Een kennis van mij heeft een auto gekocht.
Persoon heeft geen rijbewijs.
Bedoeling zou zijn dat ik hem leer rijden met zijn wagen, eenmaal hij deze heeft.
Nu... door omstandigheden (oa de pandemie) heeft hij nog geen (voorlopig) rijbewijs.
Ik schat de kans reëel in dat op het moment dat zijn wagen geleverd wordt bij de dealer, hij nog steeds niet in het bezit zal zijn van een rijbewijs.
Welke opties zijn er allemaal mogelijk dan, behalve vragen aan de dealer om de wagen nog wat op stock te houden?
Ik weet dat je in het slechtste geval met een trailer de wagen wel kan verplaatsen tot op de oprit, maar aangezien zijn oprit publiekelijk toegankelijk is, mag de wagen daar niet blijven staan zonder nummerplaten (of verzekering).
Kortweg: is er een verzekering die wagens inschrijft waarbij de polishouder geen rijbewijs heeft?
Kans is klein... maar mogelijks hebben jullie nog ideetjes?
Auto inschrijven zonder rijbewijs
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
- Data technicus
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Auto in schrijven op de ouders en verzekering ook en als u kennis zijn voorlopig rijbewijs heeft bij op die verzekering zetten als 2de chauffeur en dan als hij zijn rijbewijs of voorlopig rijbewijs heeft behaalt auto over zetten van ouders naar hem.
Voor auto dan om te zetten zijn volgende documenten nodig en moeten samen bezorgd worden aan DIV:
- Het document “aanvraag tot inschrijving voertuig” , opgemaakt door de verzekeraar, met de vermelding dat het hier om een overdracht van vader of moeder op zoon gaat.
- Het origineel inschrijvingsformulier van de wagen
- Een uittreksel uit het geboorteregister (op de gemeente te halen)
- Identiteitskaart van zowel jou als je papa of mama
- Een schriftelijke verklaring op papier van je papa dat hij je toestemming geeft om de wagen op jouw naam te laten omzetten
Voor auto dan om te zetten zijn volgende documenten nodig en moeten samen bezorgd worden aan DIV:
- Het document “aanvraag tot inschrijving voertuig” , opgemaakt door de verzekeraar, met de vermelding dat het hier om een overdracht van vader of moeder op zoon gaat.
- Het origineel inschrijvingsformulier van de wagen
- Een uittreksel uit het geboorteregister (op de gemeente te halen)
- Identiteitskaart van zowel jou als je papa of mama
- Een schriftelijke verklaring op papier van je papa dat hij je toestemming geeft om de wagen op jouw naam te laten omzetten
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Misschien eens een verzekering(sagent) bellen?
Ik kan me niet herinneren een rijbewijs te moeten voorleggen om een auto te verzekeren.
Op privé terrein kan je toch perfect een auto ztten, zelfs zonder nr platen? Eventueel vragen aan de garage om z-platen te gebruiken om de auto tot zijn oprit te verrijden?
Ik kan me niet herinneren een rijbewijs te moeten voorleggen om een auto te verzekeren.
Op privé terrein kan je toch perfect een auto ztten, zelfs zonder nr platen? Eventueel vragen aan de garage om z-platen te gebruiken om de auto tot zijn oprit te verrijden?
Auto steeds inschrijven op naam van de eigenaar!
Voor de bestuurder de persoon opgeven die het meest met de auto zal rijden.
Indien u de vaste begeleider zal zijn, dient u dit te zijn.
Pas op het moment dat men een definitief rijbewijs heeft moet men als bestuurder vermeld worden.
Voor de bestuurder de persoon opgeven die het meest met de auto zal rijden.
Indien u de vaste begeleider zal zijn, dient u dit te zijn.
Pas op het moment dat men een definitief rijbewijs heeft moet men als bestuurder vermeld worden.
Lokale politie reglementen kunnen dit verbieden.cadsite schreef: Op privé terrein kan je toch perfect een auto ztten, zelfs zonder nr platen?
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ja ok..Jefm schreef:Lokale politie reglementen kunnen dit verbieden.cadsite schreef: Op privé terrein kan je toch perfect een auto ztten, zelfs zonder nr platen?
Je hebt de letter van de wet en de geest van de wet.
Het is overduidelijk dat dit soort verbod er is om Onslow toestanden te vermijden.
Een gloednieuwe wagen op een oprit zal echt niet hungrootste zorg zijn.
Maar inderdaad. Zeker inschrijven op naam van eigenaar.
Ivm verzekering. Gewoon voorleggen en open kaart spelen bij verzekeringsmaatschappij of makelaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
De auto kan ingeschreven worden op naam van de eigenaar. Daar voor is geen rijbewijs nodig.
