. We zullen wachten op geconsolideerde studies, maar dat er achterstand is, staat voor mij als een paal boven water. Met mijn vrouw in het secundair en goede contacten in het onderwijs durf ik dat - voorlopig zonder studie - echt wel stellen.
Overigens is de opiniebijdrage van DeTijd ook maar dat: anekdotiek.

Hier pleiten ze ook voor mildheid, dat zal niet zijn omdat ze overal voorop lopen op het leerprogramma hé :)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201216_97984096
De kinderrechtencommissaris pleit voor mildheid. ‘Ik hoop dat klassenraden geen drastische beslissingen nemen.’
Ook Gent fantaseert waarschijnlijk?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201119_98115617
De stad Gent maakt een miljoen euro vrij om de leerachterstand weg te werken die corona heeft veroorzaakt bij kinderen.
Of deze bijdrage van het CLB:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201117_98086827
Voor sterkere leerlingen kan het misschien lukken om die achterstand weg te werken. Bij leerlingen die iets moeilijker leren of in een lastigere thuissituatie zitten, is de kans kleiner. De pandemie is ook nog niet gaan liggen. Wat met leerlingen die het thuis niet zo breed hebben en geen eigen computer hebben?
petrol242 schreef:
heist_175 schreef:Een school is toch verschillend van andere activiteiten, omdat je de kinderen heel nabij zijn én de oudere mensen (leerkrachten dus) heel makkelijk afstand kunnen houden (behalve kleuter).
Een school is niet verschillend van andere activiteiten op maatschappelijk niveau. Je brengt mensen samen. Punt. Het contact is ook niet beperkt tot kind-kind of leerkracht-kind, maar ook leerkracht-leerkracht, leerkracht-kind en tenslotte kind-familie en leerkracht-familie. Wat dat betreft is het niet anders dan eender welke andere werkomgeving, met dien verstande dat er daadwerkelijk mensen op de werkvloer aanwezig zijn.
Is dat dezelfde logica als hier door sommigen bepleit qua OV? Het OV is enkel een probleem voor schoolgaande jeugd en niet voor alle andere "toepassingen"?
Is aanwezigheid op de werkvloer voor alle sectoren prima, behalve in het onderwijs? Alle fabrieken terug dicht dan maar? Of zijn er in fabrieken géén besmettingen, maar magischerwijze in het onderwijs wel? Qua logica kan dat tellen :)!
Er zijn al (Belgische) studies verschenen over wie besmet er wie en daaruit blijkt telkens dat er op scholen weinig besmettingen plaatsvinden.
heist_175 schreef:Uit de teststrategie in BE kan je afleiden dat kinderen minder besmet raken en uit de onderzoeken blijkt dat ze minder verspreiden.

Teststrategie? Meen je dat nu echt? Welke?
Het zou kunnen dat de strategie u niet aanspreekt, maar er is wel een strategie :).
https://www.info-coronavirus.be/nl/news ... ie-23-nov/

En hoe dikwijls moeten we nu nog uitleggen dat "minder besmet raken" in een biologische overdracht achteraf wel eens "meer besmet raken" betekent?
Een kind dat dan toch besmet geraakt een hele familie aansteekt? Dat "3% van de besmetingen", meer uitmaken in de uiteindelijke problematiek? 1 kind kan 1 of meer volwassenen aansteken, en die volwassenen kunnen dan nog een pak meer mensen aansteken? Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
Dat 3% van de besmettingen niet gelijk staat aan 3% van de problematiek? Zo werkt de biologie niet hoor.[/quote]
Laten we ons zeker focussen op die 3% besmettingen en de 97% andere besmettingen gewoon vergeten. Hey, we willen de scholen toch toe houden niet? Dan zijn alle argumenten goed :bdaysmile: .
Uw stelling is natuurlijk correct, maar geldt net zo goed voor de 97% andere besmettingen. Dus bij gebrek aan betere cijfers lijkt het me geen slecht idee om met de besmettingscijfers te werken. De rest blijft gissen...

Ondertussen mag besmet zorgpersoneel gewoon gaan werken, niemand die erom maalt.
Zelfs bij de strengere regels rond terugkeerders mag zorgpersoneel wél besmettingen verspreiden (in een gevoelige context dan nog: WZC, ziekenhuizen)!

