Vraag leek over fiber installatie en geschikte router

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
gabriel.lozano-moran
Starter
Starter

Ik heb gezocht op het forum maar ik vind enkel vragen rond specifieke hardware icm de fiber modem.

Mijn verhaal is als volgt: ik heb een nieuwbouwappartement (oplevering de komende week) gekocht in Hasselt waar Proximus Fiber tot de mogelijkheden behoort. De fiber komt binnen in de berging en van daar vertrekt telkens 1 UTP kabel naar 4 verschillende ruimten: woonkamer, eetkamer, slaapkamer 1, slaapkamer 2.

Nu heb ik van op het forum begrepen dat er voor Proximus Fiber een modem wordt geïnstalleerd en dat de B-Box 3V+ dan nog maar enkel dient als router. Ik heb ook begrepen dat de B-Box 3V+ geen wifi 6 (802.11ax) ondersteund.

Op 4 januari 2021 komt de Proximus technieker langs en ik zit met een aantal vragen.

1. Is het mogelijk om de B-Box niet te installeren en in de plaats een eigen wifi 6 router te plaatsen zoals bijvoorbeeld de Netgear RAX80 of de Asus RT-AX88U? Zo ja, zijn er wall-mounted wifi routers die jullie mij kunnen aanraden? Buiten de maximale wifi snelheid halen heb ik geen andere eisen waaraan de draadloze router moet voldoen, misschien parental controls (zoontje van 10 jaar) en de hoogst haalbare snelheid in slaapkamer 2 waar een gaming computer + PlayStation 5 komt.

2. Is een wifi 6 router überhaupt nodig of geeft de wifi 5 van de B-Box reeds een draadloze signaal met de maximaal te halen snelheid tot 1 Gbps? Laat ons uitgaan dat de clients 802.11ax ondersteunen.

3. Wat ik ook niet zo goed begrijp is dat ik lees dat de TV decoder rechtstreeks moet gehangen worden aan de modem anders werkt interactieve TV niet, klopt dit nog steeds? Zal interactieve TV niet werken wanneer ik de UTP kabel in de berging aansluit op mijn eigen router?

4. Ik wil in alle ruimten, waarnaar telkens één UTP kabel loopt, een switch plaatsen omdat ik naast de Proximus decoder ook andere toestellen wil aansluiten op het netwerk zoals een PlayStation, Apple TV, Sonos, NAS, ... maar als de TV decoder rechtstreeks aan de modem moet hangen en omdat er telkens maar 1 UTP kabel ligt wil dit dan zeggen dat ik mijn toestellen niet kan aansluiten op een intern netwerk? Had ik moeten doorgeven (nu is het te laat want de vloer ligt er) dat er naar elke ruimte 2 UTP kabels moesten lopen, eentje voor de TV decoder en eentje om een switch aan te sluiten voor mijn toestellen?

Samengevat komt op 4 januari 2021 een technieker langs van Proximus en wil ik zo snel mogelijke wifi, een router het liefst geïnstalleerd tegen de muur in de berging, en wil ik al mijn toestellen (Sonos, PlayStations, NAS, ...) verbinden met mijn interne netwerk zodat ik in de woonkamer aan de NAS geraak die in slaapkamer 2 staat en dat de TV decoder voor 100% functioneert in 4 verschillende ruimten waarnaar er vanuit de berging telkens maar 1 UTP kabel (en 1 COAX kabel) loopt.
trompetterke
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

1. Ja een eigen router die een PPoE sessie kan opzetten volstaat. Als je Proximus TV wil ga je echter wel een BBOX moeten installeren.

2. Er zijn vandaag de dag nog maar heel weinig client devices die WiFi 6 ondersteunen. Je gaat veel meer deugd hebben van meerdere goed gespreide WiFi Acces Points (via Ethernet aangesloten), dan 1 centraal WiFi 6 access punt. Je mag niet vergeten dat naast de zender sterkte (acces point), ook de client sterkte van belang is.

3. Klopt, als je Proximus TV wil moet de decoder gezien worden door de verplichte BBOX. Er mag een dumb switch tussen, maar geen eigen router.

4. Dumb switch mag er tussen. Iets van netgear gigaswitch onder de 60 euro is voldoende.
gabriel.lozano-moran
Starter
Starter

Bedankt voor je reactie, dus een dumb switch in de 4 ruimten waarnaar de UTP kabels liggen en de UTP kabels in de B-Box steken en dan heb ik interactieve TV + een intern netwerk?

