Vast verwarmingstoestel in de woonkamer

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik lees een bericht over wat er gaat veranderen vanaf januari 2021. Daar staat o.a. te lezen dat een vast verwarmingstoestel voortaan in de woonkamer moet staan. Heeft iemand meer info? Want als er nu iets is dat bij mij totaal onmogelijk is, dan is het wel een vast verwarmingstoestel in de woonkamer plaatsen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

link?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

https://www.hln.be/binnenland/dit-veran ... ~afcebca1/
Laatste paragraaf boven de foto onder de titel" strengere sancties bij ontbreken. . . "
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Gelieve uw zelfstandige woning in regel te stellen met de Vlaamse Wooncodex 2021 vanaf 1 januari 2021.

Gelieve alsook het model technisch verslag te raadplegen, in het bijzonder de rubriek 201 met het bijhorende Categorie III gebrek (direct gevaar/mensonwaardig).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

En wat is dan het antwoord op de vraag? Want van heel dit formulier of technisch jargon snap ik niks.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Dat gaat toch over huurwoningen, als je huurt is het de huisbaas zijn probleem. Een vast verwarmingstoestel kan ook een elektr kacheltje zijn, dat vasthangt aan de muur/grond
de koe zegt boe
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Als eigenaar maakt dat geen bal uit zolang je niet verkoopt, als huurder extra opties om subsidies te trekken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

bambipower schreef:Dat gaat toch over huurwoningen, als je huurt is het de huisbaas zijn probleem. Een vast verwarmingstoestel kan ook een elektr kacheltje zijn, dat vasthangt aan de muur/grond
Weet ik niet dat het over huurwoningen gaat want dat staat er niet bij. Waar heb jij dat gelezen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Waar staat dat dit enkel over huurwoningen zou gaan :???:
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201222_97413394



Het gaat dus wel degelijk over huurhuizen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Merci quovadis, was dus niet duidelijk in HLN artikel
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ccatalyst, jouw link heeft het dan weer over ALLE woningen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ach ja...
Zo is het ook een breekpunt of je voldoende rookmelders hebt.
De sanctie: je woning kan onbewoonbaar verklaard worden.

Ik vraag me enkel af welke stok ze gaan nemen bij eigenaars.

Hier in de straat bijvoorbeeld is een woning waarvan de ramen op de bovenste verdieping al jaren open staan. Je ziet er de duiven binnen en buiten vliegen. Je gaat me niet vertellen dat er daar normaal kan geleefd worden...
Ter illustratie, street view van 2018:
Afbeelding
Het raam staat dus niet open, maar het glas is gewoon weg.
Dit is een foto van street view 08/2020:
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Jack Daniels schreef:Ccatalyst, jouw link heeft het dan weer over ALLE woningen.
Enfin, mijn begrip is ook dat de regels voor alle woningen gelden. Huurwoning of niet.

MAAR in de praktijk, welke eigenaar gaat een inspecteur voor z'n eigen woning laten optrommelen om het onbewoonbaar te laten verklaren? Niemand natuurlijk.

Dus in de praktijk zijn dit vooral zaken die je ziet bij huurwoningen, waarbij de huurder zo'n inspecteur laat afkomen, temeer omdat de huurder bepaalde voordelen kan afdwingen als zijn huurwoning afgekeurd wordt (oa vroegtijdig het huurcontract verbreken zonder kosten, voorrang bij huren sociale woningen, enz). Maar hou in het achterhoofd dat het dus in principe niet enkel bij huurwoningen telt.

AFAIK moet je ook geen bewijs kunnen voorleggen bij verkoop dat je woning conform de ganse Wooncodex is, wel over bepaalde zaken die erin behandeld worden, maar niet dit verwarmingsgedoe, alhoewel ik hierin verkeerd kan zijn.

Let wel, het initiatief om een woning te laten onderzoeken (huurwoning of niet) kan ook van bv de burgemeester komen, bv als er duidelijk verval is aan de facade. Ik veronderstel dat je altijd kan weigeren om de inspecteur binnen te laten, maar de gevolgen daarvan zijn me niet bekend.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

CCatalyst schreef:het model technisch verslag
"Er is geen vast verwarmingsapparaat in een leefkamer."
Weet je toevallig wat ze bedoelen met leefkamer? Is dit gewoon living of ook de andere kamers? Vooral de slaapkamers hebben hier geen verwarming en keuken enkel voor de paar dagen dat het echt vriest. Aangezien slaap voor andere punten afzonderlijk genomen is, vermoed ik dat deze hier niet onder vallen.
We hebben ook geen deurbel wat blijkbaar ook een opmerking is :lol:

Hier eigen huis dus op zich weinig impact.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

het lijk idd zoals Ccatalyst zegt nl voor alle woningen maar ik kan mij niet meteen inbeelden welke eigenaar zijn eigen woning onbewoonbaar zou laten verklaren :-D
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Allemaal een belachelijk gedoe, die onbewoonbaarheid... voor huurders. Veel te veel misbruik door huurders.