@reizigers
Goed idee! Laten we 1,2miljoen kinderen (en 670K gezinnen en 1,4miljoen ouders*) treffen en dus onze collectieve toekomst in Vlaanderen, bij gebrek aan andere grondstoffen. Gewoon zodat de egoïsten die wél zijn gaan skiën (het was overigens niet strict verboden) het niet te lastig hebben.
Dat is hoe sommigen solidariteit zien. :roll:

1,2 miljoen kinderen
670K gezinnen (gemiddelde gezinsgrootte 1,79 kinderen per gezin: https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/ ... 20kinderen.
1,4 miljoen ouders -> beide ouders "getroffen"
1207
Elite Poster
Elite Poster

-rocK! schreef: Weer eentje die denkt dat je zomaar kan thuiswerken met kinderen ...
ik denk dat niemand zegt dat dit zomaar kan of makkelijk is (om 1001 redenen). Zoals vaker gezegd is het voor niemand makkelijk

heist
vervoer naar school is een integraal onderdeel van een schooldag. je mag zeggen dat dit neit het probleem vh onderwijs is maar dat is hooguit leuk voor Terzake. Voor het virus voldoet een bus in de spits aan de 3 basisvoorwaarden voor een maximale verspreiding. Een hoop volk, te lang samen in een te kleine ruimte.

leuke link dat dashboard cmaar dat is de vraag niet.
je moet geen data verzinnen, je mag ook toegeven dat de overheid zich daar neit mee bezig houdt of, om politieke redenen, niet wil weten hoe het gesteld is bij de kinderen wat covid betreft.

leerachterstand?
of je nu op je 6e of je 7e aan het 1e leerjaar begint
Of je nu op je 13e ipv je 12e aan het middelbaar begint
of je nu op je 18e of 19e aan e unief begint
...

speelt geen rol. in het slechtste geval laat je iedereen collectief dubbelen en is je leerachterstand verdwenen. onderwijs is een cultureel gegeven,
Laatst gewijzigd door 1207 31 dec 2020, 10:45, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De cijfrs zakken niet maar stabiliseren.

positiviteitsratio is nog steeds evenveel en zakt nauwelijks. Ik snap niet waarom de media zegt dat de cijfers zakken :bang:
Het aandeel positieve testen daalt licht en zit nu op 7,14 procent. Dat wil zeggen dat van alle 100 afgenomen coronatesten er gemiddeld 7,14 positief blijken te zijn. Het gaat om een daling van 0,5 procent.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik vind het ook weer allemaal nogal voorbarig. Zie ook Van Gucht die in laatste update zegt dat het de goede kant op gaat omdat we ons met Kerst goed aan de regels gehouden hebben. Hoezo... dat was minder dan een week geleden en ik dacht dat de incubatie-tijd 1 à 2 weken was ? Dus het effect van Kerst gaan we pas de komende dagen beginnen zien, toch ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Met al die feestdagen vermoed dat we nu eerder met een vergroting van het weekendeffect zitten, dan met een zware daling.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Als het OV een probleem is (wat het volgens mij is, maar goed), waarom wordt dat dan niet aangepakt?
Waarom scholen aanpakken voor iets wat niet hun probleem is? Op de school waar mijn kinderen gaan, komen misschien maar 30 leerlingen met de bus, waarom de andere 400 (basisschool) kinderen straffen?
Een terechte opmerking maar er zijn bijvoorbeeld genoeg HORECA gelegenheden waar er geen probleem is (deftig restaurant versus druk café) die ook allemaal moeten sluiten. Ik vrees dat het een beetje de bluts met de buil is... met de nieuwe Britse variant worden kinderen trouwens harder getroffen dus het is gewoon een realiteit die we onder ogen moeten zien. Van alle andere excuses trekt het virus zich op zich toch niets aan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Ik vind het ook weer allemaal nogal voorbarig. Zie ook Van Gucht die in laatste update zegt dat het de goede kant op gaat omdat we ons met Kerst goed aan de regels gehouden hebben. Hoezo... dat was minder dan een week geleden en ik dacht dat de incubatie-tijd 1 à 2 weken was ? Dus het effect van Kerst gaan we pas de komende dagen beginnen zien, toch ?
Hij kan idd ook wel een beetje met de wind draaien soms. Als het slecht is gaan we het pas na twee weken zien, als het goed is zien we het quasi direct.

