Dab+ radio

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Mijn auto wordt 9 jaar oud.Hierin zit een ingebouwde radio van de constructeur.
Normaal gaat volgend jaar de FM band stopgezet worden.
Zijn er toestellen die werken via usb verkrijgbaar?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Kan je iets nauwkeuriger omschrijven wat je juist wilt?
- Wil je een autoradio met USB?
- Wil je een DAB ontvanger die via USB gevoed wordt?
- ...
Waterboy
Premium Member
Premium Member

Een ontvanger gevoed via usb. :-D
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Geen DIN-slot om een nieuwe autoradio in te steken?
Want dat lijkt me de properste oplossing

Alternatieven:
AliExpress
Afbeelding

AliExpress - deze heeft zelfs Bluetooth
Afbeelding
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 14 keer

Waterboy schreef:Normaal gaat volgend jaar de FM band stopgezet worden.
Is dat zo? De radiozenders hebben sowieso nog een vergunning tot 2026, maar ze kunnen natuurlijk vroeger stoppen. Ik had begrepen dat ze pas als de helft van de mensen digitaal luisteren, ze een plan gingen maken om FM stop te zetten. Ooit gelezen dat ze dit tegen 2022 verwachten, maar ik heb niet direct recentere info...
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Dat men FM volgend jaar zou stopzetten geloof ik niet. DAB, zonder +, hebben ze stiekem durven stopzetten met een paar dagen discrete waarschuwing. DVB-T was ook erg discreet en vrij snel.

Maar FM ... zelfs in de UK zijn er nog analoge radiouitzendingen. Het zal wel nog komen maar niet zomaar. Met een media-campagne.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

In een ver verleden men dat ooit geopperd, als meest optimistisch scenario.
Sowieso zal men met tussenfases werken, waardoor je met FM nog altijd lokale radio kan beluisteren(zelfs in Noorwegen kan je nog lokale radio beluisteren op FM, nationale zenders zijn daar verdwenen op FM in 2017).
In Vlaanderen zal de landelijke zenders niet voor 2025 van FM verdwijnen(waarschijnlijk zelfs later).
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Men heeft de (febiac) autsector verplicht om vanaf 2021 DAB+ te leveren. Dan zal het nog wel enkele jaren duren voor het wagenpark jong genoeg is om FM af te schakelen. Ik denk dat er geen gevoel van urgentie is bij de bevolking, FM voldoet (de publieke zenders hebben zendvermogen van 50KW en grote frequentiezwaai, dus kwaliteit van ontvangst is meestal goed).

Belgie heeft trouwens DAB+ (buiten de VRT , die heeft zijn eigen muxen) volledig aan norkring verkocht. Norkring beslist wie en aan welke prijs mag uitzenden op DAB+ (regering heeft hier niets meer aan te zeggen, nu ze dit door hebben proberen ze al enkele jaren DVB-T hiervoor vrij te krijgen).
Ze hebben enkele jaren geleden enkele kleine zenders in het aanbod gestoken om toch een groter aanbod te hebben op DAB+ die zijn er nu tussenuit omdat de 'welkomstactie' van norkring gedaan is en ze hun facturen niet meer kunnen betalen. Nu kan je 100 non-stop versies van Joe, alle regionale versies van radio 2 e.d. terugvinden op DAB+ , er moeten voor mij veel meer spelers bijkomen voor ik wil overschakelen. Tot dan helpt BT en 4G mij wel :)
Laatst gewijzigd door Fluppeke 23 dec 2020, 10:55, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Waterboy
Premium Member
Premium Member

Aangezien de FM band dan nog niet direct zal verdwijnen ,wacht ik om over te schakelen op DAB+
De prijzen zullen nog dalen ,en misschien veranderen ze ondertussen nog van standaard.
Laatst gewijzigd door Waterboy 23 dec 2020, 13:55, in totaal 2 gewijzigd.
danchrista
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Het is uiteraard niet of FM of DAB+. De radio's die geplaatst zullen worden zullen uiteraard beiden kunnen ontvangen. :wink:
Waterboy
Premium Member
Premium Member

