Dames en heren,
Welke tools - gratis en betalend, privé en professioneel - gebruiken jullie om harde schijven permanent, onherstelbaar en veilig te wissen zodat deze niet hersteld kan worden?
Het doel is de harde schijf klaar te maken om uit te lenen aan een kennis. Ik wil voorkomen dat privédata van die schijf benaderd wordt of te herstellen is (door de kennis of eenderwie).
Ik neem aan dat simpelweg Formatteren als de standaard Windows-functionaliteit niet voldoende is om de data op de schijf onherstelbaar te wissen?
Dit topic kan ook gebruikt worden om jullie ervaringen te delen met de verschillende software.
Zet jullie aluminiumhoedjes maar op, ik ben benieuwd naar jullie suggesties! Ik ben zelfs bereid te betalen voor fatsoenlijke, betrouwbare software.
Met vriendelijke groet,
Uw altijd waakzame Gluurbuur.
Hoe data op externe harde schijf onherstelbaar wissen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 29 keer
Met CCleaner lijkt dit wel te kunnen: https://www.ccleaner.com/docs/ccleaner/ ... disk-space (zie method 2 - entire disk)
Je kan daar ook kiezen hoeveel passes je wil doen (1-3-7-35)
Je kan daar ook kiezen hoeveel passes je wil doen (1-3-7-35)
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Heb je zulke grote geheimen die niet met een single pass te wissen zijn?
Moet je toch al behoorlijke moeite doen als particulier om daar wat nuttigs af te halen.
Moet je toch al behoorlijke moeite doen als particulier om daar wat nuttigs af te halen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
dban op voorwaarde dat het hier gaat over een magnetische schijf.
Indien het om een externe SSD gaat is deze tool niet geschikt en ga je andere software moeten gebruiken.
EDIT:
Werkt blijkbaar ook voor SSD
Indien het om een externe SSD gaat is deze tool niet geschikt en ga je andere software moeten gebruiken.
EDIT:
Werkt blijkbaar ook voor SSD
Laatst gewijzigd door redman 20 dec 2020, 18:20, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 17 keer
Ik gebruik deze:
https://hddguru.com/software/HDD-LLF-Lo ... rmat-Tool/
Als je het eenmalig gebruikt is het zelfs gratis mits wat meer geduld (180GB per uur lijken me echter redelijk), gebruik je het vaker zijn het de paar euros zeker waard!
Als je het eenmalig gebruikt is het zelfs gratis mits wat meer geduld (180GB per uur lijken me echter redelijk), gebruik je het vaker zijn het de paar euros zeker waard!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Als het over een SSD gaat is zulke software eigenlijk niet echt aan te raden. Meermalig zelfs helemaal niet.
Net als bij defragmenteren ga je dan enkel gewoon een gigantische hoop extra writes voor pietsnot doen en de schijf vroegtijdig doen kapotgaan.
Data archeology op SSD's is dan ook stukken lastiger dan op HDD's.
Op HDD's heb je de ATA Secure Erase commando welke je in de drive z'n firmware kan aanroepen. Dan schrijft de schijf zichzelf "leeg".
Zelfs op HDD's ga je eigenlijk na 1 keer volledig overschrijven het best lastig krijgen om er nog data van te krijgen tenzij je echt een cleanroom e.d. hebt hoor.
Net als bij defragmenteren ga je dan enkel gewoon een gigantische hoop extra writes voor pietsnot doen en de schijf vroegtijdig doen kapotgaan.
Op HDD's heb je de ATA Secure Erase commando welke je in de drive z'n firmware kan aanroepen. Dan schrijft de schijf zichzelf "leeg".
Zelfs op HDD's ga je eigenlijk na 1 keer volledig overschrijven het best lastig krijgen om er nog data van te krijgen tenzij je echt een cleanroom e.d. hebt hoor.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 38 keer
- Contacteer:
Ik vind op hun website helaas niet uit welk land ze opereren (voor GDPR-doeleinden). Weet jij dat?Clemens2 schreef:Ik gebruik deze:
Deze is voor de gehele PC volledig te wissen heb ik de indruk. Handig voor een laatste werkdagSplitter schreef: https://redkeyusb.com/ ook te zien in een video van linus op youtube.
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
Voor SSDs kan je eigenlijk best een OPAL compatible drive gebruiken met Self Encrypting Drive (SED) technologie. De key wordt op uw host systeem opgeslagen, dus vanaf dat je de drive uit je systeem haalt, is deze onleesbaar.GuntherDW schreef:Als het over een SSD gaat is zulke software eigenlijk niet echt aan te raden. Meermalig zelfs helemaal niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Niet echt, gezien een mkfs.ext4 niet je hele drive / partitie overschrijft kan je nog altijd met testdisk e.d. data terughalen.WalterB1 schreef:zou dat formatteren naar ext4 of gelijkaardig niet al meer dan voldoende zijn?
Het kost dus iets meer moeite dan "gewoon" een mkfs.ext4.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 17 keer
Geen idee, heb je screenshot van factuur gestuurd zelf wordt ik er echter niet wijzer van.Gluurbuur schreef: Ik vind op hun website helaas niet uit welk land ze opereren (voor GDPR-doeleinden). Weet jij dat?
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Kan je evengoed een paar gaten door de platters boren [emoji16]
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Moet je eerst je schijf formatteren voor je zo een programma laat lopen?
Overschrijft hij alle lege plaatsen of overschrijft die alles?
Heb juist zo een tool laten lopen en volledige drive is nog leesbaar.
Had wel op voorhand niets gewist of geformatteerd.
Overschrijft hij alle lege plaatsen of overschrijft die alles?
Heb juist zo een tool laten lopen en volledige drive is nog leesbaar.
Had wel op voorhand niets gewist of geformatteerd.