Soit, ik denk niet dat hij weet wat de gevolgen zijn, ik denk dat hij gewoon wat moed probeert in te spreken om het nu ook voor nieuwjaar de inspanningen niet te laten vallen. Vergeet niet, die man moet vooral de agenda van de overheid verkopen.
Stroper schreef:Met al die feestdagen vermoed dat we nu eerder met een vergroting van het weekendeffect zitten, dan met een zware daling.
Wat we idd zien is dat het aantal testen al een tijdje aan het dalen is maar vooral de laatste dagen plots drastisch afneemt. Volgens de ene omdat er veel minder getest moet worden want niemand raakt nog besmet (rector UGent denkt daar het zijne over), volgens de andere omdat de labo's tussen kerst en nieuw, net zoals de rest van het land, gewoon op een laag pitje draaien, om nog niet te zeggen dat het grootste labo van Antwerpen totaal plat ligt momenteel. We zullen het in januari wel weten.
Stroper schreef:Met al die feestdagen vermoed dat we nu eerder met een vergroting van het weekendeffect zitten, dan met een zware daling.
Dat denk ik eigenlijk ook wel, volgens mij is heel de kerstvakantie weekendeffect.
boonpwnz schreef:Ik snap niet waarom de media zegt dat de cijfers zakken :bang:
Aantal testen gaat omlaag + positiveitsratio blijft quasi gelijk = aantal absolute gevallen gaat omlaag samen met het aantal testen. De media kijken niet verder dan dat.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 31 dec 2020, 11:39, in totaal 1 gewijzigd.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

heist_175 schreef: Waarom scholen aanpakken voor iets wat niet hun probleem is? Op de school waar mijn kinderen gaan, komen misschien maar 30 leerlingen met de bus, waarom de andere 400 (basisschool) kinderen straffen?
Omdat het probleem bij de scholen niet alleen het OV is. Omdat scholen in de optelsom van 'het probleem' zitten. Met alle argumenten, van fabrieken tot openbaar vervoer, zorg,... ben ik het 100% met je eens. Die problematiek heb ik hier al genoeg aangebracht dacht ik.

Maar het opdelen van onze maatschappij in kleine stukken,zoals de scholen, de horeca, de winkels,... en die dan gaan analyseren heeft totaal geen zin. Er is maar één manier van aanpak en dat is mensen, van klein tot groot, zo ver mogelijk uit elkaar houden tot we op een aanvaardbaar niveau zitten om elke broeihaard in de kiem te smoren. Maar de inrichting van onze maatschappij laat dat niet toe. Ook dat begrijp ik. Niemand staat te springen om de scholen dicht te houden of de fabrieken te sluiten. Maar het is de enigste optie, hoe erg we dat ook allemaal vinden. Nu surfen we van vakantie naar vakantie, en daar bedoel ik niet alleen de scholen mee, en modderen maar wat aan.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

I.v.m. de leerachterstand.
Waarom krijgen mijn kinderen dit jaar nog steeds vakken als Godsdienst?
Dat ze die tijd dan gebruiken om de belangrijke vakken te geven.
En je er iets over durft te zeggen... maar ja, we zijn een Katholieke school :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ik vroeg letterlijk "niet de positiviteitsratio". Hij geeft me de positiviteitsratio :cry:
svermassen schreef: En je er iets over durft te zeggen... maar ja, we zijn een Katholieke school :bang:
Vrijheid van onderwijs, mijn beste. Vroeger meermaals hard voor gevochten hoor, en niet zonder reden. Dat de staat veel zever kan verkopen in haar eigen onderwijs, hadden ze toen ook al in de mot.