Ik heb een huurder gehad die de aarding in de keuken sloopte, om extra strafpunten te krijgen, in een net volledig gerenoveerd appartement. Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat ik de 3de verhuurder was, waar hij het bij deed... ondertussen niet betalen, en als ik hem voor het vredegerecht bracht stond hij te zwieren met de strafpunten. Ikzelf mocht niet binnen, om te herstellen. Wat een gedoe.... dan ben je blij dat je zo een eikel van een huurder kwijt bent, en scheur je je broek er aan.

Nu kan de huurder het kacheltje ook nog wegnemen. En zijn de sancties voor de verhuurder.
de koe zegt boe
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Daarvoor heb je de plaatsbeschrijving hé Bambi.
Daarin neem je alles op - en zowel huurder als verhuurder tekenen voor akkoord.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Wie zet er een aarding op een plaatsbeschrijving?

En dan de losgetrokken stopcontacten in de slaapkamer zou ik nog kunnen bewijzen aan de hand van de plaatsbeschrijving, maar je hebt er dan toch de strafpunten voor. En als je ze niet kan herstellen, omdat huurder je niet binnenlaat....

De huurder wist maar al te goed hoe hij gratis en zonder verbrekingsvergoeding kon vertrekken, hij had me op voorhand gewaarschuwd
de koe zegt boe
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

quovadis schreef:het lijk idd zoals Ccatalyst zegt nl voor alle woningen maar ik kan mij niet meteen inbeelden welke eigenaar zijn eigen woning onbewoonbaar zou laten verklaren :-D
Kan zijn dat je opmerking krijgt door politiebezoek en/of sociale dienst maar dat is eerder echt zichtbare gebreken. Gemeente kan dit zelf uitvoeren en dan kan je verplicht worden ergens anders te gaan wonen. Kunnen ook het beheer van de woning overnemen. Allemaal wel procedures die ze niet gaan gebruiken voor een ontbrekende rookmelder.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

bambipower schreef:Allemaal een belachelijk gedoe, die onbewoonbaarheid... voor huurders. Veel te veel misbruik door huurders.

Ik heb een huurder gehad die de aarding in de keuken sloopte, om extra strafpunten te krijgen, in een net volledig gerenoveerd appartement. Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat ik de 3de verhuurder was, waar hij het bij deed... ondertussen niet betalen, en als ik hem voor het vredegerecht bracht stond hij te zwieren met de strafpunten. Ikzelf mocht niet binnen, om te herstellen. Wat een gedoe.... dan ben je blij dat je zo een eikel van een huurder kwijt bent, en scheur je je broek er aan.
Wat een reactie gedreven door emotionele zwakte. Ik heb ook genoeg meegemaakt met verhuurders... Er zijn gewoon smeerlappen, zowel verhuurders als huurders :beerchug:
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Ccatalyst, jouw link heeft het dan weer over ALLE woningen.
Wie gaat er klagen over een huis waar je zelf in woont?

Bij huurders de huurder, maar je gaat toch niet zelf klagen als eigenaar over je glas, dakisolatie of vaste kachel?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Jack Daniels schreef:Want als er nu iets is dat bij mij totaal onmogelijk is, dan is het wel een vast verwarmingstoestel in de woonkamer plaatsen.
Hoe verwarm je dan nu je woonkamer ? Ik kan me immers niet inbeelden dat je de woonkamer met mobiele elektrische vuurtjes o.i.d. verwarmt.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

marzman schreef: Wie gaat er klagen over een huis waar je zelf in woont?
Niemand, wat wel veel gebeurd is buren/omgeving/sociale diensten;

https://www.hln.be/gent/bewoner-vuilste ... ~a05448bb/
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Dan zijn het de gemeentes, die een onderzoek vragen, na klachten buren. Maar jij kan als buurman geen controle aanvragen voor je buur, en maar goed ook.... tis al een systeem dat zwaar misbruikt wordt. Tzou anders makkelijk zijn, in een rondje burenpesten. Van de controleur vn wonen vlaanderen zelf gehoord, mochten ze alle woningen in stad antwerpen controleren, dat er meer dan 80% wordt afgekeurd.

