Moet toch makkelijker te verhelpen zijn als je zelf een kot maakt met betonplex en de naden af te kitten ofzo.
Maarja, Grenen plankjes zijn goedkoper om een kant-en-klaar kot te verkopen, en binnen enkele jaren het volgende omdat het kot rot is.
Kippen houden: tips graag
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Betonplex lijkt me inderdaad nog wel te doen om zonder er heel veel tijd in te steken een hok in elkaar te steken dat lang mee gaat.
Zetten jullie die kruiden dan rond de kippenren? In onze ren groeit er niets behalve netels.
Zetten jullie die kruiden dan rond de kippenren? In onze ren groeit er niets behalve netels.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 6 keer
@honda4life : Ons kot staat onder een afdak, al enkele jaren, nog niks rot aan te zien. Niet iedereen is een knutselaar.
@kamiel : Het tabakstro leg ik op de bodem van het hok onder een laag stro of wat je normaal op de bodem legt. Ik vermoed dat (gedroogde) kruiden op dezelfde manier gaan.
@kamiel : Het tabakstro leg ik op de bodem van het hok onder een laag stro of wat je normaal op de bodem legt. Ik vermoed dat (gedroogde) kruiden op dezelfde manier gaan.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het kippenkot van betonplex dat ik zelf gebouwd heb, staat er al 10-11 jaar zonder de minste "slijtage".
@kruiden
In de kippenren zelf, kippen eten niet van munt
@kruiden
In de kippenren zelf, kippen eten niet van munt
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Even hier inpikken:
Deze morgen lag hier een kip dood, kop af, geen bloed dus grote kans dat het een marter is.
Aangezien de kippen redelijk achteraan onze tuin zitten (20are) is het onmogelijk elke morgen en avond manueel dat hok te gaan afsluiten.
Er zitten ook 2 kalkoenen bij, en de kip die nu doodgebeten is sliep altijd in een boom in de weide.
Dus de vraag:
- houden kalkoenen een marter af? Want die slapen binnen met de rest van de kippen
- is een ultrasoon toestel voldoende? En welk is dan een goed toestel, want ik zie er van 20€ tot 80€.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Deze morgen lag hier een kip dood, kop af, geen bloed dus grote kans dat het een marter is.
Aangezien de kippen redelijk achteraan onze tuin zitten (20are) is het onmogelijk elke morgen en avond manueel dat hok te gaan afsluiten.
Er zitten ook 2 kalkoenen bij, en de kip die nu doodgebeten is sliep altijd in een boom in de weide.
Dus de vraag:
- houden kalkoenen een marter af? Want die slapen binnen met de rest van de kippen
- is een ultrasoon toestel voldoende? En welk is dan een goed toestel, want ik zie er van 20€ tot 80€.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Neen, kalkoenen worden ook gepakt.
Zorg dat alle dieren binnen slapen. Nieuwe kippen introduceer je best 's avonds in het nachthok wanneer de andere kippen reeds binnenzitten.
Ik heb geen ervaring met verjagen van roofdieren, want het is me de moeite en het geld niet waard. Een nieuwe kip is het goedkoopst. Een geurspray tegen roofdieren het tweede goedkoopst.
Zorg dat alle dieren binnen slapen. Nieuwe kippen introduceer je best 's avonds in het nachthok wanneer de andere kippen reeds binnenzitten.
Ik heb geen ervaring met verjagen van roofdieren, want het is me de moeite en het geld niet waard. Een nieuwe kip is het goedkoopst. Een geurspray tegen roofdieren het tweede goedkoopst.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Echt de enige mogelijkheid welke werkt, je nachthok afsluiten.
20 are is nu toch ook niet zo extreem groot om even elke avond tot daar te wandelen en ze op te sluiten? Denk dat 2x op een dag wandelen met een hond veel meer actie vergt en anders een automatische deur opener/sluiter plaatsen.