Wel een verzekering. Maar die moet NIET op de naam van dezelfde eigenaar staan.
De verzekering kan dus wel op naam van de ouders of iemand anders. Dit moet geregeld worden met een goede makelaar.
Mijn buren hebben dit zo gedaan.
Wel een verzekering. Maar die moet NIET op de naam van dezelfde eigenaar staan.
De verzekering kan dus wel op naam van de ouders of iemand anders. Dit moet geregeld worden met een goede makelaar.
Mijn buren hebben dit zo gedaan.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
In 2004 heb ik 2 maanden een tweedehands auto zonder platen of inschrijving op mijn oprit laten staan. Deze wel verzekerd via een makelaar. Een paar dagen voor het inleveren van mijn firmawagen deze laten inschrijven en zelf platen opgehaald (kan volgens mij tegenwoordig alleen maar via een makelaar/verzekeringsmaatschappij).
Zolang een auto niet op de openbare weg staat/rijdt hoeft deze niet ingeschreven of verzekerd te zijn en kun je zonder rijbewijs een auto bezitten.
Zolang een auto niet op de openbare weg staat/rijdt hoeft deze niet ingeschreven of verzekerd te zijn en kun je zonder rijbewijs een auto bezitten.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Ook nog even opmerken dat eigenaar zijn van een auto en op wiens naam die is ingeschreven eigenlijk ook los van elkaar staan. Dat een voertuig op u naam is ingeschreven is eigenlijk geen bewijs van eigendom. Wel mee eens dat het best om dat gelijk te houden.
De persoon op wiens naam het voertuig is ingeschreven gaat wel de belastingen mogen betalen. En die gaat beginnen te lopen vanaf de datum van inschrijving.
De persoon op wiens naam het voertuig is ingeschreven gaat wel de belastingen mogen betalen. En die gaat beginnen te lopen vanaf de datum van inschrijving.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
Ik ken de situatie (leeftijd ed) van uw kennis niet... Gewoonlijk zetten kinderen hun eerste auto (of gesponsorde auto tegenwoordig ) of toch zeker de verzekering op naam van een van de ouders. Al dan niet de verzekering ingelicht van een 2de/occasionele bestuurder. De 'hoofdbestuurder' (= verkzekeringsnemer) komt dan niet overeen met de werkelijkheid dus voor mij een grijze/vage constructie maar volgens mij wel meest gebruikte.
In alle geval goed informeren bij de makelaar ... occasionele/2de bestuurder heeft niet bij elke maatschappij dezelfde definitie blijkbaar .
In alle geval goed informeren bij de makelaar ... occasionele/2de bestuurder heeft niet bij elke maatschappij dezelfde definitie blijkbaar .
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
@TS: het zou je sieren mocht je enige duidelijkheid scheppen. In de titel gaat het over het inschrijven van een auto, wat nog altijd via het DIV gebeurt en in het artikel zelf heb je het over de verzekering??? Een auto wordt toch niet ingeschreven via de verzekering?? Het roze formulier voor de inschrijving kan je langs verschillende kanalen bemachtigen, niet alleen via de verzekering.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Fout. Je kan het formulier zelf aan de DIV bezorgen zonder dat je beroep doet op een verzekeraar.Jefm schreef:Voor de inschrijving van een voertuig heb je altijd een bewijs van verzekering nodig,
anders zal DIV de inschrijving weigeren
https://tweedehands.auto/hoe-auto-inschrijven/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
- Data technicus
- Pro Member
@Jefm heeft gelijk kijk maar hier.Jack Daniels schreef:Fout. Je kan het formulier zelf aan de DIV bezorgen zonder dat je beroep doet op een verzekeraar.Jefm schreef:Voor de inschrijving van een voertuig heb je altijd een bewijs van verzekering nodig,
anders zal DIV de inschrijving weigeren
https://tweedehands.auto/hoe-auto-inschrijven/
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... gen/webdiv
-
- Elite Poster
Om een wagen in te schrijven heb je een verzekering BA nodig, anders wordt deze gewoon niet ingeschreven.Jack Daniels schreef:@TS: het zou je sieren mocht je enige duidelijkheid scheppen. In de titel gaat het over het inschrijven van een auto, wat nog altijd via het DIV gebeurt en in het artikel zelf heb je het over de verzekering??? Een auto wordt toch niet ingeschreven via de verzekering?? Het roze formulier voor de inschrijving kan je langs verschillende kanalen bemachtigen, niet alleen via de verzekering.
Maar ik zie dat dit ondertussen hierboven al aangehaald is.