Misschien dat het katholieke niet meer zo relevant is als toen (Christelijke waarden des te meer), maar als je dit aan de kant schuift, open je het pad naar een monopolie voor staatsonderwijs, wat een propagandamiddel is bij uitstek zoals bepaalde andere landen demonstreren. Het is belangrijk dat de overheid geen monopolie krijgt op onderwijs, en dat overstijgt COVID. We hebben al genoeg grondwettelijke vrijheden afgegeven de laatste maanden. Beeld je in dat er geen incompetentiefilter meer zou bestaan tussen een miljoen kinderen en iemand die 8 jaar nodig had voor z'n diploma Pol & Soc, dat zou ons onderwijs geen goed doen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Wat we idd zien is dat het aantal testen al een tijdje aan het dalen is maar vooral de laatste dagen plots drastisch afneemt..
ni onlogisch hé
laat je de laatste dagen testen en positief betekent jezelf opsluiten tijdens nieuwjaar.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

svermassen schreef:I.v.m. de leerachterstand.
Waarom krijgen mijn kinderen dit jaar nog steeds vakken als Godsdienst?
Dat ze die tijd dan gebruiken om de belangrijke vakken te geven.
En je er iets over durft te zeggen... maar ja, we zijn een Katholieke school :bang:
Op een katholieke school is godsdienst lijkt me geen overbodig vak. Uiteindelijk kies je voor de katholieke normen en waarden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik val toch van mijn stoel ze, leerachterstand ontkennen maar wel godsdienst essentieel vinden en boven COVID plaatsen (de zuilen dan toch). Ik ben niet alleen van mijn stoel gevallen, ik lig nu ook te rollen van het lachen :lol:
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:
svermassen schreef:I.v.m. de leerachterstand.
...
Op een katholieke school is godsdienst lijkt me geen overbodig vak. Uiteindelijk kies je voor de katholieke normen en waarden.
Tuurlijk, dat snappen wij ook.
Maar als er toch leerachterstand is, gebruik de godsdiensturen en knutseluren voor wiskunde of taal.
Die laatste 2 lijken ons toch nog iets belangrijker :-D
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: Maar als er toch leerachterstand is, gebruik de godsdiensturen en knutseluren voor wiskunde of taal.
Die laatste 2 lijken ons toch nog iets belangrijker :-D
Allez, hierboven quoteer ik een leerkracht die zegt dat veel leerlingen het dit semester er niet goed vanaf gebracht hebben. Niet door leerachterstand, wel doordat er zo gefocust werd daarop, waardoor er van de zelfredzaamheid die de leerlingen zo positief ervaren hebben geen sprake meer kon zijn want dat heeft zogezegd leerachterstand veroorzaakt. Dat ook geen ontspanning meer mogelijk is, zorgt in combinatie met de hoge werkdruk, voor een gebrek aan motivatie in de klas.

En jij wil die 2, TWEE, "chill"-uurtjes die ze krijgen per week, waar ze waarschijnlijk naar uitkijken omdat ze dan even kunnen uitblazen, ook weer vervangen door "werken werken werken"? :-( En wiskunde is "belangrijker" dan leren waarom je een ander moet kunnen vergeven voor zijn fouten ("wie zonder zonde is..."), waarom je moet delen met mensen die het minder goed hebben dan jij, waarom je respect moet opbrengen voor elk mensenleven, enzovoort? :cry:

Ik weet niet wanneer jij opgegroeid bent, maar de tijd dat godsdienst nog bijbelstudie was ligt al even achter ons. Godsdienst gaat vandaag vooral over de christelijke waarden, en ja er wordt daarbij verwezen naar de relevante passages in de Bijbel en er is al eens een misviering waar die waarden aan bod komen, maar de nadruk ligt vandaag op de waarden en niet meer op het institutionele.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik stel voor:

Iedereen die nu nog het land in komt (ter land, ter zee en in de lucht) met bussen naar leegstaande legerbarakken/kazernes/hotels, en dan 2 coronatesten op 1 week tijd). En die dagen dat ze niet werken moet door verlof ingevuld worden !
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

En hoe ga je dat organiseren op 3 dagen tijd :-D Want de meesten zijn zondagavond terug.

Om het nog niet te hebben over de herinneringen die "bussen naar leegstaande legerbarakken" bij sommigen gaan oproepen. We gaan weer een mooie beurt maken in de internationale media daarmee.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”