20 are is nu toch ook niet zo extreem groot om even elke avond tot daar te wandelen en ze op te sluiten? Denk dat 2x op een dag wandelen met een hond veel meer actie vergt en anders een automatische deur opener/sluiter plaatsen.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Het hok is 5m*3m met 1m ingang van 2m hoog..
dan zou ik al een deur moeten gaan maken met een kleine doorgang, en nu echt geen tijd voor.
We dachten er eerst schapen of alpaca’s op te zetten maar dat idee laten varen voor het onderhoud etc..
Dus nu zitten er kippen en kalkoenen op.
Foto:
dan zou ik al een deur moeten gaan maken met een kleine doorgang, en nu echt geen tijd voor.
We dachten er eerst schapen of alpaca’s op te zetten maar dat idee laten varen voor het onderhoud etc..
Dus nu zitten er kippen en kalkoenen op.
Foto:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Kippen elke nacht op slot, anders ga je inderdaad last hebben van marters of vossen.
Het enige nadeel van de kippen op slot te doen, is wanneer je het 's ochtends eens durft te vergeten, ze hun eiers gaan kapot pikken, en daar geraken ze ook moeilijk vanaf.
Het is altijd iets met kippen
Het enige nadeel van de kippen op slot te doen, is wanneer je het 's ochtends eens durft te vergeten, ze hun eiers gaan kapot pikken, en daar geraken ze ook moeilijk vanaf.
Het is altijd iets met kippen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
je hebt toch ook al automatische systemen om een hok open en dicht te doen. Natuurlijk niet voor zo'n groot gat Dus dat zal je eerst moeten verkleinen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Zo'n groot gat kan je makkelijk dichtmaken:
- vijs een betonplex plaat tegen de zijpalen
- maak op 1,5m hoogte een gat van 30x30cm
- maak een loopplank die begint op 0,5m hoogte op een paaltje (de plank raakt de grond niet)
- monteer een "Chicken Guard" voor die opening van 30x30cm
Een kip springt makkelijk 0,75 tot 1m hoog, dus een loopplank op 0,5m hoogte is een lachertje. Het maakt wel dat sommig "ongedierte" (bv egels) niet in het hok raken. In het beste geval roven de egels enkel de eieren, als ze 's nachts op bezoek komen eten ze ook uw kippen zelf op.
Het automatische deurtje zorgt dat de kippen binnen zitten & blijven en dat er geen "ongedierte" binnen kan.
Alternatieven:
- elke avond een geurspoor verspreiden rond de kippenren (pissen dus) - nog niet zelf getest
- elke avond een radio laten opspringen, het geroezemoes (geen white noise) jaagt vossen en anderen weg - nog niet zelf getest, maar ik heb weet van mensen die 2 kippen aan een vos kwijtgespeeld zijn die nu een radio op hebben staan (met een klokje) en de vos is niet meer geweest (al een jaar of 3).
- vijs een betonplex plaat tegen de zijpalen
- maak op 1,5m hoogte een gat van 30x30cm
- maak een loopplank die begint op 0,5m hoogte op een paaltje (de plank raakt de grond niet)
- monteer een "Chicken Guard" voor die opening van 30x30cm
Een kip springt makkelijk 0,75 tot 1m hoog, dus een loopplank op 0,5m hoogte is een lachertje. Het maakt wel dat sommig "ongedierte" (bv egels) niet in het hok raken. In het beste geval roven de egels enkel de eieren, als ze 's nachts op bezoek komen eten ze ook uw kippen zelf op.
Het automatische deurtje zorgt dat de kippen binnen zitten & blijven en dat er geen "ongedierte" binnen kan.
Alternatieven:
- elke avond een geurspoor verspreiden rond de kippenren (pissen dus) - nog niet zelf getest
- elke avond een radio laten opspringen, het geroezemoes (geen white noise) jaagt vossen en anderen weg - nog niet zelf getest, maar ik heb weet van mensen die 2 kippen aan een vos kwijtgespeeld zijn die nu een radio op hebben staan (met een klokje) en de vos is niet meer geweest (al een jaar of 3).