Dus die B-Box is veel meer dan een router als het een vereiste is dat de UTP voor de decoders in de B-Box komen? En het is geen kwestie van de B-Box te vervangen door een router en deze te configureren?

Wat wifi 6 betreft heb ik meerdere toestellen die het ondersteunen waaronder iPhone, iPad, Dell werklaptop en Alienware laptop. Ik verwacht naar de toekomst toe meer en meer toestellen die wifi 6 ondersteunen, uiteindelijk wil ik het allemaal een beetje future proof hebben aangezien het om nieuwbouw gaat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

De huidige WIfi 6 heeft alleen toegevoegde waarde in omgevingen met enorm veel clients... niet de 10 a 20 clients die je thuis hebt.

Voor de echte stap voorwaarts moet je wachten op Wifi 6E.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

1. Voor het gebruik van een eigen router zijn er verschillende opties:
  • een eigen router in de plaats van de B-box3. Voorwaarde: router moet PPPoE ondersteunen èn moet ook VLAN ondersteunen op de WAN (VLAN id 10). Dit laatste hebben niet alle routers.
  • een eigen router naast de B-box3 (de ONT heeft meerdere ethernet poorten). Zelfde opmerking als hierboven.
  • een eigen router achter de B-box3, met volgende opties:
    • PPPoE op de eigen router (hier is geen VLAN nodig, gezien de B-box3 hiervoor gaat zorgen. Eigen router krijgt een publiek IP op de WAN poort.
    • instellen als router, zonder PPPoE: Eigen router krijgt een lokaal IP van de B-box (dubbele NAT).
    • instellen als IP client (dus één netwerk met de B-box3): geen dubbele NAT, router wordt dan switch en WiFi AP
2. Voor je geld uitgeeft aan WiFi 6, lees eerst eens deze post: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... i6#p853034 (en de opmerking van DarkV hierboven).

3. Decoder moet inderdaad rechstreeks op de B-Box3. Dit niet alleen voor "interactieve" TV, maar TV zal gewoon niet werken als je de decoder aansluit op de eigen router.

4. Niet iedere "dumb switch" zal werken. De switches waarop de decoders aangesloten worden moeten tenminste "IGMP Snooping" ondersteunen om de multicast IP traffiek op te vangen.
gabriel.lozano-moran schreef: Ik verwacht naar de toekomst toe meer en meer toestellen die wifi 6 ondersteunen, uiteindelijk wil ik het allemaal een beetje future proof hebben aangezien het om nieuwbouw gaat.
Een eigen router heeft alleen als je een "advanced user" bent, en wanneer de instel mogelijkheden van de B-box3 niet voldoen voor het beheren van je lokaal netwerk.
Als het alléén voor de WiFi te doen is, heb je geen router nodig, maar de juiste WiFi access points (en plaats je deze waar je WiFi nodig hebt, dat is meestal niet in de berging :wink: ).

Ik zou nu dus gewoon de B-box3 gebruiken, en afwachten wat dit geeft
Je kan achteraf altijd bijkomende WiFi acess point(s) plaatsen in de ruimte(s) waar je WiFi nodig hebt.
gabriel.lozano-moran schreef:Had ik moeten doorgeven (nu is het te laat want de vloer ligt er) dat er naar elke ruimte 2 UTP kabels moesten lopen, eentje voor de TV decoder en eentje om een switch aan te sluiten voor mijn toestellen?
Als je toch met een eigen router wilt werken, moet je inderdaad 2 gescheiden netwerken hebben.
Dat kan je perfect verwezenlijken met 1 UTP kabel, door (managed) switches te gebruiken die VLAN ondersteunen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Future proof is ook zorgen dat je de actieve componenten eenvoudig kan vervangen want welke wifi je kiest, zal toch verouderen :wink:
Dat deel heb je volgens mij al wel onder controle.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

En wat met de Apple TV als "decoder" via de Pickx app? Is misschien een mooie oplossing en geeft via bvb de plex app ook toegang tot een lokale NAS...

Zie onder andere https://www.proximus.com/nl/news/202006 ... omers.html
gabriel.lozano-moran
Starter
Starter

Bedankt voor alle reacties. Als ik het zo lees denk ik dat ik het sowieso eerst zal proberen met de b-box. Ik werk als ontwikkelaar maar van networking heb ik zeer weinig kaas gegeten en het blijft eerlijk gezegd complexe materie voor de doorsnee gebruiker.