Even wat extra details omdat het gevraagd werd:
Kennis is er 26. Al een aantal jaar het ouderlijke huis uit (zonder problemen met die ouders).
Woont niet in de buurt van de ouders (toch wel zo'n 45 minuten rijden).
Ik vermoed dat de enige piste een verzekering nemen zal zijn op naam van iemand anders (bijvoorbeeld zijn vader), en de inschrijving op zijn naam, als ik het zo lees.
Al kan het geen kwaad om hem eens mee te nemen naar mijn makelaar, veronderstel ik.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Element om rekening mee te houden; bij (her)inschrijving met je steeds opnieuw belasting inverkeerstelling (BIV) betalen. Als je het voertuig op iemand anders gaat inschrijven en later op eigen naam ga je buiten wat administratiekosten opnieuw BIV moeten betalen en denk ik ook extra autokeuring. Al bestaan er wel beperkte uitzonderingen voor overdracht zonder BIV. Tussen echtgenoten is dat er zeker. Niet mijn specialiteit.
- Data technicus
- Pro Member
BIV moet je niet betalen bij overdracht auto + kenteken.WalterB1 schreef:Element om rekening mee te houden; bij (her)inschrijving met je steeds opnieuw belasting inverkeerstelling (BIV) betalen. Als je het voertuig op iemand anders gaat inschrijven en later op eigen naam ga je buiten wat administratiekosten opnieuw BIV moeten betalen en denk ik ook extra autokeuring. Al bestaan er wel beperkte uitzonderingen voor overdracht zonder BIV. Tussen echtgenoten is dat er zeker. Niet mijn specialiteit.
https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... aweb_0.pdf
-
- Elite Poster
Is dat veranderd dan?
Vroeger mocht je toch BIV betalen als je wagen + plaat overnam van ouders op kind.
Tussen echtgenoten was dit niet van toepassing.
Vroeger mocht je toch BIV betalen als je wagen + plaat overnam van ouders op kind.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Ook bij een overdracht van het voertuig van ouders naar kinderen dient BIV betaald te worden (overdracht na overlijden bijvoorbeeld). Enkel de overdracht van een voertuig onder echtgenoten (bijvoorbeeld naar aanleiding van een overlijden of echtscheiding) is vrijgesteld van betaling van BIV.blaatpraat schreef:Is dat veranderd dan?
Dusja schrijf die auto in op zijn naam, en verzeker die op zijn naam veel kans dat het lukt als de makelaar je kent.
Zoniet verzeker die op naam van de ouders tot hij een rijbewijs heeft.
Vraag de plaat aan, en laat die liggen bij de makelaar tot hij zijn rijbewijs heeft, op die manier betaal je geen verzekering terwijl je toch niet kan rijden.
Een auto op naam van mijn Pa is door mij verzekerd en vise versa. Verzekeringen wereldje apart maar hoe meer je weet hoe goedkoper het kan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Wat staat er op je groene kaart, als je auto verzekerd is zonder nummerplaat?
Want een groene verzekeringskaart vermeldt toch altijd het plaatnummer?
Het was destijds zelfs mijn verzekeraar die mijn nummerplaat aanvroeg toen ik de verzekering nam.
Ik heb ook weet van weigeringen wegens "geen rijbewijs".
Iemand die een aanvraag gedaan terwijl ze hun theoretisch examen gedaan hadden maar hun (voorlopig) rijbewijs nog niet klaar was; die verzekeringsaanvraag is toen pertinent geweigerd wegens "geen rijbewijs", want geen rijbewijsnummer.
Het zou dus kunnen dat de persoon minstens zijn voorlopig rijbewijs zal moeten hebben alvorens een voertuig op zijn naam in te schrijven.
Want een groene verzekeringskaart vermeldt toch altijd het plaatnummer?
Het was destijds zelfs mijn verzekeraar die mijn nummerplaat aanvroeg toen ik de verzekering nam.
Ik heb ook weet van weigeringen wegens "geen rijbewijs".
Iemand die een aanvraag gedaan terwijl ze hun theoretisch examen gedaan hadden maar hun (voorlopig) rijbewijs nog niet klaar was; die verzekeringsaanvraag is toen pertinent geweigerd wegens "geen rijbewijs", want geen rijbewijsnummer.
Het zou dus kunnen dat de persoon minstens zijn voorlopig rijbewijs zal moeten hebben alvorens een voertuig op zijn naam in te schrijven.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Het chassis nummerITnetadmin schreef:Wat staat er op je groene kaart, als je auto verzekerd is zonder nummerplaat?
Want een groene verzekeringskaart vermeldt toch altijd het plaatnummer?.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.