Ik heb ook problemen met bepaalde maatregelen, maar ik snap dan niet dat je zegt "we kunnen ze een hak zetten door die spuit te weigeren."iceke schreef: Ik ben helemaal niet specifiek tegen dit vaccin... ik ben tegen de maatregelen die ze ons opleggen.
Daar doen we volgens mij alleen onszelf pijn mee.
Inderdaad, en het gaat opnieuw in de richting van wat ik zei over de variatie in superverspreiders als verklaring voor het plots slechter of beter worden van de cijfers.iceke schreef: Ik ga nog 1 voorbeeld geven .
Vanmorgen op het nieuws.. De sint besmet 40+ bewoners in het wzc.
Tot hiertoe is geweten dat hij op zijn eentje 59 bewoners besmet heeft, en het kunnen er nog meer worden.
Een superverspreider dus...
Ook een artikel in De Standaard wijst in die richting :
"Wat is er aan de hand in West-Vlaanderen?
Nergens stijgt het aantal besmettingen zo fors als in West-Vlaanderen. Maar dat wil niet zeggen dat West-Vlamingen de regels minder respecteren."
Dan blijf ik erbij dat ook de wetenschappers aan het gissen zijn.
Ze nemen een aantal maatregelen, kijken dan of de curve stijgt of zakt, en leiden dan daaruit af of het een goede of een slechte maatregel was.
Dat lijkt wetenschappelijk, maar we weten ook dat 2 gebeurtenissen die elkaar opvolgen niet altijd betekenen dat de 1e de 2e veroorzaakt heeft.
Bijvoorbeeld ik moet niezen en 2 minuten later valt de stroom valt uit.
Vermits ik weet dat er geen verband is tussen de 2 zaken weet ik maar al te goed dat het toeval is, en het ene niet door het andere veroorzaakt wordt.
Bij de Covid gaan ze wel op die manier tewerk.
We sluiten de winkels en de curve gaat omlaag.
DUS het waren de winkels?
Maar dat hoeft dus niet zo te zijn.
Een beetje later stijgt de curve weer.
Men weet niet waarom, dus veronderstelt men dat het is omdat de mensen de regels niet meer volgen ("er zijn teveel auto's op baan")
Maar deden ze dat een maand geleden dan zoveel beter?
Of zijn we gewoon op een onwetenschappelijke manier aan het gokken?
En als Duitsland het beter doet, zeggen we dat ze gedisciplineerder zijn, de volksaard, weet je wel.
Gaan de cijfers plots omhoog in Duitsland, dan is de Duitse volksaard plots veranderd?
Er wordt gewoon constant gegokt en verondersteld.
Dat men dat in het begin doet, dat begrijp ik, men heeft nog geen informatie.
Maar we zijn wel al 9 maanden na het begin van de eerste lockdown, een jaar nadat we van het virus in China hoorden.