De regeltjes veranderen voortdurend. Wat vroeger goedgekeurd werd bij een bouwaanvraag, kan vandaag uw woning ongeschikt verklaren. Bvb de werkmanshuisjes uit de jaren 50, bijna allemaal hebben ze een te stijle trap.
de koe zegt boe
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Voor een burgemeester die verkrotting wil aanpakken geeft dit misschien wel mogelijheden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Verkrotting? Verkrotting heeft er niks mee te maken, het zijn de regeltjes die voortdurend veranderen. Als je pech hebt is uw huis een paar jaar oud
de koe zegt boe
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Tomby schreef:
Jack Daniels schreef:Want als er nu iets is dat bij mij totaal onmogelijk is, dan is het wel een vast verwarmingstoestel in de woonkamer plaatsen.
Hoe verwarm je dan nu je woonkamer ? Ik kan me immers niet inbeelden dat je de woonkamer met mobiele elektrische vuurtjes o.i.d. verwarmt.
Warme lucht van de pelletkachel wordt via buis door de muur in de living geblazen. Dat is het principe van een pelletkachel. En die staat bij mij in de keuken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Telt die buis dan niet als vaste verwarming?
bambipower schreef:Dan zijn het de gemeentes, die een onderzoek vragen, na klachten buren. Maar jij kan als buurman geen controle aanvragen voor je buur, en maar goed ook.... tis al een systeem dat zwaar misbruikt wordt. Tzou anders makkelijk zijn, in een rondje burenpesten. Van de controleur vn wonen vlaanderen zelf gehoord, mochten ze alle woningen in stad antwerpen controleren, dat er meer dan 80% wordt afgekeurd.

De regeltjes veranderen voortdurend. Wat vroeger goedgekeurd werd bij een bouwaanvraag, kan vandaag uw woning ongeschikt verklaren. Bvb de werkmanshuisjes uit de jaren 50, bijna allemaal hebben ze een te stijle trap.
Mijn buren hebben enkelglas, maar waarom zou ik daar over klagen? Welk last heb ik daar van? Hun huis is verder netjes, tuintje netjes. Geen krot ofzo.

Bij zo'n werkmanshuisje uit de jaren 50 kun je het vaak niet eens goed doen. Met enkel glas overtreedt je de regels en als je er nieuwe kozijnen in zet waar dikkere glazen in passen overtreedt je weer andere regels omdat je niks mag veranderen omdat zo'n huisje op een of andere beschermd erfgoed lijst staat.

Ik zie trouwens hier https://www.vlaanderen.be/ongeschikt-of ... een-woning , dat het werkt met strafpunten. Als je meer dan 15 strafpunten krijgt dan moet je je pas zorgen maken. Rookmelders enzo zijn dan makkelijk scoren natuurlijk, daar zou niemand strafpunten voor horen te krijgen. Ik kan alleen nergens vinden hoe veel strafpunten je krijgt voor welke 'overtreding'.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Strikt genomen, als dit een aangrenzende woning is heb je daar wel degelijk last van, wegens verlies van warmte waardoor zij en/of jij meer moeten stoken.

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer


Ik zie trouwens hier https://www.vlaanderen.be/ongeschikt-of ... een-woning , dat het werkt met strafpunten. Als je meer dan 15 strafpunten krijgt dan moet je je pas zorgen maken. Rookmelders enzo zijn dan makkelijk scoren natuurlijk, daar zou niemand strafpunten voor horen te krijgen. Ik kan alleen nergens vinden hoe veel strafpunten je krijgt voor welke 'overtreding'.
https://vlok.vlaanderen.be/woningkwalit ... ndboek.htm

Hier vind je de verdeling strafpunten

Of verder via hier https://vlok.vlaanderen.be/woningkwalit ... ningen.htm

Een kleine overtreding : 3punten
Middelgroot : 9 punten
Zware : 15 punten

Maar vanaf 2021 is het niet meer met strafpunten, maar met categorieen : https://www.wonenvlaanderen.be/lokale-b ... vanaf-2021
de koe zegt boe
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

bambipower schreef:
Maar vanaf 2021 is het niet meer met strafpunten, maar met categorieen : https://www.wonenvlaanderen.be/lokale-b ... vanaf-2021
Hier staat het wel duidelijk voor de TS
Verwarming: momenteel moet de plaatsing van een vast verwarmingsapparaat mogelijk zijn (in zelfstandige woningen). In de nieuwe regeling moet een vast verwarmingsapparaat aanwezig zijn in minimaal een leefkamer (categorie III). De mogelijk om er een te plaatsen volstaat dus niet.

De vragen zijn dan of die buis telt als verwarmingsapparaat (een radiator is ook geen apparaat) en of wat er bedoeld wordt met minimaal een leefkamer. Als in de keuken ook een tafel en stoelen staan, is dit dan een leefkamer?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Mijn ervaring zegt dan, dat het afhangt van hoe de controleur zijne hoed staat. :-D over de controleurs van wonen vlaanderen klaag ik niet, maar de controleurs van de gemeente zijn cowboys ( die hebben daar ook niet voor gestudeerd) die doen wel de voorcontrole (waarbij ze dan een advies geven aan wonen vlaanderen) of een nacontrole om te zien of de problemen zijn opgelost
de koe zegt boe
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”