danchrista schreef:Het is uiteraard niet of FM of DAB+. De radio's die geplaatst zullen worden zullen uiteraard beiden kunnen ontvangen. :wink:
Klopt, maar het kan zijn dat mijn auto eerder aan vervanging toe is dan dat FM band gaat verdwijnen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dan heb je toch geen probleem... je nieuwe auto zal dat zeker DAB+ en FM hebben.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Waterboy schreef:Klopt, maar het kan zijn dat mijn auto eerder aan vervanging toe is dan dat FM band gaat verdwijnen.
Dat klopt. Ook ik had in mijn vorige wagen nu en dan zin om eens te vernieuwen, maar uiteindelijk zijn dit verloren kosten in een oudere auto als je op zich nog tevreden bent met de kwaliteit. Ondertussen heb ik vanzelf DAB+ door te moeten vernieuwen van wagen.

De erkenningen van Qmusic, Joe en Nostalgie als landelijke commerciële omroepen op FM zouden in theorie aflopen op 31/12/2021, maar het is de bedoeling dat er nog eens een nieuwe erkenningsronde komt voor 5 (+3 optionele) jaren. Oorspronkelijk waren deze stations erkend voor 9 jaar, maar we zitten ondertussen op een zucht van 20 jaar, dus een einddatum is relatief.
De erkenningen voor lokale radio en de 4 netwerkradio's zijn ingegaan op 1 januari 2018 en dit voor een periode van 9 jaar.
En de VRT zie ik ook nog niet meteen verdwijnen de eerstvolgende jaren. Ook in Nederland wilt de NPO al zeker tot 2030 op FM blijven.
Geen grote haast dus.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Mijn persoonlijke ervaring met DAB(+) is dat het heel goed is voor vaste radio's. Werkt prima.

Maar kleine mobiele toestellen waarmee je gaat rondlopen... heel veel onderbrekingen. FM is veel stabieler. - Ervaring van mobiele toestellen is wel met met zeer goedkope toestellen. De vaste radio's zijn premium. Kan natuurlijk ook daar aan liggen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou mijn auto als "mobiel toestel" durven omschrijven, en ik ervaar DAB+ als heel goede geluidskwaliteit.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Same here met m'n vriendin haar leasingwagen. Er zijn wel momenten waar het signaal wegvalt (tunnels), waar ze hopelijk aan gaan werken (meer zenders)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Dan heb je toch geen probleem... je nieuwe auto zal dat zeker DAB+ en FM hebben.
Geen probleem?
De mijne heeft beide, maar shit zeg... dab is gewoon een ramp.
Traag, wegvallend signaal...
Bij fm niks problemen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Raar dat er klachten zijn over wegvallen. Zowel met Skoda Octavia (2016) als Ford Focus (2019) geen enkel probleem met wegvallende DAB+.
DAB+ valt wel eerder weg dan FM maar dat is eigen aan de hogere frequenties tegenover FM. Voorlopig niet echt een probleem want bij slecht (te zwak signaal) wordt automatisch naar FM over geschakeld.
Op de Skoda viel dat op omdat FM luider klonk, op de Ford merk ik er niets van.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Wat voor auto heb je?
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
droomdoos
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik wilde 3 jaar geleden ook een dab+ radio in mijn nieuwe mercedes, maar de verkoper keek me aan alsof ik van planeet mars kwam, dat hadden ze nog niet ! dus ben ikzelf maar naar een oplossing op zoek gegaan en gevonden via dab+U (werkt via usb poort) effe kijken op dension.com en dab+U opzoeken en ik kan na 3 jaar zeggen dit werkt perfect, was voor 172€ geholpen, werkt zelf met de stuurwiel bediening enz... een gemakkelijke en al bij al goedkope oplossing voor mij.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een in de auto ingebouwde (DAB+) radio die aangesloten zal zijn op toch iets van min of meer deftige antenne.

Dit versus een klein ding dat je in uw handpalm of binnenzak kunt steken. Zo'n klein ding heeft bij mij bruikbare FM-ontvangst en via DAB+ een aaneenschakeling van onderbrekingen.

Een autosalon of 2, 3 geleden ben ik mij toer gaan doen bij de automerken om te zien wat hun positie was van DAB+. Geen enkel merk was het standaard. Wel inbegrepen in bepaalde upgrade packs. Soms redelijk van prijs gezien het pack, soms absurd. Zelfs een auto van tegen of in de 100 000 euro had het niet als standaard. Was iets van een 300 euro extra DAB+.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”