Foto's uit mappen halen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik stap over van Google foto's naar mijn 'eigen' programma op mijn NAS.

Ik downloadde al alle foto's van Google foto's maar blijkt dat alle foto's in aparte mapjes zitten. En dit telkens per dag. Dus heb ik een 365 tal mapjes per jaartal dat ik GF gebruikte...
In die mapjes zitten telkens een 5-tal foto's of video's maar ook de bijhorende metadata.

Is er ergens een programmaatje of misschien zelfs een soort keyboard shortcut om al die mappen leeg te maken? Dan kan ik snel die metadata wissen en heb ik puur de foto's over.
Ikzelf ben een Windows-gebruiker.

Googlen van dit 'probleem' levert niets op. En ik zou niet graag mijn vakantie opeisen aan die duizenden foto's te selecteren en in een mapje apart te zetten.
:P
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Total commander, doe Ctrl-toets-B en je merkt alle bestanden in die mappen op in 1 lijst, nadien selecteer je de files die je wil, je kan ze sorteren op estensie en selecteren met insert toets, met F5 Copieer je ze naar het andere venster.

Total commande kan je gratis gebruiken voor een tijdje.
Gluurbuur
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 mei 2014, 14:06
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

stybola schreef:Ik stap over van Google foto's naar mijn 'eigen' programma op mijn NAS.

Ik downloadde al alle foto's van Google foto's maar blijkt dat alle foto's in aparte mapjes zitten. En dit telkens per dag. Dus heb ik een 365 tal mapjes per jaartal dat ik GF gebruikte...
In die mapjes zitten telkens een 5-tal foto's of video's maar ook de bijhorende metadata.

Is er ergens een programmaatje of misschien zelfs een soort keyboard shortcut om al die mappen leeg te maken? Dan kan ik snel die metadata wissen en heb ik puur de foto's over.
Ikzelf ben een Windows-gebruiker.

Googlen van dit 'probleem' levert niets op. En ik zou niet graag mijn vakantie opeisen aan die duizenden foto's te selecteren en in een mapje apart te zetten.
:P
Dag Stybola,

Je kan met de software TreeSize gemakkelijk een locatie analyseren. TreeSize maakt een analyse van de folders en de bestanden daarin en geeft jou het overzicht. Vervolgens kan je via een move-commando de bestanden verplaatsen (al dan niet met folderstructuur) of duplicaten zoeken.

https://www.jam-software.com/

Verder kan je volgens mij ook met Robocopy en een combinatie van parameters en wildcards alle afbeeldingstypes kopieren naar een nieuwe locatie:

https://docs.microsoft.com/en-us/window ... s/robocopy

Robocopy zit volgens mij standaard op elke Windows PC.
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Daar heb je zelfs geen extra software voor nodig? Zoek met je gewone Windows Explorer naar de extentie (jpg? jpeg?) van je foto's van op het hoogste niveau van je export, je kan het desnoods per jaar of per 50/100/... folders doen. Selecteer dan alles (CTRL+A), knip (CTRL+X) en plak (CTRL+V) in een nieuwe aparte map. Et voila, alle foto's in 1 map die je dan in in je 'eigen' programma kan importeren.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik zal die software eens uitproberen, @selder het probleem is dat die metadata's enzo ook stukken in de naam hebben van JPG en JPEG.

Ik weet ook niet exact of het metadata is of iets anders? Ze zijn allemaal 836 bytes.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Naar alle waarschijnlijkheid hebben die bestandjes met de metadata toch niet de extentie JPG of JPEG? Dan zoek je toch gewoon op *.jpg of *.jpeg?
Nu ik erover nadenk is zoeken zelfs niet eens nodig, zoek gewoon naar * (ster) en sorteer de resultaten op bestandstype, daarna de "prentjes" selecteren, knippen en plakken. Of als je die folderstructuur wilt behouden, selecteer alles wat géén prentje is en delete it.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Gelukt met jullie snelle hulp!

Ik kopieerde alle bestanden met het programma: 'total commander', naar een nieuw overzichtelijk mapje.
Daar sorteerde ik op JSON want dat waren die soort van metadata bestandjes.

Bedankt aan jullie allen om de foto's eruit te filteren. :)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”