Vergeef mij mijn onwetendheid maar ik nog steeds niet 100% begrepen wat ik precies nodig heb met 1 UTP-kabel die naar de televisies lopen in de woonkamer en beide slaapkamers. Stel nu dat ik de TP-Link TL-SG105PE managed switches gebruik: kan ik hierop de Proximus TV decoder aansluiten en een PlayStation 5, Apple TV, ... Krijgen dan al deze toestellen niet een IP adres van de DHCP server op de B-Box in de range 192.168.x.x? En zo ja, wil dit dan zeggen dat ik op deze manier geen TV kan kijken omdat de TV decoder niet rechtstreeks aangesloten wordt op de B-Box? Ik heb begrepen dat het wel werkt met een switch als deze VLAN ondersteuning biedt?

Ik begrijp ook dat mits ik een router neem met PPPoE en VLAN ondersteuning en waarop ik de Fiber modem aansluit dat ik geen B-Box meer nodig heb? Idem voor een (managed) switch aan de TV's, deze moeten VLAN ondersteuning hebben zodat ik aan de switch zowel de TV decoder als een PlayStation 5, Apple TV, ... kan aansluiten?

Momenteel zit ik bij Telenet en in de berging heb ik een managed switch met 10 poorten en van daaruit vertrekken alle kabels naar de verschillende ruimten. Aan de TV's maak ik dan gebruik van managed switches met 5 poorten en ik heb geen probleem met interactieve TV. Werkt dit bij Proximus dan zo anders dat er zoveel complexe configuratie nodig is? Is het zoals ik schreef in mijn vorige reactie dan niet bijna beter van altijd 2 UTP kabels te trekken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gabriel.lozano-moran schreef:Werkt dit bij Proximus dan zo anders dat er zoveel complexe configuratie nodig is?
Het is inderdaad totaal anders dan met Telenet
Bij Telenet komt het TV signaal over coax, en je hebt de netwerk verbinding alleen nodig voor de interactiviteit.

Maar bij Telenet moeten je digicorders ook rechstreeks met de Telenet modem verbonden worden, en mag er geen eigen router tussen zitten. In die zin is dit niet complexer. De complexitiet heeft alleen te maken als je er nog een eigen router wil tussen hebben.
gabriel.lozano-moran schreef:Vergeef mij mijn onwetendheid maar ik nog steeds niet 100% begrepen wat ik precies nodig heb met 1 UTP-kabel die naar de televisies lopen in de woonkamer en beide slaapkamers. Stel nu dat ik de TP-Link TL-SG105PE managed switches gebruik: kan ik hierop de Proximus TV decoder aansluiten en een PlayStation 5, Apple TV, ... Krijgen dan al deze toestellen niet een IP adres van de DHCP server op de B-Box in de range 192.168.x.x?
Ja inderdaad.
De decoders krijgen een IP adres in de range 192.168.1.64 e.v.
De PlayStation 5, Apple TV, en de rest van je netwerk krijgt een IP adres in de range 192.168.1.2-63
Alle toestellen, zowel de decoders als de andere devices zullen perfect werken achter de switch (moet geen managed switch zijn).
Dit in het geval je alléén de B-box gebruikt.

PS: als we het woord "rechtsreeks" gebruiken, bedoelen wij dat er geen router tussen mag. Met een gewone switch ben je in die zin ook "rechstreeks" verbonden :wink: .
gabriel.lozano-moran schreef:Wil dit dan zeggen dat ik op deze manier geen TV kan kijken omdat de TV decoder niet rechtstreeks aangesloten wordt op de B-Box? Ik heb begrepen dat het wel werkt met een switch als deze VLAN ondersteuning biedt?
Neen
De switch met VLAN ondersteuning heb je alleen nodig als je naast de B-box, ook nog een eigen router gebruikt.
Dan heb je 2 gescheiden netwerken nodig. De switches met VLAN ondersteuning zorgen ervoor dat beide netwerken naast mekaar over dezelfde UTP kabel komen.
Via de managed switch wordt de decoder met de B-box verbonden, en je eigen netwerk met je eigen router ...
gabriel.lozano-moran schreef:Ik begrijp ook dat mits ik een router neem met PPPoE en VLAN ondersteuning en waarop ik de Fiber modem aansluit dat ik geen B-Box meer nodig heb?
Neen, dat heb je verkeerd begrepen
Alleen als je geen Proximus TV hebt, kan je de B-box3 vervangen door een eigen router.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Marz
Starter
Starter

Nice dan kunnen we eindelijk het WAN traffic sniffen en achterhalen welke "hocus-pocus" Proximus gebruikt om fully routed IPTV te doen?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”